Originální otevírání dveří u aut: Šoupačky, racčí křídla, nůžky

 

Ač je současný automobilový svět unifikovaný, v přístupu do interiérů tomu bývá přesně naopak. Existuje několik unikátních typů konstrukcí, i když většina z nich čerpá z minulosti.

Na samém úsvitu automobily žádné dveře neměly, a to i ty, které poháněla ještě pára. Nepotřebovaly je, většinou byly zcela otevřené, případně se jednalo o motorizované dostavníky a kočáry, takže řidič seděl venku a pasažéři si hověli uvnitř v kupé. Jejich dveře se otevíraly proti směru jízdy. Až do konce druhé světové války šlo koneckonců o obvyklou konstrukci u předního páru, pokud jich měly automobily více, případně toho jediného.

Teprve po ní dostala přednost bezpečnost a závěsy se montovaly na opačnou stranu, stejně jako kliky. Tedy po směru jízdy. Poválečná automobilová historie zná ovšem spoustu různých řešení, která přežila až do dnešní doby, případně byla znovu použita po delší době. Klasikou byla bublinovitá lidová vozítka, zejména z Německa.

Bubliny

Bubliny měly poskytnout minimálně dvěma pasažérům větší komfort i bezpečnost než motocykly, ale vytlačily je malé lidové automobily. Hýřily ovšem nápady, co se týče otevírání prostoru pro cestující. Třeba původem italská Isetta, která se dočkala značného rozšíření teprve pod značkou BMW, měla jediné dveře v přídi. Ty se vyklápěly i se sloupkem řízení a volantem. Zündapp Janus pojmenovaný podle římského boha se dvěma tvářemi disponoval dvěma takovými: předními i zadními, volant byl však pevný. Messerschmitty zase vycházely logicky z letecké konstrukce a prosklená kabina se odklápěla jako u stíhaček a bombardérů, chyběl jim i klasický volant a pasažéři seděli za sebou v tandemu. Poražené Německo nemohlo vyrábět vojenskou techniku a letecké továrny upnuly svou pozornost na mikrovozítka...

S ptačími křídly

Klasikou použitou u supersportů jsou tzv. „racčí křídla“. Synonymem pro ně je Mercedes-Benz, který je použil poprvé už u sportovního prototypu 300 SL W194, později i produkční verze W198. Ta je považována za první auto svého druhu na světě. Naposledy je vzkřísil SLS AMG série 197, ale během doby se nechali inspirovat i různí jiní výrobci ostrého náčiní. O německých tuningových firmách v 80. letech nemluvě... Ať si můžeme myslet o americké Tesle, co chceme, u svého crossoveru Model X nabízí standardně vzhůru výklopný zadní pár dveří, křídla ovšem nejsou racčí, nýbrž sokolí (falcon wings). Proč? Elektrické SUV je totiž až sedmimístné a do poslední řady nouzových sedaček se tak lépe leze. Otevírání tlačítky však trvá příliš dlouho.

Posouváme

Praktickou stránku zastupují dveře posuvné, tzv. „šoupačky“. V drtivé většině se používají u dodávek. Výhodou je lepší přístup na zadní sedadla, dokonce i ve stísněných podmínkách. Případné viditelné kolejnice u užitkového auta tolik nevadí. Z osobních aut, byť se jedná o MPV, je v současnosti používá Ford B-Max. Ten se navíc obejde bez středního sloupku, což je unikátní. Podobný, však více na přepravu zaměřený kolega Connect jej ve své druhé generaci nepostrádá, stejně jako menší Courier.

Posuvné dveře měl v nedávné historii Peugeot 1007, tam šlo však o jediný pár a ještě ovládaný elektricky. Ano, zlobil, ale u mě osobně má Peugeot palec nahoru za odvahu, že koncept Sésame vůbec do sériové výroby dovedl. Za necelých pět let (2004-2009) jich vzniklo 120 tisíc. Britský pracant Bedford CA se takovým systémem, samozřejmě manuálním, chlubil už v 50. letech, stejně jako později Volkswagen Typ 147 zvaný Fridolin, převážně žlutá dodávka pro západoněmecké pošťáky. U výkonných sportovních kupé jsou posuvné dveře možná trochu zbytečné. Rezvani Beast Alpha však dokazuje, že to jde. V jeho případě se navíc proti obvyklým pravidlům otevírají dopředu, nikoli vzad... Také zvláštní.

Stříháme

Vraťme se tedy zase k supersportům. Tak jako je Mercedes-Benz symbolem „racčích křídel“ , je italské Lamborghini hlavním představitelem tzv. „nůžkových“ dveří, tedy těch, které se vyklápějí směrem dopředu vzhůru. Z „Lambo styled door“ se stal univerzální pojem, stejně jako zkratka LSD (ne, s psychotropními látkami opravdu nemá nic společného).

Opět se objevují hlavně v tuningových a stylingových vodách, v Německu dokonce existovala firma s tímto názvem, která vyráběla a dodávala takové kity pro běžnou produkci. Řešení posunul dále švédský Koenigsegg, Ten pro ještě snazší přístup do jinak stísněných a nízko položených kokpitů svých superrychlých klenotů na čtyřech kolech používá vyklápění do svislé polohy.

Sebevražedně

Návratem do minulosti jsou tzv. „sebevražedné“ dveře, tedy otevírané proti sobě. V minulosti se používaly v hojné míře v USA, u korábů s obřími vidlicovými osmiválci. Limuzíny zpravidla také postrádaly střední sloupek. Pak se od nich právě z bezpečnostních důvodů ustoupilo, ona přezdívka totiž nevznikla náhodou. K opravdu velkým a luxusním vozům ale patří, proto se je rozhodl oživit britský Rolls-Royce u moderního Phantomu (v pořadí VII.) a Ghostu.

Kupé a kabriolety vzešlé z obou se vrátily ještě hlouběji, protože jejich jediné dveře jsou zavěšeny vzadu. A ještě jeden moderní „sebevražedný“ příklad: malé MPV Opel Meriva se systémem FlexDoor U něj byl však nakonec zachován B-sloupek kvůli tuhosti, takže výhoda snadného nastupování až na značný úhel otevírání druhého páru není tak velká.

Unikátní roadstery

Výjimku mezi všemi konvenčními systémy otevírání představoval italský Fiat Barchetta. Tam se sice dovnitř vstupovalo klasickými dveřmi, jenže zapuštěnou uzounkou kovovou kliku jste nejdříve museli vytáhnout tlačítkem. Klasické by rušily jinak půvabný vzhled vozu a dbalo se i na aerodynamiku. Když jsem se dostal k roadsterům, je třeba připomenout ještě jeden originál: BMW Z1 z přelomu 80. a 90. let. Tady se dveře zasouvaly elektromechanicky po stisknutí tlačítka směrem dolů, tedy do zvýšených bočních prahů karoserie.

Budoucnost bez?

Zpátky do současnosti. Nebo spíše budoucnosti? A tak trochu i naopak. Na CES 2017 v Las Vegas představila mnichovská automobilka koncept i Inside. Co se týče dveří a absence oken znamená návrat na naprostý začátek, protože nic takového nemá. O pokročilém infotainmentu včetně holografického displeje, který se ovládá pohyby prstů, si samozřejmě naši předkové před 100 a více lety mohli nechat jenom zdát...

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Adély Čabanové: Nejrychleji, nejlevněji Zápisník Adély Čabanové: Nejrychleji, nejlevněji

Rada Prahy se rozhodla postavit na místě historického…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

 
Zdroj: archiv. YouTube, Wikipedia

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím uzavřel „dokonalý zločin“?

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím…

Dánská prokuratura žádá doživotí pro dánského konstruktéra Petera Madsena (47), který podel obžaloby loni v…

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

 

iSport.cz

Zlín vyzve v poháru Jablonec. Oba touží po finále se Slavií

Zlín vyzve v poháru Jablonec. Oba touží po finále se Slavií

Tuhle zkratku do skupiny Evropské ligy ve Zlíně dobře znají z loňska a jdou po ní zase. Inspirovali i Jablonec.…

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

 

Reflex.cz

První “imperialistická” válka: Před 120 lety vyhlásily Spojené státy Španělsku válku, ta vedla k nezávislosti Kuby

První “imperialistická” válka: Před 120 lety…

Patnáctého února 1898 v havanském přístavu explodovala americká bitevní loď Maine a potopila se. Z 354členné…

Šéf Hamé Štrupl: Sankce pomohly spíš Rusům, v Číně chtějí české výrobky a z Koukalové teď zrovna radostí neskáču

Šéf Hamé Štrupl: Sankce pomohly spíš Rusům, v Číně…

„Číňané si potrpí na hierarchii. Je nutné prokázat, že máte určité postavení. Taky si polepšíte, pokud jste…