Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Vectra 1,8 16V 100

Opelův velmi úspěšný model Vectra byl uveden na trh již v roce 1988. První generace Vectry se vyrobilo přes 2,3 miliónu. V roce 1996 nastoupila druhá generace. Nyní přišel čas na další vylepšení. Při pohledu zvenku je patrná změna designu nárazníků a...

Opelův velmi úspěšný model Vectra byl uveden na trh již v roce 1988. První generace Vectry se vyrobilo přes 2,3 miliónu. V roce 1996 nastoupila druhá generace. Nyní přišel čas na další vylepšení. Při pohledu zvenku je patrná změna designu nárazníků a světel. Změny jsou však podstatně rozsáhlejší. Z přibližně osmi tisíc dílů, ze kterých se Vectra skládá, bylo přibližně tři tisíce přepracováno.

Testovaná Vectra měla označení 100 , což symbolizuje oslavy stoletého výročí založení firmy Opel. Zákazník tyto oslavy pocítí díky výhodnému paketu výbavy za příznivou cenu.

Bezpečnost je u Vectry na vysoké úrovni. Všechny Vectry mají nyní standardně airbag na místě řidiče a spolujezdce, předpínače předních bezpečnostních pásů, boční výztuhy, čtyřkanálový protiblokovací systém brzd ABS a patentovaný systém PRS (Pedal Release System), který v okamžiku čelního nárazu uvolní pedály z jejich zavěšení, což chrání nohy řidiče před poraněním.

Při jízdě s Vectrou 1,8 16V překvapí živost pohonné jednotky. Motor dobře táhne v nižších otáčkách, dobrý výkon ve vyšších se dal předpokládat. Dobré je zpřevodování pětistupňové manuální převodovky. Převody jsou trochu těžší, takže se šetří palivo a otáčky motoru je možno udržovat níž - snížená hlučnost. Například ve 100 km/h jsou otáčky motoru na "pětku" 2400 ot/min a ve 130 km/h pouhých 3150 ot/min. Pro srovnání Octavie 1,8 "točí" ve 130 km/h již 4000 ot/min.

Moderní zážehový čtyřválec s šestnácti ventily dává z objemu 1799 cm3 výkon 85 kW a nejvyšší točivý moment 170 Nm při relativně nízkých otáčkách - 3400 ot/min. Díky úpravám se spotřeba oproti předchozí verzi snížila přibližně o 10 procent. V praxi se spotřeba pohybovala okolo osmi litrů na sto kilometrů. Nutno ovšem zdůraznit, že jsme často využívali výkonu motoru, takže výsledná spotřeba je příznivá. Hluk motoru pronikající při jízdě k posádce je nízký, obvyklý pro tuto třídu vozů. O to více je překvapivý "klapavý" zvuk motoru při volnoběhu.

Interiér Vectry je kvalitně zpracován. Mohutná přístrojová deska budí pocit bezpečí. Jedna poměrně vážná chyba se však našla. Přes "baculatý" sloupek volantu nebylo vidět na některé kontrolky (viz foto). Naopak dlouho kritizovaná malá vnější zrcátka byla zvětšena. Přesto však nepatří k největším. Při řazení může někomu vadit pevná středová konzola s úložným prostorem. Například u Octavie je tato konzola odklopná dozadu.

Přední sedadla poskytují dobré boční vedení. Na zadních sedadlech je nyní asi o 30 mm navíc díky vybrání předních opěradel. Pochvalu zaslouží pozornost věnovaná bezpečnosti vzadu: 3x tříbodové pásy (boční navíc výškově seřiditelné) a 3x opěrky hlavy.

Zavazadlový prostor má nadprůměrný objem 500 litrů. Zastaralý systém zavírání víka, který omezuje prostor pro zavazadla, se však ani po modernizaci nezměnil.

Výborný je podvozek Vectry. Zavěšení kol prodělalo řadu změn k lepšímu a řízení je nyní citlivější a přesnější, což se odrazilo v jistějším chování vozu v běžném provozu i extrémních situacích. Brzdy patří ke špičce. Ze stokilometrové rychlosti dokáží Vectru zastavit na 38 metrech ve studeném i zahřátém stavu.

Opel Vectra 99 je i přes některé nedokonalosti stále na špičce své třídy, především díky dobrému dílenskému zpracování, živému a úspornému motoru, dobré bezpečnostní výbavě a výbornému podvozku s účinnými brzdami. Navíc se u výroční verze 100 snaží Opel poskytnout maximální výbavu za přijatelnou cenu.

Cena základní sestavy 670 Kč
Výbava základní sestavy 4x airbag, protiprokluzový systém TC, ABS, imobilizér, automatická klimatizace, palubní počítač, centrální zámek s dálkovým ovládáním, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově stavitelný volant potažený kůží, posilovač řízení, el. ovl. a vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání všech oken, rádio CAR 400 s ovládáním na volantu + 6x repro, otáčkoměr, nárazníky v barvě vozu, asymetricky dělené zadní sedadlo s loketní opěrkou, tónovaná skla, pylový mikrofiltr, 15 ráfky z lehkých slitin, mlhová světla, pevná středová konzola s odkládacím prostorem Kč
Cena testované sestavy 682 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (11.700,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1799
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 3400 - 3400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 5.6 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 790
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 455
Rozměr pneu: 195
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4495
b) šířka (mm): 1707
c) výška (mm): 1411
d) rozvor (mm): 2637
e) rozchod vpředu (mm): 1484
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1440
místo vzadu pod předním sedadlem: ano