Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peterbilt 579: Nový tahač pro USA

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Severoamerický výrobce nákladních vozidel představuje zcela novou modelovou řadu 579.

Texaský Peterbilt si pro letošní rok připravil premiéru zcela nové řady 579. Kapotový tahač se v nabídce své značky zařadil mezi aerodynamicky tvarovanou vrcholnou řadu 587 a klasickou řadu tahačů 389.

Peterbilt 579 je věrný siluetě americký tahačů s kabinou řidiče umístěnou až za motorem a prodlouženou spací nástavbou se zvýšenou střechou. I přes tradiční siluetu má důkladně propracovanou aerodynamiku, jejíž vývoj probíhal v aerodynamickém tunelu.

Cílem je dosažení výrazného snížení spotřeby paliva ve srovnání se staršími modely s klasickým designem. I proto působí 579 se zapuštěnými světlomety, blatníky plynule navazujícími na přední nárazník a důkladně zakrytovanými boky mezi koly i přechody mezi kabinou a spací nástavbou mnohem uhlazenějším dojmem než například stále nabízený 389, který je věrný klasickému stylu s rozměrným chromovaným nárazníkem a poměrně hranatou kabinou s děleným čelním sklem.

Hliníková kabina Peterbiltu 579 je nabízena v krátkém dvoumístném denním provedení nebo ve spací verzi s rozměrnou nástavbou se zvýšenou střechou, jejíž přední část má aerodynamický tvar.

Při vývoji interiéru konzultoval Peterbilt jeho provedení se stovkami profesionálních řidičů. Ti se tak do jisté míry podíleli na jeho designu i ergonomii. Na výběr je ze dvou verzí označených Platinum a Prestige. První je zaměřena na luxus a eleganci, zatímco druhá má nabízet komfort a funkčnost. V obou případech je ovšem standardem kožené čalounění sedadel a dalších částí interiéru.

Standardem je volant stavitelný ve dvou osách a sedadla s označením Evolution jsou k dispozici v několika verzích. V případě té nejvyšší lze vedle výšky, sklonu nebo bederní opěrky nastavovat i sílu bočního vedení, odpružení, vytápění a odvětrávání.

Vnitřní osvětlení v kabině i spací nástavbě zajišťují světelné diody a standardem pro obě kabiny je automatická klimatizace. Vozidla se spací kabinou nabízejí řidiči standardně výsuvný stolek, řadu úložných prostor v bočních a zadní stěně a lůžko dlouhé 2160 mm. V nabídce příplatkové výbavy pak figuruje mimo jiné lednice, 22palcová plochá obrazovka, DVD přehrávač, herní konzole a velké šatní skříně.

V přídi Peterbiltu 579 může být pod kapotou vyrobenou z kompozitních materiálů, které doplňuje rozměrná ocelová maska chladiče, uložen 12,9litrový vznětový motor PACCAR MX s výkonem od 280 kW (380 k) do 357 kW (485 k) a točivým momentem od 1966 do 2373 Nm. K dispozici jsou rovněž 15litrové motory Cummins ISX 15 s výkony 294 až 441 kW (400 až 600 k) a točivými momenty 1966 až 2779 Nm.

Tyto pohonné jednotky mohou být kombinovány s manuálními nebo automatickými převodovkami Eaton. Ty jsou v případě manuální k dispozici ve verzích 9, 10, 13 a 18 rychlostních stupňů. U automatických je nabídka verzí až na devítirychlostní provedení identická.

Základem Peterbiltu 579 je žebřinový rám, který je ale o 10 až 15 % tužší než u dosavadních modelů. V případě náprav jsou vpředu i vzadu použity tuhé nápravy Dana Spicer a na přání může být namontována zadní tandemová náprava Meritor.

Přední náprava může být odpružena pouze listovými pery nebo je může doplňovat i vzduchové odpružení, které je standardem pro zadní nápravy. Vzduchotlakový brzdový systém využívá vpředu standardně kotouče, které mohou na přání nahradit zadní bubnové brzdy. Standardem je elektronický stabilizační systém Bendix.

Peterbilt 579 se veřejnosti poprvé představil na veletrhu Mid-America Trucking Show v Louisville v Kentucky na konci letošního března. K propagaci nového modelu poslouží i akce Legend Continues Tour, která bude spuštěna 24. dubna a 579 se během ní představí u více než stovky dealerů značky Peterbilt v USA a Kanadě.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Avatar - Norge
7. 4. 2012 16:21
US truck
..ked uz pani, potrebujete poradne nosate truck-y ..tak by som skor pozeral na Australiu, ..kralom v US aj v Australii je Kenni !
Okrem toho tie motory a prevodovky nic moc .. >:-[] Este tak Caterpillar...
Volvo s FH16 ponuka 750kobyl a 3550Nm plus skvelu prevodovku o ktorej vodici v US iba snivaju, a to nebudem pisat o ikonickej V8-icke od Scanie ..ktora je sice starsia ako novy motor volva ale je do V !!! Mam tieto motory denno-denne na ociach, a ked pripravujeme nejaku V8.mu a spustim start, ..ten zvuk a sila ... Nie, nie ... resp. ANO ..tesim sa do prace !
SCANIA V8 is King of the Road !
Avatar - m.z.
7. 4. 2012 14:15
Re: tomu já říkám tahač...
Konečně udělali Amíci pořádnou palubovku, donedávna vypadaly, jak z trambusu. Ten bejvák vzadu měli úžasný odjakživa.
7. 4. 2012 09:40
Re: tomu já říkám tahač...
V ničom.. v čom by sa mala učiť.. chlapci si asi neuvedomujú, že v europe máme takú jednu vec a tou je maximálna povolená celková dlžka vozidla. V amerike to zpravidla nemajú, resp. je obmedzená len dlžka prívesu. Takže otázka do pléna: čo je lepšie, využiť daných cca 18,7 m dlžky vačšiu nákladnú plochu alebo na vozenie dlhej kapotáže?
Avatar - Barrichello
6. 4. 2012 21:28
Re: tomu já říkám tahač...
Ona se co se týče osobních aut očuila evropa od USA, to co měli ameriky v 50 a 60. letech, o tom se evropě nesnilo....

Pak si technický náskok ztratily, ale posledí léta už ho zas dohání a místy už i předehnaly.
Avatar - gld
6. 4. 2012 20:07
Re: tomu já říkám tahač...
V čom konkrétne by sa mala európa od tohto učiť?