Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147 kW) v roli špičkové motorizace

Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147 kW) v roli špičkové motorizace

 
 

Není GTi jako GTI. Zkratka, kterou v posledních letech používá především Volkswagen, má i u Peugeotu svou historii. Pod kapotou sportovněji laděných hatchbacků 308 se usadí asi nejlepší zážehový motor, jaký má skupina PSA momentálně k dispozici.

Zkratku GTi ve francouzském pojetí proslavily především verze odvozené z modelů 205 nebo 309 v osmdesátých letech. Později v devadesátých letech a po roce 2000 bylo na trh uvedeno dalších několik rychlejších Peugeotů (206 GTi, 207 GTi, 307 GTi), kterým však ze stínu 205 GTi vystoupit nepodařio. Novým pokusem bude novinka letošního léta - Peugeot 308 GTi.

200 koní z 1,6 THP
Silným srdcem skupiny PSA, určeným do malých vozů a do modelů nižší střední třídy, je známý čtyřválec 1,6 THP, který dostal úkol motorizovat i 308 GTi, zatímco konkurenční rychlé hatchbacky mívají běžně vysoce přeplňované čtyřválce s objemem 2,0 l, nebo dokonce ještě větší zdvihový objem.

Objemový handicap 1,6 THP nemá - v rámci kategorie - kupodivu zásadní vliv na konkurenceschopnost motoru, ani na dosahované jízdní výkony.

Nejvyšší výkon 147 kW je k dispozici mezi 5500 a 6800 min-1, což jsou s ohledem na přeplňování velmi vysoké otáčky. Momentové maximum 275 Nm je k mání při zcela sešlápnutém akcelerátoru mezi 1700 a 4500 min-1.

Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI
ModelPeugeot 308 GTiVW Golf GTI
Motor1,6 THP2,0 TSI
Převodovka6M6M
Zdvihový objem [cm3]15981984
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]147/5500-6800155/5300-6200
Nejvyšší toč. moment [Nm/ot/min]275/1700-4500280/1700-5200
Max. rychlost [km/h]-240
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,76,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,97,3

Technika motoru 1,6 THP (Turbo Haute Pression), vyvinutá ve spolupráci s BMW, je známá. Ventilový rozvod disponuje na sací straně proměnlivým zdvihem a časováním ventilů, na výfukové straně je proměnlivé časování. V sacím potrubí není klasická škrticí klapka v roli dávkovače množství směsi, její úlohu přebírá v běžném provozu změna zdvihu sacích ventilů, což vede k nižší spotřebě při nízkých zatíženích, která jsou v běžném provozu nejčastější.

Palivo je dodáváno přímo do spalovacích prostor a to pod tlakem až 120 bar. Zásobování vzduchem má na starost dvoukomorové turbodmychadlo Twin-scroll. Výfukové plyny od válce 1 a 4 jsou soustředěny v jedné komoře a ty od válců 2 a 3 ve druhé komoře, což zlepšuje efektivitu využití energie v nich obsažené a rychlost reakce na požadavek zvýšení otáček motoru.

Maximální otáčky turbodmychadla dosahují až 220.000 min-1, plnicí tlak má maximum 1,3 bar, regulované přepouštěcím ventilem. Vysoký výkon je určován mj. plnicím tlakem, ale na druhou stranu limitován odolností paliva vůči detonačnímu hoření. V této souvislosti stojí za pozornost kompresní poměr 10,5:1, který patří k vůbec nejvyšším mezi zážehovými motory s přeplňováním.

Očekávaný benefit nižší kombinované spotřeby s ohledem na nižší zdvihový objem je v případě této motorizace spíše kosmetická záležitost. Golf GTI s motorem 2,0 TFSI umí teoreticky jezdit za 7,3 l/100 km, Peugeot 308 GTi za 6,9 l/100 km.

O náležitou zvukovou kulisu se stará Sound System. Nejedná se však o elektronické audiozařízení v interiéru, ale naladění výfukové soustavy motoru, která by mělo umět spojovat přiměřený zvukový projev při běžné jízdě a výraznější kulisu při využívání všech možností motoru.

Podvozek
Peugeot slibuje v 308 GTi potěšení z jízdy, dynamiku a stabilitu. Proti běžným verzím má francouzské GTi přední nápravu s čepy s ložisky většího průměru, speciální nastavení předních i zadních tlumičů, silnější tlumičovou vzpěru na přední nápravě a sériově dodávaná hliníková kola s pneumatikami 225/40 R18. Podvozek je snížen o 10 mm, čímž se celková výška této verze snížila na 1.488 mm a nižší je i těžiště.

Efektivitu brzdění zajišťují vnitřně chlazené přední kotouče 340x30 mm, zadní brzdové kotouče mají rozměry 290x12 mm, u modelu 308 unikátní.

Systém ESP je součástí základní výbavy a zahrnuje dynamickou kontrolu stability, elektronický rozdělovač brzdného účinku (REF) a brzdový asistent (EVA). Funkce kontrola stability, ASR (protiprokluzový systém) a EVA je možné deaktivovat (ESP Off).

Design

Vrchol modelové řady 308 odlišuje přední nárazník Sport převzatý z 308 CC, zadní nárazník s difuzorem v černé barvě, zadní křídlo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku a označení GTi na boku a na zadní části karoserie.

Odlišné prvky v interiéru zahrnují hliníkové pedály, opěrku levé řidičovy nohy a hliníkovou hlavici řadicí páky, sportovní volant v kůži s hliníkovými opěrkami a černě lakovaný středový panel.

Peugeot 308 GTi bude ve Francii uveden na trh 10. června 2010 za cenu od 26 900 €.

V České republice bude v první fázi – v létě 2010 - uveden motor 1,6 THP (147 kW) u verze karoserie 308 coupé-cabriolet. Pětidveřová verze GTi bude uvedena později.

Anketa

Lepší GTI vzniká...
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi

Česká republika poskytne 24 milionů korun na fungování…

Al-Džazíra: Obdivovaná i fackovaná tvář arabské televize Al-Džazíra: Obdivovaná i fackovaná tvář arabské televize

Hvězdná chvíle al-Džazíry, televizní stanice financované…

Glosa Martina Čabana: Když prezident poradí Glosa Martina Čabana: Když prezident poradí

Včerejší schůzka v Lánech, kde ministr financí Pilný…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 






 
Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

TEST: Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

Dnes 10:51

Na český trh přijíždí nová generace Audi RS 5. Je hodně rychlá a hodně zelená! Dokáže však také pobavit?




Blesk.cz

Táta z filmu Sám doma zemřel pouze šest měsíců po svém synovi!

Táta z filmu Sám doma zemřel pouze šest měsíců po…

Rodinná tragédie! Hvězda snímku Sám doma byla nalezena mrtvá v sobotu v hotelovém pokoji. John Heard (†72),…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Legenda Phelps vyzval v moři

Legenda Phelps vyzval v moři "žraloka". Jak těsný…

Fenomenální plavec Michael Phelps našel přemožitele: držitel 23 zlatých olympijských medailí se musel v souboji…

Účet za posily Sparty, Slavie a Plzně: 580 milionů! Kdo bere nejvíc?

Účet za posily Sparty, Slavie a Plzně: 580 milionů!…

Pět set osmdesát milionů korun, to je podle analýzy deníku Sport zatímní účet za letní posilování Sparty, Slavie…

 

Reflex.cz

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky políbit vítěze na tváře. Prý je to sexistické

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky…

Pokud Evropu nezničí někdo jiný, zničí se nesmyslnými spory sama. Důkazem toho je debata, kterou oficiálně vedou…

Venezuelský prezident Maduro pohrozil vězením soudcům, které jmenoval opoziční parlament

Venezuelský prezident Maduro pohrozil vězením…

Venezuelský prezident Nicolás Maduro pohrozil všem soudcům, které jmenoval v pátek opozicí ovládaný parlament,…