Peugeot 3008: První jízdní dojmy

Peugeot 3008: První jízdní dojmy

 
 

Vypadalo to, že se Peugeot už nevymaní ze zajetí designu, který kdysi nastolila úspěšná 206, ale ta změna se právě děje. To, jak 3008 vypadá, je navíc cosi jako hra za strany Peugeotu. Jízdně tento novodobý křižník silnic překvapil. I bez čtyřkolky.

Ani ryba, ani rak. Vizuální styl SUV, kousek jemnosti vlastní tvarům všech Peugeotů i velkoprostornosti, která donedávna patřila hlavně všemožným MPV sesterského Citroënu - většina rodinných vazeb na stávající modely je ale pryč...

Dvě nuly v názvu této novinky jsou indicií k tomu, že jde o něco zvláštního, ale tak podivný mix vlastností nepředvedl ani málo úspěšný městský 1007, ani první novodobé SUV s kódem 4007.

Ani sám Peugeot nezná přesnou definici, která by nové vozidlo ve výrobním programu usadila do stávajícího konkurenčního prostředí, a tak se očekává souboj o zákazníky dosud využívající vozy MPV, SUV, větší hatchbacky nebo dokonce sedany. Tak jednoduché to ale vlastně není. Na podzim letošního roku totiž výrobce avizoval další model podobné velikosti, který zamíří do kategorie MPV a bude přitom „velmi odlišný od 3008“.

Konec prvoplánového designu?
Po představení tohoto modelu na začátku letošního roku byla početná komunita obdivovatelů lvího designu zřejmě zaskočena. Po dlouhé sérii nových modelů s ukrutně dlouhými převisy a protaženými čelními světlomety se světu ukázal v mnoha směrech nekonvenční automobil, který by mnoho lidí s prezidentským klidem označilo za nehezký.

Skutečnost je naštěstí pro Peugeot jiná. Po dni stráveném s touto třítisícovkou začnete chápat záměry designérů a ze zdánlivě nesourodého celku začnou vystupovat logické části, jež nakonec vytvoří obraz, co se líbí. S Peugeotem 3008 se budete zkrátka chvíli hledat, což je pro tento typ auta, vyplňujícího okraj nižší střední třídy, to pravé.

Vesmírný interiér
Jestliže o exteriéru panovaly zpočátku pochybnosti, uvnitř měla asi většina automobilového obecenstva od první chvíle jasno.

Peugeot už u 308 ukázal, že design a řešení komfortních interiérů zvládá na výbornou a 3008 – mírně vybočující ze zavedených kolejí této značky – si tak mohl dovolit i kus extravagance. Tou je řešení přístrojové desky, která pilota a navigátora dokonale obklopuje. Ano, ano, to se píše často, ale rozhodně to neplatí o autech s ambicemi na přepravu rodiny a její výbavy.

Inspirace těmi nejlepšími prémiovými interiéry z Německa byla zřejmá už z fotografií, reálný dojem je velmi podobný. K dokonalosti schází jen ještě robustnější řešení některých detailů, tužší by mohlo být madlo pro spolujezdce na středové (!) konzole i dveřní výplně. Špičkové materiály, vhodně vybraná kombinace chromovaných doplňků a ovladačů i velkoryse dimenzované tubusy a přístroje na panelu před řidičem, připomínají spíše auto střední třídy než rodinný crossover. Stejný pocit podporuje nečekaná poloha za volantem. Ne, rozhodně se nesedí nízko, ale volant je překvapivě skloněn jako ve sportovněji laděném hatchbacku, velmi vysoká středová konzole vytváří mohutný tunel, v němž je logicky kratší řadicí páka a před vámi se ocitá velmi skloněné čelní sklo, které byste nikdy žádnému běžnému SUV přiřadit nemohli. Nad hlavami je právě tolik místa, kolik jej reálně mohou i velcí piloti potřebovat – efekt přepravy zastřešeného objemu, známý například i z Partnera, tady nezažijete – a to podporuje bezprostřednost kontaktu s relativně velkým autem. O čem, že to u Peugeotu mluvíme? Jen chvíli vydržte…

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME Peugeot 3008 – Pan Nezařaditelný

Zadní místa jsou podobná těm v třistaosmičkách. Rozměrná prosklená střecha vytváří vzdušnou atmosféru, ale silný rám po obvodu střechy není u nadprůměrně rostlých jedinců daleko od jejich hlav. Sedí se výš než v MPV, ale dostatečná výška sedáků nad podlahou je milosrdná k dospělým pasažérům na dlouhých cestách.

Variabilita tohoho crossoveru spočívá v možnosti sklopení sedadel ve druhé řadě a sklopení opěradla předního spolujezdce (užitečná délka takového prostoru je 2,62 m). V pětimístném obsazení lze využít polohovatelnou podlahu v zavazadlovém prostoru i víko zavazadelníku, jehož spodní díl se vyklápí dolů.

Jízda
… s novým crossoverem byla milým překvapením. Neduhy obyčejnějších třistaosmiček jakoby najednou neexistovaly. Podvozek slušně tlumí nerovnosti a tupé rázy při přejezdu větších děr jsou pryč. Pravda, na chorvatské riviéře těch opravdu velkých děr mnoho nebylo.

Pod kapotou pracoval nejsilnější motor nabídky - 1,6 THP (110 kW, 240 Nm) - který s přehledem uspokojí nebo spíše dalece předčí očekávání. Ta nejsou při pohledu na mírně zavalitý objem karoserie velká. Pohotovostní hmotnost třitisíceosmičky je asi o 25 kg nižší než u 308 SW s nižší výškou ale větší délkou. Přítomnost turbodmychadla v motoru 1,6 THP dobře maskuje pozvolně rostoucí momentová charakteristika, která prakticky vylučuje efekt turbodíry. Motor umí pracovat čile ve středních otáčkách, při jízdě konstantní rychlostí pak zvládá i hodnoty kolem 2000 min-1 aniž by bylo nutno v kopcích přeřazovat. Motoráři BMW se postarali o to, že přes přítomnost turbodmychadla jsou výlety k 6000 min-1 možné a z hlediska tvorby síly a zrychlování i efektivní. To vše se od vrcholné zážehové motorizace čeká, ale snad až podezřele nízkou spotřebu (do 8 l/100 km) v novinářském jízdním režimu nečekal nikdo.

Minimalizaci náklonů 1639 mm vysoké karoserie má u 150koňových verzí (1,6 THP a 2,0 HDi) na starost pasivní hydraulický člen s pracovním tlakem 20 MPa, který propojuje pravý a levý tlumič kol a na nápravě funguje jako třetí tlumič. Jeho funkce prospívá pocitu bezprostředních reakcí velkého auta na povely z místa řidiče, jak v zatáčkovitých pasážích, tak při předjížděcích manévrech ve vyšších rychlostech. Řízení jde ruku v ruce s mírně sportovním jízdním projevem. V první řadě je komfortní, ale vládu nad autem cítíte, přinejmenším ve vyšších rychlostech, dobře v rukách.

Peugeot 3008 - přehled benzinových motorizací
Motor1,6 VTi EU51,6 THP EU41,6 THP EU5
Převodovka5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]159815981598
Válce/ventily4/44/44/4
Nejv. výkon [kW/ot/min]88/6000110/5800120/-
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]160/4250240/1400-
Max. rychlost [km/h]185201-
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,88,9-
Pružné zrychlení 80-120 km/h [s]11,89,7-
Komb. spotř. [l/100 km]7,17,4-
Provozní hmotnost [kg]139914591459
Přes všechnu výše uvedenou chválu bude doménou Peugeotu 3008 rychlá dálniční jízda nebo poklidný cruising krajinou s plným obsazením. V těchto jízdních režimech nejlépe vynikne velmi dobré odhlučnění kabiny, tiché motory a izolace vibrací od motoru i podvozku.

Pravé čtyřkolky ne, zajímavá výbava ano
Téma nepřítomnosti pohonu všech kol bychom snad ani po silniční zkušenosti s tímto autem neotvírali, ale dříve nebo později by takový dotaz padl. Peugeot odpoví nákladově a prostorově méně náročným řešením se samostatným elektromotorem u zadní nápravy v roce 2011.

Je jasné, že při plánovaném objemu výroby 90 tisíc vozů 3008 ročně, by byla náročná instalace konvenčního pohonu všech kol, kvůli zlomku výše uvedené produkce, jen obtížně zaplatitelná, což je zřejmý důvod k hledání šalamounského řešení. Navíc bude dieselově-hybridní, a tedy potenciálně žádané nejen ve Francii, ale vlastně na všech trzích, kde jde o ekologickou image firmy.

Pro zaryté příznivce jízdy mimo zpevněné cesty nabízí automobilka od startu prodeje za 200 euro berličku v podobě systému Grip Control. Rozšířená funkce stabilizačního/protiprokluzového systému nabízí pět různých přednastavených režimů (silnice, sníh, bláto, písek, vypnuto), mezi nimiž může řidič vybírat otočným ovladačem na středové konzole. Poháněna zůstávají pouze přední kola. Navíc s touto funkcí dostanete speciální celoroční pneumatiky M+S, které by měly spoluvytvářet grip na površích s horší adhezí. Vyzkoušeno to zatím nemáme.

Francouzi odlišili 3008 od ostatní firemní produkce také rozšířením elektronické bezpečnostní výbavy. Poprvé mimo luxusní segment se v tomto Peugeotu objevuje průhledový displej se zobrazováním jízdních údajů do zorného pole řidiče. Jde o jednodušší a nákladově méně náročné řešení (nepromítá se na čelní sklo, ale na výsuvnou plastovou plošku), které ale funguje výborně. Kvůli rozsahu nastavení pozice řidiče za volantem je možno také výšku promítaných údajů jednoduše seřizovat. Mezi zobrazovanými údaji může být i hodnota bezpečného odstupu od vozidla jedoucího před vámi. Není to adaptivní tempomat, ale jen pasivní měření volné vzdálenosti před vámi, převedené na čas do kolize, vycházející z pravidla o dodržování dvousekundového odstupu. Délku bezpečné vzdálenosti a tedy i okamžik, kdy vás systém upozorní na riziko srážky, si může řidič sám nastavit. Je to jednoduché a v rodinném autě i užitečné.

Peugeot 3008 - přehled dieselových motorizací
Motor1,6 HDi FAP EU41,6 HDi FAP EU42,0 HDi FAP EU52,0 HDi FAP EU5
Převodovka6M6MA6M6A
Zdvihový objem [cm3]1560156019971997
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejv. výkon [kW/ot/min]80/400080/4000110/3750120/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]240 (260)/1750240 (260)/1750340/2000340/2000
Max. rychlost [km/h]180180195-
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,212,29,7-
Pružné zrychlení 80-120 km/h [s]10,48,98,3-
Komb. spotř. [l/100 km]5,14,95,66,7
Provozní hmotnost [kg]1425142515291539

Francouzi šli, zdá se, do sebe. Všechny nové modely, které v poslední době představili (Citroën C3 Picasso, Renault Megane, Grand Scénic i tento Peugeot 3008), překvapily příjemně z hlediska jízdních vlastností, provedením i tradiční nápaditostí.

Novinky Citroënu i Renaultu razí na českém trhu i nadále agresivní cenovou politiku, co si za 3008 řekne Peugeot, budeme znát na přelomu května a června. V sousedním Německu začíná dobře vybavený základ s motorem 1,6 VTi na 21.500 Euro, český ceník by podle neoficiální informace mohl začínat na půlmilionové částce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 3008: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

 




Evropské Auto roku 2017: Jak probíhalo slavnostní vyhlášení? (video a rozhovory) Evropské Auto roku 2017: Jak probíhalo slavnostní vyhlášení? (video a rozhovory)

V rámci slavnostního vyhlášení evropského Auta roku jsme…

Peugeot 3008 GT vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Lumber, nebo metro? Peugeot 3008 GT vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Lumber, nebo metro?

Že už nikdo nechce klasické chlapácké off-roady, je jasná…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme do finále

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme…

Bojovali i sami se sebou. Pátý zápas doma ztratili za stavu 3:1, v šestém duelu v Plzni třikrát prohrávali.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…