Nový Opel Grandland je konečně grand. Na elektřinu zvládne až 700 km
Německá automobilka představila druhou generaci svého kompaktního SUV. Po vzoru francouzských bratranců nejen na elektřinu. V plánu je spalovací motor i nový plug-in hybrid.
Nová vydání kompaktních SUV od nadnárodního koncernu Stellantis dostala neméně novou platformu STLA Medium, která je navržena tak, aby efektivně hospodařila se spalovacími i elektrickými motory. Stejně jako v případě Peugeotů 3008 a 5008 se i německý bratranec Opel Grandland představuje mimo jiné i s lokálně bezemisním pohonem.
Jeho detaily automobilka z Rüsselsheimu zatím blíže nespecifikovala. Víme ale, že elektrická varianta dostane trakční akumulátor o kapacitě až 98 kWh, díky níž opel teoreticky zvládne vzdálenost až okolo 700 kilometrů na jedno nabití. Pokud se však budeme držet zmíněného Peugeotu e-3008, dostane elektrický grandland i menší baterii se 73 kilowatthodinami a verze s jedním elektromotorem se 157 kW vpředu a čtyřkolku s elektrickou jednotkou na každé nápravě se systémovým výkonem 240 kilowattů.
Spolu s tím můžeme očekávat také tříválec 1.2 s mild-hybridním pohonem s výkonem 100 kilowattů a nový plug-in hybrid, který by měl na jedno nabití ujet až 85 kilometrů na elektřinu.
Ve srovnání s předchůdcem je Opel Grandland konečně „grand“ neboli velký. Mezigeneračně totiž do délky narostl o významných 173 milimetrů na 4650 mm, je o 19 mm vyšší (1660 milimetrů) a 64 milimetrů širší (1905 mm). Rozvor se z aktuálních 2675 mm prodloužil na 2784 milimetrů, v kabině bude tudíž ve všech směrech výrazně více prostoru. Potěší zadní opěradla dělená v poměru 40 : 20 : 40 a zavazadelník s maximální přepravní kapacitou 1641 litrů.
Design nového Opelu Grandland akcentuje současný stylistický jazyk německé automobilky, podle kterého byl navržen také model Frontera, jenž se představil teprve před dvěma týdny. Část designérských prvků si novinka bere z loňského konceptu Opel Experimental. Jedná se například o přední masku 3D Vizor s podsvíceným logem značky a permanentně svítící nápis Opel na zádi.
Dalším highlightem, na který si u Opelu již tradičně zakládají, jsou přední světlomety. Vrcholné osvětlení Intelli-Lux Pixel Matrix HD má v každém světlometu 25.600 segmentů (dohromady jich tedy je 51.200). Elektronika řídí rozsvícení každého z nich tak, aby byl světelný paprsek co nejjasnější a zároveň aby vůz neoslňoval ostatní účastníky provozu. Maticová technologie umí také vytvořit různé světelné obrazce, které se zobrazí při odemknutí a zamknutí auta.
Klasikou, na kterou jsme si u opelů zvykli, jsou ergonomická sedadla s certifikací AGR (Aktion Gesunder Rücken neboli Kampaň za zdravá záda). Novinkou je širokoúhlý středový displej s úhlopříčkou 16 palců, na který navazuje obrazovka před řidičem s palubními přístroji. Uvnitř se dočkáme také úložných schránek o celkovém objemu 35 litrů.
Opel se u SUV Grandland chlubí tlumiči pérování s technologií frekvenčně selektivního tlumení, která v komoře tlumiče vytváří druhý hydraulický okruh pro mechanické přizpůsobení tlumicí síly ve vztahu k frekvenci. Odpružení se tudíž díky různým charakteristikám lépe přizpůsobuje povrchu, po kterém vůz aktuálně jede.
Samozřejmostí je celá armáda jízdních a bezpečnostních asistentů, které jsou integrovány do balíčku Intelli-Drive 2.0. Za zmínku stojí například částečně autonomní změna jízdního pruhu, kterou zvládne elektronika sama. Nechybí ani panoramatický parkovací systém a permanentní připojení k internetu, díky kterému nebude třeba kvůli aktualizacím softwaru návštěva servisu.