Opel Speedster Turbo - Svět z metru nad zemí

Opel Speedster Turbo - Svět z metru nad zemí

 
 
30.7. 2003

Jak veliká je asi skupina lidí, která je ochotna zaplatit nemalé peníze za auto, které v minimálním prostoru, komfortu a odpružení za maximálního soustředění a svalové námahy odveze pekelnou rychlostí z místa A do místa B dva štíhlé pasažéry a kosmetickou tašku?

Druhé či třetí auto všech, kteří se nebojí nepohodlí a rvaní se o každý metr – to není věru široká cílová skupina. Opel exkluzivitou svého modelu sází na sportovní srdce, které se občas probudí v každém. Ale jen někdo jej může uspokojit tímto způsobem.

Začneme trochu netradičně: Sedíme-li v Opelu Speedster Turbo, vidíme svět trochu jinak. I Fiat Seicento je z našeho pohledu obr, kterému nedohlédneme ani na spodní hranu oken. Pocit velikosti se relativizuje a také pohledy kolemjdoucích jsou trochu jinak zvědavé, než když kolem projede těžký offroad s masivními stříbrnými rámy. K dobrému tónu tak nějak samozřejmě patří předpisová jízda ve městě a zastavování před každým přechodem – nejde přitom o pózu, ale o pocit dobrého jména nikdy nedefinované komunity. Je jasné, že tohle auto si kupuje nadšenec, nikoli někdo, kdo potřebuje dokazovat sílu.

Sportovní vzhled říká hodně a řada lidí i po několikaminutovém okukování celého vozu nevěří, že jde „jen“ o Opel. Speedster je napohled velmi nekompromisní vůz, ať už obdivujete přední či zadní agresivní masku, štíhlý profil, nebo se na auto díváte shora. Subjektivně se nám nejvíc líbily přední reflektoryzadní sdružené svítilny, nemluvě o bočních otvorech nasávání vzduchu před zadními koly.

Už první seznámení s vozem je dostatečně ultimativní – v tom smyslu, že Speedster klade ultimáta vám.

Přeplňovaný dvoulitr umístěný vzadu má společný kryt se zavazadlovým prostorem – objem 206 litrů není sice převratný – na běžné využití ale bohatě stačí. Pod neméně mohutným, vpřed otevíratelným krytem přední kapoty se ukrývá hlavně chladič a otevírání tohoto víka tak slouží hlavně k nevěřícím pohledům kolemjdoucích. V garážovaném provedení má Speedster nataženou plátěnou střechu. Pokud nemáte více než 160 centimetrů výšky, doporučuji ji před nastoupením trochu poodhrnout (roluje se po odjištění podélníků ze strany). Když vás nevyděsí mohutné prahy, je načase přemýšlet o vhodném způsobu nástupu – nejlepší je stoupnout si za volant a svézt se po opěradle do kožené sedačky.

Zavřete dveře. Sedíte asi patnáct centimetrů nad zemí, vcelku úzká sedačka jde posouvat pouze podélně. Maličký, jen 320 cm silný volant vám kontakt s předními koly zprostředkuje bez posilovače, v jeho úzkém středu se (téměř kupodivu) ukrývá airbag. Filigránsky působící, nicméně pevná hliníková řadicí páka padne dobře do ruky, ale tím komfort končí. Sdružené přístroje pod volantem evokují svým plochým šedým designem pouťová autíčka, ovladače topení a větrání (zapomeňte na klimatizaci – zvyšovala by hmotnost) na stříbrné palubní desce vypadají také poněkud starobyle. Hliníkové pedály jsou tak blízko u sebe, že se kvůli bezpečnosti vyplatí využívat na levou nohu nějakou starší úzkou botu. Chceme-li jet rychle, upevníme-si naši polovinu střechy, což jde při troše akrobacie i zevnitř. Pravda, jízdě bez střechy (odjistit, srolovat a spolu s podélnými vzpěrami odnést do zavazadlového prostůrku) se máloco vyrovná, vzdušné víry při rychlostech nad 100 km/h vytáhnou z auta nejen zapomenutý papírek od čokoládové tyčinky, nebo technický průkaz, ale způsobí částečnou hluchotu a posléze i slepotu. Speedster nerozmazluje, Speedster umožňuje. Ale to se musíte rozjet.

Otočení klíčkem je sice efektní, k nastartování ale navíc potřebujete stisknout tlačítko uprostřed palubní desky. Za zády se ozvou celkem vysoké tóny přeplňovaného čtyřválcea po vykličkování z města nastává čas pro VELKOU JÍZDU. Samozřejmě je možné jezdit se Speedsterem i do práce (na hlídané parkoviště), na nákupy (diamantů), na dlouhé cesty (s kartáčkem na zuby, kreditní kartou a trénovanýma rukama), nebo na výlety s rodinou (budoucí). Ideální využití má ale Speedster na kvalitních a především zatáčkovitých cestách, nejlépe v kopcích. Síla dvou set koní, kombinovaná s neuvěřitelnými 930 kg pohotovostní hmotnosti a jízdními vlastnostmi motokáry dělají z vozu vyvíječ a vysavač adrenalinu zároveň - kořeny vozu v modelu Lotus Elise jsou výsledku ku prospěchu.

Nájezd do zatáčky znamená kontakt s poměrně výraznou nedotáčivostí, práce s plynem ale udělá z této jinak nemilované vlastnosti ctnost – milovníci motokáry a Subaru Impreza vědí, o čem je řeč. Díky pohonu zadních kol si lze ale užít i kontrolovanou přetáčivost – k té je ale potřeba agresivně sešlápnout plyn při vyšších otáčkách. Budete k tomu potřebovat rychlou ruku a hodně místa – nezkoušejte to v běžném provozu. Dvojitá příčná trojúhelníková ramena vpředu i vzadu zajistí stabilitu i v hodně drsných situacích, vůz se téměř nenaklání a čtyři ventilované brzdové kotouče se starají o dostatečně účinné brždění. Ten pravý pocit splynutí s vozem zažijete skutečně až v zatáčkovitém stoupání, kdy tělo dokonale zapadne do jinak málo pohodlné sedačky a téměř neodpružený podvozek dá pocítit každou nerovnost na cestě. Za ohlušujícího zvuku se musíte doslova rvát o každou zatáčku a po pár kilometrech takto intenzivní jízdy vás bolí všechno.

Papírové zrychlení na 100 km/h pod pět vteřin je sice úžasné, daleko více si však užijete elasticitu motoru. Dvoulitrový přeplňovaný Ecotec má optimální křivku kroutícího momentu, takže relativně lehkému Speedsteru uděluje razanci malé rakety v širokém spektru otáček. Pro potěchu ducha je dobré držet motor na hranicí 3500 otáček, pod ní jde o téměř ekonomickou jízdu. Se spotřebou je to těžké: nádrž o objemu pouhých 36 litrů jsme sice spotřebovali po ujetí 160 kilometrů, ale pamatujeme si každý z nich…

Emotivní a nepohodlné, krásné a drahé, vyjímečné a sériové – takhle bychom mohli pokračovat. Vůz stavící na emocích nelze poměřovat tím, čemu obvykle říkáme „užitná hodnota“. Emoce, adrenalin a řidičské zážitky budou pravděpodobně jedinými impulsy při koupi tohoto výjimečného vozu. Za cenu, předpokládanou na českém trhu, to ani nemůže být jinak.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 399 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 399 000 Kč

Základní výbava:kola z lehkých slitin 17 palců, airbag řidiče, otáčkoměr, kožená sedadla, kožený potah volantu, plátěná odnímací střecha, mlhovky, kotoučkové brzdy vpředu i vzadu

Výbava testovaného vozu:základní

Škoda se ujme indického Volkswagenu Škoda se ujme indického Volkswagenu

Automobilka Škoda Auto přebírá zodpovědnost za aktivity…

Eurokomisař Oettinger: EU by měla svým členům spolufinancovat péči o migranty Eurokomisař Oettinger: EU by měla svým členům spolufinancovat péči o migranty

Evropská unie by měla členským zemím, které jsou nejvíce…

Jihoafrický holding prodává řetězce Kika a Leiner Jihoafrický holding prodává řetězce Kika a Leiner

Jihoafrická maloobchodní společnost Steinhoff…

Příliš dokonalý Curych. Zenově vyklidněné město může být až trochu nuda Příliš dokonalý Curych. Zenově vyklidněné město může být až trochu nuda

Čokoláda, sýry, hodinky. Ale taky koloběžky, fontány,…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1950 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 243
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 206 / -
Objem nádrže (l):36
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 930 / -
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3786
b) šířka (mm): 1708
c) výška (mm): 1117
d) rozvor (mm): 2330
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1488
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1330
délka sedáku vpředu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 5
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 5
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 0
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 0
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,95
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Felicia slaví výročí. Připomeňte si ji ve velké fotogalerii Škoda Felicia slaví výročí. Připomeňte si ji ve velké fotogalerii

V letech 1994 až 2001 bylo vyrobeno celkem 1.420.441 vozů…

Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

 



Opel Speedster končí. Nástupce na obzoru. Opel Speedster končí. Nástupce na obzoru.

Roadster s nekompromisní karosérií, minimalistickou…

Opel Speedster Turbo: 200 koní pod kapotou Opel Speedster Turbo: 200 koní pod kapotou

Lahůdku pro fajnšmekry – roadster, který zrychlí z nuly…

 



 
Závěr dlouhodobého testu: Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 133 kW EAT6 GT

Závěr dlouhodobého testu: Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 133 kW EAT6 GT

Dnes 08:00

Byl to tedy méně dlouhodobý test, Peugeot 5008 se u nás zastavil jen na čtyři měsíce, zvládl je však se ctí.




Blesk.cz

Šlechtová v příští vládě nebude, končí i Hüner. Babiš řekne jména ministrů

Šlechtová v příští vládě nebude, končí i Hüner.…

V příští vládě Andreje Babiše (ANO) nebude Karla Šlechtová ani Tomáš Hüner (oba za ANO). Designovaný premiér to…

Duchovní dostal za teror v Jakartě trest smrti. U soudu byly stovky policistů

Duchovní dostal za teror v Jakartě trest smrti. U…

Trest smrti udělil indonéský soud radikálnímu duchovnímu Amanu Abdurrahmanovi. Dostal ho za organizaci…

 

iSport.cz

Šokující momenty MS: boží ruka, smrt za vlastní gól i Zidanova hlavička

Šokující momenty MS: boží ruka, smrt za vlastní gól…

Dvacet kapitol už čítá seriál s názvem mistrovství světa ve fotbale. Minulý týden se v Rusku rozeběhlo…

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

 

Reflex.cz

Jitka Chalánková: Adopce a sňatky homosexuálů jsou proti přirozenému zákonu a to nikdo nezmění

Jitka Chalánková: Adopce a sňatky homosexuálů jsou…

Bývalá poslankyně Jitka Chalánková opouští TOP 09. Strana podle ní opustila svoje konzervativní zásady. V…

Posvátná kniha islámu. Co ovlivnilo vznik koránu a proč se na jeho výkladu muslimové neshodnou

Posvátná kniha islámu. Co ovlivnilo vznik koránu a…

Korán – posvátná kniha islámu je pro muslimy tím, čím je bible křesťanům či tóra židům. Pro ortodoxní muslimy se…