Originální otevírání dveří u aut: Šoupačky, racčí křídla, nůžky

 

Ač je současný automobilový svět unifikovaný, v přístupu do interiérů tomu bývá přesně naopak. Existuje několik unikátních typů konstrukcí, i když většina z nich čerpá z minulosti.

Na samém úsvitu automobily žádné dveře neměly, a to i ty, které poháněla ještě pára. Nepotřebovaly je, většinou byly zcela otevřené, případně se jednalo o motorizované dostavníky a kočáry, takže řidič seděl venku a pasažéři si hověli uvnitř v kupé. Jejich dveře se otevíraly proti směru jízdy. Až do konce druhé světové války šlo koneckonců o obvyklou konstrukci u předního páru, pokud jich měly automobily více, případně toho jediného.

Teprve po ní dostala přednost bezpečnost a závěsy se montovaly na opačnou stranu, stejně jako kliky. Tedy po směru jízdy. Poválečná automobilová historie zná ovšem spoustu různých řešení, která přežila až do dnešní doby, případně byla znovu použita po delší době. Klasikou byla bublinovitá lidová vozítka, zejména z Německa.

Bubliny

Bubliny měly poskytnout minimálně dvěma pasažérům větší komfort i bezpečnost než motocykly, ale vytlačily je malé lidové automobily. Hýřily ovšem nápady, co se týče otevírání prostoru pro cestující. Třeba původem italská Isetta, která se dočkala značného rozšíření teprve pod značkou BMW, měla jediné dveře v přídi. Ty se vyklápěly i se sloupkem řízení a volantem. Zündapp Janus pojmenovaný podle římského boha se dvěma tvářemi disponoval dvěma takovými: předními i zadními, volant byl však pevný. Messerschmitty zase vycházely logicky z letecké konstrukce a prosklená kabina se odklápěla jako u stíhaček a bombardérů, chyběl jim i klasický volant a pasažéři seděli za sebou v tandemu. Poražené Německo nemohlo vyrábět vojenskou techniku a letecké továrny upnuly svou pozornost na mikrovozítka...

S ptačími křídly

Klasikou použitou u supersportů jsou tzv. „racčí křídla“. Synonymem pro ně je Mercedes-Benz, který je použil poprvé už u sportovního prototypu 300 SL W194, později i produkční verze W198. Ta je považována za první auto svého druhu na světě. Naposledy je vzkřísil SLS AMG série 197, ale během doby se nechali inspirovat i různí jiní výrobci ostrého náčiní. O německých tuningových firmách v 80. letech nemluvě... Ať si můžeme myslet o americké Tesle, co chceme, u svého crossoveru Model X nabízí standardně vzhůru výklopný zadní pár dveří, křídla ovšem nejsou racčí, nýbrž sokolí (falcon wings). Proč? Elektrické SUV je totiž až sedmimístné a do poslední řady nouzových sedaček se tak lépe leze. Otevírání tlačítky však trvá příliš dlouho.

Posouváme

Praktickou stránku zastupují dveře posuvné, tzv. „šoupačky“. V drtivé většině se používají u dodávek. Výhodou je lepší přístup na zadní sedadla, dokonce i ve stísněných podmínkách. Případné viditelné kolejnice u užitkového auta tolik nevadí. Z osobních aut, byť se jedná o MPV, je v současnosti používá Ford B-Max. Ten se navíc obejde bez středního sloupku, což je unikátní. Podobný, však více na přepravu zaměřený kolega Connect jej ve své druhé generaci nepostrádá, stejně jako menší Courier.

Posuvné dveře měl v nedávné historii Peugeot 1007, tam šlo však o jediný pár a ještě ovládaný elektricky. Ano, zlobil, ale u mě osobně má Peugeot palec nahoru za odvahu, že koncept Sésame vůbec do sériové výroby dovedl. Za necelých pět let (2004-2009) jich vzniklo 120 tisíc. Britský pracant Bedford CA se takovým systémem, samozřejmě manuálním, chlubil už v 50. letech, stejně jako později Volkswagen Typ 147 zvaný Fridolin, převážně žlutá dodávka pro západoněmecké pošťáky. U výkonných sportovních kupé jsou posuvné dveře možná trochu zbytečné. Rezvani Beast Alpha však dokazuje, že to jde. V jeho případě se navíc proti obvyklým pravidlům otevírají dopředu, nikoli vzad... Také zvláštní.

Stříháme

Vraťme se tedy zase k supersportům. Tak jako je Mercedes-Benz symbolem „racčích křídel“ , je italské Lamborghini hlavním představitelem tzv. „nůžkových“ dveří, tedy těch, které se vyklápějí směrem dopředu vzhůru. Z „Lambo styled door“ se stal univerzální pojem, stejně jako zkratka LSD (ne, s psychotropními látkami opravdu nemá nic společného).

Opět se objevují hlavně v tuningových a stylingových vodách, v Německu dokonce existovala firma s tímto názvem, která vyráběla a dodávala takové kity pro běžnou produkci. Řešení posunul dále švédský Koenigsegg, Ten pro ještě snazší přístup do jinak stísněných a nízko položených kokpitů svých superrychlých klenotů na čtyřech kolech používá vyklápění do svislé polohy.

Sebevražedně

Návratem do minulosti jsou tzv. „sebevražedné“ dveře, tedy otevírané proti sobě. V minulosti se používaly v hojné míře v USA, u korábů s obřími vidlicovými osmiválci. Limuzíny zpravidla také postrádaly střední sloupek. Pak se od nich právě z bezpečnostních důvodů ustoupilo, ona přezdívka totiž nevznikla náhodou. K opravdu velkým a luxusním vozům ale patří, proto se je rozhodl oživit britský Rolls-Royce u moderního Phantomu (v pořadí VII.) a Ghostu.

Kupé a kabriolety vzešlé z obou se vrátily ještě hlouběji, protože jejich jediné dveře jsou zavěšeny vzadu. A ještě jeden moderní „sebevražedný“ příklad: malé MPV Opel Meriva se systémem FlexDoor U něj byl však nakonec zachován B-sloupek kvůli tuhosti, takže výhoda snadného nastupování až na značný úhel otevírání druhého páru není tak velká.

Unikátní roadstery

Výjimku mezi všemi konvenčními systémy otevírání představoval italský Fiat Barchetta. Tam se sice dovnitř vstupovalo klasickými dveřmi, jenže zapuštěnou uzounkou kovovou kliku jste nejdříve museli vytáhnout tlačítkem. Klasické by rušily jinak půvabný vzhled vozu a dbalo se i na aerodynamiku. Když jsem se dostal k roadsterům, je třeba připomenout ještě jeden originál: BMW Z1 z přelomu 80. a 90. let. Tady se dveře zasouvaly elektromechanicky po stisknutí tlačítka směrem dolů, tedy do zvýšených bočních prahů karoserie.

Budoucnost bez?

Zpátky do současnosti. Nebo spíše budoucnosti? A tak trochu i naopak. Na CES 2017 v Las Vegas představila mnichovská automobilka koncept i Inside. Co se týče dveří a absence oken znamená návrat na naprostý začátek, protože nic takového nemá. O pokročilém infotainmentu včetně holografického displeje, který se ovládá pohyby prstů, si samozřejmě naši předkové před 100 a více lety mohli nechat jenom zdát...

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Vladana Gallistla: Do hospody bez mobilu Zápisník Vladana Gallistla: Do hospody bez mobilu

Zajímavou dírou na trhu je podle průzkumu Českého svazu…

Průměrná sazba hypoték v říjnu stoupla na 2,10 procenta Průměrná sazba hypoték v říjnu stoupla na 2,10 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v říjnu zrychlila růst na…

Spalovna v Malešicích projde modernizací. V provozu je devatenáct let Spalovna v Malešicích projde modernizací. V provozu je devatenáct let

Pražské služby chystají velkou modernizaci malešické…

 
Zdroj: archiv. YouTube, Wikipedia

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 





 
Obyčejné Porsche? Tahle 911 Turbo má ve své zádi motor z F1

Obyčejné Porsche? Tahle 911 Turbo má ve své zádi motor z F1

Dnes 08:00

Na první pohled toto Porsche 911 Turbo z 80. let nepůsobí nijak zvláštním dojmem, ale ve skutečnosti ve svých útrobách ukrývá techniku, s níž vítězily monoposty stáje McLaren.




Blesk.cz

Uber tajil zcizení dat o 57 milionech zákazníků a řidičů. Hackerům zaplatil přes 2 miliony za mlčení

Uber tajil zcizení dat o 57 milionech zákazníků a…

Hackeři loni v říjnu ukradli alternativní taxislužbě Uber data 50 milionů zákazníků a sedmi milionů řidičů. V…

Finková po útoku Ornelly vrací úder: Místo prsou máš vytahané chlupaté knedlíky!

Finková po útoku Ornelly vrací úder: Místo prsou máš…

Stačila jedna malá poznámka od Lindy Finkové (49) pod fotografií Ornelly Koktové (24) a slovní přestřelka už…

 

iSport.cz

Vydra se trefil podruhé za sebou, osmým gólem v sezoně načal výhru

Vydra se trefil podruhé za sebou, osmým gólem v…

Český útočník Matěj Vydra skóroval v druhé anglické lize ve druhém zápase za sebou. Tři dny poté, co pomohl…

Real zničil APOEL 6:0 a postupuje, Sevilla s Liverpoolem vstala z mrtvých

Real zničil APOEL 6:0 a postupuje, Sevilla s…

Obhájce titulu Real Madrid vyhrál 6:0 na hřišti APOELu Nikósie a postoupil do osmifinále fotbalové Ligy mistrů.…

 

Reflex.cz

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené nezávislé země světa

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené…

Do království Lesotho sice cesta vede přes Dračí hory, ale nehledejme ho v říši pohádek. Dračí hory…

Karel Steigerwald: Prezident se musí ihned vrátit z Ruska

Karel Steigerwald: Prezident se musí ihned vrátit z Ruska

Ruské ministerstvo obrany zveřejnilo v den, kdy v Rusku začíná návštěva prezidenta Zemana, na svém serveru…