Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Opel Tigra prototyp (1993)
Opel Tigra prototyp (1993)
Opel Tigra prototyp (1993)
Opel Tigra prototyp (1993)
59 Fotogalerie

Opel Tigra A (1994-2001): Šelmiček s bleskem se prodalo přes čtvrt milionu

Aleš Dragoun

Opel měl s kupátky na velkosériovém základu velmi šťastnou ruku, ať už se jednalo o Mantu či Calibru. V tomto trendu pokračovalo i to nejmenší: Tigra.

Na počátku roku 1993 Opel zveřejnil první fotografie prototypu malého kupé s měkkými a klikatými linkami a křivkami. Odborná média je začala okamžitě šířit, v časech předinternetových pochopitelně ještě klasicky tištěně. „Blesk“ už měl tehdy vybrané i definitivní jméno: Tigra.

Od prototypu do série

Na IAA 1993 ve Frankfurtu vystavil červený prototyp konečně naživo a spolu s ním se na stánku skvěl dvoumístný roadster, tentokrát v tmavě zelené barvě. Za základ posloužila velkosériová Corsa B, která měla premiéru v lednu téhož roku. Následoval britský debut v Londýně, a to v říjnu 1993. Pochopitelně s emblémem Vauxhallu, značka už se léta používá pouze ve Spojeném království. Roadster se do sériové produkce nedostal, konverze by byla příliš nákladná a předpokládaný odbyt malý. Opravdu ale nešlo o studie či koncepty, nýbrž prototypy.

Fešáckého klínovitého kupé se širokými B-sloupky se nakonec klientela dočkala, sériová verze debutovala v Paříži 1994. Aby ne, nadšení odborné i laické veřejnosti bylo veliké, tvary vzbudily pozitivní ohlasy už ve Frankfurtu. Dostupných malých sporťáků by člověk i v té době pohledal, agilní byly v tomto směru hlavně japonské automobilky. Oblá třetí generace Hondy CRX byla podobně velká, zatímco Nissan 100 NX, Mazda MX-3 a Toyota Paseo Tigru dost přerůstaly. Na změny oproti frankfurtskému „showcaru“ jste si museli vzít lupu.

I když 3922 mm dlouhé, 1604 mm široké a 1340 mm vysoké kupátko vycházelo z oblé Corsy druhé generace, nemělo s ní shodný žádný karosářský díl. Tigra byla vlastně třídveřová. Zadní výklopná stěna i s originálně vypouklým sklem ale končila vysoko nad nárazníkem a nezahrnovala ani koncová světla. Prioritu představovala tuhost karoserie, nikoli praktičnost. Skleněné komponenty mimochodem vyráběla a dodávala italská SIV (Società Italiana Vetro).

Opel Tigra prototyp (1993)Opel Tigra prototyp (1993) | Opel

2+2

Kdo ale zavazadelník se základním objemem 215 litrů používal na víc než jen pár drobností, možná cestovní tašky? Ty se daly také uložit na zadní sedadla. Kupé mělo uspořádání 2+2. a prostor vzadu byl opravdu hodně omezený, jak pro nohy, tak pro hlavu. Chyběly i opěrky. Homologace umožňovala pobývat zde dětem a malým dospělým do 1,6 m, ale moc komfortu si neužili, bylo tam prostě těsno.

Dvěma lidem ale auto úplně bez problémů stačilo. Mladému bezdětnému páru, ale i tomu středního věku s již odrostlými dětmi. Když potřebovali více místa pro zavazadla, zadní sedačky prostě sklopili, pak bylo k dispozici 425 litrů. Tigra se líbila i ženám, které již překročily čtyřicítku. Interiér byl známý z Corsy, tedy alespoň palubní deska a ovládací prvky.

Podvozek, oproti ní na první pohled nezměněný ladili specialisté od Lotusu, trochu ho přitvrdili a vyztužili, aby odpovídal sportovnějšímu zaměření. Obě nápravy dělilo 2429 mm, rozvor byl tedy o 14 mm zkrácen. Nutno dodat, že platforma GM4200 měla svůj původ ještě v hranaté Corse A z roku 1982. Přední příčná ramena a vzpěry McPherson doplňovala zadní ramena vlečená, dále spojená torzní příčkou. O komfort se staraly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče, nechyběly ani stabilizátory.

Dvakrát Ecotec

Vpředu napříč uložené nepřeplňované motory pocházely pochopitelně také z „béčka“. Zážehové čtyřválce DOHC se čtyřventilovou technikou byly moderní, karburátorům u nich odzvonilo ve prospěch elektronického vstřikování. Emisní norma Euro 1 platila od dvaadevadesátého roku. Šlo o vícebodové, systém Motronic od Bosche, respektive GM Multec-S. Pohonné jednotky řady Ecotec zastupovala konkrétně menší čtrnáctistovka (1389 cm3) se 66 kW (90 k) a mnohem silnější šestnáctistovka (1598 cm3) se 78 kW (106 k). Ta poháněla Corsu GSi, obě poskytovaly nejvyšší výkon v 6000 otáčkách.

Klikový hřídel obou motorů byl uložen pětkrát, vačkové poháněl ozubený řemen a ventily měly hydraulická zdvihátka. Plnily už i Euro 2, které platilo od poloviny 90. let. O přenos síly na přední kola, konkrétně 125 a 148 Nm při 4000 min-1 se staraly suché jednokotoučové mechanické spojky a pětistupňové přímo řazené převodovky.

V únoru 1995 se objevil i z dnešního pohledu poněkud archaický čtyřstupňový měničový automat, tehdy ale ještě celkem běžný. Byl ovšem k mání jen ke slabšímu motoru. Jednalo se konkrétně o ústrojí AF13 od japonského Aisinu.

Opel Tigra Roadster Concept (1993)Opel Tigra Roadster Concept (1993) | Opel

Rychlejší než Corsa GSi

Tigra vážila od 966 do 1075 kg. Ve srovnání se stejně motorizovanými Corsami přibrala 150 kg. Ve zrychlení z klidu na stovku zaostávala šestnáctistovka za GSi o sekundu, zvládla ji za 10,5 s. Díky zpřevodování se ale rozjela na 203 km/h, kdežto ostrý třídveřový hatchback sotva překonal stodevadesátku. Pomohly jí i delší převody, lepší aerodynamika (součinitel odporu vzduchu 0,31) a patnáctipalcová kola. Žádné auto do čtyř metrů nemělo stejný koeficient, nebo dokonce nižší, Opel si dal na ofukování v tunelu záležet, jak bylo jeho zvykem. Motoristické časopisy v testech naměřily lepší akcelerační hodnoty, než udával výrobce: dokonce i 9,4 sekundy.

Kotoučové brzdy vpředu nepostrádaly vnitřní chlazení, zadní nápravě stačily bubny. ABS měly výkonnější verze standardně, slabší za peníze navíc. Ovládala se příjemně. Čtrnáctistovka jela 193 km/h, s automatem byla o 11 km/h pomalejší. Hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h u ní samozřejmě nebyly tak oslnivé: 11,5, respektive 14 s. Palivová nádrž měla objem 47 litrů. Opel udával u motoru 1,4 l s manuálem kombinovanou spotřebu 7,4 l, s automatem vyšších 8, u 1,6 pak 7,8 l.

Bronzová

Tigra se vyráběla ve Španělsku, v továrně Opel Pirenauto ve Figueruelas nedaleko Zaragozy, kde vznikal i „dárce orgánů“. Produkce byla spuštěna v září 1994. Zajímavost? Přesně 24. září toho roku se konala oficiální prezentace v Seville, konkrétně na starém vlakovém nádraží Plaza de Armas. Opel na ni pozval různé osobnosti, kterým věnoval zmenšeninu Tigry odlitou z bronzu. Nechal jich vyrobit 350 kusů.

Výbava byla bohatá: posilovač hřebenového řízení, airbag řidiče, později i spolujezdce, výškově stavitelné sedadlo řidiče, klimatizace, látková sedadla bylo možné nahradit koženými. Šestnáctistovky měly i vyhřívaná elektricky nastavitelná zrcátka. Čtrnáctistovky nemohly mít ani mlhovky v předním nárazníku, kdežto šestnáctistovky je dostaly do základu, tak byly k rozeznání na první pohled. Rádio přehrávalo jen kazety, za měnič CD se připlácelo.

Video placeholder
Opel Corsa B bazar • auto.cz

Kosmetické změny

Jen o něco málo větší byl Renault Mégane Coupé (či Coach, chcete-li), „Diamant“ jej představil spolu s usedlým pětidveřovým hatchbackem na podzim 1995. Tradiční facelift Tigru minul, nebyl potřeba. Drobné změny ale nechyběly. V roce 1996 dostal černý plast pod stěrači čelního skla mřížku.

V roce 1997 Tigře vyrostl zdatný konkurent – Puma od Fordu. Ta byla postavena také na základě vozu segmentu B, konkrétně Fiesty modelu 1996. A modrý ovál použil jméno jiné kočkovité šelmy… Tehdy se také změnila řadicí páka manuálních převodovek. Hranatější hlavici s kulisou v reliéfu nahradila elegantnější kulatá se střední částí z lesklého plastu.

V roce 1998 přibylo ve víku zavazadelníku třetí brzdové světlo. Když jste ho od té doby zavírali, na několik sekund se lehce, jen o pár centimetrů stáhlo elektrické okno u spolujezdce, aby se v kabině nehromadil vzduch. Po zaklapnutí se samočinně vrátilo nahoru do původní polohy. Nový volant pocházel z Astry G, která se začala prodávat na jaře. Speciální edice Rio Verde v tmavě zelené metalíze zahrnovala svébytná pětipaprsková litá kola a interiér v kůži barvy tabáku. Následovala okřídlená Sports s předním spoilerem na nárazníku. Základní čtrnáctistovka stála v Německu 27.000 marek, za ABS se připlácelo 990 DM. Šestnáctistovka byla výrazně dražší, přišla na 43.200 marek.

Tigra v Americe

Tigra neměla tolik sourozenců jako Corsa B, dvojče s logem Vauxhallu už bylo zmíněno v úvodu, V Latinské Americe pak existoval derivát s v tamních končinách tradičním emblémem Chevroletu. Nabízel se konkrétně v Mexiku a Brazílii. Do země kávy a fotbalu se dovážel opravdu jen krátce, na přelomu let 1998 a 1999, poté General Motors do Brasil import ukončily. Brazilský real totiž začal náhle a velmi rychle klesat.

Šestnáctistovka měla v tamní specifikaci z daňových důvodů jen 73 kW (99 k) a auta jezdila na čtrnáctipalcových kolech místo evropských „patnáctek“. Tady se šetřilo. Zákazníci si stihli koupit jen 2.652 kousků. Do dnešních dnů jich přežilo opravdu málo a většina z nich je v rukách sběratelů. Ano, i takhle mladé auto může být v některých končinách raritou… Tigra se mohla dostat i do severní části kontinentu. General Motors uvažovaly o prodeji s emblémem Pontiacu, ale pro klienty v USA bylo takové auto zkrátka a dobře příliš malé.

Opel Tigra (1994)Opel Tigra (1994) | Opel

Vtipné reklamy

Už v pětadevadesátém ale Opel natočil vtipnou reklamu v New Yorku. Slavná závodní plavkyně Franziska van Almsick se dostala do zácpy nejen žlutých taxíků. Stačilo se ponořit do vody, zavrtat pod zem, vynořit se na druhé straně, vylít vodu z boty a pokračovat dál. Mimochodem, v době natáčení jí nebylo ani sedmnáct, takže na starém kontinentu by ještě legálně řídit nemohla. !Reklamní“ kupé bylo lakováno v odstínu „Ceramic Blue“. Masivní marketingová kampaň v tištěných médiích probíhala v té době i u nás. Opel tehdy inzeroval základní čtrnáctistovku za vtipných 444.444 Kč.

V Evropě se mimochodem šestnáctistovka nabízela jen do srpna 1998, pak už zůstal pouze slabší motor. Exportovala se ale dál, třeba i do Japonska. Menší čtrnáctistovka plnila nejen normu Euro 3, ale s předstihem i čtyřku, a to bez úbytku výkonu. Zajímavost představovala padesátikusová Cinema Edition. Tigra slušela hlavně slečnám a mladým dámám. Tahle limitka měla navíc růžovou barvu…

Další povedený reklamní spot následoval v roce 1999. Účinkovaly v ní dvě Tigry Star Silver. Mladý muž a žena zastavili proti sobě před uzavřeným železničním přejezdem. Podívali se jeden na druhého a začali snít o společné budoucnosti. Když ale ve svých myšlenkách viděli manžele s dětmi, jak si hrají na dvoře s dětmi a před garáží už nestojí Tigra, proberou se, otočí a oba se vrátí svým směrem.

Finále

Limited Edition z konce produkce dostala malé křidélko od Irmschera na víku kufru, zvýrazněné boční prahy a interiér ve vzhledu karbonu, pochopitelně šlo o imitaci a nikoli skutečný uhlíkový kompozit. Tahle se dala koupit v obchodní síti Opelu. Mnoho kusů prošlo více či méně zdařilými individuálními úpravami. Nástavce prahů a zadní křídla ale půvabným kupátkům prakticky vždy uškodily.

V červenci 2001 byla produkce v Zaragoze zastavena. Linky opustilo za necelých sedm let 256.392 aut, což svědčí o jejich popularitě. Přes 23 procent, konkrétně 59.462 vozů se prodalo v „domovském“ Německu. Stavebnice se vozily do turecké Smyrny, montáž se zde zastavila v roce 2003 a továrna byla uzavřena kvůli slabé poptávce.

Opel Tigra (1994)Opel Tigra (1994) | Opel

TwinTop

Derivátů se znaky australského Holdenu se dočkal až nástupce. Tedy pokud Tigru TwinTop ze Ženevy 2004 můžeme považovat za přímého následníka. Měla jen dvě místa a skládací pevnou střechu, samozřejmě elektricky. Byla prakticky stejné dlouhá, ale výrazně těžší, vážila přes 1200 kg. Techniku sdílela s Corsou C. Benzinové čtyřválce Ecotec 1,36 a 1,8 l doplnil common-railový turbodiesel CDTI 1,25 l, známý malý Multijet od Fiatu. Kupé-kabriolety podobné velikosti měli i jiní výrobci: Třeba Peugeot prodával s úspěchem 206 CC, pravda, malé vozy stejného ražení od japonských automobilek se moc neprosadily.

Tigru TwinTop čekala jen pětiletá kariéra, produkce byla u Heuliezu v Cerizay ukončena v květnu 2009. 90.874 aut se nedá rozhodně nazvat komerčním propadákem. TwinTop ale postrádal půvab první generace, design Opelu se po miléniu ubíral jiným směrem. V programu „blesku“ navíc místo pro takové auto už nebylo a pravděpodobně ani nikdy nebude. Paradoxem je, že i dvěstěšestku kupé-kabrio vyráběl Heuliez.

Na ledu

Tigry A dokonce závodily. Speciály řádily ve svého času velmi populární ledové Trophée Andros. Poháněly je ale dvouapůllitrové vidlicové šestiválce s až 400 koňmi (294 kW) a měly pohon všech kol. Speciály vážily 950 kg. Yvan Muller, pozdější čtyřnásobný mistr světa cestovních aut ovládl s Tigrou sezóny 1997-98 a 1998-99. Jinak tuhle sérii vyhrál celkem desetkrát! Jeho veliké úspěchy s cesťáky přišly až v novém miléniu.

Existovala i Tigra V6 s třílitrem. Šlo o prototyp z roku 1995 v civilním hávu. Motor MV6 z Omegy byl ale tentokrát uložen za předními sedadly, tedy uprostřed. Dával mnohem skromnějších 155 kW (210 k). V roce 1997 se zrodil další exemplář v rudé barvě, tentokrát ale s agregátem v přídi. V obou případech zůstalo u jediného kusu. Irmscher zase z Tigry vykouzlil pick-up pro volný čas Fun. Ze zavazadelníku se stal nákladový prostor na sportovní náčiní. Prý jich postavil a prodal celkem pětadvacet...

Zdroje: Wikipedia, Svět motorů, propagační materiály Opel, Hillclimb Monsters, HaHmodel.de, WorldNationNews.com, Opel-blog.de, UltimateSpecs.com, Auta 5P

Foto: Opel, Vauxhall