Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 205: PSA slaví čtvrtstoletí zrození legendy

Diskuze (22)
Peugeot 205 slaví 25 let – jeho prodej byl zahájen 20. února 1983. S více než pěti miliony kusů vyrobených během patnácti let se ve své době stal nejúspěšnějším modelem historie Peugeotu.

Dvěstěpětka přišla v roce 1983 jako nástupce menšího typu 104, který byl odvozený od Citroënu LN. Naopak v případě 205 se jednalo o vlastní konstrukci Peugeotu s karoserií navrženou designérským studiem Pininfarina.

S typem 205 se podařilo Peugeotu etablovat na evropském trhu malých automobilů. V nabídce byla karoserie hatchback v tří- a pětidveřovém provedení, kabriolet a užitková verze – všechny s délkou 3,70 metru. Kromě běžných benzinových motorizací 1,0 až 1,4 litru se vyráběly i verze GTI (hatchback) a CTI (kabriolet) s motorem 1,6 litru o výkonu 76 kW, později nahrazeným silnějším 1,9 ve verzi 88 a 94 kW. Vznětové motory zastupoval atmosférický a přeplňovaný motor s objemem 1,8 l, který jako první malé naftové auto překonal hranici milionu vyrobených kusů. Peugeot představil i verzi Électrique na plně elektrický pohon.

Opravdovou lahůdkou pak byla 205 Turbo 16. Přeplňovaný motor o objemu 1,8 litru byl uložený uprostřed a poháněl všechna čtyři kola. Homologační série byla naladěná na výkon 147 kW, závodní verze pro skupinu B pak měla 260 kW. V závodech mistrovství světa rally byla 205 T16 velmi úspěšná, v letech 1985 a 1986 s ní Peugeot získal titul mezi jezdci i konstruktéry. Po zákazu skupiny B v seriálu mistrovství světa na tuto sérii navázala dvě vítězství v Rally Dakar z let 1987 a 1988.

Už od počátku se těšil Peugeot 205 velké oblibě, a to nejen ve Francii, ale prakticky po celé Evropě. V Německu získal v prestižní čtenářské anketě časopisu Auto Motor und Sport „Die besten Autos“ v kategorii malých vozů pětkrát v řadě celkové vítězství a mezi importovanými auty dokonce sedmkrát za sebou.

V roce 1998 výroba modelu 205 skončila, celkové množství produkce dosáhlo 5.278.000 kusů, což se do té doby nepodařilo žádnému jinému modelu se lvem ve znaku. Jeho nástupce s označením 206 tuto metu překonal v roce 2005 a nyní je tak nejprodávanějším Peugeotem všech dob, 205 se drží na druhé příčce.

Diskuze (22)
Avatar - hattori_hanzo
16. 2. 2008 13:27
Re: Peugeot 205 vs. Uno
Zajímavý,ale to s tou 206 už je poněkud přehnaný,ta nebyla kromě vzhledu(což je subjektivní záležitost) nejlepší nikdy v ničem... 8-s
15. 2. 2008 15:31
Re: Nepřesnosti
Žádný nesmysl tam není, 205ka se vyráběla až do nástupu 206ky. Pouze k nám se oficiálně nedovážela :-) Navíc, nevím o tom, že by 207ka měla premiéru už v roce 1998. Jasně, žes chtěl napsat 206ka, ale v tomhle platí přísloví "nejdřív si po sobě přečti, co píšeš ty a pak kritizuj články někoho jiného" :-)
Avatar - SpiderJ
15. 2. 2008 10:44
Re: GTI
Jojo.. gétéíčko už se asi opakovat nebude :'-(
Kamarád ho pořád ještě má.. Dobře schovaný v garáži.. Vytahuje ho jednou za čas,když provoz uvadne, to mi pak večer zavolá a já se smím svézt druhý den v ranním oparu :-) Je to neopakovatelný zážitek, auto s charakterem, duší, emocemi splašeného pubert´áka...

Legenda dostupná každému....
Avatar - T613
15. 2. 2008 10:41
Re: Peugeot 205 vs. Uno
jestli ona 205 není populárnější především díky angažování v rally? Slavná kategorie B a Dakar?
Avatar - T613
15. 2. 2008 10:39
Re: Peugeot 205 vs. Uno
obou vidím zhruba ve stejném množství