Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Insignia facelift: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (27)
Na silnicích v okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme vyzkoušeli faceliftovanou Insignii. Jaké jsou naše dojmy z jízdy?

Opel Insignia podstoupil omlazovací kúru, spojenou s nabídkou modernizovaných motorů. My jsme vyzkoušeli hned tři agregáty: inovovaný dvoulitrový turbodiesel ecoFlex o výkonu 103 kW (vznětové agregáty o jiném objemu než 1956 kubických centimetrů Opel nenabízí) a pak také dvě benzinové jednotky: přímovstřikový přeplňovaný 1.6 SIDI Turbo (125 kW) a současný vrchol nabídky běžných Insignií po ukončení prodeje šestiválce 2.8 V6 - taktéž přímovstřikový čtyřválec 2.0 SIDI Turbo o výkonu 184 kW.

Ještě než otočíme klíčkem v zapalování, zastavme se u interiéru a exteriéru. Jak se jich facelift dotkl? V obou případech rozhodně výrazně: vzhled auta je díky nižší a širší mřížce chladiče, novým světlometům či nižším a širším rámečkům mlhovek dynamičtější a akčnější, dřívější jistá bramborovitost je pryč. Stejně prokoukla i záď s novými svítilnami a jinak řešenou horizontální chromovanou linkou. Vůz se může pochlubit naprosto skvělým součinitelem aerodynamického odporu 0,25, respektive 0,28 pro kombi. Možná bychom však jednu setinku vyměnili za větší zpětná zrcátka.

Interiér Insignie dostal moderní „skleněnou“ podobu díky dvěma multifunkčním osmipalcovým displejům. Ten na středovém panelu je možno ovládat dotykově i malým touchpadem, schopným zpětné vazby – jakéhosi zabrnění do prstu. K srdci nám však moc nepřirostl. Nejen že ovládání skrze něj není tak intuitivní a přesné jako přes dotykovou obrazovku, ale také není, kvůli umístění kus za řadicí páku, příliš „po ruce“. Obdobné systémy bývají u jiných automobilek umístěny tak, aby na nich ruka přirozeně spočinula, což se u Insignie rozhodně neděje. V rámci mainstreamu je to ale jistě zajímavý marketingový tahák, stejně jako velké displeje.

Opel Insignia 2013 - ceny na českém trhu
Motor 1.8 EcoTec 1.4 Turbo 1.4 Turbo LPG 1.6 Turbo SIDI 2.0 Turbo 4x4
Převodovka 6M 6M 6M 6M (6A)* 6M (6A)*
Zdvihový objem [cm3] 1796 1364 1364 1598 1998
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 103/6300 103/4900 103/4900 125/6000 184/5300
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 175/3800 200/1850-4000 200/1850-4000 260/1650-3200 400/2500
Max. rychlost [km/h] 207 205 195 215 (205) 242 (240)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,4 10,9 11,9 9,8 (10,4) 7,5 (8,4)
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,2 5,3 7,6 6,1 (6,6) 8,0 (8,3)
Cena Insignia [Kč] 504.900,- 553.900,- 603.900,- - -
Cena Edition [Kč] 549.900,- 598.900,- 648.900,- 628.900,- -
Cena Active [Kč] - 670.900,- 720.900,- 700.900,- -
Cena Sport [Kč] - - - 678.900,- 811.900,-
Cena Cosmo [Kč] - 638.900,- 688.900,- 668.900,- 826.900,-
*Automatická převodovka za příplatek 50.000,-

Znatelně ubylo tlačítek, takže středový panel už není „samý čudlík“ (zato volant je nyní opravdu multifunkční) a například ovládání vyhřívání či ventilace sedadel je řešeno přes tlačítka kapacitní. Výsledná architektura palubní desky posouvá Insignii o veliký kus dále, v tomto případě je mezigenerační oživení spíše injekcí adrenalinu přímo do srdce.

A to si ještě počkejte na aplikace, které půjdou s příplatkovým systémem Intellilink propojit: díky chytrému telefonu budete mít například možnost na displeji pozorovat meteorologický radar a vědět naprosto přesně, zda jedete do deště nebo ne. Jistě, na rozdíl od kokpitu letadla je tato informace v autě zbytečná, nicméně ukazuje na sílu budoucího propojení telefonů s internetem a palubních systémů. Zatímco v kapse nosíme neuvěřitelně propracované přístroje, systémy v autě byly doposud spíše parodií na 21. století a jediný důvod pro velkou obrazovku byla vestavěná navigace, prodávaná za nemalé peníze. To se nyní velmi rychle změní.

Dvoulitrový turbodiesel a 1.6 DISI Turbo

Naftový dvoulitr je v evropském mainstreamu oblíbenou volbou, oproti konkurentům, pokud chcete být na silnici stejně rychlí, je však nutno Insignii vybavit silnější verzí motoru. Provozní hmotnost předokolky se 103 kW a šestistupňovým manuálem je totiž 1613 kilogramů, u kombi připočítejte ještě 120 kg navrch. Pro srovnání, Volkswagen Passat 2.0 TDI je i s DSG o více než 50 kilogramů lehčí a tak se dvoulitrové CDTI má co ohánět.

Výsledkem je o něco vyšší spotřeba: my jsme se při klidné jízdě dostali těsně pod šest litrů, dynamičtější svezení znamenalo nárůst o tři litry. Všechny Insignie mají poměrně těžké převody, šestka je vyslovený dálniční rychloběh: zařadit v osmdesátce šestku znamená nechat motor nepěkně trápit. Ideální pracovní pásmo turbodieselu leží mezi dvěma a čtyřmi tisíci otáček.

Benzinová šestnáctistovka jezdí při pohodovém stylu také pod šest litrů, navíc je výrazně kultivovanější. Při 100 km/h odečtete na otáčkoměru (ten není „namalovaný“, nýbrž stejně jako ukazatel teploty kapaliny a stavu paliva zůstal analogový) zhruba 2.200 min-1, což je jenom o sto otáček více, než u přeplňovaného dvoulitru, ke kterému se dostaneme za chvíli.

Motor 1.6 SIDI s omlazenou Insignií nikterak výrazně necvičí, dynamika je však výrazně lepší než u turbodieselu se 103 kW, přičemž se zvyšující se rychlostí rozdíl už pouze narůstá. Celkově jde o dost možná nejvyváženější poměr rychlosti v přímce a schopnostmi v zatáčkách. Malý turbobenzin déle odolává nedotáčivosti, byť je dle technických údajů lehčí jen o zhruba 40 kilogramů. I ty, umístěné nad přední nápravu, však udělají poměrně výrazný rozdíl.

Opel Insignia 2013 - ceny na českém trhu
Motor 2.0 CDTI 2.0 CDTI ecoFlex 2.0 CDTI 2.0 CDTI ecoFlex
Převodovka 6M 6M 6M 6M (6A)*
Zdvihový objem [cm3] 1956 1956 1956 1956
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 81/4000 88/4000 96/4000 103/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 300/1750 300/1750 350/1750 350/1750
Max. rychlost [km/h] 190 195 205 205 (-)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,1 11,9 11,1 10,5 (-)
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,4 3,7 5,3 3,7 (-)
Cena Insignia [Kč] 541.900,- 576.900,- 566.900,- 586.900,-
Cena Edition [Kč] 586.900,- 621.900,- 611.900,- 631.900,-
Cena Active [Kč] 658.900,- 693.900,- 683.900,- 703.900,-
Cena Sport [Kč] - - - -
Cena Cosmo [Kč] - 661.900,- 651.900,- 671.900,-
*Automatická převodovka za příplatek 50.000,-

Insignia Outback a dvoulitrové turbo

Tři stávající karosářské verze Insignie po faceliftu doplňuje čtvrtá varianta - „terénní“ Country Tourer na bázi kombi Sports Tourer. Na první pohled trochu připomíná Subaru Outback, oproti němu však nabídne čistší a elegantnější linie. Opel je nižší a výrazně delší: na délku měří 4920, na šířku 1856 a na výšku 1526 milimetrů. Rozvor náprav činí 2737 mm, do zavazadelníku naložíte 540 až 1530 litrů (údaje se sadou na opravu pneumatik).

Insignia Country Tourer přichází s paletou tří přeplňovaných motorů. Základem je 2.0 CDTI o výkonu 120 kW, následuje 2.0 BiTurbo CDTI se 143 kW a vrcholem je zážehový 2.0 SIDI Turbo, který dosahuje 184 kW a točivým momentem 400 N.m se vyrovná dvojitě přeplňovanému turbodieselu. Převodovky jsou vždy šestistupňové: u BiTurbo CDTI je standardem automat, zbývající motory nabízejí výběr mezi manuální a automatickou převodovkou. Dvoulitr jezdil v průměru za 10 litrů na 100 kilometrů, ale stejně jako u šestnáctistovky, spotřeba se zátěží rychle roste.

Každý z motorů pohání všechna kola prostřednictvím systému Haldex a elektronicky řízeného zadního samosvorného diferenciálu eLSD. Podvozek je vybaven adaptivními tlumiči FlexRide. Karoserie dostala výrazné ochranné prvky, které nemají pouze estetickou funkci. Mimo asfalt přijde vhod spodní plechový kryt motoru. Světlá výška se proti standardnímu kombi zvětšila o 20 mm, nečekejte proto žádného velkého horala, ale spíše automobil, schopný bez ztráty kytičky dojet v zimě závějí k chalupě.

Na silnicích v okolí Frankfurtu jsme vyzkoušeli nejsilnější verzi, poháněnou přeplňovaným benzinovým dvoulitrem. Oproti liftbacku je vyšší světlost znát, automobil potřebuje nějaký čas na to, aby se složil do zatáčky, s čímž souvisí i neochota k rychlému překlopení z jednoho oblouku do druhého. Větší náklony než v případě liftbacku jsou logické, v rámci konkurence však Opel sedí jistě jako Passat Alltrack. Komu by se nelíbilo sportovní nastavení podvozku, má ostatně možnost přepnout si tlumiče na „Tour“ a užívat si lehce plavnější jízdy. Komfort jízdy se zdál být beze změn, tlumení krátkých i větších nerovností není ani horší, ani lepší. Jak už to ale bývá, konečnou odpověď dá až klasický test na našich silnicích.

Nový dvoulitrový turbobenzin je s přehledem nejlepší motor v nabídce Insignie. Od 2.500 min-1 hezky a plynule zatahuje až k otáčkám nejvyššího výkonu, navíc je dostatečně kultivovaný. Country Tourer dynamicky sráží provozní hmotnost 1843 kilogramů, stále si však (díky 184 kW a 400 N.m) dokáže podmanit levý pruh německé dálnice. Zábavu v zatáčkách nekazí jen vyšší hmotnost a těžiště, ale také řazení: páka má sice přesný chod, avšak velmi dlouhé dráhy kulisy a nepříjemné „zadrhnutí“ v mezipoloze, díky kterému řadíte takzvaně na dvě doby.

Opel Insignia 2013 - ceny na českém trhu
Motor 2.0 CDTI 2.0 CDTI 4x4 2.0 CDTI BiTurbo 2.0 CDTI BiTurbo 4x4
Převodovka 6M (6A)* 6M (6A)* 6M (6A)* 6A
Zdvihový objem [cm3] 1956 1956 1956 1956
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 120/4000 120/4000 143/4000 143/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 350/1750 350/1750 400/1750 400/1750
Max. rychlost [km/h] 220 (210) 215 (210) 230 (229) 225
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,5 (11,2) 10,2 (10,5) 8,7 (8,8) 9,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,3 (5,3) 5,3 (6,2) 4,7 (5,6) 6,2
Cena Edition [Kč] 636.900,- 723.900,- - -
Cena Active [Kč] 708.900,- 795.900,- - -
Cena Sport [Kč] 686.900,- 693.900,- 749.400,- 796.400,-
Cena Cosmo [Kč] 676.900,- 708.900,- 739.400,- 811.400,-
*Automatická převodovka za příplatek 50.000,-
Aleš Jungmann
Diskuze (27)
Avatar - Ja Prvni 123
19. 1. 2014 12:22
To je prostě otravný.. jinak se to nazvat nedá.
Takže Insignia je úplně deklasovaná Passatem.. protože je o 50kg těžší... což je mimochodem rozdíl plná / prázdná nádrž.
A že má Insignia 350 točvej moment proti 320Nm to Němce už se asi nepozná.. nestojí to za řeč?
Kromě toho např 1.8 benzin v Insignii je nesmrtelnej... zatímco všechny benzíny v ve všech VW jsou "pochodující mimořádná událost".

Aspoň trochu nezaujatosti prosím!!

A to nejsem s Opelem ani trochu "emotivně svázanej"...
>:-[]
Avatar - petr164
8. 10. 2013 23:45
Re: To je tak pěkné auto, ale
Kdo umí počítat a ví, kolik ten šestivál váží, tak při cukačkách po městě nemůže jezdit za deset. Jen blb věří marketingu.
Avatar - petr164
8. 10. 2013 23:43
Re: Nádherné auto.
Astru snad ano, tohle hebedo ne.
Avatar - petr164
8. 10. 2013 23:41
Re: Nádherné auto.
Nebyla, ledaže by se srovnávala s ostatními stejně starými Oply. Přívěšek (přívažek) GM Oplu snad nic neodpáře...
Avatar - petr164
8. 10. 2013 23:39
Tlustá Berta
Když s tím jezdíte sami, jako byste měli dva až tři pasažéry, které nevidíte, ale zato cítíte jejich hmotnost. A přehánět rozchod taky není dobré. Když kočár, tak starou Omegu po speciálním ošetření zadních lemů...