Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147 kW) v roli špičkové motorizace
Není GTi jako GTI. Zkratka, kterou v posledních letech používá především Volkswagen, má i u Peugeotu svou historii. Pod kapotou sportovněji laděných hatchbacků 308 se usadí asi nejlepší zážehový motor, jaký má skupina PSA momentálně k dispozici.
Zkratku GTi ve francouzském pojetí proslavily především verze odvozené z modelů 205 nebo 309 v osmdesátých letech. Později v devadesátých letech a po roce 2000 bylo na trh uvedeno dalších několik rychlejších Peugeotů (206 GTi, 207 GTi, 307 GTi), kterým však ze stínu 205 GTi vystoupit nepodařio. Novým pokusem bude novinka letošního léta - Peugeot 308 GTi.
200 koní z 1,6 THP
Silným srdcem skupiny PSA, určeným do malých vozů a do modelů nižší střední třídy, je známý čtyřválec 1,6 THP, který dostal úkol motorizovat i 308 GTi, zatímco konkurenční rychlé hatchbacky mívají běžně vysoce přeplňované čtyřválce s objemem 2,0 l, nebo dokonce ještě větší zdvihový objem.
Objemový handicap 1,6 THP nemá - v rámci kategorie - kupodivu zásadní vliv na konkurenceschopnost motoru, ani na dosahované jízdní výkony.
Nejvyšší výkon 147 kW je k dispozici mezi 5500 a 6800 min-1, což jsou s ohledem na přeplňování velmi vysoké otáčky. Momentové maximum 275 Nm je k mání při zcela sešlápnutém akcelerátoru mezi 1700 a 4500 min-1.
Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI | ||
Model | Peugeot 308 GTi | VW Golf GTI |
Motor | 1,6 THP | 2,0 TSI |
Převodovka | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 147/5500-6800 | 155/5300-6200 |
Nejvyšší toč. moment [Nm/ot/min] | 275/1700-4500 | 280/1700-5200 |
Max. rychlost [km/h] | - | 240 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,7 | 6,9 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,9 | 7,3 |
Technika motoru 1,6 THP (Turbo Haute Pression), vyvinutá ve spolupráci s BMW, je známá. Ventilový rozvod disponuje na sací straně proměnlivým zdvihem a časováním ventilů, na výfukové straně je proměnlivé časování. V sacím potrubí není klasická škrticí klapka v roli dávkovače množství směsi, její úlohu přebírá v běžném provozu změna zdvihu sacích ventilů, což vede k nižší spotřebě při nízkých zatíženích, která jsou v běžném provozu nejčastější.
Palivo je dodáváno přímo do spalovacích prostor a to pod tlakem až 120 bar. Zásobování vzduchem má na starost dvoukomorové turbodmychadlo Twin-scroll. Výfukové plyny od válce 1 a 4 jsou soustředěny v jedné komoře a ty od válců 2 a 3 ve druhé komoře, což zlepšuje efektivitu využití energie v nich obsažené a rychlost reakce na požadavek zvýšení otáček motoru.
Maximální otáčky turbodmychadla dosahují až 220.000 min-1, plnicí tlak má maximum 1,3 bar, regulované přepouštěcím ventilem. Vysoký výkon je určován mj. plnicím tlakem, ale na druhou stranu limitován odolností paliva vůči detonačnímu hoření. V této souvislosti stojí za pozornost kompresní poměr 10,5:1, který patří k vůbec nejvyšším mezi zážehovými motory s přeplňováním.
Očekávaný benefit nižší kombinované spotřeby s ohledem na nižší zdvihový objem je v případě této motorizace spíše kosmetická záležitost. Golf GTI s motorem 2,0 TFSI umí teoreticky jezdit za 7,3 l/100 km, Peugeot 308 GTi za 6,9 l/100 km.
O náležitou zvukovou kulisu se stará Sound System. Nejedná se však o elektronické audiozařízení v interiéru, ale naladění výfukové soustavy motoru, která by mělo umět spojovat přiměřený zvukový projev při běžné jízdě a výraznější kulisu při využívání všech možností motoru.
Podvozek
Peugeot slibuje v 308 GTi potěšení z jízdy, dynamiku a stabilitu. Proti běžným verzím má francouzské GTi přední nápravu s čepy s ložisky většího průměru, speciální nastavení předních i zadních tlumičů, silnější tlumičovou vzpěru na přední nápravě a sériově dodávaná hliníková kola s pneumatikami 225/40 R18. Podvozek je snížen o 10 mm, čímž se celková výška této verze snížila na 1.488 mm a nižší je i těžiště.
Efektivitu brzdění zajišťují vnitřně chlazené přední kotouče 340x30 mm, zadní brzdové kotouče mají rozměry 290x12 mm, u modelu 308 unikátní.
Systém ESP je součástí základní výbavy a zahrnuje dynamickou kontrolu stability, elektronický rozdělovač brzdného účinku (REF) a brzdový asistent (EVA). Funkce kontrola stability, ASR (protiprokluzový systém) a EVA je možné deaktivovat (ESP Off).
Design
Vrchol modelové řady 308 odlišuje přední nárazník Sport převzatý z 308 CC, zadní nárazník s difuzorem v černé barvě, zadní křídlo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku a označení GTi na boku a na zadní části karoserie.
Odlišné prvky v interiéru zahrnují hliníkové pedály, opěrku levé řidičovy nohy a hliníkovou hlavici řadicí páky, sportovní volant v kůži s hliníkovými opěrkami a černě lakovaný středový panel.
Peugeot 308 GTi bude ve Francii uveden na trh 10. června 2010 za cenu od 26 900 €.
V České republice bude v první fázi – v létě 2010 - uveden motor 1,6 THP (147 kW) u verze karoserie 308 coupé-cabriolet. Pětidveřová verze GTi bude uvedena později.