26.3. 2015

Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku

 

Když přišel Opel Astra v roce 2004 na trh, žil ve stínu Volkswagenu Golf a Fordu Focus. Jenže časem se ukázalo, že jde o velmi solidní a kvalitně postavený automobil.

Opel Astra třetí generace se začal prodávat v roce 2004 a ve výrobě vydržel do roku 2010, kdy ho nahradilo současné třetí vydání. Automobilka nabízela vedle klasického a oblíbeného pětidveřového hatchbacku také třídveřový model GTC, kombi Caravan, sedan a dokonce kupé-kabriolet TwinTop.

Nepříliš obvyklý sedan a častější kombi Caravan mají o 89 milimetrů delší rozvor, což se projevuje především místem na zadních sedadlech, kterého zrovna Opel Astra H nemá na rozdávání. Přece jenom je to klasický model nižší střední třídy z doby, kdy se ještě tato auta dělala poměrně kompaktní.

Rozhodně se ale nedá říci, že by byl Opel Astra nepraktický a malý. Proti konkurenci naopak nabízí slušně řešený vnitřní prostor a dobrou velikost zavazadelníku, i když někteří majitelé si stěžují na zúžený vstupní otvor do zavazadlového prostoru, což komplikuje převážení velikých předmětů. Pokud ovšem nepotřebujete třikrát týdně stěhovat skříň, bude vám Opel Astra bohatě stačit.

Pozor na elektroniku

Chvíli ale budete muset hledat automobil s bohatou výbavou. Většina Aster na trhu ojetin má jenom to základní, ale klimatizace, centrální zamykání a slušné autorádio bývá prakticky ve všech autech. Navíc u tohoto Opelu platí, že čím méně elektronických hraček, tím lépe. Některé ovladače a spínače totiž dost zlobí.

Nejčastěji se objevují problémy s ovládáním klimatizace, ale i spínače autorádia nebo dokonce směrovek, tempomatu a stíračů mohou být nefunkční. Všechno proto dobře vyzkoušejte, ať s tím pak nemáte zbytečné starosti.

Kvalita použitých materiálů v interiéru je jenom průměrná a třeba takový Volkswagen Golf působí hodnotnějším dojmem. Nicméně ergonomie ovládání je na úrovni a řidiči různých postav si v Astře najdou dobrou polohu za volantem. I řízení Opelu je příjemné a i když nemá takovou odezvu jako řízení ve Fordu Focus, jezdí se s ním hezky.

Podvozek Opelu Astra je celkem odolný a zadní jednoduchá vlečená náprava je prakticky nezničitelná. Snad jenom u přetěžovaných kombi se může po větším kilometrovém proběhu projevovat vůle v zavěšení a u aut s větším nájezdem hučí ložiska. Přední náprava tolik nevydrží a zvláště s těžkými turbodiesely a na nízkoprofilových kolech se mohou poměrně brzy objevit v předním zavěšení vůle.

Opel Astra třetí generace – o pořádný krok dále

Po stránce jízdních vlastností nemůžete od Opelu Astra očekávat zázraky, ale je to poměrně příjemné auto, pokud má podvozek v pořádku, seřízenou geometrii a kvalitní pneumatiky. Automobil je čitelný, bezpečný a se silnějšími motory nabízí poměrně slušné řidičské zážitky. S nízkoprofilovými koly a sportovním podvozkem to ale není úplně ono, Astra není sportovní vůz.

Opel Astra H také dobře odolává korozi, ale počítejte s věcmi jako je vlhkost ve světlometech, orezlý výfuk nebo problémy s motorky stíračů. Pozor si dejte na exempláře po nehodě. Pokud je auto opravené pořádně a bouračka nepoškodila nosné prvky karoserie, můžete být relativně v klidu. Větším bouračkám se ale raději vyhněte.

Turbodiesel 1.3 CDTI raději ne

Nabídka motorů je slušná a většinu pohonných jednotek lze doporučit. I úplně základní benzinová čtrnáctistovka o výkonu 66 kW na auto stačí, i když žádný dálniční střelec to pochopitelně není. Benzinová šestnáctistovka je také dobrá.

Ideální volbou z hlediska rovnováhy mezi dynamikou a náklady je benzinová osmnáctistovka, která se dělala ve verzi o výkonu 92 kW a později dokonce 103 kW. Zejména silnější provedení uspokojí řidiče vyžadující rozhodnější dynamiku, přesto se dá reálná spotřeba motoru udržet někde kolem 7 l na 100 km.

Přeplňované benzinové motory jsou na Astru H už možná trochu zbytečné a jejich vyšší výkon překračuje možnosti poměrně jednoduchého podvozku Opelu. To vynikne třeba u verze OPC, která trpí na nedotáčivost a neřídí se tak dobře jako Ford Focus ST nebo Volkswagen Golf GTI.

Z naftových motorů lze doporučit všechny agregáty s výjimkou 1.3 TDCI, který není příliš povedený. Často pracuje pod plnou zátěží a velmi brzy u něj dochází k nadměrnému opotřebení. Vzroste spotřeba oleje, odchází turbodmychadlo a objevují se věci jako propálené písty.

Euro NCAP 2009: Opel Astra má pět hvězd, problémem je ochrana hlavy chodců

Jednotka 1.7 CDTI je sice hlučná a hrubá, ale je odolná a v zásadě spolehlivá. S turbodieselů je to pro Astru asi nejrozumnější verze. Když se vyhnete provedení o výkonu 81 kW, které se prodávalo i s filtrem pevných částic, prakticky vás nečeká žádná katastrofa. Jistě, mohou se objevit klasické potíže naftových motorů, ale v tomto případě se vyskytují obvykle později než u některých konkurentů.

Turbodiesel 1.9 CDTI je sice silný, ale už poněkud přetěžuje přední nápravu Astry a brzy se pak projevují vůle v zavěšení. Menší motor je levnější na provoz, přitom dynamicky na 1.9 CDTI zas tak výrazně neztrácí. U silnějších dieselů také pozor na dvouhmotové setrvačníky a stav spojky. U jednadevítky se může objevit také porucha vířivé klapky v sání.

Nechce se vám řadit?

Pokud toužíte po voze s automatickou převodovkou, moc na výběr nemáte. Opel Astra H se dodával buď s robotizovanou skříní Easytronic, nebo klasickým hydrodynamickým měničem. Rozhodně je ale lepší hledat automobil s klasickým měničem, protože převodovka Easytronic vykazuje v Astře více problémů než užitku.

Zatímco na malou Corsu robotizovaný automat Easytronic stačí a nedochází v ní k takovému opotřebení, ve větší Astře se spojka opotřebuje poměrně rychle a málokterá převodovka přežila bez problémů 100.000 km.

Klasický automat se dodával k benzinovému motoru 1,8 l a také k turbodieselu 1.9 CDTI. Sice vás nenadchne rychlostí a logikou řazení, ale je to spolehlivá převodovka, která jenom potřebuje pravidelně měnit olejovou náplň, ideálně každých 60.000 km.

Celkové hodnocení

Jakkoli Opel Astra H v době uvedení na trh ztrácel za svými nejbližšími soupeři, postupem času se z něj vyprofilovala mechanicky odolná a spolehlivá ojetina. Pokud najdete exemplář s fungující elektronikou a vyberete si dobrý motor, čeká vás prakticky bezproblémový a levný provoz. Zvažte, jestli místo turbodieselu nebude lepší třeba tovární přestavba na LPG, která se nejčastěji vyskytuje v kombi Caravan s motorem 1,6 l.

Ceny ojetých Opelů Astra se pohybují velice nízko a pokud víte, že váš roční kilometrový proběh nepřekročí dvacet tisíc kilometrů, nedává turbodiesel s rizikem drahých oprav moc smyslu. Přesto ani naftové motory, s výjimkou problematické verze 1.3 CDTI, nejsou nespolehlivé a platí za dobré pohonné jednotky.

Video: Nabouraný vůz projektu Google Maps Street View v divočině

Plusy

  • Nízké ceny ojetin
  • Mechanická spolehlivost a odolnost
  • Levný provoz a servis
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Prostorná verze Caravan

Minusy

  • Problémy s palubní elektronikou
  • Poruchový turbodiesel 1.3 CDTI
  • Hlučné a hrubé naftové motory
  • Hodně ojetin ve špatném stavu
  • Málo vozů s automatem

Opel Astra H 1.4 Twinport – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)1364
Největší výkon (kW/min)66/5600
Točivý moment (N.m/min)125/4000
Převodovka5M
Pohotovostní hmotnost (kg)1270
Největší rychlost (km/h)178
Zrychlení 0-100 km/h (s)13,7
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)6,3
Rok výroby testovaného vozu2005
Počet ujetých km dle tachometru115 791
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)70 000/95 000

Vybraní konkurenti

Ford Focus II

Focus má lepší jízdní vlastnosti a zábavnější řízení, kvalitou dílenského zpracování a interiéru je na tom podobně jako Opel. Benzinová šestnáctistovka je dobrá volba, jen pozor na včasnou výměnu rozvodů, turbodiesel 1.6 TDCI raději nebrat. U hodně ojetých exemplářů nebo aut opravovaných po nehodě si dejte pozor na korozi. Ceny ojetin jsou příznivé a náklady na provoz také.

 [600×394]

Volkswagen Golf V

Volkswagen potěší kvalitnějším zpracováním interiéru, zejména pak v modernizované verzi vyráběné v letech 2009 až 2011. Jízdní vlastnosti jsou dobré, ale řízení je sterilní a nudné. U Golfu pozor na stav turbodieselových motorů a také na přeplňované jednotky TSI. Obecně je automobil velmi kvalitní, ale vozy z neprověřeného zdroje mohou mít výrazně stočený tachometr (Golf dobře maskuje svoje stáří). Ceny jsou také poměrně vysoko.

 [600×347]

Škoda Octavia II

Domácí stálice je jasná volba, pokud potřebujete praktičnost. Výhodou je i dostupný servis a příznivé ceny náhradních dílů. Nevýhodou pak všudypřítomnost a především oblíbenost auta mezi zloději a podvodníky, takže se při nákupu mějte na pozoru. Kupujte jen auto z prověřeného zdroje a obrňte se trpělivostí. Vyhněte se pochybným nabídkám a exemplářům se zanedbaným servisem, je z čeho vybírat.

 [600×350]

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruská Sberbank se zbaví ukrajinské divize. Na pobočky útočili vandalové Ruská Sberbank se zbaví ukrajinské divize. Na pobočky útočili vandalové

Největší ruská bankovní společnost Sberbank prodává svou…

Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze

Do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech se mají…

 




Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno

Třetí generace Astry s přídomkem H dokázala věc takřka…

Ojetý Opel Astra GTC 1.9 CDTi: Rychle a spořivě Ojetý Opel Astra GTC 1.9 CDTi: Rychle a spořivě

Sportovně střižený Opel Astra GTC zaujme atraktivními…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

Petr Janda o smrti Špinarové: Čekal jsem to! Mluvila o konci kariéry

Petr Janda o smrti Špinarové: Čekal jsem to! Mluvila…

Česká hudební scéna truchlí kvůli smrti Věry Špinarové (†65). Kolegové ji oplakávají. Mnohé její smrt hluboce…

Zvrat v pátrání: Míšu hledají na skládce u jejího bydliště!

Zvrat v pátrání: Míšu hledají na skládce u jejího bydliště!

Zpátky do Ústí! Kriminalisté, kteří mají na starost pátrání po Míše Muzikářové (13), v sobotu prohledávali…

 

iSport.cz

Přežranost hokejistů? Vidím ji u hráčů mimo NHL a KHL, říká šéf Mountfieldu

Přežranost hokejistů? Vidím ji u hráčů mimo NHL a…

Je hokejová extraliga plná hráčů, kteří za smluvní mzdu neodvádí adekvátní práci, jak o tom pro deník Sport…

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i výkonech Sparty

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i…

Je to pro něj hodně těžké. Ale rozhodl se bojovat. Záložník Sparty Tomáš Rosický má sice kvůli další operaci po…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…