reklama


27.7. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Oltcit v nové době: Od citroënů, přes daewoo k fordům

 

Továrna v rumunské Craiově původně vyrábějící vůz od Citroënu dnes patří Fordu. Vyrábí motory a MPV B-Max.

Rumunský Oltcit je jednou z několika východoevropských automobilek, které vznikly díky pomoci ze Západu. V tomto případě rumunská vláda spolupracovala na výstavbě továrny s francouzským Citroënem. Po rozpadu východního bloku se však francouzský výrobce továrny vzdal, postupně tak přešla pod křídla Fordu.

Dohoda o výstavbě továrny u města Craiova byla mezi Citroënem a rumunskou vládou podepsána v roce 1976. Samotný výrobek závodu, pojmenovaný Oltcit, byl představen o pět let později. Jméno nové značky vzniklo kombinací slov Olténie (kraj, v němž závod ležel) a Citroën. Obdobně bylo vytvořeno i logo firmy – písmeno O protínající svisle orientovaný šíp.

Oltcit byl třídveřovým malým hatchbackem, který vznikl na základech prototypu Prototypu Y, jež měl za cíl být nástupcem slavného 2CV, alias kačeny. Tvarově pak odkazoval na pětidveřový Citroën Visa, který se vyráběl od roku 1978.

O pohon se staral vpředu podélně uložený dvouválec s protilehlými písty. Vzduchem chlazený motor dávající z objemu 652 cm2 výkon 25 kW spolupracoval se čtyřstupňovou, ručně řazenou převodovkou. Tento motor byl nabízen v modelu pojmenovaném Oltcit Special, zatímco Oltcit Club měl pod kapotou vzduchem chlazený čtyřválec o objemu 1129 cm3 a výkonu 42 kW. Special nebyl právě rychlíkem, z 0-100 km/h zrychlil za dlouhých 28 sekund a jel nejvýše jen 120 km/h. To Club zvládl být stovce za 15,4 sekundy a jel až 145 km/h

Oltcit byl dlouhý 3732 mm, široký 1538 mm a vysoký 1430 mm, rozvor náprav činil 2370 mm. Zadní sedadla byla sklopná, díky čemuž mohla vzniknout plocha dlouhá 117 cm a široká 110 cm.

Moskvič v nové době: Od aut ke kulečníkovým stolům

Výroba v Craiově měla začít na počátku roku 1982, nakonec se ale o pár měsíců opozdila. Ani samotný náběh výroby neprobíhal podle plánů. V polovině osmdesátých let měl závod produkovat 130.000 aut ročně, v roce 1984 ale vyrobil jen asi 37.000 aut. V tehdejším roce se přitom začala vyrábět varianta pro západoevropské trhy – Citroën Axel. Ta byla dostupná výhradně se čtyřválci, jedenáctistovku doplnila i třináctistovka s 45 kW, k dispozici bylo i dvoumístné užitkové provedení.

Video

Axel ale západoevropské zákazníky příliš nezaujal, a tak místo plánovaného růstu výroby začíná produkce v Craiově už v polovině osmdesátých let klesat. Problémem auta byla hlavně mizerná kvalita, která v konkurenci na Západě neobstála.

Citroën se tak rozhodne z podniku vystoupit, spolu s čímž v roce 1990 končí i výroba axelu, a to po pouhých 60.184 vyprodukovaných kusech. Produkce oltcitů ale pokračuje i nadále, vůz je ale nově osazen výhradně čtyřválci, protože dodávka dvouválců je ukončena. Automobil zároveň mění označení a nově se jmenuje Oltena. Nabídku navíc obohacuje pick-up, zatímco pětidveřový model oltina nebo kabriolet se do sériové produkce nedostanou.

Samotný podnik se po odchodu Citroënu přejmenuje na Automobile Craiova a začne hledat nového partnera. Tím se nakonec v roce 1994 stává jihokorejské Daewoo, které se v tu dobu snaží o expanzi v Evropě. Podnik přejmenovaný na Rodae (později na Daewoo Automobile Romania) tak postupně začne montovat takové modely jako Daewoo Espero, Daewoo Cielo, Daewoo Tico nebo Daewoo Nubira. Továrna je navíc rozšířena, když zde otevírá nová motorárna.

Expanze bohužel nastává v době, kdy se Daewoo kvůli tehdejší asijské finanční krizi dostává do problémů. Konsorcium Daewoo proto nakonec v roce 1999 prodává svoji automobilovou divizi, a to do rukou General Motors. Mezi kandidáty na nákup přitom nechyběly ani Ford nebo tehdejší DaimlerChrysler.

Nový majitel ale o rumunskou továrnu nemá zájem, proto závod zůstává ve společném vlastnictví rumunské vlády a korejské společnosti Daewoo. V Rumunsku tak postupně dobíhá výroba stávajících vozů, které nadále nesou znaky Daewoo. GM přitom v roce 2004 v západní Evropě přejmenoval vozy této značky na chevrolety.

V roce 2006 pak rumunská vláda kupuje dosavadní podíl Daewoo, aby se o rok později rozhodla závod privatizovat. O automobilku mají zájem General Motors, ruská investiční skupina JC Russian, Tata nebo Ford. Poslední z nich jako jediný ze zájemců předkládá skutečnou nabídku, a tak se na jaře 2008 stává novým vlastníkem továrny, když za 57 milionů eur získává zhruba tři čtvrtiny podniku. Ford se tímto krokem vrací do Rumunska po několika desítkách let, své osobní a nákladní vozy tam montoval už v meziválečném období, a to v závodě Floreasca.

Ford okamžitě vyhlašuje radikální expanzi a modernizaci závodu. Výroba je obnovena v září 2009, a to dodávkou Transit Connect. Později je zahájena též výroba motorů, tříválce 1.0 EcoBoost a čtyřválce 1.5 EcoBoost, a modelu B-Max. Malému MPV s netradiční koncepcí proti sobě otevíraných bočních dveří se však příliš nedaří, a tak je jeho výroba několikrát přerušena.

Americká automobilka proto v současnosti hledá další možnosti, jak kapacitu továrny v Craiově naplnit. Závod je pro ni totiž zajímavý díky levné pracovní síle a zároveň přístupu na trhy EU. Nyní už je jisté, že se v Rumunsku od roku 2017 začne vyrábět malé SUV ecosport, který se zatím do Evropy dováží z Indie. V Craiově by se později mohl začít montovat také malý hatchback ka+, který se stal levnější alternativou k fiestě.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi

Žhavá novinka pro vykonávání domácích prací —…

Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém domě. Kvůli zášti k CNN?

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém…

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k účasti na tiskových konferencích Donalda Trumpa v Bílém…

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to, chce se mi brečet!

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to,…

Konec minulého roku byl u Pomejů pořádně bouřlivý, napětí v jejich vztahu se dalo krájet. Nyní se Andrea musí…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama