Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147 kW) v roli špičkové motorizace

Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147 kW) v roli špičkové motorizace

 
 

Není GTi jako GTI. Zkratka, kterou v posledních letech používá především Volkswagen, má i u Peugeotu svou historii. Pod kapotou sportovněji laděných hatchbacků 308 se usadí asi nejlepší zážehový motor, jaký má skupina PSA momentálně k dispozici.

Zkratku GTi ve francouzském pojetí proslavily především verze odvozené z modelů 205 nebo 309 v osmdesátých letech. Později v devadesátých letech a po roce 2000 bylo na trh uvedeno dalších několik rychlejších Peugeotů (206 GTi, 207 GTi, 307 GTi), kterým však ze stínu 205 GTi vystoupit nepodařio. Novým pokusem bude novinka letošního léta - Peugeot 308 GTi.

200 koní z 1,6 THP
Silným srdcem skupiny PSA, určeným do malých vozů a do modelů nižší střední třídy, je známý čtyřválec 1,6 THP, který dostal úkol motorizovat i 308 GTi, zatímco konkurenční rychlé hatchbacky mívají běžně vysoce přeplňované čtyřválce s objemem 2,0 l, nebo dokonce ještě větší zdvihový objem.

Objemový handicap 1,6 THP nemá - v rámci kategorie - kupodivu zásadní vliv na konkurenceschopnost motoru, ani na dosahované jízdní výkony.

Nejvyšší výkon 147 kW je k dispozici mezi 5500 a 6800 min-1, což jsou s ohledem na přeplňování velmi vysoké otáčky. Momentové maximum 275 Nm je k mání při zcela sešlápnutém akcelerátoru mezi 1700 a 4500 min-1.

Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI
ModelPeugeot 308 GTiVW Golf GTI
Motor1,6 THP2,0 TSI
Převodovka6M6M
Zdvihový objem [cm3]15981984
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]147/5500-6800155/5300-6200
Nejvyšší toč. moment [Nm/ot/min]275/1700-4500280/1700-5200
Max. rychlost [km/h]-240
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,76,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,97,3

Technika motoru 1,6 THP (Turbo Haute Pression), vyvinutá ve spolupráci s BMW, je známá. Ventilový rozvod disponuje na sací straně proměnlivým zdvihem a časováním ventilů, na výfukové straně je proměnlivé časování. V sacím potrubí není klasická škrticí klapka v roli dávkovače množství směsi, její úlohu přebírá v běžném provozu změna zdvihu sacích ventilů, což vede k nižší spotřebě při nízkých zatíženích, která jsou v běžném provozu nejčastější.

Palivo je dodáváno přímo do spalovacích prostor a to pod tlakem až 120 bar. Zásobování vzduchem má na starost dvoukomorové turbodmychadlo Twin-scroll. Výfukové plyny od válce 1 a 4 jsou soustředěny v jedné komoře a ty od válců 2 a 3 ve druhé komoře, což zlepšuje efektivitu využití energie v nich obsažené a rychlost reakce na požadavek zvýšení otáček motoru.

Maximální otáčky turbodmychadla dosahují až 220.000 min-1, plnicí tlak má maximum 1,3 bar, regulované přepouštěcím ventilem. Vysoký výkon je určován mj. plnicím tlakem, ale na druhou stranu limitován odolností paliva vůči detonačnímu hoření. V této souvislosti stojí za pozornost kompresní poměr 10,5:1, který patří k vůbec nejvyšším mezi zážehovými motory s přeplňováním.

Očekávaný benefit nižší kombinované spotřeby s ohledem na nižší zdvihový objem je v případě této motorizace spíše kosmetická záležitost. Golf GTI s motorem 2,0 TFSI umí teoreticky jezdit za 7,3 l/100 km, Peugeot 308 GTi za 6,9 l/100 km.

O náležitou zvukovou kulisu se stará Sound System. Nejedná se však o elektronické audiozařízení v interiéru, ale naladění výfukové soustavy motoru, která by mělo umět spojovat přiměřený zvukový projev při běžné jízdě a výraznější kulisu při využívání všech možností motoru.

Podvozek
Peugeot slibuje v 308 GTi potěšení z jízdy, dynamiku a stabilitu. Proti běžným verzím má francouzské GTi přední nápravu s čepy s ložisky většího průměru, speciální nastavení předních i zadních tlumičů, silnější tlumičovou vzpěru na přední nápravě a sériově dodávaná hliníková kola s pneumatikami 225/40 R18. Podvozek je snížen o 10 mm, čímž se celková výška této verze snížila na 1.488 mm a nižší je i těžiště.

Efektivitu brzdění zajišťují vnitřně chlazené přední kotouče 340x30 mm, zadní brzdové kotouče mají rozměry 290x12 mm, u modelu 308 unikátní.

Systém ESP je součástí základní výbavy a zahrnuje dynamickou kontrolu stability, elektronický rozdělovač brzdného účinku (REF) a brzdový asistent (EVA). Funkce kontrola stability, ASR (protiprokluzový systém) a EVA je možné deaktivovat (ESP Off).

Design

Vrchol modelové řady 308 odlišuje přední nárazník Sport převzatý z 308 CC, zadní nárazník s difuzorem v černé barvě, zadní křídlo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku a označení GTi na boku a na zadní části karoserie.

Odlišné prvky v interiéru zahrnují hliníkové pedály, opěrku levé řidičovy nohy a hliníkovou hlavici řadicí páky, sportovní volant v kůži s hliníkovými opěrkami a černě lakovaný středový panel.

Peugeot 308 GTi bude ve Francii uveden na trh 10. června 2010 za cenu od 26 900 €.

V České republice bude v první fázi – v létě 2010 - uveden motor 1,6 THP (147 kW) u verze karoserie 308 coupé-cabriolet. Pětidveřová verze GTi bude uvedena později.

Rallye Dakar 2018

Anketa

Lepší GTI vzniká...
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 



Ojetý Peugeot 308 (T7): Mnohem lepší! Až na jednu výjimku… Ojetý Peugeot 308 (T7): Mnohem lepší! Až na jednu výjimku…

Původní Peugeot 308 vyjel na zdokonalené technice…

Peugeot 308TCR má 350 koní a lepší aerodynamiku. A slušnou cenu Peugeot 308TCR má 350 koní a lepší aerodynamiku. A slušnou cenu

Peugeot 308TCR vychází z modelu 308 Racing Cup a jak…

 



 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dnes 22:45

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Polsko obměnilo ministry, názor na migranty ale zůstal: Do země je nepustíme, říká vláda

Polsko obměnilo ministry, názor na migranty ale…

Nová polská vláda premiéra Mateusze Morawieckého nijak nemění odmítavý postoj k přijímání uprchlíků. Uvedla to…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Medaile? Soči se nemusí opakovat, říká Doktor. Vlajkonoše zvolí sportovci

Medaile? Soči se nemusí opakovat, říká Doktor.…

Třikrát startoval Martin Doktor na olympijských hrách jako sportovec, jednou jel v pozici šéftrenéra…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…