Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Crossland 1.2 Turbo HIT – Stroj času

Ondřej Šámal
Diskuze (7)

Akční model se zajímavou základní cenou se ve standardu musí obejít bez věcí, na které jsme u nových aut posledních 10 let zvyklí.

Design, interiér


Současná generace modelu Crossland (původně ještě s písmenem X na konci) byla spolu s větším SUV Grandland (dříve také s X) v roce 2017 prvním opelem s technikou mateřského francouzského koncernu PSA, do kterého tehdy patřily značky Citroën, DS a Peugeot. Do té doby si německá automobilka vystačila s vlastním vývojem, potažmo s technologiemi amerického koncernu GM, který Opel zcela vlastnil od roku 1931.

Opel Crossland se před sedmi lety (v době premiéry automobilka mimochodem stále ještě patřila Američanům) stal nepřímým nástupcem malého MPV Meriva, což se částečně odrazilo na variabilním interiéru, který na přání disponuje zadní lavicí posuvnou v rozmezí 15 centimetrů. Design vozu se v rámci faceliftu z roku 2020 přiblížil aktuálnímu stylistickému jazyku německých aut, který definuje především přední černá maska chladiče Vizor.

Bude to hit?

Crossland jsme v redakci měli naposledy minulý rok, tehdy se ovšem jednalo o diesel 1.5 CDTI s automatem. Tuhle kombinaci už ale v nabídce nenajdete. Z ceníku vypadla také vstupní atmosférická dvanáctistovka s 61 kW, základem se tudíž stal přeplňovaný tříválec 1.2 Turbo s 81 kW, známý pod názvem PureTech.

Zkoušený exemplář v rámci akční verze HIT hraje především na cenu. Se zmíněnou dvanáctistovkou s turbodmychadlem totiž startuje na 399.900 Kč. To je mimochodem částka, za jakou jste mohli v rámci standardní nabídky v roce 2021 pořídit variantu se silnějším tříválcem 1.2 Turbo s 96 kilowatty.

Inflace od té doby ovšem peníze znehodnotila o téměř 28 %, o tři roky později se proto musíte smířit s kompromisy.

Tím hlavním je nepochybně standardní výbava. Motorističtí novináři jsou sice zvyklí na plně vyšperkovaná auta, která často přetékají příplatky, Crossland HIT je ovšem skromný všeobecně. V základu totiž nenabízí například ani parkovací senzory. A zapomenout můžete i na zpětnou kameru. V prvním případě si musíte připlatit 11 tisíc, kameru pak dostanete pouze v balíčku Tech HIT s předními a zadními akustickými parkovacími pomocníky za 15.000 Kč.

Při objednávce určitě zaškrtněte také sadu Komfort HIT za 12.000 korun, která obsahuje vyhřívání předních sedadel, vyhřívaný volant a loketní opěrku. Pokud se naopak spokojíte s naprostým základem, dostanete auto s manuální klimatizací, ESP, varováním před opuštěním jízdního pruhu, čelními, bočními a hlavovými airbagy, digitálním rádiem, LED světlomety, dešťovým senzorem a dalšími prvky, které budou majitelům jedničkových fabií s trochou nadsázky připadat jako sci-fi. Pro ostatním bude základní Opel Crossland trochu retro. Ostatně on také v něčem jako pomyslný stroj času působí.

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Opel Crossland 1.2 Turbo HIT

Kabina z černých a převážně tvrdších plastů nepůsobí přepychově, ničím ale vlastně neurazí. Konstrukční stáří se tu projevuje vlastně pozitivně. Místo nepraktického dotykového ovládání máte k dispozici rozměrná tlačítka, která jsou navíc hned na ráně.

Velmi chválím tradiční ovládání ventilace. Otočným kolečkem si regulujete teplotu a v tomhle případě i intenzitu foukání (automatická dvouzónová klimatizace je za 15.000 Kč), knoflíky pak směr, vnitřní okruh a další funkce.

Zatímco v nedávno představených novinkách mi předstartovní procedura zabere klidně dvacet sekund, v Opelu Crossland mi stačilo tlačítky umístěnými vedle sebe vypnout stop/start a hlídání v pruzích. Za tři sekundy bylo hotovo. Nádhera.

Multimediální systém se sedmipalcovou středovou obrazovkou umí to nejnutnější. Za navigaci dáte minimálně 20 tisíc korun, vzhledem k jejímu staršímu provedení se raději spolehněte na propojení telefonu skrze Apple CarPlay či Android Auto, které má crossland ve standardu.

Škoda že v rámci linie HIT si nelze připlatit za zmíněnou posuvnou lavici, díky níž můžete základní objem zavazadelníku zvýšit ze 410 na 520 litrů. To jsou zkrátka ty kompromisy…

Video se připravuje ...

Motor, jízdní vlastnosti


Smířlivější budete muset být také k tomu, jak se malý crossover od Opelu chová. Spojka zabírá trochu neznatelně, takže chvíli trvá než trefíte správný bod. Tříválec 1.2 Turbo vám v tom navíc příliš nepomáhá. Z nízkých otáček se sbírá s neochotou. Odezva na sešlápnutí plynového pedálu je apatická, minimálně zpočátku si proto budete při rozjíždění připadat, jako byste autoškolu opustili před dvěma týdny.

Příliš nepotěší ani šestistupňový manuál s delšími a nepříliš přesně vymezenými drahami. Převodovka s francouzským původem má spíše těžší zpřevodování, kvůli kterému je temperament dvanáctistovky slabší. S šestistupňovým měničovým automatem jste na 100 km/h o 0,6 sekundy rychleji (10,3 vs. 10,9 s), v rámci akčního modelu HIT ho ale nedostanete ani za příplatek. Váže se totiž výhradně k výkonnější variantě dvanáctistovky s 96 kilowatty, jež ale vyjde „jen“ o 50 tisíc dráž než 81kilowattové provedení s manuálem. Proto bych nad touhle investicí rozhodně dlouho nerozmýšlel a šel do samočinné převodovky.

Samotný jízdní projev je už ovšem v rámci možností v pořádku. Chválím spíše plavnější podvozek, u podobných crossoverů s vyšší stavbou tomu totiž vždy tak nebývá. Ovladatelnost je slušná, byť ostřejší průjezdy zatáček si budete muset dvakrát rozmyslet. V takovém režimu ale crossland snad nikdo provozovat nebude. Řízení je samozřejmě dost syntetické, ale také lehké, což s ohledem na zaměření vozu na ženy a starší řidiče absolutně ničemu nevadí, naopak.

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT Opel Crossland 1.2 Turbo HIT

Využití platformy PF1, která se objevila již začátkem tohoto tisíciletí, už při vývoji Opelu Crossland v minulé dekádě znamenala určité ústupky. Němci se však s naladěním podvozku dokázali velmi dobře poprat, upravená archaická platforma z první generace Citroënu C3 proto v praxi nevadí.

Jakmile se crossland dostane do tempa, už jeho jinak spíše vlažnější dynamiku příliš nevnímáte. Kvůli dlouhým převodům si na okreskách často vystačíte s třetím a čtvrtým stupněm, vyšší využijete hlavně na dálnici. Navzdory pokusům o trochu svižnější jízdu si opel žádal o 6,4 litru benzinu na 100 kilometrů, což není vůbec špatné. V delším horizontu se v rámci pohodového jízdního stylu dokážete dostat i o několik deci níž.

Závěr


Bez dodatečných příplatků v čele s parkovacími senzory a vyhřívanými sedadly působí Opel Crossland HIT jako auto z první poloviny minulé dekády. Ostatně použitou technikou k tomu nemá daleko. Sourozenci v čele s Peugeotem 2008 a Opelem Mokka totiž sázejí na modernější platformu CMP. Peugeot s motorem 1.2 PureTech se 74 kW ve verzi Allure sice vyjde na 485 tisíc, v základu má ovšem například parkovací senzory vpředu i vzadu a automatickou klimatizaci, za které si u opelu připlatíte dohromady 26.000 Kč.

Sesterský Opel Mokka s totožným motorem, jaký má peugeot, v rámci akční nabídky pořídíte od 459.990 Kč. V jeho případě ovšem musíte ještě počítat s investicí do vyhřívaných sedadel (15 tisíc i s vyhřívaným volantem) a parkovacích senzorů s automatickou klimatizací (v balíčku s dalšími prvky za 25.000 Kč).

Navzdory cenovému rozdílu v řádu vyšších desítek tisíc bych vyspělejším sourozencům dal ve výsledku přednost. Jsou celkově modernější, jízdně zajímavější, lépe ovladatelní a mají před sebou ještě kus života. Zato Opelu Crossland se čas pomalu krátí.

Pokud však hledáte „blbuvzdorné“ auto, nemáte příliš velké nároky a chcete si užívat vyšší pozici za volantem, bude vám skromný německý crossover s francouzskou technikou vyhovovat. I mně se ostatně líbilo, že mne neotravovaly všudypřítomné asistenty. A těch pár standardních jsem tlačítkem vypnul za tři sekundy.

Nejlevnější verze modelu 399.990 Kč (1.2 Turbo/81 kW HIT)
Základ s testovaným motorem 399.990 Kč (1.2 Turbo/81 kW HIT)
Testovaný vůz bez příplatků 399.990 Kč (1.2 Turbo/81 kW HIT)
Testovaný vůz s výbavou 414.990 Kč (1.2 Turbo/81 kW HIT)

Plusy

  • Vzdušný interiér
  • Ergonomie ovládacích prvků
  • Komfortní podvozek
  • Zajímavá základní cena
  • Absence otravných jízdních asistentů
  • Slušná spotřeba

Minusy

  • Chudá základní výbava, po dovybavení se dostává na dohled vyspělejším sourozencům a soupeřům
  • Slabší temperament motoru v nižších otáčkách
  • Hůř vymezený záběr spojky, nepřesná převodovka
  • Starší konstrukční základ
Zobrazit celý článek
Ondřej Šámal
Diskuze (7)

Doporučujeme

Opel Crossland 1.2 Turbo HIT
Cena základní sestavy 399 990 Kč
Výbava základní sestavy mimo jiné ESP, asistent pro rozjezd do kopce, varování před vybočením z jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek, systém kontroly tlaku v pneumatikách, čelní, boční a hlavové airbagy, LED ECO světlomety, LED denní svícení, manuální klimatizace, sedmipalcový audiosystém Multimedia, integrace smartphonu Apple CarPlay a Android Auto, bluetooth handsfree, digitální tuner DAB, 6 reproduktorů, USB konektor, tempomat, volant potažený kůží, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, dešťový senzor, automatická dálková světla, automatické přepínání světel s detekcí tunelu, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sklopná zadní sedadla dělená v poměru 60 : 40, elektrické ovládání předních a zadních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, elektrická zásuvka 12V v přední konzoli, dálkové ovládání centrálního zamykání, kliky dveří v barvě karoserie, zadní střešní spoiler, sada na opravu pneumatik Kč
Cena testované sestavy 414 990 Kč
Výbava testované sestavy červený metalický lak Kardio (15.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.8
Emise CO2: 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1255
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1254 / 541
Rozměr pneu: 195/60 R16
Opel Crossland 1.2 Turbo HIT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4217
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2604
e) rozchod vpředu (mm): 1518
f) rozchod vzadu (mm): 1491
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
7. 3. 2024 20:33
Tak pro nenáročného důchodce...
...který u auta oceňuje hlavně přístupnost a prostornost, to může být zajímavá volba. Ale interně si zde můžemeš přiznat, že to má sexappeal pojízdného peřiňáku... :-(
Avatar - Stejsn
7. 3. 2024 15:58
Re: Hnus
Hnusné mi nepříjde, facelift mu opravdu hodně pomohl. Jen vypadá staré. Hlavně uvnitř. Ale mně osobně by interiér vyhovoval.
7. 3. 2024 12:40
Re: Re: Uff.... vypadá to jak 15 let staré auto....
Mě tedy toto auto zaujalo právě tím, jaké je. Jezdil jsem předešlou Corsu a přišla mi dobrá.
6. 3. 2024 21:00
Hnus
Hnusne auto
Avatar - 3_diamanty
6. 3. 2024 20:40
Re: Uff.... vypadá to jak 15 let staré auto....
:-[] Poviem pravdu... radsej by som za podobne peniaze kupil kusok mensiu corsu ako crossland hoc donedavna sa mi aj celkom pacil... vlastne ani skaredy nie je... ale je to za mna strasne nemastne neslane auto... proste ma absolutne nechava chladnym a pritom je aj prakticke a dostupne... meriva mala daleko vacsie caro ... pride mi aj kusok uzke vzhladom k vyske a dlzke .... a je skoda ze aj tym jeho faceliftom sa ani len volant nezmenil ale vyzera nadalej ako 20 rocny ... inak ale uspechu tohto auta u nas sa nedivim... mnohi aj presedlali z este predoslej corsy prave do crosslanda ... nakolko sa to dalo vtedy este povazovat za krok vpred... dnes by som ale fakt uz radsej novu corsu ci novu mokku ( co sa opla tyka ) aj ked ta je predsa uz kusok drahsia... a v podstate sa s crosslandom ani nijako nebije... asi az ked pride novy crossland potom to bude zaujimave ako zamava s mokkou a ci az potom nenastane kusok kanibalizmus medzi nimi...

PS: inak aj samotna takmer ziadna diskusia tu napoveda nieco o tom ze toto auticko dnes uz fakt skoro nikoho moc nezaujima ( a to nemyslim v zlom ale tak to proste je ) ...