Opel Speedster Turbo - Svět z metru nad zemí

Opel Speedster Turbo - Svět z metru nad zemí

 
 
30.7. 2003

Jak veliká je asi skupina lidí, která je ochotna zaplatit nemalé peníze za auto, které v minimálním prostoru, komfortu a odpružení za maximálního soustředění a svalové námahy odveze pekelnou rychlostí z místa A do místa B dva štíhlé pasažéry a kosmetickou tašku?

Druhé či třetí auto všech, kteří se nebojí nepohodlí a rvaní se o každý metr – to není věru široká cílová skupina. Opel exkluzivitou svého modelu sází na sportovní srdce, které se občas probudí v každém. Ale jen někdo jej může uspokojit tímto způsobem.

Začneme trochu netradičně: Sedíme-li v Opelu Speedster Turbo, vidíme svět trochu jinak. I Fiat Seicento je z našeho pohledu obr, kterému nedohlédneme ani na spodní hranu oken. Pocit velikosti se relativizuje a také pohledy kolemjdoucích jsou trochu jinak zvědavé, než když kolem projede těžký offroad s masivními stříbrnými rámy. K dobrému tónu tak nějak samozřejmě patří předpisová jízda ve městě a zastavování před každým přechodem – nejde přitom o pózu, ale o pocit dobrého jména nikdy nedefinované komunity. Je jasné, že tohle auto si kupuje nadšenec, nikoli někdo, kdo potřebuje dokazovat sílu.

Sportovní vzhled říká hodně a řada lidí i po několikaminutovém okukování celého vozu nevěří, že jde „jen“ o Opel. Speedster je napohled velmi nekompromisní vůz, ať už obdivujete přední či zadní agresivní masku, štíhlý profil, nebo se na auto díváte shora. Subjektivně se nám nejvíc líbily přední reflektoryzadní sdružené svítilny, nemluvě o bočních otvorech nasávání vzduchu před zadními koly.

Už první seznámení s vozem je dostatečně ultimativní – v tom smyslu, že Speedster klade ultimáta vám.

Přeplňovaný dvoulitr umístěný vzadu má společný kryt se zavazadlovým prostorem – objem 206 litrů není sice převratný – na běžné využití ale bohatě stačí. Pod neméně mohutným, vpřed otevíratelným krytem přední kapoty se ukrývá hlavně chladič a otevírání tohoto víka tak slouží hlavně k nevěřícím pohledům kolemjdoucích. V garážovaném provedení má Speedster nataženou plátěnou střechu. Pokud nemáte více než 160 centimetrů výšky, doporučuji ji před nastoupením trochu poodhrnout (roluje se po odjištění podélníků ze strany). Když vás nevyděsí mohutné prahy, je načase přemýšlet o vhodném způsobu nástupu – nejlepší je stoupnout si za volant a svézt se po opěradle do kožené sedačky.

Zavřete dveře. Sedíte asi patnáct centimetrů nad zemí, vcelku úzká sedačka jde posouvat pouze podélně. Maličký, jen 320 cm silný volant vám kontakt s předními koly zprostředkuje bez posilovače, v jeho úzkém středu se (téměř kupodivu) ukrývá airbag. Filigránsky působící, nicméně pevná hliníková řadicí páka padne dobře do ruky, ale tím komfort končí. Sdružené přístroje pod volantem evokují svým plochým šedým designem pouťová autíčka, ovladače topení a větrání (zapomeňte na klimatizaci – zvyšovala by hmotnost) na stříbrné palubní desce vypadají také poněkud starobyle. Hliníkové pedály jsou tak blízko u sebe, že se kvůli bezpečnosti vyplatí využívat na levou nohu nějakou starší úzkou botu. Chceme-li jet rychle, upevníme-si naši polovinu střechy, což jde při troše akrobacie i zevnitř. Pravda, jízdě bez střechy (odjistit, srolovat a spolu s podélnými vzpěrami odnést do zavazadlového prostůrku) se máloco vyrovná, vzdušné víry při rychlostech nad 100 km/h vytáhnou z auta nejen zapomenutý papírek od čokoládové tyčinky, nebo technický průkaz, ale způsobí částečnou hluchotu a posléze i slepotu. Speedster nerozmazluje, Speedster umožňuje. Ale to se musíte rozjet.

Otočení klíčkem je sice efektní, k nastartování ale navíc potřebujete stisknout tlačítko uprostřed palubní desky. Za zády se ozvou celkem vysoké tóny přeplňovaného čtyřválcea po vykličkování z města nastává čas pro VELKOU JÍZDU. Samozřejmě je možné jezdit se Speedsterem i do práce (na hlídané parkoviště), na nákupy (diamantů), na dlouhé cesty (s kartáčkem na zuby, kreditní kartou a trénovanýma rukama), nebo na výlety s rodinou (budoucí). Ideální využití má ale Speedster na kvalitních a především zatáčkovitých cestách, nejlépe v kopcích. Síla dvou set koní, kombinovaná s neuvěřitelnými 930 kg pohotovostní hmotnosti a jízdními vlastnostmi motokáry dělají z vozu vyvíječ a vysavač adrenalinu zároveň - kořeny vozu v modelu Lotus Elise jsou výsledku ku prospěchu.

Nájezd do zatáčky znamená kontakt s poměrně výraznou nedotáčivostí, práce s plynem ale udělá z této jinak nemilované vlastnosti ctnost – milovníci motokáry a Subaru Impreza vědí, o čem je řeč. Díky pohonu zadních kol si lze ale užít i kontrolovanou přetáčivost – k té je ale potřeba agresivně sešlápnout plyn při vyšších otáčkách. Budete k tomu potřebovat rychlou ruku a hodně místa – nezkoušejte to v běžném provozu. Dvojitá příčná trojúhelníková ramena vpředu i vzadu zajistí stabilitu i v hodně drsných situacích, vůz se téměř nenaklání a čtyři ventilované brzdové kotouče se starají o dostatečně účinné brždění. Ten pravý pocit splynutí s vozem zažijete skutečně až v zatáčkovitém stoupání, kdy tělo dokonale zapadne do jinak málo pohodlné sedačky a téměř neodpružený podvozek dá pocítit každou nerovnost na cestě. Za ohlušujícího zvuku se musíte doslova rvát o každou zatáčku a po pár kilometrech takto intenzivní jízdy vás bolí všechno.

Papírové zrychlení na 100 km/h pod pět vteřin je sice úžasné, daleko více si však užijete elasticitu motoru. Dvoulitrový přeplňovaný Ecotec má optimální křivku kroutícího momentu, takže relativně lehkému Speedsteru uděluje razanci malé rakety v širokém spektru otáček. Pro potěchu ducha je dobré držet motor na hranicí 3500 otáček, pod ní jde o téměř ekonomickou jízdu. Se spotřebou je to těžké: nádrž o objemu pouhých 36 litrů jsme sice spotřebovali po ujetí 160 kilometrů, ale pamatujeme si každý z nich…

Emotivní a nepohodlné, krásné a drahé, vyjímečné a sériové – takhle bychom mohli pokračovat. Vůz stavící na emocích nelze poměřovat tím, čemu obvykle říkáme „užitná hodnota“. Emoce, adrenalin a řidičské zážitky budou pravděpodobně jedinými impulsy při koupi tohoto výjimečného vozu. Za cenu, předpokládanou na českém trhu, to ani nemůže být jinak.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 399 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 399 000 Kč

Základní výbava:kola z lehkých slitin 17 palců, airbag řidiče, otáčkoměr, kožená sedadla, kožený potah volantu, plátěná odnímací střecha, mlhovky, kotoučkové brzdy vpředu i vzadu

Výbava testovaného vozu:základní

Novináři nejsou „nepřátelé lidu“. Americký Senát podpořil svobodný tisk Novináři nejsou „nepřátelé lidu“. Americký Senát podpořil svobodný tisk

Americký Senát dnes jednomyslně schválil rezoluci na…

Záplavy na jihu Indie si už vyžádaly více než 100 lidských životů Záplavy na jihu Indie si už vyžádaly více než 100 lidských životů

Při záplavách na jihu Indie způsobených monzunovými dešti…

Moskva vyslala strategické bombardéry na Čukotku, budou jen 700 kilometrů od Aljašky Moskva vyslala strategické bombardéry na Čukotku, budou jen 700 kilometrů od Aljašky

Ruská armáda poprvé vyslala své strategické bombardéry na…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1950 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 243
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 206 / -
Objem nádrže (l):36
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 930 / -
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3786
b) šířka (mm): 1708
c) výška (mm): 1117
d) rozvor (mm): 2330
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1488
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1330
délka sedáku vpředu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 5
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 5
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 0
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 0
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,95
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 



Opel Speedster končí. Nástupce na obzoru. Opel Speedster končí. Nástupce na obzoru.

Roadster s nekompromisní karosérií, minimalistickou…

Opel Speedster Turbo: 200 koní pod kapotou Opel Speedster Turbo: 200 koní pod kapotou

Lahůdku pro fajnšmekry – roadster, který zrychlí z nuly…

 



 
Tohle jsou ta nejprodávanější auta světa. Vládnou kompakty a SUV

Tohle jsou ta nejprodávanější auta světa. Vládnou kompakty a SUV

Včera

V žebříčku nejprodávanějších aut světa došlo k mírným změnám. Nejprodávanějším SUV je nově Toyota RAV4, nahoru se pak dere Nissan Qashqai.




Blesk.cz

Zemřela Aretha Franklin (†76): Královna soulu prohrála boj s rakovinou slinivky

Zemřela Aretha Franklin (†76): Královna soulu…

Zemřela Aretha Franklin (†76), slavná americká soulová zpěvačka, skladatelka a pianistka. Podlehla rakovině…

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci zkopali ležícího mladíka. Pátrá po nich policie

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci…

Z noční návštěvy diskotéky 22. dubna si odnesl několikatýdenní neschopenku. Nejprve ho vyvedl vyhazovač z baru a…

 

iSport.cz

Ohrožoval Jágra s nožem, trestu unikne! Fanoušek Charlie může opět vyvádět

Ohrožoval Jágra s nožem, trestu unikne! Fanoušek…

Je to blázen! Šílený fanoušek, který se v březnu s nožem dobýval za Jaromírem Jágrem, byl prohlášen za trestně…

Průvodce ke startu Bundesligy a Serie A ve Sport Magazínu

Průvodce ke startu Bundesligy a Serie A ve Sport Magazínu

Kdo má největší šanci zastavit dominantní Juventus a Bayern? V Serii A i bundeslize touží fanoušci po…

 

Reflex.cz

Zemřela zpěvačka Aretha Franklinová. Královna soulu podlehla rakovině slinivky

Zemřela zpěvačka Aretha Franklinová. Královna soulu…

Ve věku 76 let zemřela dnes americká zpěvačka Aretha Franklinová. Informovala o tom s odvoláním na rodinu…

Od špinavých klecí po „luxusní hotel“. Neuvěříte, jak také může vypadat kriminál

Od špinavých klecí po „luxusní hotel“. Neuvěříte,…

Po celém světě je v nápravných zařízeních vězněno přes 10 miliónů lidí. Od roku 2000 vzrostl počet uvězněných…