Peugeot 3008: První jízdní dojmy

Peugeot 3008: První jízdní dojmy

 
 

Vypadalo to, že se Peugeot už nevymaní ze zajetí designu, který kdysi nastolila úspěšná 206, ale ta změna se právě děje. To, jak 3008 vypadá, je navíc cosi jako hra za strany Peugeotu. Jízdně tento novodobý křižník silnic překvapil. I bez čtyřkolky.

Ani ryba, ani rak. Vizuální styl SUV, kousek jemnosti vlastní tvarům všech Peugeotů i velkoprostornosti, která donedávna patřila hlavně všemožným MPV sesterského Citroënu - většina rodinných vazeb na stávající modely je ale pryč...

Dvě nuly v názvu této novinky jsou indicií k tomu, že jde o něco zvláštního, ale tak podivný mix vlastností nepředvedl ani málo úspěšný městský 1007, ani první novodobé SUV s kódem 4007.

Ani sám Peugeot nezná přesnou definici, která by nové vozidlo ve výrobním programu usadila do stávajícího konkurenčního prostředí, a tak se očekává souboj o zákazníky dosud využívající vozy MPV, SUV, větší hatchbacky nebo dokonce sedany. Tak jednoduché to ale vlastně není. Na podzim letošního roku totiž výrobce avizoval další model podobné velikosti, který zamíří do kategorie MPV a bude přitom „velmi odlišný od 3008“.

Konec prvoplánového designu?
Po představení tohoto modelu na začátku letošního roku byla početná komunita obdivovatelů lvího designu zřejmě zaskočena. Po dlouhé sérii nových modelů s ukrutně dlouhými převisy a protaženými čelními světlomety se světu ukázal v mnoha směrech nekonvenční automobil, který by mnoho lidí s prezidentským klidem označilo za nehezký.

Skutečnost je naštěstí pro Peugeot jiná. Po dni stráveném s touto třítisícovkou začnete chápat záměry designérů a ze zdánlivě nesourodého celku začnou vystupovat logické části, jež nakonec vytvoří obraz, co se líbí. S Peugeotem 3008 se budete zkrátka chvíli hledat, což je pro tento typ auta, vyplňujícího okraj nižší střední třídy, to pravé.

Vesmírný interiér
Jestliže o exteriéru panovaly zpočátku pochybnosti, uvnitř měla asi většina automobilového obecenstva od první chvíle jasno.

Peugeot už u 308 ukázal, že design a řešení komfortních interiérů zvládá na výbornou a 3008 – mírně vybočující ze zavedených kolejí této značky – si tak mohl dovolit i kus extravagance. Tou je řešení přístrojové desky, která pilota a navigátora dokonale obklopuje. Ano, ano, to se píše často, ale rozhodně to neplatí o autech s ambicemi na přepravu rodiny a její výbavy.

Inspirace těmi nejlepšími prémiovými interiéry z Německa byla zřejmá už z fotografií, reálný dojem je velmi podobný. K dokonalosti schází jen ještě robustnější řešení některých detailů, tužší by mohlo být madlo pro spolujezdce na středové (!) konzole i dveřní výplně. Špičkové materiály, vhodně vybraná kombinace chromovaných doplňků a ovladačů i velkoryse dimenzované tubusy a přístroje na panelu před řidičem, připomínají spíše auto střední třídy než rodinný crossover. Stejný pocit podporuje nečekaná poloha za volantem. Ne, rozhodně se nesedí nízko, ale volant je překvapivě skloněn jako ve sportovněji laděném hatchbacku, velmi vysoká středová konzole vytváří mohutný tunel, v němž je logicky kratší řadicí páka a před vámi se ocitá velmi skloněné čelní sklo, které byste nikdy žádnému běžnému SUV přiřadit nemohli. Nad hlavami je právě tolik místa, kolik jej reálně mohou i velcí piloti potřebovat – efekt přepravy zastřešeného objemu, známý například i z Partnera, tady nezažijete – a to podporuje bezprostřednost kontaktu s relativně velkým autem. O čem, že to u Peugeotu mluvíme? Jen chvíli vydržte…

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME Peugeot 3008 – Pan Nezařaditelný

Zadní místa jsou podobná těm v třistaosmičkách. Rozměrná prosklená střecha vytváří vzdušnou atmosféru, ale silný rám po obvodu střechy není u nadprůměrně rostlých jedinců daleko od jejich hlav. Sedí se výš než v MPV, ale dostatečná výška sedáků nad podlahou je milosrdná k dospělým pasažérům na dlouhých cestách.

Variabilita tohoho crossoveru spočívá v možnosti sklopení sedadel ve druhé řadě a sklopení opěradla předního spolujezdce (užitečná délka takového prostoru je 2,62 m). V pětimístném obsazení lze využít polohovatelnou podlahu v zavazadlovém prostoru i víko zavazadelníku, jehož spodní díl se vyklápí dolů.

Jízda
… s novým crossoverem byla milým překvapením. Neduhy obyčejnějších třistaosmiček jakoby najednou neexistovaly. Podvozek slušně tlumí nerovnosti a tupé rázy při přejezdu větších děr jsou pryč. Pravda, na chorvatské riviéře těch opravdu velkých děr mnoho nebylo.

Pod kapotou pracoval nejsilnější motor nabídky - 1,6 THP (110 kW, 240 Nm) - který s přehledem uspokojí nebo spíše dalece předčí očekávání. Ta nejsou při pohledu na mírně zavalitý objem karoserie velká. Pohotovostní hmotnost třitisíceosmičky je asi o 25 kg nižší než u 308 SW s nižší výškou ale větší délkou. Přítomnost turbodmychadla v motoru 1,6 THP dobře maskuje pozvolně rostoucí momentová charakteristika, která prakticky vylučuje efekt turbodíry. Motor umí pracovat čile ve středních otáčkách, při jízdě konstantní rychlostí pak zvládá i hodnoty kolem 2000 min-1 aniž by bylo nutno v kopcích přeřazovat. Motoráři BMW se postarali o to, že přes přítomnost turbodmychadla jsou výlety k 6000 min-1 možné a z hlediska tvorby síly a zrychlování i efektivní. To vše se od vrcholné zážehové motorizace čeká, ale snad až podezřele nízkou spotřebu (do 8 l/100 km) v novinářském jízdním režimu nečekal nikdo.

Minimalizaci náklonů 1639 mm vysoké karoserie má u 150koňových verzí (1,6 THP a 2,0 HDi) na starost pasivní hydraulický člen s pracovním tlakem 20 MPa, který propojuje pravý a levý tlumič kol a na nápravě funguje jako třetí tlumič. Jeho funkce prospívá pocitu bezprostředních reakcí velkého auta na povely z místa řidiče, jak v zatáčkovitých pasážích, tak při předjížděcích manévrech ve vyšších rychlostech. Řízení jde ruku v ruce s mírně sportovním jízdním projevem. V první řadě je komfortní, ale vládu nad autem cítíte, přinejmenším ve vyšších rychlostech, dobře v rukách.

Peugeot 3008 - přehled benzinových motorizací
Motor1,6 VTi EU51,6 THP EU41,6 THP EU5
Převodovka5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]159815981598
Válce/ventily4/44/44/4
Nejv. výkon [kW/ot/min]88/6000110/5800120/-
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]160/4250240/1400-
Max. rychlost [km/h]185201-
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,88,9-
Pružné zrychlení 80-120 km/h [s]11,89,7-
Komb. spotř. [l/100 km]7,17,4-
Provozní hmotnost [kg]139914591459
Přes všechnu výše uvedenou chválu bude doménou Peugeotu 3008 rychlá dálniční jízda nebo poklidný cruising krajinou s plným obsazením. V těchto jízdních režimech nejlépe vynikne velmi dobré odhlučnění kabiny, tiché motory a izolace vibrací od motoru i podvozku.

Pravé čtyřkolky ne, zajímavá výbava ano
Téma nepřítomnosti pohonu všech kol bychom snad ani po silniční zkušenosti s tímto autem neotvírali, ale dříve nebo později by takový dotaz padl. Peugeot odpoví nákladově a prostorově méně náročným řešením se samostatným elektromotorem u zadní nápravy v roce 2011.

Je jasné, že při plánovaném objemu výroby 90 tisíc vozů 3008 ročně, by byla náročná instalace konvenčního pohonu všech kol, kvůli zlomku výše uvedené produkce, jen obtížně zaplatitelná, což je zřejmý důvod k hledání šalamounského řešení. Navíc bude dieselově-hybridní, a tedy potenciálně žádané nejen ve Francii, ale vlastně na všech trzích, kde jde o ekologickou image firmy.

Pro zaryté příznivce jízdy mimo zpevněné cesty nabízí automobilka od startu prodeje za 200 euro berličku v podobě systému Grip Control. Rozšířená funkce stabilizačního/protiprokluzového systému nabízí pět různých přednastavených režimů (silnice, sníh, bláto, písek, vypnuto), mezi nimiž může řidič vybírat otočným ovladačem na středové konzole. Poháněna zůstávají pouze přední kola. Navíc s touto funkcí dostanete speciální celoroční pneumatiky M+S, které by měly spoluvytvářet grip na površích s horší adhezí. Vyzkoušeno to zatím nemáme.

Francouzi odlišili 3008 od ostatní firemní produkce také rozšířením elektronické bezpečnostní výbavy. Poprvé mimo luxusní segment se v tomto Peugeotu objevuje průhledový displej se zobrazováním jízdních údajů do zorného pole řidiče. Jde o jednodušší a nákladově méně náročné řešení (nepromítá se na čelní sklo, ale na výsuvnou plastovou plošku), které ale funguje výborně. Kvůli rozsahu nastavení pozice řidiče za volantem je možno také výšku promítaných údajů jednoduše seřizovat. Mezi zobrazovanými údaji může být i hodnota bezpečného odstupu od vozidla jedoucího před vámi. Není to adaptivní tempomat, ale jen pasivní měření volné vzdálenosti před vámi, převedené na čas do kolize, vycházející z pravidla o dodržování dvousekundového odstupu. Délku bezpečné vzdálenosti a tedy i okamžik, kdy vás systém upozorní na riziko srážky, si může řidič sám nastavit. Je to jednoduché a v rodinném autě i užitečné.

Peugeot 3008 - přehled dieselových motorizací
Motor1,6 HDi FAP EU41,6 HDi FAP EU42,0 HDi FAP EU52,0 HDi FAP EU5
Převodovka6M6MA6M6A
Zdvihový objem [cm3]1560156019971997
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejv. výkon [kW/ot/min]80/400080/4000110/3750120/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]240 (260)/1750240 (260)/1750340/2000340/2000
Max. rychlost [km/h]180180195-
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,212,29,7-
Pružné zrychlení 80-120 km/h [s]10,48,98,3-
Komb. spotř. [l/100 km]5,14,95,66,7
Provozní hmotnost [kg]1425142515291539

Francouzi šli, zdá se, do sebe. Všechny nové modely, které v poslední době představili (Citroën C3 Picasso, Renault Megane, Grand Scénic i tento Peugeot 3008), překvapily příjemně z hlediska jízdních vlastností, provedením i tradiční nápaditostí.

Novinky Citroënu i Renaultu razí na českém trhu i nadále agresivní cenovou politiku, co si za 3008 řekne Peugeot, budeme znát na přelomu května a června. V sousedním Německu začíná dobře vybavený základ s motorem 1,6 VTi na 21.500 Euro, český ceník by podle neoficiální informace mohl začínat na půlmilionové částce.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 3008: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Peugeot má novou zbraň pro Dakar. Co je na 3008 DKR Maxi nového? Peugeot má novou zbraň pro Dakar. Co je na 3008 DKR Maxi nového?

Speciál Peugeotu pro Dakar 2018 dostal přídomek Maxi, což…

Evropské Auto roku 2017: Jak probíhalo slavnostní vyhlášení? (video a rozhovory) Evropské Auto roku 2017: Jak probíhalo slavnostní vyhlášení? (video a rozhovory)

V rámci slavnostního vyhlášení evropského Auta roku jsme…

 



 
Z pekla štěstí: Za zády mu explodoval motor dragsteru, přesto odešel po svých

Z pekla štěstí: Za zády mu explodoval motor dragsteru, přesto odešel po svých

Dnes 13:22

Závody dragsterů jsou atraktivní záležitostí zejména v zámoří. A jak už to tak u obdobně rychlých strojů bývá, někdy jde doslova o život.




Blesk.cz

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Koupání, pěší turistiku, jízdu na kole nebo in-line bruslích, to vše nabízí Lužická jezerní krajina a…

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji zřejmě dostane na příděl

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji…

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary, Arvidsson má sedmiletý kontrakt

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary,…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Horváth: Přestupy Plzně nejsou retro. Množství posil ve Spartě bych se bál

Horváth: Přestupy Plzně nejsou retro. Množství posil…

Novou výzvu má před sebou Pavel Horváth. Bývalý kapitán Viktorie Plzeň se ujal druholigového Baníku Sokolov, se…

 

Reflex.cz

Video ze čtvrtého dne na Colours: Déšť a dobře živený Jamiroquai v psychedelické čelence

Video ze čtvrtého dne na Colours: Déšť a dobře…

Trochu přibral na váze, změnil klobouk a zešedly mu vousy. Zpěvák Jay Kay uhranul v 90. letech svět velkým…

Zbigniew Czendlik: Nuda všechno zabíjí, Češi jsou pro Poláky nejoblíbenější soused

Zbigniew Czendlik: Nuda všechno zabíjí, Češi jsou…

Asi nejpopulárnější představitel české katolické církve není ani Čech, ani úplně typický kněz. Lanškrounský…