2.6. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Renault Laguna III (2007-2015): Špatná pověst, lepší auto

 

Třetí generace laguny v zásadě zcela napravila vše špatné, čím proslulo předchozí vydání. Pověst vozu má však mezi lidmi obrovskou váhu, takže ani to autu nezajistilo prodejní úspěch, jaký by si zasloužilo. Přitom Laguna III je vážně docela zdařilá.

Říká se, že vše špatné je k něčemu dobré. Současný kupující ojetiny tak může v laguně třetí generace najít moderní, velký a bezpečný vůz, který je navíc překvapivě spolehlivý. A to za cenu, která je až podezřele nízká. Opravdu nebývá obvyklé, aby auto této třídy z roku 2011, navíc s bohatou výbavou verze Black Edition a kupované nové v ČR stálo 169.000 korun.

Za extrémně nízkou cenou stojí jednoznačně pokažené renomé modelu, zapříčiněné předchozí druhou generací. Ta byla opravdu objektivně jedním z nejvrtošivějších aut posledních desetiletí. Nejen problémy s elektronikou v čele s inovativní kartou, která nahradila běžný klíč, nýbrž i četné mechanické závady od věčně kolabujících turbodmychadel, rozvodů u 2.2 dCi až po mizernou životnost byť jinak jednoduchého podvozku. To se projevilo zejména při provozu na rozbitých silnicích. Naopak třeba ve Francii, kde je skoro všude kvalitní povrch, si uživatelé vozu na toto tolik nestěžovali.

Podoba jen zdánlivá

Laguna III sice konstrukčně vychází z předchozího vydání, ale prodělala celou řadu úprav, které z části vycházely z kritiky uživatelů předchozí řady. Výrazně se zlepšila prostornost v zadní části kabiny, naopak vpředu to bylo dobré už u předchůdce. Slabinou je však jen průměrný zavazadelník, který navíc často neukrýval plnohodnotné rezervní kolo. Pouze dojezdové. Dle některých uživatelů používá Laguna III tenčí krycí plechy karoserie, neboť jak se ukazuje, tak v porovnání s Lagunou II jsou náchylnější na vnější mechanická poškození (parkovací ťukance aj.).

Video

„Velkou předností Laguny III je antikorozní ochrana,“ říká na úvod o modelu Aleš Matušek ze sdružení RNews.cz, které se Renaulty zabývá, navíc sám zkušený uživatel hned několika modelů vozu. A dodává: „Ani karoserie, válející se na vrakovištích a vystavené každodenním povětrnostním vlivům, nejsou nikde rezavé.“ Když už na laguně něco rezne, pak je to dle Matušeka hliníková objímka trnu zámku nádrže. Obyčejně jej zablokuje. Lze to však opravit, v případě nutnosti vyměnit.

Když porovnáte podvozek třetí generace s předchozí, snadno nabudete dojmu, že je to vlastně stejné. Teprve podrobnější pohled odhalí rozdíly. Identická je tak pouze koncepce s modifikovaným McPhersonem vředu a nápravou se zkrutnou příčkou a vinutými pružinami vzadu. „Specialitou Laguny III je hned několik druhů naladění pružin i tlumičů v závislosti na verzi. To u Laguny II se ladily pouze pružiny, tlumiče se lišily jen v závislosti na motorizaci,“ vysvětluje Matušek.

Podvozek Laguny III je sice podobný „dvojce“, ale životnost jednotlivých komponentů je tady násobně vyšší. I na českých silnicích se šasi zpravidla dožije 180 až 200.000 km bez výraznějších vůlí. Pryžová uložení ramen ale stárnou, byť nemusejí být navenek prasklá. Projevuje se to zhoršením jízdních vlastností a průvodním jevem je méně přesné řízení, kdy vám volant ve vyjetých kolejích „tahá za ruce“. Na Laguně II býval slabinou jednak prostřední čep ramene a dále jeho zadní uložení. To je mimochodem u třetí generace tak dvakrát větší. V druhovýrobě ale seženete pouze přední silentblok, který se tomu v předchozí generaci hodně podobá, a také spodní čep. Ten v rameni drží na trojici šroubů. „V souvislosti s podvozkem si majitelé občas stěžují na podivné klepání od přední nápravy. Podobné, jako když sypete brambory do kýblu,“ říká Aleš Matušek. „Příčina je v uložení příčného stabilizátoru, lidově nazývaného berany. Skládá se ze dvou silentbloků a u renaultu vyjde jeden kus na 600 korun, přičemž uložení jsou dvě,“ vysvětluje Matušek. Navíc je zde velký podmotorový rám, který je vcelku. Dokonce i na starých renaultech vzdoruje korozi až překvapivě dobře. A že by byl, byť jen lehce orezlý, u recenzované třetí generace laguny snad ještě nikdo nikdy neviděl.

Na turbo jsou tady všichni krátký!

Laguna byla nabízena s celou řadou pohonných jednotek, včetně dvojice šestiválců. Ty, stejně jako malé motor y 1.6 16V z řady K4M či 1.5 dCi K9K, jsou u tohoto modelu k vidění spíše výjimečně. A třeba na zmíněné šestiválce narazíte snad jen v kupé a to ještě většinou na zahraničních trzích. Zdaleka nejčastější motorizací je agregát 2.0 dCi, označený M9R. Svůj debut si odbyl už v předchůdci v roce 2005, tedy s příchodem normy Euro4. Vstřikování common-rail je tady piezo od Bosche, přičemž v porovnání s jinými systémy piezo, třeba od VDO-Siemens, které používají některé verze malé 1.5 dCi, je tady životnost vstřikovačů nadprůměrná

Předchozí motor 1.9 dCi z řady F9Q „proslul“ kolabováním snad všeho v čele s turbodmychadly a EGR ventily. Možná i proto se u renaultu na tyto části zaměřili a výsledkem jsou použitá řešení, nepříliš obvyklá u dieselového motoru. Ač se turbodmychadla napříč jednotlivými výkonovými verzemi motoru M9R liší (verze s 96 kW má typ GTA1749LV, zatímco třeba 110 kW používá GTA1549LV), vždy je jejich ložiskový uzel zařazený do chladicího okruhu motoru. Ale pozor, to není vše! Navíc je tady ještě přídavné elektrické čerpadlo, které cirkulací chladicí kapaliny zajišťuje odvod tepla z ložisek turbodmychadla po vypnutí motoru! To je běžné na výkonných přeplňovaných zážehových agregátech, třeba PSA 1.6 THP či VW/Audi 2.0 TSI, nikoliv však u dieselů. Opravdu teď nevíme o jiném vznětovém čtyřválci, který by toto nabízel. Další je EGR ventil, který byl konstruován tak, aby se eliminovalo jeho ucpávání.

Motor M9R běží v otáčkách velice hladce a tiše. Je to zásluhou modulu s dvojicí vyvažovacích hřídelů, které rotují ve spodní části motoru. Naopak na volnoběh motor produkuje vibrací docela dost, na což si mnozí stěžují. Podle Matušeka je to však vlastnost.

Verze se 110 kW dokázala splnit normu Euro4 bez filtru pevných částic. To prozradí mimo jiné štítek na chladičové stěně po otevření kapoty, kde je hodnota součinitele absorpce 1,5. Výkonnější varianty ale měly částicový filtr vždy a tedy součinitel absorpce 0,5. K jeho regeneraci tady dochází dodatečnou dávkou nafty, tedy nikoliv speciálním pátým vstřikovačem. Ten najdete jen u motoru 1.5 dCi (navíc pouze u vybraných verzí) a 3.0 V6 dCi. Filtr pevných částic ale není na motoru M9R slabinou. Naopak, je tady použito řešení s velkým oxidačním katalyzátorem před filtrem, který je navíc docela blízko motoru. Díky tomu se dobře regeneruje, neboť jak možná víte, k úspěšnému vypálení filtru je zapotřebí správně fungující oxidační katalyzátor. Když už něco selže, většinou je to snímač diferenčních tlaků. Někdy je nefunkční pouze vinou prasklé přívodní hadičky.

„Motor 2.0 dCi má rozvody poháněné řetězem. Ač jej renault uvádí coby celoživotní díl, v praxi se řetězy mění tak po ujetí 200.000 až 250.000 km,“ říká Jan Marvan, jehož firma Marvan Auto se na Renaulty a Dacie specializuje. „Občas se k nám dostanou také auta s přehřátými motory. Příčinou je téměř vždy vypadlá hadice chlazení vedoucí k výměníku vody a oleje, často vinou neodborného zásahu,“ přidává zkušenosti Marvan.

Někdy se lze v tisku dočíst, že motory 2.0 dCi, tedy M9R, se zadírají na ojničním ložisku. Ano, zpočátku se pár zadřených motorů skutečně objevilo, přičemž tahle informace vznikla na základě materiálu jistého německého týdeníku. Ten testoval Lagunu III 2.0 dCi na 100.000 km a po demontáži motoru vykazovaly ložiskové pánve viditelné opotřebení vnější vrstvy. V praxi však zadřený motor M9R u nás snad nikdo neviděl. Dle dostupných údajů z francouzských odborných periodik byla na ložiskách provedena první změna v roce 2009, druhá, výraznější, pak v roce 2013. Navíc v zemi Galského kohouta, kde jezdí renaultů s motory 2.0 dCi mnohem více než u nás, existuje statistika, která říká, že k zadření došlo asi u 3 motorů z 1000 vyrobených. Tedy opravdu jen zlomek produkce.

Ať už si myslíte cokoliv, jedno je jisté - třetí generace Laguny je po konstrukční stránce povedeným autem, které má méně závad než mnozí renomovanější konkurenti. I tady však platí, že agregát 1.5 dCi není příliš dobrou volbou. V laguně si jej ale stejně koupí jen málokdo. Není k tomu totiž žádný důvod. Sice „žere“ méně než dvoulitr dCi, avšak tento rozdíl brzy smažou náklady na servis (výměna rozvodů je u něj stanovena po ujetí 160.000 km nebo deseti letech) a také fakt, že prostě tolik nevydrží. Z pohledu servisních nákladů by byl nejlepší některý ze zážehových dvoulitrů. Ať už atmosférický od Nissanu nebo přeplňovaný od Renaultu. Skvělé jsou oba. Jenže v inzerci (a to i v zahraniční) aby je člověk pohledal. Takže nakonec stejně jinou možnost, než koupit motor 2.0 dCi, nemáte. A upřímně, ani to ničemu nevadí.

Jak šel čas

2007: Představení třetí generace modelu. Karoserie pětidveřový liftback. V závislosti na trhu čtyři verze výbavy. Zážehové motory 1.6 16V (81 kW), 2.0 16V (103 kW), 2.0 16V Turbo (125 kW). Vznětové motory 1.5 dCi (81 kW), 2.0 dCi (96, 110 a 127 kW). Motor 2.0 16V Turbo výhradně se samočinnou šestistupňovou převodovkou AJ0 od Jatco. Automat také alternativně s 2.0 dCi (110 kW). Jinak standardně manuální „šestikvalt“ také u nejmenších motorů 1.5 dCi a 1.6 16V.

2008: V lednu příjezd kombi Grandtour. Na jaře motor 2.0 dCi o výkonu 131 kW a 2.0 16V Turbo se 150 kW. Oba ve sportovně laděné verzi GT se sportovními sedadly, 18palcovými koly a originální natáčecí zadní nápravou 4Control. Později Laguna Coupe. Další motory 3.0 V6 dCi se 172 kW a zážehový 3.5 V6 24V se 175 kW. Šestiválce standardně se systémem 4Control.

2009: Nové značení výbav.

2010: Na podzim modernizace vozu, takzvaná phase2. Odlišná přední část, jiný přední nárazník a kapota motoru. Opět nové značení výbav. Motory 1.6 16V a 2.0 16V Turbo pro GT končí. Dále již jen zážehový motor 2.0 16V se 103 kW a 2.0 16V Turbo s AT, ale ten pouze pro některé trhy (ve Francii nebyl). Motory upraveny pro splnění Euro 5

2011: Systém stop-start pro motor 2.0 dCi ve verzích s výkony 96 a 110 kW. Ty označeny Energy, přičemž mají některé konstrukční úpravy a jsou výrazně úspornější.

2012: Ukončení produkce motoru 3.5 V6 24V.

2013: Motor 2.0 dCi končí bez nástupce.

2015: Ukončení produkce vozu. V posledním roce už pouze motory 2.0 16V 103 kW, 2.0 16V Turbo AT 125 kW (ne v ČR), 1.5 dCi 81 kW, 2.0 dCi (96, 110 a 127 kW). Představen nástupce Talisman.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Třetí generace Renaultu Laguna, která byla na trh uvedena v roce 2007, bojovala již od svého uvedení se špatnou pověstí. Tu po sobě zanechala druhá generace tohoto vozu. I přes poměrně nízkou cenu, za kterou byla od roku 2007 nabízená, nesplnila očekávání a jen velmi obtížně konkurovala úspěšnějším modelům ve své třídě. A to i přes fakt, že již základní výbavové stupně byly velmi komfortní a pozitivní změny nastaly i v interiéru vozu, který působí velmi útulně a nešetřilo se v něm na kvalitních materiálech. Karoserie typu liftback nabídne lepší přístup do zavazadlového prostoru, který však svými rozměry příliš neoslní. První modernizace Laguny, nazvaná jako phase2, přišla v roce 2010 a dotkla se nejen předních světlometů, ale i masky chladiče a nárazníku. S modernizací spatřily světlo světa i naftové motory splňující normu EURO 5. V autobazarech se s největším zájmem setkávají vozy s karoserií kombi, vybavené některou ze čtyř výkonových variant čtyřválcového dvoulitru dCi, z nichž nejsilnější motorizace je určena pro verzi GT a nabídne výkon 131 kW. Zájemci o sportovně laděnou verzi GT pak mohou rovněž zvolit benzínový motor 2,0T s výkony 125 a 150 kW.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost

Evropské nařízení na podporu kybernetické bezpečnosti,…

Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Renault Laguna III (2007-2015):…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Renault Laguna (2000-2007) - šarmantní, ale problematická Renault Laguna (2000-2007) - šarmantní, ale problematická

Francouzský šarm se v případě koupě aktuálního provedení…

Renault Laguna 2005: nyní již oficiálně Renault Laguna 2005: nyní již oficiálně

Nový design, silnější motory, nový 2.0 Turbo (150 kW)...

 



 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

Dívka (†4) zemřela mámě v náručí, srazilo ji auto a viníci utekli

Dívka (†4) zemřela mámě v náručí, srazilo ji auto a…

Violet-Grace Youens (†4) z anglického St Helens šla se svou babičkou ze školy, když obě přejel vůz Ford Focus.…

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž skončil ve vazbě za plánování teroru

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž…

Britská policie dál prošetřuje okolnosti středečního teroristického útoku v Londýně. Stále není úplně vyloučené,…

 

iSport.cz

Bitva o hokejové hvězdy vrcholí. Bez olympiády si NHL uškodí, hrozí Fasel

Bitva o hokejové hvězdy vrcholí. Bez olympiády si…

Apokalypsa ještě nenastala. Ale poslední vyjádření bosse NHL Garyho Bettmana ji připomněla. „Ze současného stavu…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…