Opel Astra - Nástupce Opelova bestselleru přichází

Opel Astra - Nástupce Opelova bestselleru přichází

 
 

Současný Opel Astra je dnes k vidění přibližně v 90 zemích celého světa. Od zahájení výroby v září 1991 opustilo montážní linky již přesně 3.856.230 těchto oblíbených automobilů - Astra se tak stala nejprodávanějším modelem značky Opel.

Nástupce Opelova bestselleru samozřejmě vycházel z osvědčených kvalit současného modelu, chtěl ale nabídnout mnohem víc. Středem zájmu se pochopitelně stal design nového vozu, jeho prostornost a pohodlí. Zvláštní pozornost byla věnována výkonu a potěšení z jízdy, tradičně pak prvkům aktivní i pasivní bezpečnosti a ohleduplnosti vůči životnímu prostředí.

První prototypy byly smontovány v podmínkách podobných sériové výrobě. Tímto způsobem vyrobené vozy (nazvané Alpha) přinesly velmi rychle první cenné výsledky. Získaná data byla ihned použita při dalším vývoji vozu a při zkouškách, v jejichž průběhu urazilo 600 zkušebních automobilů vzdálenost více než 9 milionů kilometrů.

Různé styly karoserie splní všechna přání

Zákazníky jistě zaujme široká možnost výběru, který Astra 98 nabídne. K dispozici budou verze se třemi a pěti dveřmi a také Caravan, který bude opět jedním z pilířů modelové řady. Disponuje objemem zavazadlového prostoru 1500 litrů, což znamená pro toto nejlépe prodávané evropské kombi opět špičku ve třídě. Kombinací přitažlivého designu a účelnosti potvrzuje Opel svou letitou zkušenost ve stavbě kombíků. Zmíněné typy karoserie bude následovat čtyřdveřový model se stupňovitou zádí.

Výběr z šesti motorů

Opel nabídne nejnovější Astru na českém a slovenském trhu celkem s šesti motory. K dispozici budou čtyři zážehové a dva vznětové motory s objemem od 1,4 do 2,0 litrů a s výkony od 66 kW/90 k do 100 kW/136 k. Jeden ze zážehových motorů bude zcela nový a spolu s turbodieselem s přímým vstřikováním se přiřadí k moderní rodině ECOTEC se čtyřventilovou technikou. Astra je také prvním vozem své kategorie, který je vybaven turbodieselem s přímým vstřikem paliva a čtyřmi ventily pro válec.

Přitažlivější pro mladé zákazníky

Marketingoví odborníci Opelu očekávají, že nejnovější Astra přiláká více mladých zákazníků než předcházející model. Klaus Leydecker, ředitel průmyslově-právní ochrany, říká: „Tento model bude pravděpodobně přitažlivý především svým jedinečným designem a určitě potěší i vlastnostmi podvozku. S novou modelovou řadou se chce Opel připojit k vysoce oceňovaným modelům třídy kompaktů. Věřím, že Astra bude hrát v budoucnosti na tomto úseku trhu ještě důležitější roli. V tomto roce chce Opel prodat v celosvětovém měřítku kolem 730.000 těchto nových vozů, z toho v Evropě přibližně 605.000.

Výroba ve čtyřech závodech

Astra 98 se bude vyrábět ve čtyřech evropských závodech: v Antverpách (Belgie), Bochumi a Eisenachu (Německo) a v Ellesmere Portu (V. Británie).

Populární u všech skupin zákazníků

S hatchbackem se třemi a pěti dveřmi, Caravanem, s verzí se stupňovitou zádí a kabrioletem uspokojí populární modelová řada Opelu specifický vkus i požadavky zákazníků kdekoli na světě. Jejich vkus se liší: například Astra Caravan se stala v uplynulém roce favoritem u německých a italských zákazníků, zatímco Britové a Francouzi volili spíše pětidveřový hatchback a Španělé především provedení se stupňovitou zádí.

Karoserie Astry 98 a bezpečnost

Vysoká tuhost karoserie

Konstruktéři karoserie dostali těžké vývojové zadání. Jejich úkolem bylo vyhovět nejpřísnějším požadavkům na pevnost a bezpečnost při současném použití lehké konstrukce. Torzní tuhost a odolnost vůči deformacím jsou ve srovnání s předcházejícím modelem téměř dvojnásobné!

Plné pokovení s 12letou zárukou

Rozsáhlá opatření byla přijata v oblast dlouhodobé ochrany vůči korozi. Astra98 je prvním Opelem s karoserií pokovenou na obou stranách, takže výrobce poskytuje 12letou záruku proti prorezavění.

Nejvyšší úroveň pasivní bezpečnosti

Pevná karoserie s prostorem pro cestující, který odolává deformačním silám, je základem pro vysokou úroveň pasivní bezpečnosti. Systém bezpečnostních pásů s pyrotechnickými napínáky je doplněn dvěma velkoobjemovými airbagy. Dále jsou zde dva boční airbagy o objemu 12 litrů umístěné v opěradlech předních sedadel a další užitečné systémy pro ochranu posádky. Jedním z příkladů je patentovaný systém bezpečnostních pedálů (Pedal Release System), známý z Vectry. V případě čelního nárazu se pedály uvolní ze svého uchycení a nebezpečí zranění nohou se tak podstatně sníží.

Promyšlená lehká konstrukce z kvalitní oceli

Nenatřená karoserie pětidveřového hatchbacku váží pouze o 15 kg více než u předcházejícího modelu, i když kromě zvýšené tuhosti a pevnosti má Astra 98 i poněkud větší rozměry (je delší o 60 mm a širší o 13 mm). Tento výsledek byl dosažen díky použití moderní konstrukce z ušlechtilé oceli, která přinesla téměř dvojnásobné zvýšení účinnosti konstrukce karoserie (vypočtené jako poměr mezi množstvím materiálu použitého při stavbě a velikosti a tuhosti karoserie).

Výběr z různých druhů oceli o vysoké pevnosti

Lehká konstrukce - termín, který vyvolává dojem nákladných a exotických materiálů jako jsou hořčík nebo dokonce berylium a lithium. Avšak u vozu jako je Astra je stále jasnou první volbou ocel. Ocel totiž nabízí několik výhod: je snadno tvarovatelná a může být bez problémů zpracována na stávajícím strojním zařízení. Dále je to otázka recyklačního postupu, který není pro žádný jiný materiál tak účinný jako pro ocel.

Téměř 50 % ocelí o vysoké pevnosti

Další předností tohoto tradičního materiálu je jeho pozoruhodná přizpůsobivost. Podle použitého legování a tepelného zpracování mají různé oceli velice rozdílné vlastnosti.

Pro stavbu Astry je zpracováváno téměř 20 druhů oceli. Bližší pozornost si zaslouží oceli o vysoké pevnosti. Jejich pokrokové kvality nebyly u předcházejícího modelu ještě plně využity, ale u nového vozu je téměř polovina ocelových plechů z materiálu o vysoké pevnosti. Tyto druhy oceli jsou používány především v partiích důležitých z hlediska pasivní bezpečnosti, protože vytvářejí stabilní strukturu karoserie s vysokým stupněm absorpce energie bez zvýšení hmotnosti.

Vysoce účinná lehká konstrukce: lehká a pevná

Oceli o vysoké pevnosti jsou důležitými pilíři lehké konstrukce, ale k její účinnosti přispívají i design a technologie výroby. Jde například o plechy o různé tloušťce nastřihané na míru (známé jako „zakázkové polotovary ) pro zadní část rámu, upravené uchycení vzpěr pérování a optimální uspořádání bodových svarů. Hmotnost vestavěných dílů byla rovněž velmi pečlivě sledována. Kapota se začleněnou mřížkou chladiče má velký vliv na design přední části Astry 98 - její torzní tuhost je nyní o 40 procent vyšší. To představuje u tohoto prvku karoserie 36procentní zlepšení účinnosti lehké konstrukce.

Pro další zvýšení ochrany vůči bočnímu nárazu byla zesílena struktura dveří v oblasti oken o 121 procent bez zvýšení hmotnosti. Výhodou tohoto zesílení je i snížení aerodynamického hluku.

Tyto úspěchy byly dosaženy intenzivní spoluprací v průběhu celého vývojového období a rozsáhlými strukturálními výpočty v nejrannějším stádiu. Výpočty byly tentokrát velmi komplikované, protože bylo nutno vzít v úvahu i připravovaný víceúčelový model třídy kompaktů Zafira. Hned od počátku byly výpočty prováděny metodou konečných prvků pro obě varianty karoserie, které byly převedeny do virtuálních modelů sestavených z 60.000 souřadnicových bodů. Tato sít , která je čtyřikrát hustší než byly dřívější podobné simulace, umožňuje velmi realistické závěry o účincích, které mají jednotlivé body sítě na strukturu karoserie.

Torzní tuhost každé z karoserií Astry je vyšší než 12.000 Nm na stupeň. Ve srovnání s předcházejícím modelem je to zlepšení až o 78 procent. Odolnost vůči deformacím byla také zlepšena o 12 procent.

Příjemná akustika interiéru

Vysoká tuhost karoserie má kladný vliv na hluk a vibrace. V oddělení pro akustiku Mezinárodního technického vývojového střediska (ITDC), které bylo nedávno vybudováno nákladem 34 milionů DM, byly použity nejmodernější postupy jako je například laserová holografie. Touto metodou je možné holograficky znázornit vibrace neviditelné lidskému oku, které se objevují na kapotě, dveřích a velkých plechových panelech. Po rozboru jejich charakteristiky je možné provést různá opatření (jako je zesílení materiálu), aby byly vibrace vyloučeny.

Výběr tlumicích materiálů

Vedle prevence hluku je další důležitou strategií optimální utlumení hluku. Zvláštní pozornost je věnována nutným otvorům v karoserii - například pro elektrické vedení. K co možná nejúčinnějšímu utěsnění těchto akustických děr se u Astry používají speciální těsnicí průchodky. K dalším opatřením patří velice pečlivé utěsnění karoserie a správná volba těsnicích materiálů.

Psychoakustika - nové uložení motoru

Nové uložení motoru a spodní rám s dvojitou izolací od hluku pérování představují další technická opatření, činící z Astry výjimečně tichý a pohodlný vůz. Odborníci Opelu na akustiku chtěli vytvořit v Astře i hlukově příjemný interiér. Například na vozech se zážehovými motory se jim to podařilo pomocí různých opatření včetně užití nových čističů vzduchu.

Plech pokovený na obou stranách pro účinnou ochranu proti korozi

Opel používá na všech modelech pokovené plechy pro určité části karoserie obzvláště náchylné k rezivění. Tato ochrana byla nyní rozšířena - Astra98 je plně pokovená a má 12letou záruku proti prorezavění.

Ve srovnání s přecházejícím provedením je tloušťka elektrolytického pokovení na Astře 98 téměř dvojnásobná - mezi pěti a deseti mikrometry podle toho, kde je plech umístěn.

Vynikající ochrana, kterou zinek poskytuje v kombinaci s železem, vyplývá z chemických vlastností těchto dvou kovů. Zatímco železo v nepokoveném plechu začne korodovat, jakmile na něj zaútočí voda a sůl, chrání zinek na pokoveném plechu ušlechtilejší ocel. Dokonce i velmi malé množství vysoce užitečného zinkového povlaku stačí k účinné ochraně proti korozi po mnoho let.

Astra již vyhovuje budoucím nárazovým normám

Kvalita karoserie nové Astry je zřejmá i z jejího příkladného chování při nárazu. Nový model prošel vyčerpávajícím zkušebním programem a nárazovými zkouškami, které byly daleko náročnější než předepsané požadavky.

Kromě několika specifických nárazových testů, které Opel provádí například pro ochranu posádky vůči nákladu dopravovanému v zavazadlovém prostoru, zahrnoval program i čelní kolizi při rychlosti 56 km/h s 40 procentním přesahem proti deformovatelné bariéře. Tento test je plánován pro ES od října 1998.

Opel Fix: bezpečnost pro děti

Zavedením snadno montovatelných dětských bezpečnostních sedaček potvrzuje Opel svůj zájem o bezpečnost dětí a mladších spolujezdců. Nově vyvinutá dětská sedačka Opel Fix, navržená s ohledem na rychlost a snadnost instalace ve voze, je bezpečně upevněna dvěma pásy ke karoserii vozidla.

Přizpůsobivý systém Opel Fix je vhodný pro nemluvňata a děti do 12 let. Nemluvňata jsou umístěna čelem dozadu. Pro starší děti se dětská sedačka otočí dokola na bezpečně upevněném polštáři a dítě je připoutáno vozidlovým tříbodovým bezpečnostním pásem. Pro sedmileté a starší děti je možné použít sedačku bez polštáře a opěradla.

Boční náraz: boční airbagy, zesílení a obložení dveří

Boční kolize jsou druhým nejčastějším typem nehody (po čelních kolizích). Astra proto obsahuje celou řadu prvků, včetně dvou bočních airbagů, které poskytují příkladnou úroveň ochrany cestujících.

Opel byl jedním z prvních výrobců, který nabídl velkoobjemové airbagy pro řidiče a spolujezdce na předním sedadle. Nyní je postupně zaváděn boční airbag, nejprve u Vectry, Omegy, Sintry a nyní i u Astry.

V sedadle umístěný airbag je vždy ve správné poloze

Velké boční airbagy, které mají po naplnění objem 12 litrů, jsou umístěny v opěradlech předních sedadel. Jelikož se airbag automaticky pohybuje se sedadlem, má vždy ideální polohu mezi cestujícím a dveřmi bez ohledu na polohu sedadla. Navíc při montáži v sedadle je spolehlivost spuštění airbagu vyšší, protože v této poloze je airbag méně ovlivněn výkyvy vnější teploty. Vlhkost a vibrace jsou podstatně vyšší, jsou-li airbagy instalovány ve dveřích.

Vzhledem k malé deformační vzdálenosti na boku vozidla musí být rozhodnutí o spuštění airbagu učiněno v mimořádně krátké době. Povel vydává centrální ovládací jednotka airbagu. Vyhodnocení informace senzoru umístěného ve dveřích trvá tři až pět milisekund. Nafouknutí airbagu, který je vyroben z plně recyklovatelného materiálu, je kompletní přibližně po 15 milisekundách.

Hybridní technologie: bezpečněji a ohleduplně vůči životnímu prostředí

Airbag se nafukuje hybridním generátorem ohleduplným vůči životnímu prostředí a díky stlačenému vzduchu uskladněnému v patroně je zapotřebí jen poměrně malá poháněcí náplň. Teploty uvnitř airbagu jsou tedy podstatně nižší, což účinně vylučuje riziko vzplanutí.

Boční airbagy jsou jedním z četných opatření na ochranu posádky v případě boční kolize. V kombinaci se silnými dveřmi, závěsy, zámky a sloupky ochraňují účinně cestující i výztuhy a výplně ve dveřích, absorbující energii.

Komplexní ochrana cestujících s dvěma velkoobjemovými airbagy s hybridní technologií

Astra poskytuje samozřejmě i nejmodernější ochranu při čelních srážkách. Její součástí jsou dva velkoobjemové airbagy (s hybridní technologií a objemem 60 litrů na straně řidiče a 120 litrů na straně spolujezdce na předním sedadle) a vyzkoušený aktivní systém bezpečnostních pásů s možností výškového nastavení, s přezkami pásů montovanými na sedadlech a pyrotechnickými napínáky. Nyní jsou tříbodové bezpečnostní pásy i pro všechny cestující na zadním sedadle a zasunovací opěrka hlavy je k dispozici pro prostřední zadní sedadlo.

Pedal Release System: ochrana pro chodidla a holeně

K zmenšení rizika zranění chodidel a holení je Astra vybavena systémem Pedal Release System (PRS). Podle tohoto patentovaného systému firmy Opel se pedály v případě vážné čelní kolize uvolní ze svého uchycení.

Pevný prostor pro cestující s třemi deformačními zónami

Karoserie s pevným prostorem pro cestující a přesně definovanými deformačními zónami používá tři zóny k absorpci sil vznikajících při nehodě. V případě čelní kolize slouží jako hlavní deformační zóna přední rám. V horní části je zatížení přenášeno k přednímu sloupku výztuhami blatníků, které sahají až k světlometům. Hydraulicky vyrobený, zvlášť tuhý pomocný rám tvoří spodní deformační zónu.

Přichází-li nárazová energie pouze z jedné strany, což je běžné při nepřímém střetu, příčný člen předního blatníku přenáší sílu i na druhý bok vozidla nedotčený nárazem a ten se pak rovněž účastní deformačního procesu.

Nové výztuhy zabraňují průniku sloupku řízení

K ochraně vnitřního prostoru Astry při srážce přispívají četné další detaily. Patří k nim například přídavná výztuha mezi předními sloupky. Tato výztuha zvyšuje příčnou tuhost karoserie a zároveň ukotvuje teleskopický sloupek řízení, který tak odděluje od předního skla a přední přepážky a zabraňuje průniku volantu při čelní kolizi. Svou roli v pasivní bezpečnosti také hraje posilovač brzd, protože je umístěn v poloze, která umožňuje absorpci další energie v případě srážky.

Nové motory a převodovky pro Astru

Astra první ve své třídě s přímým vstřikem a 16 ventily

Opel nabídne Astru 98 celkem s šesti motory. K dispozici na českém a slovenském trhu budou čtyři zážehové a dva vznětové motory s objemy od 1,4 do 2,0 litru a s výkony motorů od 66 kW (90 k) do 100 kW (136 k). Jeden zážehový motor je zcela nový a spolu s turbodiesely s přímým vstřikem paliva patří k rodině moderních motorů Opel ECOTEC s čtyřventilovou technikou. Astra je první vůz své třídy s turbodieselem s přímým vstřikováním a čtyřmi ventily pro jeden válec. Navíc Opel dále vylepšil stávající motory současného modelu - Astry Classic.

Nové „vydání bestselleru firmy Opel bude dodáváno s následujícími motory:

Zážehové motory

1.4 ECOTEC (66 kW/90 k)

1.6 ECOTEC (74 kW/100 k)

1.8 ECOTEC (85 kW/115 k)

2.0 ECOTEC (100 kW/136 k)

Vznětové motory

1.7 TD (50 kW/68 k)

2.0 ECOTEC DI (60 kW/82 k)

Všechny zážehové motory splňují nejpřísnější předpisy pro škodliviny

Inženýři a technici Mezinárodního technického vývojového střediska (International Technical Development Center - (TDC) dali na první místo při vývoji motorů výkon, průběh točivého momentu a jejich vyladění spolu se snížením spotřeby paliva a nízkým obsahem škodlivin ve výfukových plynech.

Široká škála motorů ECOTEC

Tento pokrok umožnily motory Opel ECOTEC. Řada těchto pohonných jednotek oslavila svou premiéru v roce 1993, když byl uveden motor V6 o objemu 2,5 litru, určený pro Vectru. Jejich jméno znamená ekonomiku, ekologii a technologii. Dnes tato řada obsahuje 12 zážehových a vznětových motorů s objemy mezi 1,0 a 3,0 litru a s výkony mezi 40 kW/55 k až 155 kW/210 k. Všechny motory ECOTEC jsou charakterizovány čtyřmi ventily pro jeden válec, vysokými kompresními poměry a zážehové motory pak antidetonačním systémem. Vysoká úroveň hospodárnosti a ohleduplnosti vůči životnímu prostředí je kombinována s vysokým výkonem, příznivým průběhem točivého momentu a hladkým chodem motoru.

ECOTEC 1.8 16V

U nového motoru ECOTEC o objemu 1,8 litru použil Opel přísná hlediska, pokud jde o výkonnost a ohleduplnost vůči životnímu prostředí. Cílem byla optimalizace třecích ztrát a další zlepšení spotřeby paliva. K charakteristickým znakům tohoto motoru patří řídící jednotka na bázi hybridní technologie, kompaktní bezúdržbový systém zapalování a nové ovládání volnoběhu.

Spotřeba paliva nižší o 5 procent

Čtyřventilový motor má kompresní poměr 10,5 : 1 a stejný jmenovitý výkon 85 kW/115 k při 5400 ot/min. jako jeho předchůdce, ale největší točivý moment 170Nm „umí již při 3400 ot/min. místo dřívějších 3600 ot/min. Astra 1.8 16V zaznamenala hodnotu kombinované spotřeby 7,8 I/100 km, což je o 5 procent méně než činí spotřeba její předchůdkyně. Přitom největší rychlost 200 km/h zůstala stejná jako dříve a čas potřebný k akceleraci z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň se významně snížil z 16,5 na 13,5 sekundy.

Nová pohonná jednotka o objemu 1,8 litru má vrtání 80,5 a zdvih 88,2 mm. Tím se stal tento motor trochu dlouhozdvihovějším než jeho předchůdce. Kromě toho je o více než deset kilogramů lehčí. Každý píst váží pouze 225 g místo dřívějších 300 g a každá ojnice je při hmotnosti 420 g lehčí o 188 g. Další úsporu hmotnosti přineslo snížení kmitajících hmot dané použitím lehčích a menších pístních čepů a ložisek. Díky odlehčenému klikovému hřídeli má šestnáctiventilová pohonná jednotka hladší chod a lepší reakci.

Stejně jako u ostatních motorů středního objemu je blok ze šedé litiny a hlava válce z hliníku.

Jedním z rozdílů je odvzdušnění vnitřního prostoru klikové skříně. Jednodušší je i údržba a montáž motoru bez hadic a svorek. Kanály vytvářejí dvoustěnnou stavbu odlitku, dávající bloku motoru zvýšenou tuhost. Jelikož je motor umístěn příčně, je tato strana obrácena směrem k prostoru pro cestující, což znamená i zlepšení akustické stránky.

Další technickou perlou nového motoru ECOTEC o objemu 1,8 litru je jeho promyšlený systém sání vzduchu. Dlouhé sací potrubí poskytuje lepší průběh křivky točivého momentu při nízkých otáčkách motoru. Krátké sací trubky umožňují na druhé straně rychlejší průtok plynu a dobrý výkon při vysokých otáčkách motoru. S proměnnou délkou sacího potrubí se podařilo technikům firmy Opel zkombinovat přednosti obou systémů.

Systém sání vzduchu se skládá z tlakového odlitku z lehké slitiny se čtyřmi klapkami na hřídeli ovládaném podtlakem. V rozmezí otáček 2500 - 4 000 se mění délka sacího potrubí z 620 mm na 290 mm, čímž zlepšuje průběh točivého momentu v celém rozsahu otáček. Motor o objemu 1,8 litru tudíž nabízí velmi široký rozsah užitečných otáček: přes 90 procent nejvyššího točivého momentu 170 Nm je k dispozici mezi 2200 a 5300 ot/min.

ECOTEC 2.0 DI 16V - První DI 16V v kategorii Astry

Dalším zlatým hřebem v nabídce motorů pro Astru 98 je ECOTEC DI 16V o objemu 2,0 litru. Ekonomický vznětový motor s přímým vstřikováním paliva a výkonem 60 kW (82 k) se vyznačuje použitím čtyřventilové techniky, turboplnění a čerpadla s radiálním pístem, ovládaného elektromagnetickým ventilem.

Významným inovačním prvkem je jediný vačkový hřídel v hlavě uvádějící v činnost všech 16 ventilů. Tak je významně sníženo tření v hlavě válce. Princip čtyř ventilů, rozdílný tvar dvou sacích kanálů pro jeden válec a použití zvláštní klapky umožňuje proměnlivě měnit intenzitu víření nasávaného vzduchu. Cílem použití všech těchto pokrokových prvků je zajistit vytváření velmi účinné směsi v širokém rozsahu otáček motoru.

Čtyřventilový turbodiesel s přímým vstřikem paliva ve třídě kompaktů dává působivý točivý moment 185 Nm při pouhých 1800 ot/min. To zbavuje řidiče nutnosti často řadit a zároveň umožňuje dobrou akceleraci ve středních otáčkách: Astra DI 16V potřebuje k zrychlení z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň pouze 16,0 sekund. Sprint z nuly na 100 km/h si vyžádá 14,5 sekundy a největší rychlost je 175 km/h. Vysoký výkon je spojen s nízkou spotřebou paliva. Nejmenší specifická spotřeba je pouhých 213 g na jednu kilowatthodinu (g/kWh) a podle testu ES 93/116 spotřebuje Astra 2.0 DI 16 V pouze 5,7 1/100 km (kombinovaná spotřeba). To z ní činí nejhospodárnější model v řadě Aster druhé generace.

Vířivý pohyb nasávaného vzduchu je u vznětových motorů s přímým vstřikem paliva důležitý pro vytvoření účinné směsi paliva a vzduchu. U dieselu ECOTEC k tomu napomáhají různé tvary dvou sacích kanálů v každém válci a přídavná klapka v plnicím potrubí. Při tomto uspořádání se jeden vstup do válce stará o co největší víření nasávaného vzduchu, druhý vytváří plnicí dávku.

Čtyři klapky v plnicích kanálech mohou být plně uzavřeny a plně otevřeny, ale v závislosti na zatížení motoru a jeho otáčkách je počet jejich možných poloh neomezený.

Tření nižší o 30 procent

Šestnáct ventilů vznětového motoru ECOTEC je uváděno v činnost jedním vačkovým hřídelem. Ten je poháněn dvojitým válečkovým řetězem mezi klikovým hřídelem a vstřikovacím čerpadlem a jednoduchým válečkovým řetězem běžícím odtud k vačkovému hřídeli. Jeden ventilový „můstek je použit pro dva sací a dva výfukové ventily v každém válci. Hydraulické zdvihátko seřizující vůle ventilů je pro každý ventil umístěno pod každým můstkem. Tření ve ventilovém rozvodu je u tohoto systému přibližně o 30 procent nižší než u konvenční koncepce s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě.

Technika více ventilů je u vznětového motoru podpořena turbodmychadlem. Díky předstlačení nasávaného vzduchu v turbodmychadle může být spáleno více paliva a při stejném objemu zvýšen výkon vzhledem k většímu objemu vzduchu. Trubodmychadlo Garret T 15 reaguje rychle a poskytuje silný točivý moment bez zpoždění.

Čerpadlo VP44 dodává vysoký vstřikovací tlak

Vysokotlaké vstřikovací čerpadlo VP44 s radiálním pístem hraje významnou roli ve vysoké účinnosti motoru s přímým vstřikováním. Toto zařízení ovládané elektromagnetickým ventilem dokáže u Astry 2.0 DI 16V vytvořit vstřikovací tlak až 1300 barů. Mnohem vyšší vstřikovací tlak dokonce i v nižších otáčkách motoru než u konvenčního čerpadla je výhodný i pro průběh točivého momentu. Ovládání elektromagnetickým ventilem zajišťuje rovněž velmi přesné a pružné dávkování paliva. Čerpadlo je ve stálém spojení se systémem řízení motoru přes počítačovou sběrnou jednotku CAN (Controller Area Network).

Dvoufázové vstřikování pro hladší spalování

Přesně vyrobené vstřikovací trysky jsou ve zvláštních držácích, které významně přispívají k dalšímu zlepšení chodu motoru s přímým vstřikem. Umožňují totiž dvoufázový proces vstřikování vedoucí k hladšímu spalování. Postupné vytváření tlaku snižuje i hluk spalování. Volnoběh je stabilní a škodliviny NOX nižší. V kombinaci s popsaným vířením nasávaného vzduchu je příprava směsi paliva a vzduchu mnohem účinnější v celém rozsahu otáček motoru a vytváří základ pro vysoký točivý moment 185 Nm při pouhých 1800 ot/min. Systém přesného dávkování paliva a uložení motoru systémem NTA rovněž umožňují klidný volnoběh již při 800 ot/min. K dalšímu snížení hluku přispívá i tuhá jednotka motoru s převodovou skříní, sendvičová struktura krytu rozvodového řetězu a utlumené spojení krytu s hlavou válce.

Škodliviny z výfuku jsou u vznětového motoru ECOTEC nízké díky účinnému tvoření směsi vyplývajícímu z vysokého vstřikovacího tlaku a odpovídající intenzity víření. Na jejich snížení má dále i vliv dodatečné zpracování výfukových plynů pomocí katalyzátoru a elektronicky řízený recirkulační systém výfukových plynů.

Žhavicí svíčky umístěné na výfukové straně nových motorů Opel s přímým vstřikem paliva hrají ve snižování škodlivin také důležitou roli. Tyto svíčky požadují jen velmi krátkou dobu k předehřátí na 950 až 1100 stupňů Celsia před startem. Dokonce je možné spustit motor okamžitě i při tak nízké teplotě jako je 5°C. Podle provozních podmínek a okolní teploty pak pracují dále při teplotě kolem 850°C až tři minuty a pomáhají ještě více snížit množství škodlivin.

Olejový filtr s pevnou kostrou a vložkou na jedno použití

Stejně jako u čtyřventilových zážehových motorů je výměna oleje u vznětového motoru ECOTEC DI nutná pouze každých 15.000 km nebo jednou za rok. Běžný servis je pro všechny motory ECOTEC každých 30.000 km. Všechny nové motory Astry mají novou konstrukci olejového filtru. Je umístěn nahoře na pohonné jednotce, kde k němu mají mechanici v dílně snadný přístup. A co je ještě důležitější, není již nutná recyklace kovové vložky, neboť filtr se skládá z papírové vložky na jedno použití a pevné kostry, která může být používána stále znovu. Použitý olej může být rovněž odsát otvorem měřicí tyčky nebo vypuštěn jako obvykle zátkou ve spodní části olejové nádrže.

Vyvažovací hřídele pro ECOTEC 2.0 16V: vyloučení hluku a vibrací druhého řádu

Zákazníci mají rovněž prospěch z různých zlepšení Opelu na stávajících motorech. Tak například špičkový motor ECOTEC o objemu 2,0 litru (100 kW/136 k) nyní nabízí lepší chod motoru díky dvěma vyvažovacím hřídelům. Tyto hřídele se otáčejí proti sobě dvojnásobnými otáčkami klikového hřídele, vyvažují přitom momenty setrvačnosti a vylučují hluk a vibrace druhého řádu, které jsou typické pro čtyřválcové motory. S největším točivým momentem 188 Nm při 3400 ot/min. poskytuje šestnáctiventilový motor působivý tah v nízkých otáčkách a sprintuje z 80 na 120 km/h za pouhých 12,0 sekund. Největší rychlost je 208 km/h.

Hladší reakce plynu u 1.7 TD

Opel rovněž zlepšil chod turbodieselu s vířivou komůrkou 0 objemu 1,7 litru. Díky elektronickému plynovému pedálu a elektronickému řízení vstřiku paliva je nyní dávkování mnohem přesnější. Výsledkem je nejen hladší reakce na přidání plynu, ale i zlepšené hodnoty škodlivin (Euronorm III) a točivého momentu. Astra 1.7 TD s největší rychlostí 163 km/h s kombinovanou spotřebou 5,9 I/100 km dává nyní největší točivý moment 132 Nm při pouhých 1800 ot/min. místo původních 2400 ot/min.

Nový katalyzátor dále snižuje škodliviny z výfukových plynů u motorů ECOTEC 1,4 litru (66 kW/90 k, 125 Nm při 4000 ot/min., 180 km/h) a ECOTEC 1,6 litru (74 kW/100 k, 150 Nm při 3600 ot/min., 188 km/h). Díky přímému zapalování a hybridní technice řízení motoru i úpravám časování ventilů a sacích kanálů jsou obě pohonné jednotky ECOTEC 1.4 a 1.6 0 0,5 litru hospodárnější než jejich předchůdkyně a jejich kombinovaná spotřeba činí dle ES 93/116 7,1, resp. 7,4 I/100 km.

Čtyřstupňová automatika s třemi programy řazení

S výjimkou vznětového motoru 1.7 TD mohou být všechny pohonné jednotky Astry vybaveny na přání automatickou převodovkou. Všechny mají měnič točivého momentu i výběr ze tří programů: úsporný, sportovní a zimní. Pro snížení spotřeby paliva a vibrací motoru při volnoběhu přeřadí automatická převodovka při brždění a zastavení vozu samočinně na neutrál. Jakmile má jízda opět pokračovat, zařadí se opět automaticky převod pohonu vozidla. Musí-li vůz zastavovat často, může být tímto způsobem snížena spotřeba paliva až o tři procenta.

Podvozek Astry 98

Lehká konstrukce a nové výrobní metody vytyčují nové normy

Pro jízdní vlastnosti Astry 98 byly stanoveny tři hlavní konstrukční cíle: dokonalejší pohodlí pérování, vynikající pohyblivost a nejvyšší míra aktivní bezpečnosti. Pro realizaci těchto náročných úkolů využil tým návrhářů plně programy podporované počítačem, metody lehké konstrukce, normy vysoké kvality a moderní výrobní postupy. Cílem bylo, aby nejnovější Astra začala tam, kde skončila její předchůdkyně: aby opět stanovila normy pro třídu kompaktů.

Dvojitá izolace hluku pneumatik

V oblasti pérování je nová Astra blízce příbuzná své stájové kolegyni Vectře s jejími předními vzpěrami McPherson. Obě spodní ramena se vykyvují na dvou pryžových pouzdrech mimořádně tuhého pomocného rámu spojeného s karoserií šesti silentbloky. Není to jen dvojitá izolace proti hluku pneumatik přenášeného do prostoru pro cestující, ale jde rovněž o základ pro akustickou pohodu.

Přední pomocný rám je konstruován jako modul, nesoucí spodní ramena pérování, jeden nosník upevnění motoru, systém chlazení a mechanismus řízení. Tímto způsobem je montáž přesnější a montážní časy kratší. Tužší uložení a přesné výrobní tolerance snižují zároveň nežádoucí přenos nárazů do řízení.

Dvoucestná pružná pouzdra pro pohodlí a ovladatelnost

Kromě toho poskytují tak zvaná dvoucestná pružná pouzdra pro přední lichoběžníkové závěsy větší pohodlí a ostřejší ovladatelnost, přičemž každý ze závěsů má jedno měkké „comfort pouzdro a jedno vodicí „handling pouzdro. Díky speciálnímu uspořádání kovových a pryžových vrstev mají vodicí pouzdra vysokou příčnou tuhost, která při přední stopě širší o 54 mm zajišťuje přesné řízení a vynikající schopnost zatáčení. Měkká pouzdra dodávají každému přednímu lichoběžníkovému závěsu schopnost absorbovat a tlumit nárazy a hluk pneumatik, přičemž není narušena podélná stabilita vozidla.

Bezpečnostní náprava DSA

DSA (Dynamic SAfety) již představuje synonymum pro vysokou aktivní bezpečnost Omegy a Vectry a nyní hraje klíčovou roli i u Astry druhé generace. V praxi znamená dynamická bezpečnost stabilitu jízdy v obtížných situacích - zvláště při brždění na povrchu s měnícím se stupněm záběru. V takových situacích se přední kolo s lepším záběrem natáčí kontrolovaně dovnitř, působí proti řízení a aktivně neutralizuje jakoukoli tendenci vozu se utrhnout. K dobré a bezpečné ovladatelnosti napomáhá i konstrukce pérování, která zajišťuje neutrální charakteristiku řízení, příznivou dokonce i při nepředpokládané nouzové změně směru.

Lehká konstrukce s hliníkem a plasty

Zlepšení předního pérování přineslo nejen lepší ovladatelnost a jízdní vlastnosti, ale zásadně byla snížena i jeho hmotnost. Trubky tlumičů a pružicí kroužky jsou z lehkého hliníku stejně jako vedení táhla tlumiče. Sklolaminát je použitý místo oceli pro zavěšení zkrutného stabilizátoru. Ve srovnání s předcházejícím provedením dají tyto úspory hmotnosti dohromady 3,5 kg na jednu nápravu.

Lehká konstrukce pomocného rámu

Další hmotnost byla ušetřena použitím hydrotváření pro výrobu pomocného rámu. Na rozdíl od konvenčních metod není tento rám vyroben ze dvou skořepin svařených dohromady, ale je vytvořen z trubky s uzavřenými konci. Tato předohnutá trubka je vystavena vysokému tlaku vody zvnitřku a stlačena do své konečné podoby. Při tomto způsobu výroby není zapotřebí svařování a z něho vyplývající svary, hmotnost je nižší o 3,5 kg než u konvenčně vyráběného pomocného rámu a kvalita výroby je podstatně vyšší vzhledem k větší pevnosti, která je cenná pro zlepšení účinnosti pomocného rámu při absorpci nárazu. Spolu s prostorem pro cestující a podélnými díly podvozku vytváří pomocný rám třetí deformační zónu, do které se specificky převádí a ve které se rozpouští nárazová energie.

Uložení motoru v neutrální momentové ose brání pohybům motoru

Uložení obou konců motoru a převodové skříně bylo proto situováno v tak zvané „neutrální momentové ose . Je to přímka probíhající příčně těžištěm pohonné jednotky. Výsledkem je redukování vlivu točivého momentu motoru uvnitř vozu na minimum. Dva silentbloky připevněné k pomocnému rámu zadržují „boční posuvné pohyby motoru (otáčení dopředu a dozadu). Vzhledem k tomu, že nenesou statické zatížení, mohou být pro lepší izolaci vibrací a hluku motoru měkčí.

Zadní pérování s torzní příčkou

Nově vyvinutá zadní náprava se zkrutnou příčkou použitá ve všech modelových variantách Astry 98 vytyčila nové normy pro jakost i funkčnost. Zadní pérování vlečenými rameny s torzní příčkou je zákonitě lehké, protože nosník s průřezem ve tvaru U o průměru 90 mm vytváří základ pro vlečená ramena po celé šířce vozu a zároveň přebírá funkci stabilizátoru, takže není zapotřebí zvláštní zkrutný stabilizátor. Celistvá stavba vlečeného ramene se sedlem pružiny, podpěrou ložiska kola a uložením tlumiče tvoří jedinou jednotku. Ve srovnání s předcházejícím provedením byl počet komponentů snížen z 21 na 3, švové svařování redukováno přibližně o 83 % a bodové svařování zcela vyloučeno.

Svařování „magnetickým obloukem zvyšuje jakost

Pro spojení torzní příčky s vlečenými rameny používá Opel svařování „magnetickým obloukem .Znamená to, že díly jsou indukčně ohřáty a svařeny pod velkým tlakem. Výsledkem je mimořádně homogenní struktura materiálu bez jakéhokoli vnitřního pnutí a bez housenkových svárů. Menší počet komponentů zkracuje montážní časy a tím i výrobní náklady.

Vzhledem k umístění tlumičů pod podlahou zavazadlového prostoru nejsou v kufru žádné vybouleniny skrývající vzpěry pérování a šířka úložné plochy byla zvětšena z 995 na 1060 mm. Tímto způsobem může být na rozdíl od předcházejícího provedení použita stejná konstrukce zadní nápravy pro všechny Astry druhé generace včetně kombi Caravan.

Optimální kinematika pérování

Z koncepce zadní nápravy těží i ovladatelnost a jízdní vlastnosti Astry, zvláště vzhledem k prodloužení rozvoru o 97 mm a šířky zadní stopy o 31 mm. Bylo změněno umístění miniblokových pružin šetřících vnitřní prostor a zlepšujících pérování. Pružiny mají více pohlcující reakci a pomáhají k jemnému vyladění ovládání. To znamená, že kombi vyžadující tužší odpružení vhodné pro vyšší zatížení nákladem poskytuje i bez nákladu příjemné odpružení srovnatelné s variantami se stupňovitou zádí a hatchbackem.

Elektrohydraulický posilovač řízení standardně

K zadání patřilo také výjimečné vyladění jízdních vlastností a vynikající charakteristika ovladatelnosti. Astra 98 je jedním z prvních vozů ve třídě kompaktů vybaveným kombinovaným systémem elektrohydraulického posilovače řízení (EHPS), který nabízí řadu výhod ve srovnání s konvenčně řešenými systémy. Vše začíná již u montáže, protože kompletní systém přichází na výrobní linku jako plně funkční a ještě před montáží odzkoušený modul. Technickou předností systému EHPS je, že využívá cennou energii - a tedy palivo - pouze tehdy, když je jeho pomoci zapotřebí. U tradičního posilovače řízení si hydraulické čerpadlo bere neustále energii od motoru - čím rychleji se motor otáčí, tím více jí odebírá. EHPS pracuje podle potřeby. Čerpadlo posilovače řízení je poháněno bezúdržbovým elektrickým motorem, který se při jízdě na přímém úseku otáčí pohotovostními otáčkami pouze 2300 ot/min.

Jakmile se volant otočí, zaregistruje elektronický řídicí systém rostoucí odpor řízení a zapojí elektrický motor na jeho provozní otáčky 3300 o/min. a následně dojde k vytvoření nutného hydraulického tlaku a proudu. Kromě snížení hmotnosti o 1,5 kg má podstatně zlepšená účinnost významný vliv i na úsporu paliva. Spotřeba je totiž nižší o 0,2 litru na 100 kilometrů a znamená další příspěvek k ekonomickému konceptu Astry.

Optimální geometrie řízení, promyšlená izolace hluku

Dokonalejší řízení a zlepšená charakteristika ovladatelnosti rovněž těží z koncepce EHPS. Jelikož elektrohydraulický systém posilovače řízení je standardní u všech Aster, je jeho instalace zjednodušená a dvojitým utěsněním otvoru sloupku řízení v přední přepážce a dvěma speciálními pouzdry izolujícími řízení bylo zamezeno pronikání hluku, vibrací a znečistěného vzduchu z motorového prostoru.

Standardní instalace: nastavitelný elektronový volant

Nejnovější Astra je vybavena tříramenným volantem s airbagem s elektronovým tělesem, které je o třetinu lehčí než hliníkové a znamená úsporu hmotnosti přibližně 500 g. Volant může být také velmi snadno přizpůsoben řidiči podélně v rozsahu 45 mm a svisle 30 mm. Na volantu je dálkové ovládání vestavěného audiosystému, což je bezpečnostní prvek, dosud omezený na vozy vyšší třídy.

Vysoká přesnost montáže díky modulárnímu designu

Kromě své hlavní povinnosti efektivně zastavit vůz, kdykoli je to vyžadováno, pomáhá brzdový systém v novém Opelu Astra snižovat hmotnost vozidla, omezuje výrobní náklady a zvyšuje míru pasivní bezpečnosti. Stejně jako pomocný rám přichází i brzdový systém na výrobní linku jako kompletní modul (v kombinaci s palivovou nádrží a veškerým brzdovým i palivovým vedením), což značně zrychluje a zkvalitňuje montážní proces.

Na vozech Astra s motory 1.4 a 1.6 jsou vpředu podpěry, které vedou brzdové destičky a nesou brzdné síly, součástí otočného čepu řízení. To prodlužuje životnost a snižuje hmotnost.

Zadní náprava: kombinace brzdových třmenů s parkovací brzdou

Stejného účinku je dosaženo vzadu doplněním systému kotoučové brzdy kombinací plovoucích třmenů, jejichž obložení umožňuje brždění při parkování. Posilovač brzd se zlepšeným účinkem a o 25 mm větším průměrem zajišťuje vynikající charakteristiku brždění, zkrácení chodu pedálu a progresivní reakci. Navíc speciální pružinový mechanismus v držácích destiček přední brzdy signalizuje opotřebení destiček akustickým signálem, jakmile je nutná jejich výměna.

Nejnovější generace ABS

Stejně jako celá Astra, tak i elektronický čtyřkanálový protiblokovací brzdový systém Bosch 5.3 je považován za technicky vysoce moderní řešení. Se svými zdokonalenými elektromagnetickými ventily jednotka reguluje brzdnou sílu daleko přesněji než dříve a je přitom tišší. Systém zajišťuje proměnné rozdělování brzdné síly mezi nápravy, což je nejen bezpečnější, ale vyloučením nutnosti zvláštního regulačního ventilu se snižuje i hmotnost. Od motoru 1.8 výše působí brzdový systém zároveň jako protiprokluzový systém aktivující motor i brzdy.

Opelův patent: uvolňující se pedály při havárii

Brzdový systém může rovněž přispět k osobní bezpečnosti v případě havárie. Podobně jako Vectra je i nejnovější Astra vybavena patentovaným systémem firmy Opel „Pedal Release System . Ten zajišťuje, že spojkový a brzdový pedál se v případě kolize uvolní a nedojde k zranění nohou řidiče. Navíc je posilovač brzd konstruován takovým způsobem, že může absorbovat nárazovou energii řízenou deformací.



 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Severočeši nečekaně vypadli z voleb na Ústecku, zřejmě kvůli sporům členů

Severočeši nečekaně vypadli z voleb na Ústecku,…

Hnutí Severočeši.cz nebude kandidovat v letošních krajských volbách v Ústeckém kraji. Zmocněnkyně hnutí na…

Matka od rodiny zmizela před třemi měsíci z domova: Bála se, že ji pošlu na léčení, tvrdí přítel

Matka od rodiny zmizela před třemi měsíci z domova:…

Tereza Vodičková (30) zmizela už v půlce června. Nikdo neví, kam šla, ani proč – všechno jsou jen dohady. Jedno…

 

iSport.cz

Skandál v Anglii má další oběť. V podezření je i kouč QPR Hasselbaink

Skandál v Anglii má další oběť. V podezření je i…

Skandál s tajnými nahrávkami stál v anglickém fotbale místo dalšího trenéra. Po kouči anglické reprezentace Samu…

Sport Magazín: Dva dny a mohlo být pozdě, říká Poborský o vážné nemoci

Sport Magazín: Dva dny a mohlo být pozdě, říká…

Přesně před dvaceti lety zatřásl zvyklostmi v českém fotbale. Karel Poborský, hvězda EURO 1996, přestoupil ze…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…