Peugeot 3008: První jízdní dojmy

Peugeot 3008: První jízdní dojmy

 
 

Vypadalo to, že se Peugeot už nevymaní ze zajetí designu, který kdysi nastolila úspěšná 206, ale ta změna se právě děje. To, jak 3008 vypadá, je navíc cosi jako hra za strany Peugeotu. Jízdně tento novodobý křižník silnic překvapil. I bez čtyřkolky.

Ani ryba, ani rak. Vizuální styl SUV, kousek jemnosti vlastní tvarům všech Peugeotů i velkoprostornosti, která donedávna patřila hlavně všemožným MPV sesterského Citroënu - většina rodinných vazeb na stávající modely je ale pryč...

Dvě nuly v názvu této novinky jsou indicií k tomu, že jde o něco zvláštního, ale tak podivný mix vlastností nepředvedl ani málo úspěšný městský 1007, ani první novodobé SUV s kódem 4007.

Ani sám Peugeot nezná přesnou definici, která by nové vozidlo ve výrobním programu usadila do stávajícího konkurenčního prostředí, a tak se očekává souboj o zákazníky dosud využívající vozy MPV, SUV, větší hatchbacky nebo dokonce sedany. Tak jednoduché to ale vlastně není. Na podzim letošního roku totiž výrobce avizoval další model podobné velikosti, který zamíří do kategorie MPV a bude přitom „velmi odlišný od 3008“.

Konec prvoplánového designu?
Po představení tohoto modelu na začátku letošního roku byla početná komunita obdivovatelů lvího designu zřejmě zaskočena. Po dlouhé sérii nových modelů s ukrutně dlouhými převisy a protaženými čelními světlomety se světu ukázal v mnoha směrech nekonvenční automobil, který by mnoho lidí s prezidentským klidem označilo za nehezký.

Skutečnost je naštěstí pro Peugeot jiná. Po dni stráveném s touto třítisícovkou začnete chápat záměry designérů a ze zdánlivě nesourodého celku začnou vystupovat logické části, jež nakonec vytvoří obraz, co se líbí. S Peugeotem 3008 se budete zkrátka chvíli hledat, což je pro tento typ auta, vyplňujícího okraj nižší střední třídy, to pravé.

Vesmírný interiér
Jestliže o exteriéru panovaly zpočátku pochybnosti, uvnitř měla asi většina automobilového obecenstva od první chvíle jasno.

Peugeot už u 308 ukázal, že design a řešení komfortních interiérů zvládá na výbornou a 3008 – mírně vybočující ze zavedených kolejí této značky – si tak mohl dovolit i kus extravagance. Tou je řešení přístrojové desky, která pilota a navigátora dokonale obklopuje. Ano, ano, to se píše často, ale rozhodně to neplatí o autech s ambicemi na přepravu rodiny a její výbavy.

Inspirace těmi nejlepšími prémiovými interiéry z Německa byla zřejmá už z fotografií, reálný dojem je velmi podobný. K dokonalosti schází jen ještě robustnější řešení některých detailů, tužší by mohlo být madlo pro spolujezdce na středové (!) konzole i dveřní výplně. Špičkové materiály, vhodně vybraná kombinace chromovaných doplňků a ovladačů i velkoryse dimenzované tubusy a přístroje na panelu před řidičem, připomínají spíše auto střední třídy než rodinný crossover. Stejný pocit podporuje nečekaná poloha za volantem. Ne, rozhodně se nesedí nízko, ale volant je překvapivě skloněn jako ve sportovněji laděném hatchbacku, velmi vysoká středová konzole vytváří mohutný tunel, v němž je logicky kratší řadicí páka a před vámi se ocitá velmi skloněné čelní sklo, které byste nikdy žádnému běžnému SUV přiřadit nemohli. Nad hlavami je právě tolik místa, kolik jej reálně mohou i velcí piloti potřebovat – efekt přepravy zastřešeného objemu, známý například i z Partnera, tady nezažijete – a to podporuje bezprostřednost kontaktu s relativně velkým autem. O čem, že to u Peugeotu mluvíme? Jen chvíli vydržte…

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME Peugeot 3008 – Pan Nezařaditelný

Zadní místa jsou podobná těm v třistaosmičkách. Rozměrná prosklená střecha vytváří vzdušnou atmosféru, ale silný rám po obvodu střechy není u nadprůměrně rostlých jedinců daleko od jejich hlav. Sedí se výš než v MPV, ale dostatečná výška sedáků nad podlahou je milosrdná k dospělým pasažérům na dlouhých cestách.

Variabilita tohoho crossoveru spočívá v možnosti sklopení sedadel ve druhé řadě a sklopení opěradla předního spolujezdce (užitečná délka takového prostoru je 2,62 m). V pětimístném obsazení lze využít polohovatelnou podlahu v zavazadlovém prostoru i víko zavazadelníku, jehož spodní díl se vyklápí dolů.

Jízda
… s novým crossoverem byla milým překvapením. Neduhy obyčejnějších třistaosmiček jakoby najednou neexistovaly. Podvozek slušně tlumí nerovnosti a tupé rázy při přejezdu větších děr jsou pryč. Pravda, na chorvatské riviéře těch opravdu velkých děr mnoho nebylo.

Pod kapotou pracoval nejsilnější motor nabídky - 1,6 THP (110 kW, 240 Nm) - který s přehledem uspokojí nebo spíše dalece předčí očekávání. Ta nejsou při pohledu na mírně zavalitý objem karoserie velká. Pohotovostní hmotnost třitisíceosmičky je asi o 25 kg nižší než u 308 SW s nižší výškou ale větší délkou. Přítomnost turbodmychadla v motoru 1,6 THP dobře maskuje pozvolně rostoucí momentová charakteristika, která prakticky vylučuje efekt turbodíry. Motor umí pracovat čile ve středních otáčkách, při jízdě konstantní rychlostí pak zvládá i hodnoty kolem 2000 min-1 aniž by bylo nutno v kopcích přeřazovat. Motoráři BMW se postarali o to, že přes přítomnost turbodmychadla jsou výlety k 6000 min-1 možné a z hlediska tvorby síly a zrychlování i efektivní. To vše se od vrcholné zážehové motorizace čeká, ale snad až podezřele nízkou spotřebu (do 8 l/100 km) v novinářském jízdním režimu nečekal nikdo.

Minimalizaci náklonů 1639 mm vysoké karoserie má u 150koňových verzí (1,6 THP a 2,0 HDi) na starost pasivní hydraulický člen s pracovním tlakem 20 MPa, který propojuje pravý a levý tlumič kol a na nápravě funguje jako třetí tlumič. Jeho funkce prospívá pocitu bezprostředních reakcí velkého auta na povely z místa řidiče, jak v zatáčkovitých pasážích, tak při předjížděcích manévrech ve vyšších rychlostech. Řízení jde ruku v ruce s mírně sportovním jízdním projevem. V první řadě je komfortní, ale vládu nad autem cítíte, přinejmenším ve vyšších rychlostech, dobře v rukách.

Peugeot 3008 - přehled benzinových motorizací
Motor1,6 VTi EU51,6 THP EU41,6 THP EU5
Převodovka5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]159815981598
Válce/ventily4/44/44/4
Nejv. výkon [kW/ot/min]88/6000110/5800120/-
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]160/4250240/1400-
Max. rychlost [km/h]185201-
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,88,9-
Pružné zrychlení 80-120 km/h [s]11,89,7-
Komb. spotř. [l/100 km]7,17,4-
Provozní hmotnost [kg]139914591459
Přes všechnu výše uvedenou chválu bude doménou Peugeotu 3008 rychlá dálniční jízda nebo poklidný cruising krajinou s plným obsazením. V těchto jízdních režimech nejlépe vynikne velmi dobré odhlučnění kabiny, tiché motory a izolace vibrací od motoru i podvozku.

Pravé čtyřkolky ne, zajímavá výbava ano
Téma nepřítomnosti pohonu všech kol bychom snad ani po silniční zkušenosti s tímto autem neotvírali, ale dříve nebo později by takový dotaz padl. Peugeot odpoví nákladově a prostorově méně náročným řešením se samostatným elektromotorem u zadní nápravy v roce 2011.

Je jasné, že při plánovaném objemu výroby 90 tisíc vozů 3008 ročně, by byla náročná instalace konvenčního pohonu všech kol, kvůli zlomku výše uvedené produkce, jen obtížně zaplatitelná, což je zřejmý důvod k hledání šalamounského řešení. Navíc bude dieselově-hybridní, a tedy potenciálně žádané nejen ve Francii, ale vlastně na všech trzích, kde jde o ekologickou image firmy.

Pro zaryté příznivce jízdy mimo zpevněné cesty nabízí automobilka od startu prodeje za 200 euro berličku v podobě systému Grip Control. Rozšířená funkce stabilizačního/protiprokluzového systému nabízí pět různých přednastavených režimů (silnice, sníh, bláto, písek, vypnuto), mezi nimiž může řidič vybírat otočným ovladačem na středové konzole. Poháněna zůstávají pouze přední kola. Navíc s touto funkcí dostanete speciální celoroční pneumatiky M+S, které by měly spoluvytvářet grip na površích s horší adhezí. Vyzkoušeno to zatím nemáme.

Francouzi odlišili 3008 od ostatní firemní produkce také rozšířením elektronické bezpečnostní výbavy. Poprvé mimo luxusní segment se v tomto Peugeotu objevuje průhledový displej se zobrazováním jízdních údajů do zorného pole řidiče. Jde o jednodušší a nákladově méně náročné řešení (nepromítá se na čelní sklo, ale na výsuvnou plastovou plošku), které ale funguje výborně. Kvůli rozsahu nastavení pozice řidiče za volantem je možno také výšku promítaných údajů jednoduše seřizovat. Mezi zobrazovanými údaji může být i hodnota bezpečného odstupu od vozidla jedoucího před vámi. Není to adaptivní tempomat, ale jen pasivní měření volné vzdálenosti před vámi, převedené na čas do kolize, vycházející z pravidla o dodržování dvousekundového odstupu. Délku bezpečné vzdálenosti a tedy i okamžik, kdy vás systém upozorní na riziko srážky, si může řidič sám nastavit. Je to jednoduché a v rodinném autě i užitečné.

Peugeot 3008 - přehled dieselových motorizací
Motor1,6 HDi FAP EU41,6 HDi FAP EU42,0 HDi FAP EU52,0 HDi FAP EU5
Převodovka6M6MA6M6A
Zdvihový objem [cm3]1560156019971997
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejv. výkon [kW/ot/min]80/400080/4000110/3750120/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]240 (260)/1750240 (260)/1750340/2000340/2000
Max. rychlost [km/h]180180195-
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,212,29,7-
Pružné zrychlení 80-120 km/h [s]10,48,98,3-
Komb. spotř. [l/100 km]5,14,95,66,7
Provozní hmotnost [kg]1425142515291539

Francouzi šli, zdá se, do sebe. Všechny nové modely, které v poslední době představili (Citroën C3 Picasso, Renault Megane, Grand Scénic i tento Peugeot 3008), překvapily příjemně z hlediska jízdních vlastností, provedením i tradiční nápaditostí.

Novinky Citroënu i Renaultu razí na českém trhu i nadále agresivní cenovou politiku, co si za 3008 řekne Peugeot, budeme znát na přelomu května a června. V sousedním Německu začíná dobře vybavený základ s motorem 1,6 VTi na 21.500 Euro, český ceník by podle neoficiální informace mohl začínat na půlmilionové částce.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Mandátový výbor doporučuje vydat Babiše a Faltýnka ke stíhání Mandátový výbor doporučuje vydat Babiše a Faltýnka ke stíhání

Premiér Andrej Babiš a poslanec Jaroslav Faltýnek (oba…

Podnikatelé řídí z daňových rájů nejméně firem za pět let Podnikatelé řídí z daňových rájů nejméně firem za pět let

Z daňových rájů je řízeno nejméně tuzemských firem za…

ONLINE: Získá Babišova vláda důvěru? Opozice by radši hlasovala o vydání premiéra ONLINE: Získá Babišova vláda důvěru? Opozice by radši hlasovala o vydání premiéra

Poslanecká sněmovna má na úterním jednání v plánu…

Škoda Auto pokořila svůj rekord, pomohla jí hlavně Čína Škoda Auto pokořila svůj rekord, pomohla jí hlavně Čína

Automobilka Škoda Auto loni dodala svým zákazníkům…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 3008: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 vs. Škoda Karoq 1.6 TDI DSG – Jak je dobrý karoq… Peugeot 3008 1.6 BlueHDi EAT6 vs. Škoda Karoq 1.6 TDI DSG – Jak je dobrý karoq…

Nový Peugeot 3008 už na Auto.cz dokázal vyhrát nad VW…

Peugeot má novou zbraň pro Dakar. Co je na 3008 DKR Maxi nového? Peugeot má novou zbraň pro Dakar. Co je na 3008 DKR Maxi nového?

Speciál Peugeotu pro Dakar 2018 dostal přídomek Maxi, což…

 



 
Kia Forte oficiálně: Nový Cee'd sedan se poměřuje s Lamborghini. Vážně?

Kia Forte oficiálně: Nový Cee'd sedan se poměřuje s Lamborghini. Vážně?

Dnes 11:56

Nový kompaktní sedan z dílny Kie se chtěl inspirovat úspěšným modelem Stinger. Uvnitř však nápadně připomíná Hyundai i30.




Blesk.cz

Palác Svět v Libni chátrá: O tom, že do něj zatéká, psával už Hrabal. Jeho majitel měl přijet situaci řešit, nedorazil

Palác Svět v Libni chátrá: O tom, že do něj zatéká,…

Palác Svět na Elsnicově náměstí v Libni je dlouhé roky v žalostném stavu. Rekonstrukci sliboval majitel radnici…

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Bývalý šéf Baníku Šafarčík radí ministrovi. Za 55 tisíc měsíčně

Bývalý šéf Baníku Šafarčík radí ministrovi. Za 55…

Někdejší vlastník  ostravského Baníku Petr Šafarčík opět na scéně. Měsíční odměnu 55 tisíc korun bude dostávat …

 

Reflex.cz

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí! Před 49 lety se upálil Jan Palach

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Svěrák, animáky i sci-fi. Podívejte se, na jaké filmy chodili Češi nejčastěji do kina v roce 2017

Svěrák, animáky i sci-fi. Podívejte se, na jaké…

Retro a letní komedie. To jsou atributy českých filmů, které táhnou české diváky do kin. Pak už jsou v žebříčku…