Opel Insignia - Velvyslanec nového stylu

Opel Insignia - Velvyslanec nového stylu

 
 

"Velvyslanec sebevědomí značky", s tímto sloganem představil Opel svou poslední studii na frankfurtském autosalónu. Právě sebevědomí a sebedůvěra je v tomto případě na místě, protože německá součást koncernu GM se vydala s designem svých vozů na dosud neprobádanou půdu a to zajisté vyžaduje dostatek odvahy.

Veřejnost, dosud zvyklá na elegantní, zaoblené Vectry, byla poněkud šokována při uvedení její následovnice. Tam kde dříve dominovaly plynulé přechody a na první pohled aerodynamické tvary dnes najdeme ostré hrany a těžkopádně působící plochy. Ale móda se mění a Opel se vydává směrem kam již zamířilo BMW či Renault. Že se v případě Vectry nejednalo jen o výkřik do tmy, ale o promyšlenou strategii dokazuje právě studie Insignia. Její tvůrci předvádí jak by mohl vypadat příští velký Opel tvarovaný novým stylem. Jde o subjektivní názor, ale myslím si, že právě většímu vozu „sluší toto pojetí daleko více. Ovšem, ostré hrany střídající po čase obliny jsou známým stylistickým „trikem , kterým designéři udržují zákazníky v bdělosti. Je potěšující, že tvůrci Insignie šli tentokrát dál a v této třídě běžnou siluetu sedanu vystřídal boční profil kupé s dlouhou kapotou a splývající zádí. Krátké převisy také nejsou ve třídě velkých limuzín běžným prvkem a jsou výsledkem velkého rozvoru 2915 mm při délce 4803 mm. Dynamické proporce dále podtrhuje rozchod kol celých 1666 mm a šířka vozu 1914 mm. Koncept orientovaný výrazně na požitek z jízdy umožňuje transformaci z komfortního „čtyřmístného kupé pro denní účely businessmana na pětimístný rodinný vůz pro víkendové aktivity a rekreaci.

Nejdříve si prohlédněme vnější tvary. Boční křivka pontonu, kombinace ploch a linií, působí svalnatým dojmem. Designér Stefan Lamm tvrdí, že jde o novou interpretaci klínovitého tvaru karosérie a výsledkem je pocit výkonnosti. Diskrétní chromované rámečky vykreslují elegantní křivku bočních oken, která není rušena středovým sloupkem karoserie. Kola výrazně dotváří vzhled každého vozu, v tomto případě oči diváka přitahují jednadvaceti palcová kola z hliníkové slitiny s leštěným povrchem. Kliky dveří jsou zapuštěny v povrchu karosérie a aktivují se automaticky, pokud se přiblíží vlastník vozu. „Open & start system identifikuje vlastníka vozu pomocí kódovaného dálkového ovladače, který nahrazuje klasický klíč.

Mohutná, chromovaná, maska chladiče hrdě reprezentuje příslušnost ke značce, poněvadž výrazná maska byla vždy důležitým znakem nejvyšší třídy Opelů. Na mřížku, či lépe řečeno mříž chladiče navazuje výrazný prolis kapoty ve tvaru písmene „V rozšiřující se k předním sloupkům karosérie. Kapota dává tušit, že agregát pod ní ukrytý produkuje značnou sílu.

Záď vozu působí velice harmonicky. I sem si našli cestu chromované prvky v podobě výrazné linky pod pátými dveřmi a dvou dvojitých koncovek výfuku. Zádi však dominují velké, třírozměrně modelované páté dveře. Ty skrývají 410 litrů velký zavazadlový prostor a umožňují přístup také odklopením prosklené části. Při sklopení zadních sedadel se zavazadlový prostor zvětší až na 970 litrů. V případě rodinných kombíků to jistě není neobvyklý údaj, ale u limuzíny sportovního střihu se jedná o vzácnou výjimku.

Interiér je pokračováním dlouhé tradice inovativních interiérů od firmy Opel. Tentokrát nám nabízí další novou ideu: výrazný středový tunel oddělující individuální zadní sedadla je možné odsunout dozadu pod podlahu zavazadlového prostoru, čímž se odkryje složené střední sedadlo, které se elektricky zvedne do pohotovostní polohy a s Insignie je rázem pětimístný automobil. Středový tunel, čalouněný kvalitní kůží a vykládaný ebenovým dřevem ale ukrývá další tajemství. Designéři do něj umístili DVD přehrávač s výklopnou obrazovkou, chladničku dostatečně velkou pro dvě láhve šampaňského a pro opravdové labužníky schránku s konstantní vlhkostí pro uložení doutníků. Přes všechen luxus poskytovaný cestujícím na zadních sedadlech je zřejmé, že užívat si má Insignii především řidič. Jeho kokpit je vybaven hlavními ovladači zhotovenými z leštěného hliníku, které kontrastují s tmavou kůží a ebenem a umožňují řidiči koncentrovat se na podstatné funkce. Méně podstatné ovladače, jako například ovladače klimatizace, jsou ukryty pod posuvnými kryty středového panelu. Z celého interiéru je zřejmá snaha o skloubení klasických tvarů a moderních technologií, tradičního řemeslného umění s modernou technického věku. Nejde však ani v nejmenším o kompromis, kde by jeden styl nepříznivě ovlivňoval styl druhý. Spíš jde o dokonalou symbiózu. Máte možnost těšit se s osvědčených tvarů a přírodních materiálů a přitom využívat nejmodernější techniku. Nejsem přítelem drancování přírodních zdrojů pro potěšení řidičů luxusních ani jiných vozů a dřevěné výplně přístrojových desek mi povětšinou přijdou jako samoúčelné. V případě Insignie je těžko představitelné použití takového interiéru ve velkosériové produkci, ale její tvůrci vytvořili interiér, který je skvělou ukázkou užitého umění a dozajista by měl inspirovat ostatní. Také přístup do interiéru je inovativní díky použití bočních dveří bez středového sloupku, přičemž dvojice zadních dveří je zavěšena na paralerogramech.

Opel Insignia dále demonstruje budoucnost automobilových osvětlovacích systémů a to nejen v interiéru. Celkově bychom na Insignii napočítali na 405 světelných diod v hlavních i zpětných světlometech, v mlhovkách i v osvětlení ovladačů a interiéru. LED diody otvírají tvůrcům automobilů nové možnosti, zabírají totiž minimální prostor a nevyžadují výměnu, protože jejich životnost odpovídá životnosti vozu.

Opelova studie má poskytovat radost z jízdy a tomu také odpovídá technika pod kapotou. O pohon se stará proslulý osmiválec z Chevrolet Corvette poskytující 344 koňských sil pro poháněnou zadní nápravu. To stačí na elektronicky omezenou „maximálku 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h pod šest sekund. Divoký výkon sportovního motoru pomáhá zkrotit vyspělý podvozek s lichoběžníkovými závěsy vpředu a pětiprvkovým zavěšením zadních kol. Odpružení obstarávají vinuté pružiny s hydraulicky udržovanou světlou výškou.

Designéři a inženýři Opelu vyložili karty na stůl a nyní se můžeme těšit na to, co z odvážně pojaté studie budeme vídat na ulicích v příští generaci vlajkové lodi z Russelsheimu.



 

Tapety








Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




Evropské Automobily roku: Opel Insignia (2009) Evropské Automobily roku: Opel Insignia (2009)

Insignia nahradila na podzim 2008 v nabídce Opelu…

Spy video: Nový Opel Insignia se maskuje za renault Spy video: Nový Opel Insignia se maskuje za renault

Existují různé možnosti, jak zamaskovat chystaný vůz před…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Těhotná žena a muž ukradli auto, pak se v něm vozili po Praze: Policie je chytila na benzince

Těhotná žena a muž ukradli auto, pak se v něm vozili…

Plánovali, že auto, které ukradli v polovině srpna, prodají v Praze-západ. Do té doby ho však zloději využívali…

BlackBerry končí výrobu a vývoj vlastních telefonů. Šlo o průkopníka odvětví

BlackBerry končí výrobu a vývoj vlastních telefonů.…

Kanadská společnost BlackBerry opouští vývoj a výrobu chytrých telefonů, tedy odvětví, ve kterém patřila mezi…

 

iSport.cz

Slavia uspěla až v prodloužení, Kladno vede první ligu o pět bodů

Slavia uspěla až v prodloužení, Kladno vede první…

Kladno vede po vítězství 2:0 ve Frýdku-Místku první hokejovou ligu už o pět bodů. Pražská Slavia totiž…

Holoubek na roztrhání! Hráči musí ukázat, že patří do Sparty, hlásí kouč

Holoubek na roztrhání! Hráči musí ukázat, že patří…

Zajímavé, ale také hektické dny zažívá sparťanský trenér David Holoubek. Ten totiž po odvolání Zdeňka Ščasného v…

 

Reflex.cz

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to velcí kluci

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to…

Miloš Zeman, resp. jeho hradní kancelář, se neomluví za prezidentova slova na adresu Ferdinanda Peroutky.…

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení muslimské burky a nikábu

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení…

Česká média v úterý zveřejnila zajímavou zprávu, že švýcarská Národní rada (dolní komora parlamentu) schválila…