TEST Opel Crossland 1.2 Turbo HIT – Stroj času
Akční model se zajímavou základní cenou se ve standardu musí obejít bez věcí, na které jsme u nových aut posledních 10 let zvyklí.
Design, interiér
Současná generace modelu Crossland (původně ještě s písmenem X na konci) byla spolu s větším SUV Grandland (dříve také s X) v roce 2017 prvním opelem s technikou mateřského francouzského koncernu PSA, do kterého tehdy patřily značky Citroën, DS a Peugeot. Do té doby si německá automobilka vystačila s vlastním vývojem, potažmo s technologiemi amerického koncernu GM, který Opel zcela vlastnil od roku 1931.
Opel Crossland se před sedmi lety (v době premiéry automobilka mimochodem stále ještě patřila Američanům) stal nepřímým nástupcem malého MPV Meriva, což se částečně odrazilo na variabilním interiéru, který na přání disponuje zadní lavicí posuvnou v rozmezí 15 centimetrů. Design vozu se v rámci faceliftu z roku 2020 přiblížil aktuálnímu stylistickému jazyku německých aut, který definuje především přední černá maska chladiče Vizor.
Bude to hit?
Crossland jsme v redakci měli naposledy minulý rok, tehdy se ovšem jednalo o diesel 1.5 CDTI s automatem. Tuhle kombinaci už ale v nabídce nenajdete. Z ceníku vypadla také vstupní atmosférická dvanáctistovka s 61 kW, základem se tudíž stal přeplňovaný tříválec 1.2 Turbo s 81 kW, známý pod názvem PureTech.
Zkoušený exemplář v rámci akční verze HIT hraje především na cenu. Se zmíněnou dvanáctistovkou s turbodmychadlem totiž startuje na 399.900 Kč. To je mimochodem částka, za jakou jste mohli v rámci standardní nabídky v roce 2021 pořídit variantu se silnějším tříválcem 1.2 Turbo s 96 kilowatty.
Inflace od té doby ovšem peníze znehodnotila o téměř 28 %, o tři roky později se proto musíte smířit s kompromisy.
Tím hlavním je nepochybně standardní výbava. Motorističtí novináři jsou sice zvyklí na plně vyšperkovaná auta, která často přetékají příplatky, Crossland HIT je ovšem skromný všeobecně. V základu totiž nenabízí například ani parkovací senzory. A zapomenout můžete i na zpětnou kameru. V prvním případě si musíte připlatit 11 tisíc, kameru pak dostanete pouze v balíčku Tech HIT s předními a zadními akustickými parkovacími pomocníky za 15.000 Kč.
Při objednávce určitě zaškrtněte také sadu Komfort HIT za 12.000 korun, která obsahuje vyhřívání předních sedadel, vyhřívaný volant a loketní opěrku. Pokud se naopak spokojíte s naprostým základem, dostanete auto s manuální klimatizací, ESP, varováním před opuštěním jízdního pruhu, čelními, bočními a hlavovými airbagy, digitálním rádiem, LED světlomety, dešťovým senzorem a dalšími prvky, které budou majitelům jedničkových fabií s trochou nadsázky připadat jako sci-fi. Pro ostatním bude základní Opel Crossland trochu retro. Ostatně on také v něčem jako pomyslný stroj času působí.
Opel Crossland 1.2 Turbo HIT |
Kabina z černých a převážně tvrdších plastů nepůsobí přepychově, ničím ale vlastně neurazí. Konstrukční stáří se tu projevuje vlastně pozitivně. Místo nepraktického dotykového ovládání máte k dispozici rozměrná tlačítka, která jsou navíc hned na ráně.
Velmi chválím tradiční ovládání ventilace. Otočným kolečkem si regulujete teplotu a v tomhle případě i intenzitu foukání (automatická dvouzónová klimatizace je za 15.000 Kč), knoflíky pak směr, vnitřní okruh a další funkce.
Zatímco v nedávno představených novinkách mi předstartovní procedura zabere klidně dvacet sekund, v Opelu Crossland mi stačilo tlačítky umístěnými vedle sebe vypnout stop/start a hlídání v pruzích. Za tři sekundy bylo hotovo. Nádhera.
Multimediální systém se sedmipalcovou středovou obrazovkou umí to nejnutnější. Za navigaci dáte minimálně 20 tisíc korun, vzhledem k jejímu staršímu provedení se raději spolehněte na propojení telefonu skrze Apple CarPlay či Android Auto, které má crossland ve standardu.
Škoda že v rámci linie HIT si nelze připlatit za zmíněnou posuvnou lavici, díky níž můžete základní objem zavazadelníku zvýšit ze 410 na 520 litrů. To jsou zkrátka ty kompromisy…
Motor, jízdní vlastnosti
Smířlivější budete muset být také k tomu, jak se malý crossover od Opelu chová. Spojka zabírá trochu neznatelně, takže chvíli trvá než trefíte správný bod. Tříválec 1.2 Turbo vám v tom navíc příliš nepomáhá. Z nízkých otáček se sbírá s neochotou. Odezva na sešlápnutí plynového pedálu je apatická, minimálně zpočátku si proto budete při rozjíždění připadat, jako byste autoškolu opustili před dvěma týdny.
Příliš nepotěší ani šestistupňový manuál s delšími a nepříliš přesně vymezenými drahami. Převodovka s francouzským původem má spíše těžší zpřevodování, kvůli kterému je temperament dvanáctistovky slabší. S šestistupňovým měničovým automatem jste na 100 km/h o 0,6 sekundy rychleji (10,3 vs. 10,9 s), v rámci akčního modelu HIT ho ale nedostanete ani za příplatek. Váže se totiž výhradně k výkonnější variantě dvanáctistovky s 96 kilowatty, jež ale vyjde „jen“ o 50 tisíc dráž než 81kilowattové provedení s manuálem. Proto bych nad touhle investicí rozhodně dlouho nerozmýšlel a šel do samočinné převodovky.
Samotný jízdní projev je už ovšem v rámci možností v pořádku. Chválím spíše plavnější podvozek, u podobných crossoverů s vyšší stavbou tomu totiž vždy tak nebývá. Ovladatelnost je slušná, byť ostřejší průjezdy zatáček si budete muset dvakrát rozmyslet. V takovém režimu ale crossland snad nikdo provozovat nebude. Řízení je samozřejmě dost syntetické, ale také lehké, což s ohledem na zaměření vozu na ženy a starší řidiče absolutně ničemu nevadí, naopak.
Opel Crossland 1.2 Turbo HIT |
Využití platformy PF1, která se objevila již začátkem tohoto tisíciletí, už při vývoji Opelu Crossland v minulé dekádě znamenala určité ústupky. Němci se však s naladěním podvozku dokázali velmi dobře poprat, upravená archaická platforma z první generace Citroënu C3 proto v praxi nevadí.
Jakmile se crossland dostane do tempa, už jeho jinak spíše vlažnější dynamiku příliš nevnímáte. Kvůli dlouhým převodům si na okreskách často vystačíte s třetím a čtvrtým stupněm, vyšší využijete hlavně na dálnici. Navzdory pokusům o trochu svižnější jízdu si opel žádal o 6,4 litru benzinu na 100 kilometrů, což není vůbec špatné. V delším horizontu se v rámci pohodového jízdního stylu dokážete dostat i o několik deci níž.
Závěr
Bez dodatečných příplatků v čele s parkovacími senzory a vyhřívanými sedadly působí Opel Crossland HIT jako auto z první poloviny minulé dekády. Ostatně použitou technikou k tomu nemá daleko. Sourozenci v čele s Peugeotem 2008 a Opelem Mokka totiž sázejí na modernější platformu CMP. Peugeot s motorem 1.2 PureTech se 74 kW ve verzi Allure sice vyjde na 485 tisíc, v základu má ovšem například parkovací senzory vpředu i vzadu a automatickou klimatizaci, za které si u opelu připlatíte dohromady 26.000 Kč.
Sesterský Opel Mokka s totožným motorem, jaký má peugeot, v rámci akční nabídky pořídíte od 459.990 Kč. V jeho případě ovšem musíte ještě počítat s investicí do vyhřívaných sedadel (15 tisíc i s vyhřívaným volantem) a parkovacích senzorů s automatickou klimatizací (v balíčku s dalšími prvky za 25.000 Kč).
Navzdory cenovému rozdílu v řádu vyšších desítek tisíc bych vyspělejším sourozencům dal ve výsledku přednost. Jsou celkově modernější, jízdně zajímavější, lépe ovladatelní a mají před sebou ještě kus života. Zato Opelu Crossland se čas pomalu krátí.
Pokud však hledáte „blbuvzdorné“ auto, nemáte příliš velké nároky a chcete si užívat vyšší pozici za volantem, bude vám skromný německý crossover s francouzskou technikou vyhovovat. I mně se ostatně líbilo, že mne neotravovaly všudypřítomné asistenty. A těch pár standardních jsem tlačítkem vypnul za tři sekundy.
Nejlevnější verze modelu | 399.990 Kč (1.2 Turbo/81 kW HIT) |
Základ s testovaným motorem | 399.990 Kč (1.2 Turbo/81 kW HIT) |
Testovaný vůz bez příplatků | 399.990 Kč (1.2 Turbo/81 kW HIT) |
Testovaný vůz s výbavou | 414.990 Kč (1.2 Turbo/81 kW HIT) |
Plusy
- Vzdušný interiér
- Ergonomie ovládacích prvků
- Komfortní podvozek
- Zajímavá základní cena
- Absence otravných jízdních asistentů
- Slušná spotřeba
Minusy
- Chudá základní výbava, po dovybavení se dostává na dohled vyspělejším sourozencům a soupeřům
- Slabší temperament motoru v nižších otáčkách
- Hůř vymezený záběr spojky, nepřesná převodovka
- Starší konstrukční základ