19.6. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Opel Vivaro: První jízdní dojmy

 

Druhá generace Vivara má pomoci Opelu zvýšit prodeje. Lákat bude na praktičnost nebo výraznější design.

Opel se po problémovém období, které vedlo k jeho rozsáhlé restrukturalizaci, opět zvedá. V budoucnu se chce vedle osobních automobilů také více zaměřit na lehké užitkové vozy. Novým želízkem v ohni bude druhá generace modelu Vivaro, jehož užitkovou variantu jsme si krátce vyzkoušeli v okolí Mnichova.

Vivaro II (spíše Vivaro B dle názvosloví Opelu) je jednou ze dvou letošních důležitých novinek Opelu. Na pařížském autosalonu bude představena pátá generace Corsy. Ta přiveze modernější design, nové motory a techniku, základní skelet ale bude shodný s aktuálním provedením.

Nová generace Vivara je tak jako předchůdce postavena na stejném základu jako Renault Trafic. Vůz se nadále vyrábí v britské továrně Luton patřící Opelu, zatímco výroba bratrského Traficu byla přesunuta do Sandouville, francouzského závodu Renaultu.

Výrazný design s francouzským interiérem

Design novinky je mnohem výraznější než u předchůdce, výrobce přiznává, že chtěl auto proti milé první generace udělat agresivnější. Cílem týmu vedeného Stefanem Arndtem rovněž bylo přiblížit Vivaro osobním vozům. Díky tomu Vivaro používá mnohé designové prvky, které známe z osobních Opelů. Dominantou přídě je mohutná maska chladiče, jejíž tvar připomíná Insignii. Na boku je zase prolis zvedající se ke zpětným zrcátkům, což je sjednocující prvek pro aktuální modely značky.

Přední světlomety (s možností diod pro denní svícení) jsou výrazně protaženy k čelnímu sklu, což opticky zkracuje příď. „Hrb“ nad kabinou vůz ztratil, je pouze opticky naznačen tvarem bočního skla. Plastové nelakované nárazníky budou vyhrazeny základní verzi, ty lépe vybavené dostanou lakované nárazníky. V nabídce barev je standardně 11 laků, včetně svěží zelené Spring, na speciální objednávku jsou ale k dispozici i další laky – aby vůz mohl barevně ladit se zbytkem flotily dané firmy.

Zatímco exteriér Vivara má blízko dalším Opelům, interiér je jasný Renault. Kaplička s přístroji, které dominuje digitální rychloměr, bez diskuze evokuje Clio, malý Renault připomíná také středová konzole. Klika zevnitř nákladového prostoru pak pochází dokonce ze stařičkého Clia II. Kabina byla v našem případě dvoubarevná, což rovněž evokuje spíše francouzskou extravaganci než německou strohost. Použité plasty připomínají, že se stále jedná o dodávku. Plasty jsou tvrdé, ale rozhodně bytelné, v osobním autě to již dnes moc nepotěší, v dodávce se jedná o samozřejmost.

Pomocníci pro řidiče

Při návrhu nového Vivara chtěli vývojáři dosáhnout toho, aby si řidič jízdu s autem více užíval. Díky tomu Vivaro dostalo mnohé prvky, které šoférovi jízdu ulehčují. Mezi ně patří ukazatel optimálního zařazeného stupně převodovky, tempomat nebo multimediální systém ovládaný prostřednictvím sedmipalcové obrazovky, jehož součástí je i navigace TomTom. Navigační systém však není příliš intuitivní, zadávání trasy může být zpočátku zmatečné. Reakce systému nejsou nejrychlejší, grafika pak není z nejmodernějších.

Nechybí ani prvky, které výrazně ulehčí manévrování s vozem – je však otázka, zda si je v dobách snižování nákladů budou nastávající majitelé objednávat. Praktické jsou parkovací senzory a kamera, bezklíčový vstup zase ulehčí náklad materiálu – šofér nemusí hledat klíč. Velice praktickým a zároveň jednoduchým pomocníkem je konvexní zrcátko umístěné ve sluneční cloně před sedadlem spolujezdce. To výrazně snižuje mrtvý úhel, který je zvlášť u skříňové dodávky velký.

Praktičnost na jedničku

Tak jako mnohé ostatní dodávky i Vivaro nabízí množství nabízených verzí. Na prezentaci v okolí Mnichova jsme jezdili se skříňovou dodávkou v kratším a nižším provedení, jehož délka činí 4.998 mm, výška pak 1.971 mm. Osobní verze zde byla pouze vystavena. K dispozici je ještě delší provedení dlouhé 5.398 mm, které je tak jako kratší verze dostupné i s výškou 2.465 mm.

Nákladový prostor kratší a nižší varianty je dlouhý 2.537 mm, mezi podběhy je široký 1.268 mm, prostor je přístupný zadními dvoukřídlovými dveřmi nebo bočními posuvnými, jeho objem je 5,2 m3. Specialitou je příplatkový otvor do kabiny (tzv. FlexCargo) ústící pod sedadlem spolujezdce, díky němuž je možné uvnitř převážet předměty dlouhé až 3.750 mm, u delší verze se sem vejdou dokonce předměty dlouhé 4.150 mm. Náklad je možné upevnit pomocí až deseti ok na podlaze a deseti ok na bočních stěnách.

Psali jsme: Renault Trafic a Opel Vivaro: Užitková dvojčata se představují podrobněji

Menší předměty je možné uložit také do kabiny. Zdejší úložné prostory nabízejí podle Opelu až 75 litrů objemu. Drobnosti je možné odložit do prostoru nad multimediálním systémem, do schránky před spolujezdcem (možností je i její chlazení) nebo za příplatek pod sedadlo spolujezdce. Specialitou je pak příplatkové sklopné prostřední sedadlo. Jeho součástí je úložný prostor na notebook a odnímatelný clipboard držící papíry, který je možné natočit k řidiči i spolujezdci.

Slušný motor 1.6 BiTurbo

Během mezinárodní prezentace automobilu jsme usedli za volant Vivara se slabší verzí turbodieselu 1.6 BiTurbo s výkonem 88 kW a točivým momentem 320 N.m. K dispozici je ještě silnější verze se 103 kW a 340 N.m. Tak jako v ostatních případech je tato šestnáctistovka s dvěma turbodmychadly kombinována se šestistupňovým manuálem. Automatická převodovka zatím v plánu není, představitelé Opelu ale tuto možnost do budoucna nevylučují. Minulé Vivaro bylo dostupné i s robotizovanou převodovkou. Dráhy převodovky jsou delší, než je řidič zvyklý z osobních aut. Hlavice řadicí páky je však blízko volantu, který by mohl mít o něco tlustší věnec. Kulisa řazení by mohla být přesnější.

Opel Vivaro Panel Van – technické údaje
Motor1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 BiTurbo1.6 BiTurbo
Převodovka6M6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1598159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]66/350085/350088/3500103/3500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]260/1500300/1750320/1500340/1500
Max. rychlost [km/h]153168172181
Komb. spotřeba [l/100 km]6,16,55,96,1
Jezdili jsme s prázdným vozem, a tak nemůžeme posoudit jeho schopnosti při plném naložení. S prázdným motorovým prostorem si však na výkon motoru nemůžeme stěžovat, zdá se, že i váhu nákladu bude vůz umně zvládat. Slabší šestnáctistovka, jejíž vývoj měl primárně na starosti Renault, ožívá nad hodnotou 2000 min-1, do této hodnoty se autu moc zrychlovat nechce.

Motor je dobře utlumený, tato varianta standardně spolupracuje se start-stop systémem, který spouštěl agregát rychle. Jen při dálničních rychlostech je prázdný vůz náchylnější na boční vítr, vyšší stavba karoserie také znamená aerodynamický hluk, ten však není nadměrně nepříjemný. Během testovací jízdy jsme zamířili především na okresní silnice, krátce jsme se svezli i po dálnici a ve městech, výsledkem na této dráze byla spotřeba 6,8 litru nafty na 100 kilometrů.

Prodej začne v červenci

České ceny nového Vivara zatím zveřejněny nebyly, zveřejněny budou v červenci, kdy bude zahájen prodej auta. Fyzicky se první vozy u dealerů objeví v říjnu. K dispozici bude zatím jen užitková varianta (nazvaná Panel Van), ta osobní (Combi) rozšíří nabídku na podzim. K dispozici bude ještě Crew Van kombinující kabinu pro šest osob a oddělený nákladový prostor.

Úkolem Vivara II bude navázat na úspěchy předchůdce, kterého od roku 2001 vzniklo takřka 600.000 exemplářů. Ve svém segmentu (Van D), ve kterém bojují například Volkswagen Transporter a Ford Transit Custom, má Vivaro 10% podíl na trhu. Největšími trhy pro tento model jsou Velká Británie a Německo.

Opel vidí v lehkých užitkových vozech velký potenciál, navíc proti konkurenčnímu Volkswagenu má na tomto trhu nižší podíl. Důkazem důležitosti dodávek Opel je fakt, že jeho divize pro lehká užitková vozidla zaměstnává proti loňskému roku o 30 procent více lidí.

Automobilka navíc v této oblasti rozsáhle investuje. Například do výroby nového Vivara v továrně Luton investovala 95 milionů eur. Díky důrazu na dodávky chce Opel splnit svůj dlouhodobý cíl – prodávat v roce 2022 o 80 procent více aut než dnes.

Opel Vivaro
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Rohingové se bojí návratu do Barmy. Komisař OSN pro lidská práva mluví o genocidě Rohingové se bojí návratu do Barmy. Komisař OSN pro lidská práva mluví o genocidě

V Barmě podle řady institucí dále trvá vysoké riziko pro…

Válka proti Islámskému státu v Sýrii skončí do konce února, věří Macron Válka proti Islámskému státu v Sýrii skončí do konce února, věří Macron

Válka proti takzvanému Islámskému státu v Sýrii skončí…

Lidé jsou čím dál ochotnější platit za on-line média Lidé jsou čím dál ochotnější platit za on-line média

Nadcházející sezona přinese boom on-line médií, za něž…

Zápisník Jana Vávry: Bitcoin a pojistka rizika? Zápisník Jana Vávry: Bitcoin a pojistka rizika?

Nejrozšířenější kryptoměna dál proniká do zavedeného…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

 



Opel Vivaro Life má být jako motel na kolech Opel Vivaro Life má být jako motel na kolech

Na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem…

Opel Vivaro Sport: Když se do práce spěchá Opel Vivaro Sport: Když se do práce spěchá

Opel si pro letošní Mezinárodní veletrh užitkových…

 



 
Avia a její dnešní nákladní automobily. Prohlédněte si je ve velké galerii

Avia a její dnešní nákladní automobily. Prohlédněte si je ve velké galerii

Dnes 08:00

Avia se po ukončení produkce v roce 2013 letos pod vedením nového vlastníka vrátila zpět k výrobě nákladních vozidel a svým zákazníkům nabízí širokou paletu verzí modelové řady D.




Blesk.cz

Další trol v Prostřeno? O drogách v jídle věděli dopředu?!

Další trol v Prostřeno? O drogách v jídle věděli dopředu?!

Prostřeno se tento týden opět setkalo s výraznou osobností, která pořádně rozvířila vody. Pavel Klega (31),…

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce u ISIS setkala se svou matkou

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce…

Německá školačka Linda Wenzel ve svých teprve patnácti letech utekla z domova, aby se stala tzv. „nevěstou…

 

iSport.cz

Šampionka Ester Ledecká a zakázané slovo na „o“: V Koreji to bude dobrý!

Šampionka Ester Ledecká a zakázané slovo na „o“: V…

PŘÍMO Z ITÁLIE | Má za sebou parádní začátek zimy. Ester Ledecká se každým úspěšným závodem a každým dnem blíží…

Blažek: Agajev v Boleslavi? Brankáři ze Sovětského svazu nikdy nic nechytali

Blažek: Agajev v Boleslavi? Brankáři ze Sovětského…

Bývalý ligový brankář Jaromír Blažek se po roce a půl vrací do velkého fotbalu. Od nového roku bude trénovat…

 

Reflex.cz

Zemřel malíř Pavel Brázda, předchůdce popartu

Zemřel malíř Pavel Brázda, předchůdce popartu

V neděli ráno ve věku 91 let zemřel malíř Pavel Brázda. Jeden z nejoriginálnější autorů české výtvarné scény 20.…

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…