Test Auto.cz

Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost – Kurýr s tváří Astonu

5.11. 2014
Verdikt
 

Zvenku je možná malý, uvnitř ale skrývá spoustu prostoru. Jmenuje se kurýr, Tourneo Courier.

Zatímco mnozí výrobci ze segmentu MPV utíkají, Ford se takových aut nevzdává a v současnosti se chlubí nejbohatší nabídkou na trhu. Pětici MPV B-Max, C-Max, Grand C-Max, S-MaxGalaxy doplňuje ještě trio osobních dodávek odvozených od užitkových modelů Transit – Tourneo Courier, Tourneo Connect a Tourneo Custom. Nejmenší z nich jsme se rozhodli otestovat.

Tourneo Courier je letošní novinkou Fordu odvozenou od Transitu Courier, přičemž se svojí velikostí řadí lehce nad technicky spřízněný B-Max, kterému bude patrně výrazněji konkurovat. Auto je dostupné s trojicí motorů, my jsme sáhli po tom objemově nejmenším, avšak výkonově nejsilnějším, v podobě benzinového tříválce 1.0 EcoBoost se 74 kW.

Dodávka s tváří Aston Martinu

Světu dodávek v současnosti vládne trend výrazného vzhledu a tímto směrem se vydalo také Tourneo Courier. Jednotlivé modely značky Ford aktuálně spojuje šestiúhelníková maska chladiče podobná vozům Aston Martin, kterou dostalo i Tourneo Courier. Jestli mu to sluší, nechť ohodnotí každý po svém, pravdou ale je, že sportovně laděná příď je zajímavým oživením. Škoda, že Tourneo Courier nedostalo i dynamickou záď, tyhle partie jsou usedlé a kvůli maličkým koncovým svítilnám poněkud otylé.

Z profilu automobil vypadá kvůli vysoké stavbě trochu neforemně, jakoby za zadními podběhy ještě kus auta chyběl – nezapomeňme ale na to, že Courier je dlouhý jenom 4,16 metru. Plochu plechů opticky šikovně rozbíjí linka vedoucí od předních podběhů přes kliky dveří až ke koncovým svítilnám, do které se elegantně ukryly vodicí lišty zadních posuvných dveří.

Při nástupu do interiéru se majitelé Fiesty nebo B-Maxu ocitnou ve známém prostředí. Poněkud extravagantní palubní deska Tournea Courier je shodná s těmito modely, však i technika pod karoserií je sdílená. Středový panel se nese ve znamení záplavy tlačítek, přičemž některá z nich jsou miniaturní, řidič se ale v nich dokáže zorientovat. Tunel tlačí do pravé nohy řidiče a displej palubního počítače je opravdu titěrný. Přeostřování ze silnice na obrazovku není kdovíjak pohodlné a použité tvrdé plasty jasně dokazují dodávkový původ auta.

Otestovali jsme: Ford B-Max 1.0 EB – The Doors

Po usazení si posádka všimne vzdušné kabiny, čelní sklo leží opravdu daleko od předních sedadel, a to i na poměry dodávek. Vzdušnosti pětimístného interiéru napomáhá i velice nízká hrana bočního prosklení a vysoká kabina – nad sedadlem řidiče jsme naměřili 1130 mm místa. Prostoru je dostatek rovněž v podélném směru a na šířku.

obrázek [600 x 379]  

Praktičtější než Aston Martin

Neforemnou záď jsme už zmínili, její bachratost je ale díky obrovským pátým dveřím účelná. Vstupní otvor zavazadelníku je široký 1030 a vysoký 1100 milimetrů. Nakládací hrana leží pouhých 470 mm nad vozovkou, čemuž přispívá fakt, že rezervní kolo se skrývá zespodu karoserie.

Udávaný objem zavazadlového prostoru činí 708 litrů. Nenechte se ale zmást, tato hodnota platí při naložení zavazadelníku až po strop. Pod plato má zavazadelník stále slušných 395 litrů. Kufr lehce menšího B-Maxu má mimochodem 318 litrů. Zadní sedadla jdou sklopit, přičemž v takovém případě vznikne výrazný schod vysoký 220 milimetrů, nebo dokonce překlopit dopředu. Maximální objem zavazadlového prostoru činí 1.656 litrů.

Zavazadlový prostor Tournea Courier má pravidelný tvar, je dlouhý 780, široký 1030 a pod plato vysoký 580 milimetrů. Bytelné plato je možné dát i do nižší polohy, zavazadelník je potom vysoký 370 mm, pokud se naopak vyjme, je vysoký 1180 mm. Po překlopení zadních sedadel vzroste délka ložné plochy na 1100 milimetrů. Zadní sedačky se na rozdíl od některých MPV nedají posouvat, stejně tak je nelze vyjmout z auta.

obrázek [600 x 403]  

Drobnosti je možné odložit i v kabině Tournea Courier. Do předních dveří se vejde 1,5litrová lahev, šikovný je šuplík pod sedadlem spolujezdce. Tak jako v jiných dodávkách zde nechybí polička nad předními sedadly, je ale poněkud křehká. Odkládací prostor se nachází i na vrchu palubní desky před spolujezdcem, je ale poměrně mělký.

Podvozek skoro jako u Aston Martinu

Myšlenka dodávky (byť osobní) s litrovým tříválcem pod kapotou zní opravdu podivně a realita není o moc příjemnější. Při běžné jízdě s nenaloženým vozem je 1.0 EcoBoost se svými 74 kW a 170 N.m vlídným společníkem. Turbomotor je při ustálené rychlosti skvěle utlumen a i na dálnici je dostatečně pružný. Jakmile se ale řidič rozhodne trochu šlápnout Courierovi na krk, pár koní navíc by neškodilo. Stejně tak větší obsazení kabiny rázem znamená průměrnou dynamiku.

Pětistupňová manuální převodovka má sice poněkud delší dráhy, ty ale nijak pocit z řazení nekazí. V 50 km/h motor na čtyřku točí jen 1500 min-1, více mu ale sedí trojka a 2000 min-1. Dálniční sto třicítka znamená vcelku vysokých 3500 min-1, autu by klidně vyhovovala i šestka. Zvuk turbomotoru ale posádku na dálnici neruší, to spíše proudění vzduchu kolem vysoké karoserie.

obrázek [600 x 378]  

Reálná spotřeba se u turbomotorů od té udávané v mnohých případech výrazně liší, což je i případ Tourneu Courier s 1.0 EcoBoost, u kterého byla skutečná spotřeba zhruba o dva litry vyšší než ta normovaná. Kombinovaná spotřeba po týdenním testování se zastavila na hodnotě 7,7 litru na 100 kilometrů (udávaná je 5,2 l), jízda ve městě znamenala 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů, na dálnici pak 7,5 litru. Někomu se to může zdát hodně, vysoká karoserie ale znamená, že Tourneo Courier z fyzikální podstaty nemůže být spořílek.

Psali jsme: Ford Tourneo Courier je nejmenší z rodinných dodávek

Vozy Ford jsou známé perfektním naladěním podvozku, od osobní dodávky jsme ale nečekali zázraky. Proto jsme se po pár kilometrech opravdu divili, jak Tourneo Courier jezdí. Auto je vysoce komfortní, zároveň má ale řidič potřebnou jistotu pro řízení. V zatáčkách se vůz prakticky nenaklání a perfektně drží stopu, znervóznit se nechá jenom velkými nerovnostmi. I kvůli jízdním schopnostem Tournea Courier nás mrzí, že automobil není dostupný se silnějším motorem, podvozek by to bez potíží snesl.

Výrazně levnější než Aston Martin

Ford Tourneo Courier je na českém trhu nabízen ve dvou stupních výbavy. Jak už to tak u novinářských vozů bývá, usedli jsme do té lépe vybavené. Již základní Trend je ale slušně vybavený, když mu nechybí mimo jiné šest airbagů, manuální klimatizace, mlhovky, autorádio nebo tempomat. Testovaný Titanium dále přidává dešťový a světelný senzor, automatickou klimatizaci a střešní ližiny.

Cena Courieru je ale poněkud vyšší, s 1.0 EcoBoost (74 kW) a ve verzi Titanium automobil stojí 440.319 korun. Podobně vybavený, o něco menší B-Max se stejným motorem přijde na 379.990 korun.

Ford Tourneo Courier – srovnání s konkurencí
ModelFord Tourneo CourierFiat Qubo
Motor1.0 EcoBoost1.3 MultiJet
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]9991248
Válce/ventily3/44/4
Největší výkon [kW/min-1]74/600070/4000
Točivý moment [N.m/min-1]170/1400-4000200/1500
Max. rychlost [km/h]173170
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,312,2
Komb. spotřeba [l/100 km]5,24,3
Základní cena [Kč]427.009370.400

Co se týče konkurentů, tím přímým je snad jedině Fiat Qubo, který se s takto silným benzinovým motorem jako Tourneo Courier ani nenabízí. Citroën Nemo Combi se v Česku neprodává, stejně jako Peugeot Bipper Teepee. Ostatní osobní verze užitkových automobilů už jsou výrazně větší – Peugeot Partner Teepee nebo Opel Combo Tour.

Závěr

Ford Tourneo Courier je velice zajímavou alternativou k MPV B-Max. Pro zákazníky hledající maximum prostoru, kterým nevadí charakter užitkového vozu, bude Courier jasnou volbou. Tato osobní dodávka nabízí při kompaktních vnějších rozměrech opravdu bohatý prostor, a to jak pro posádku, tak pro její zavazadla. Courier se dále chlubí skvěle naladěným podvozkem, který u této kategorie opravdu překvapí. Škoda, že s ním neladí motor, který by zasloužil pár koníků navíc.

obrázek [600 x 297]  

Nejlevnější verze modelu427.009 Kč (1.0 EcoBoost/74 kW Trend)
Základ s testovaným motorem427.009 Kč (1.0 EcoBoost/74 kW Trend)
Testovaný vůz s výbavou490.534 Kč (1.0 EcoBoost/74 kW Titanium)

Plusy

  • Obrovský vnitřní prostor
  • Perfektní naladění podvozku
  • Rozměrný zavazadelník
  • Dobře utlumený zvuk motoru

Minusy

  • Slabší motor
  • Vyšší pořizovací cena
  • Malý displej palubního počítače
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost

Cena v základní výbavě: 427 009 Kč Cena v testované výbavě: 490 534 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, asistent rozjezdu do kopce, samočinná klimatizace, autorádio s bluetooth, palubní počítač, tempomat, centrální zamykání, mlhové světlomety, kožený volant, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektricky ovládaná boční okna vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání, dešťový a světelný senzor, střešní ližiny atd.

Výbava testovaného vozu:Ice Pack 6 – multimediální systém SYNC s automatickým nouzovým asistentem, autorádio s přehrávačem CD a čtyřmi reproduktory (+16.940,-), kolenní airbag pro řidiče (+4.840,-), metalický lak (+9.680,-), litá 16“ kola (+12.100,-), zadní parkovací čidla (+5.445,-), dvojité zamykání (+1.210,-).

Zápisník  Pavla Otta: Hurá na prasata Zápisník Pavla Otta: Hurá na prasata

Konečně jsme odhalili vnitřního nepřítele, když ministr…

EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy

Předkladatelé chtějí, aby Poslanecká sněmovna návrh…

Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

 

Štítky Ford Testy Dodávky

Technické údaje
Motor Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.5 / 5.2
Emise CO2:124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 708 / 1656
Objem nádrže (l):48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1185 / 580
Rozměr pneu:195/55 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4157
b) šířka (mm): 1976
c) výška (mm): 1725
d) rozvor (mm): 2489
e) rozchod vpředu (mm): 1496
f) rozchod vzadu (mm): 1484
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1130
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1180
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost – Kurýr…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Nový Ford Tourneo Custom chce být luxusní dodávkou. Nabídne i vzduchový podvozek Nový Ford Tourneo Custom chce být luxusní dodávkou. Nabídne i vzduchový podvozek

Vlajková loď řady Tourneo přijíždí v nejnovějším…

Ford Connect Tourneo a Van: Tichá řeka Ford Connect Tourneo a Van: Tichá řeka

Ford nás novým modelem Connect velmi překvapil. Přinášíme…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Je konec! Rodiče nechají Charlieho (11 měs.) umřít, posvětil to soud

Je konec! Rodiče nechají Charlieho (11 měs.) umřít,…

Britští rodiče nevyléčitelně nemocného jedenáctiměsíčního Charlieho Garda již netrvají na experimentální léčbě a…

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

V zemi, kde ano znamená ne – Bulhar na souhlas zavrtí hlavou, kdežto na vyjádření nesouhlasu přikývne – je…

 

iSport.cz

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0 a slaví popáté v řadě

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0…

Prague Black Panthers jsou popáté za sebou českými mistry v americkém fotbale. Ve 24. Czech Bowlu na žižkovském…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

Zase jsem musel vystrčit nos ze své oblíbené pražské kavárny a zase mne překvapilo, jak jsou pachy reality ve…

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…