Peugeot 107 1.4 HDi - Trpaslík nákladní

Peugeot 107 1.4 HDi - Trpaslík nákladní

 
 

Do kategorie užitkových vozidel patří na jedné straně třeba třísettunový kolos Caterpillar či Belaz, na druhé zase tříkolka Piaggio, kterou pohání motor ze skútru. My jsme si tentokrát vybrali Peugeot 107 1.4 HDi.

Jakkoli se muže zdát na první pohled trochu absurditou, že malé osobní autíčko má fungovat jako „nákladní", ve skutečnosti je to navýsost logické. Stačí si představit jen pro příklad jeho využití ve službách, jichž u nás raketově přibývá - při expresním rozvozu pizzy či jiných hotových jídel, ale i jako dopravní prostředek messengera, či distributora drobného zboží z internetového obchodu atd. Příležitostí k uplatnění má skutečně více než dost. Žlutý střízlík příjemně překvapil již na pouhý pohled. Produkt významné automobilky sídlící na českém území má rozhodne zdařilý design, který se líbí drtivé většině žen (moje přítelkyně jej označila za „mile úsměvný“), ale při podrobnějším zkoumání pozitivně zaujme i esteticky hodnotnými detaily. To vše ještě podtrhuje velmi dobré renomé značky v českém motoristickém prostředí a především cena, která u nás hraje větší roli, než v jiných evropských zemích.

Necelých 300 000 Kč

Jenže co do ceny jsme poněkud sáhli vedle, protože jsme pro test zvolili verzi poháněnou přeplňovaným vznětovým agregátem, který je z palety motoru nabízených výrobcem pro radu 107 nejdražší (presto jej lze pořídit za částku menší než 300 000 Kč a to dokonce včetně DPH!). Vycházeli jsme však z toho, že právě takový typ by pravděpodobně zvolil ten, kdo hodlá peugeotek využívat jako užitkové vozítko. „Turbodiesel“ je provozně velmi úsporný, má dlouhou životnost a minimální servisní nároky. Podobně je ekonomicky méně výhodná naše volba pětidveřového provedení, protože třídveřová je levnější. Jenže do městského provozu podstatně nevýhodnější. V této souvislosti nutno zvlášť důrazně dodat, že tím trochu zkreslujeme realitu. Dovozce značky Peugeot totiž zatím nabízí užitkovou verzi s typovým označením Peugeot 107 XA pouze ve třídveřovém dvoumístném (!) provedení a navíc také pouze se zážehovým motorem 1.0, takže naše hodnocení se vztahuje k nepatrně odlišnému typu.

Peníze až první

Když se podíváme na rozpočet při pořizování Peugeotu 107 XA, rychle uznáme, že za málo peněz je tu hodně muziky. Třídveřový s motorem 1.0 l a v základním provedení stojí 213 900 korun, když standardem je airbag řidiče i spolujezdce, ABS i elektronické rozdělování brzdné síly; pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů, čtrnáctipalcová ocelová kola, plnohodnotné náhradní kolo, stírač zadního skla, výškově nastavitelné opěrky hlavy, nárazníky v barvě karoserie a předpisová přepážka. Za příplatek si lze pořídit některé zbytečnosti (jako například metalický lak či posilovač řízení), nebo doplňky užitečné (různé typy dalších airbagů).

Peugeot však přináší potenciálnímu zájemci mnohá další, často málo známá pozitiva. Například až překvapivě dobré výsledky v bezpečnostním testu NCAP (čtyři hvězdičky za čelní i boční náraz), což je hodno úcty. Na první pohled také oceníme fakt, že tvůrci karoserie využili maximalizovaného rozvoru náprav i rozchodu kol. Přesto je jedním z nejmenších vozidel na trhu. Přitom však co do šířky je jen o 16 mm užší, než Škoda Fabia. Nečekaně velkorysý prostor ve vozidle se opírá o značnou výšku karoserie, která však na pohled nijak nevyčnívá, rozhodně není nijak markantní. To je jen jeden z dalších důkazů skvělé práce designérů, kterým nutno vyslovit ještě jednou uznání za vyvážený a velmi pohledný výsledek jejich práce s nepřehlédnutelným francouzským šarmem. Zaoblené linie, kratičká kapota motoru, trošičku méně obvyklý jediný stírač zavěšený na paralelogramu či zaoblená záď evokující erotické myšlenky, která jakoby ztratila zadní sloupky a jejíž výklopnou stěnu tvoří pouze zadní okno, tvoří v konečném souhrnu velmi atraktivní celek.

Láce v zrcadle

Pohledná zaoblení pokračují samozřejmě také v interiéru. Výtvarné i technické a materiálové zpracování přístrojového panelu či výplní dveří volené s ohledem na úsporu výrobních nákladů nepostrádá vkus, nápaditost a svižný dynamický výsledný dojem. Volant lze podobně jako u mnoha násobně dražších vozidel seřizovat pouze výškově, což ale bohatě stačí i při seřizování polohy pro řidiče (včetně nadprůměrně vysokého). Podstatně méně příjemné jsou však občasné reflexy lesku přístrojového panelu odražené na předním skle při jízdě proti silnému zdroji světla (zvlášť nepříjemné je vycházející slunce).

Peugeot 107 nemůže překvapit (natož snad dokonce negativně!) uplatněním mnoha nepřehlédnutelně úsporných technických řešení. Například zasklení zadních dveří, které není spouštěcí, ale jen výklopné (což je samozřejmě lepší než pevné zasklení, které není zase ani v současnosti až tak výjimečné), krycí deska zavazadlového prostoru zavěšená na jediné šňůrce, nekryté části karosářského plechu v interiéru a některé další detaily. To vše ale nikoli na úkor dílenského zpracování, které je na velmi dobré úrovni. Trocha rezonance ozývající se při razantnějším zavření dveří nebo nekryté šrouby nepřehlédnutelné po otevření zadních dveří jíž představují možná trochu zbytečné zdůraznění jednoduchosti. Včetně zmíněného použití levně působících plastů, které však peugeota ve srovnání s konkurencí nijak nedegraduje. Je to záležitost k malým a levným vozidlům patřící.

Sedadla stosedmičky nemohou nijak zapřít, že jsou postavena pro miniaturní vozidlo. Na předních najdeme jen minimální boční vedení těla, žádnou radost nepřinesou ani operky hlavy, které nelze nastavovat, protože jsou integrovány do prodlouženého opěradla. Nevelká tloušťka čalounění přináší sice na jedné straně úsporu prostoru i výrobních nákladu, ale také redukci pohodlí. Zejména při případné cestě na větší vzdálenost. Pro dálkové jízdy však peugeotek koncipován není. Také zadní sedadla mají opěradla dělená 1:1 a sedák sklopný není.

Peugeot 107 je sice miniaturou a proto poskytuje základní objem zavazadlového prostoru pouze 0,139 m3. Pokud však vyjmeme krycí desku uloženou pochopitelně (vzhledem k výhledu vzad) velmi nízko a tento prostor využijeme až po horní okraj zadního opěradla, máme k dispozici již solidních 0,199 m3. U varianty N1 s přepážkou a bez zadních sedadel je to však již 0,757 m3.

Lehce a svižně

Malý francouzský elegán je příjemný také v provozu. Ovládání nevyžaduje při žádném úkonu sílu, všechno je zvladatelné velmi lehce. Hnací agregát je osvědčený i z typu 206 a 207, respektive Citroen C3. Vznětový čtyřválec naskočí na první otočení klíčkem a disponuje pak dostatečným výkonem, je sympaticky pružný, což umožňuje méně často řadit. Je současně velmi úsporný, protože při našem dynamickém způsobu jízdy konzumoval v průměru 4,7 l/100 km. Z toho lze odvodit reálnou spotřebu asi 4,5 l/ /100 km při jen trochu ekonomičtější technice jízdy.

Trochu méně potěšující je poněkud nepřesné řazení, zejména pohyb páky v šabloně. To výrazně kontrastovalo při střídání peugeotu se škodovkou (Fabia). Lehkost pohybu byla přibližně stejná, ale Francouz byl velmi vágní při hledání polohy jednotlivých převodu.

Kličkovaní městem usnadňuje přiměřeně účinný posilovač řízení, který stojí v pozadí další lehkosti života s Peugeotem 107.

Při razantní jízdě se sice poněkud naklání, ale nikoli na úkor poslušnosti ve stope. Pokud jej donutíme ke smyku, zůstává i v této situaci předvídatelně zvládnutelný. Přestože výrobce pochopitelně obouvá miniaturu do relativně úzkých pneumatik s nízkým valivým odporem.

Peugeot 107 v osobní i užitkové verzi vyniká rozhodně elegancí, lehkostí konstrukce i ovládání, vynikajícími provozními náklady, ale muže se také opřít o velmi dobré renomé značky v Česku.

TECHNICKÉ PARAMETRY
MotorDV4TD
Typpřeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilu4/8
Rozvod ventiluOHC
Vrtání a zdvih73,7 x 82 mm
Zdvihový objem1398 cm3
Chlazeníkapalinou
Největší výkon40 kW/4000 min-1
Točivý moment130 N.m/1750 min-1
Převodovkapětistupňová
Brzdy P/Zkotoučové/bubnové s ABS, EBD
Provozní hmotnost795 kg
Celková hmotnost1180 kg
Rozvor náprav2340 mm
Rozchod P/Z1420/1410 mm
Vnější rozměry3430 x 1635 x 1470 mm
Rozměry nákl. prostoru1010 x 1230 x 910 mm
Objem nákl. prostoru0,757 m3
Pneumatiky155/65 R 14
Objem nádrže paliva40 l
Spotřeba paliva4,7 l/100 km
Největší rychlost157 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h15,7 s
Cena základní213 900 Kč bez DPH

autor: Ondřej Horský
foto: Jiří Křenek

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman v…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

 



Výroba v kolínském TPCA má letos klesnout na 200.000 aut Výroba v kolínském TPCA má letos klesnout na 200.000 aut

Nejvíce automobilů se v kolínském TPCA vyrobilo v roce…

Video: Peugeot 107 – Nejmenší lev s novou tváří Video: Peugeot 107 – Nejmenší lev s novou tváří

Namísto druhé generace se nejmenší model značky Peugeot…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu vznikl unikátní hotel z ledu!

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu…

Fanouškům seriálu Hra o trůny zaplesá radostí srdce! Ve Finsku se otevřel unikátní hotel, který je vytesán…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o semifinále se porve s Halepovou

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o…

Hned dvěma zástupcům mohou čeští tenisoví fanoušci držet palce ve středečním programu. Karolína Plíšková po…

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…