Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147 kW) v roli špičkové motorizace

Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147 kW) v roli špičkové motorizace

 
 

Není GTi jako GTI. Zkratka, kterou v posledních letech používá především Volkswagen, má i u Peugeotu svou historii. Pod kapotou sportovněji laděných hatchbacků 308 se usadí asi nejlepší zážehový motor, jaký má skupina PSA momentálně k dispozici.

Zkratku GTi ve francouzském pojetí proslavily především verze odvozené z modelů 205 nebo 309 v osmdesátých letech. Později v devadesátých letech a po roce 2000 bylo na trh uvedeno dalších několik rychlejších Peugeotů (206 GTi, 207 GTi, 307 GTi), kterým však ze stínu 205 GTi vystoupit nepodařio. Novým pokusem bude novinka letošního léta - Peugeot 308 GTi.

200 koní z 1,6 THP
Silným srdcem skupiny PSA, určeným do malých vozů a do modelů nižší střední třídy, je známý čtyřválec 1,6 THP, který dostal úkol motorizovat i 308 GTi, zatímco konkurenční rychlé hatchbacky mívají běžně vysoce přeplňované čtyřválce s objemem 2,0 l, nebo dokonce ještě větší zdvihový objem.

Objemový handicap 1,6 THP nemá - v rámci kategorie - kupodivu zásadní vliv na konkurenceschopnost motoru, ani na dosahované jízdní výkony.

Nejvyšší výkon 147 kW je k dispozici mezi 5500 a 6800 min-1, což jsou s ohledem na přeplňování velmi vysoké otáčky. Momentové maximum 275 Nm je k mání při zcela sešlápnutém akcelerátoru mezi 1700 a 4500 min-1.

Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI
ModelPeugeot 308 GTiVW Golf GTI
Motor1,6 THP2,0 TSI
Převodovka6M6M
Zdvihový objem [cm3]15981984
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]147/5500-6800155/5300-6200
Nejvyšší toč. moment [Nm/ot/min]275/1700-4500280/1700-5200
Max. rychlost [km/h]-240
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,76,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,97,3

Technika motoru 1,6 THP (Turbo Haute Pression), vyvinutá ve spolupráci s BMW, je známá. Ventilový rozvod disponuje na sací straně proměnlivým zdvihem a časováním ventilů, na výfukové straně je proměnlivé časování. V sacím potrubí není klasická škrticí klapka v roli dávkovače množství směsi, její úlohu přebírá v běžném provozu změna zdvihu sacích ventilů, což vede k nižší spotřebě při nízkých zatíženích, která jsou v běžném provozu nejčastější.

Palivo je dodáváno přímo do spalovacích prostor a to pod tlakem až 120 bar. Zásobování vzduchem má na starost dvoukomorové turbodmychadlo Twin-scroll. Výfukové plyny od válce 1 a 4 jsou soustředěny v jedné komoře a ty od válců 2 a 3 ve druhé komoře, což zlepšuje efektivitu využití energie v nich obsažené a rychlost reakce na požadavek zvýšení otáček motoru.

Maximální otáčky turbodmychadla dosahují až 220.000 min-1, plnicí tlak má maximum 1,3 bar, regulované přepouštěcím ventilem. Vysoký výkon je určován mj. plnicím tlakem, ale na druhou stranu limitován odolností paliva vůči detonačnímu hoření. V této souvislosti stojí za pozornost kompresní poměr 10,5:1, který patří k vůbec nejvyšším mezi zážehovými motory s přeplňováním.

Očekávaný benefit nižší kombinované spotřeby s ohledem na nižší zdvihový objem je v případě této motorizace spíše kosmetická záležitost. Golf GTI s motorem 2,0 TFSI umí teoreticky jezdit za 7,3 l/100 km, Peugeot 308 GTi za 6,9 l/100 km.

O náležitou zvukovou kulisu se stará Sound System. Nejedná se však o elektronické audiozařízení v interiéru, ale naladění výfukové soustavy motoru, která by mělo umět spojovat přiměřený zvukový projev při běžné jízdě a výraznější kulisu při využívání všech možností motoru.

Podvozek
Peugeot slibuje v 308 GTi potěšení z jízdy, dynamiku a stabilitu. Proti běžným verzím má francouzské GTi přední nápravu s čepy s ložisky většího průměru, speciální nastavení předních i zadních tlumičů, silnější tlumičovou vzpěru na přední nápravě a sériově dodávaná hliníková kola s pneumatikami 225/40 R18. Podvozek je snížen o 10 mm, čímž se celková výška této verze snížila na 1.488 mm a nižší je i těžiště.

Efektivitu brzdění zajišťují vnitřně chlazené přední kotouče 340x30 mm, zadní brzdové kotouče mají rozměry 290x12 mm, u modelu 308 unikátní.

Systém ESP je součástí základní výbavy a zahrnuje dynamickou kontrolu stability, elektronický rozdělovač brzdného účinku (REF) a brzdový asistent (EVA). Funkce kontrola stability, ASR (protiprokluzový systém) a EVA je možné deaktivovat (ESP Off).

Design

Vrchol modelové řady 308 odlišuje přední nárazník Sport převzatý z 308 CC, zadní nárazník s difuzorem v černé barvě, zadní křídlo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku a označení GTi na boku a na zadní části karoserie.

Odlišné prvky v interiéru zahrnují hliníkové pedály, opěrku levé řidičovy nohy a hliníkovou hlavici řadicí páky, sportovní volant v kůži s hliníkovými opěrkami a černě lakovaný středový panel.

Peugeot 308 GTi bude ve Francii uveden na trh 10. června 2010 za cenu od 26 900 €.

V České republice bude v první fázi – v létě 2010 - uveden motor 1,6 THP (147 kW) u verze karoserie 308 coupé-cabriolet. Pětidveřová verze GTi bude uvedena později.

Anketa

Lepší GTI vzniká...
Spolupracujeme s TipCars.com
Byznys těžby ropy z americké břidlice se dostal do zlomového bodu Byznys těžby ropy z americké břidlice se dostal do zlomového bodu

Revoluce v oblasti těžby ropy z břidlic v USA se dostala…

K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři K prodeji ArcelorMittal Ostrava má dojít ještě letos, říkají odboráři

Hutní podnik ArcelorMittal Ostrava (AMO), který chce…

Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní Libeňský most se má zbourat, rozhodli pražští radní

Pražští radní podpořili zbourání Libeňského mostu. Na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 



Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance – Proč GTi není GTI Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance – Proč GTi není GTI

Označení v názvu modelu se sice liší jenom velikostí…

Rychlý kolo v Mostě: Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance Rychlý kolo v Mostě: Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance

Do Mostu jsme tentokrát vyrazili s vybranou partičkou,…

 



 
Mercedes-Maybach Ultimate Luxury oficiálně. Přivítejte opulentní SUV sedan

Mercedes-Maybach Ultimate Luxury oficiálně. Přivítejte opulentní SUV sedan

Dnes 10:48

Už před premiérou Mercedes tvrdil, že pro Peking chystaný koncept bude kombinovat prvky SUV a sedanů. Nyní už víme, co tím myslel!




Blesk.cz

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku. Policie mu za to chtěla napařit pokutu

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku.…

Rakouská policie chtěla uložit pokutu 80 eur (přes 2000 Kč) muži, který na ulici nosil lékaři předepsanou…

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě? Byl to hypnoporod

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě?…

Celý svět netrpělivě očekával narození třetího potomka vévodkyně Kate a prince Williama. Jen pár hodin po porodu…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Kincl přijal Vémolovu výzvu na souboj. Terminátor reagoval výsměšným videem

Kincl přijal Vémolovu výzvu na souboj. Terminátor…

Takhle živo na poli českého MMA už dlouho nebylo. Před několika dny vyzval Karlose Vémolu na souboj Viktor…

 

Reflex.cz

Bankovkovi. Jak pořad České televize manipuluje dětmi a potlačuje v nich svobodu

Bankovkovi. Jak pořad České televize manipuluje…

Svoboda, jak víme z historie, často umírá za bouřlivého potlesku davů. A v posledních letech to můžeme sledovat…

Retro dovolená: Kam jsme jezdili za totáče a co si tam lze užít dnes?

Retro dovolená: Kam jsme jezdili za totáče a co si…

Kam jsme mohli za totáče? Se zavařeným vepřovým do Jugošky, k Balatonu nebo Rumunska. Dříve pro nás tahle místa…