Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147 kW) v roli špičkové motorizace

Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147 kW) v roli špičkové motorizace

 
 

Není GTi jako GTI. Zkratka, kterou v posledních letech používá především Volkswagen, má i u Peugeotu svou historii. Pod kapotou sportovněji laděných hatchbacků 308 se usadí asi nejlepší zážehový motor, jaký má skupina PSA momentálně k dispozici.

Zkratku GTi ve francouzském pojetí proslavily především verze odvozené z modelů 205 nebo 309 v osmdesátých letech. Později v devadesátých letech a po roce 2000 bylo na trh uvedeno dalších několik rychlejších Peugeotů (206 GTi, 207 GTi, 307 GTi), kterým však ze stínu 205 GTi vystoupit nepodařio. Novým pokusem bude novinka letošního léta - Peugeot 308 GTi.

200 koní z 1,6 THP
Silným srdcem skupiny PSA, určeným do malých vozů a do modelů nižší střední třídy, je známý čtyřválec 1,6 THP, který dostal úkol motorizovat i 308 GTi, zatímco konkurenční rychlé hatchbacky mívají běžně vysoce přeplňované čtyřválce s objemem 2,0 l, nebo dokonce ještě větší zdvihový objem.

Objemový handicap 1,6 THP nemá - v rámci kategorie - kupodivu zásadní vliv na konkurenceschopnost motoru, ani na dosahované jízdní výkony.

Nejvyšší výkon 147 kW je k dispozici mezi 5500 a 6800 min-1, což jsou s ohledem na přeplňování velmi vysoké otáčky. Momentové maximum 275 Nm je k mání při zcela sešlápnutém akcelerátoru mezi 1700 a 4500 min-1.

Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI
ModelPeugeot 308 GTiVW Golf GTI
Motor1,6 THP2,0 TSI
Převodovka6M6M
Zdvihový objem [cm3]15981984
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]147/5500-6800155/5300-6200
Nejvyšší toč. moment [Nm/ot/min]275/1700-4500280/1700-5200
Max. rychlost [km/h]-240
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,76,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,97,3

Technika motoru 1,6 THP (Turbo Haute Pression), vyvinutá ve spolupráci s BMW, je známá. Ventilový rozvod disponuje na sací straně proměnlivým zdvihem a časováním ventilů, na výfukové straně je proměnlivé časování. V sacím potrubí není klasická škrticí klapka v roli dávkovače množství směsi, její úlohu přebírá v běžném provozu změna zdvihu sacích ventilů, což vede k nižší spotřebě při nízkých zatíženích, která jsou v běžném provozu nejčastější.

Palivo je dodáváno přímo do spalovacích prostor a to pod tlakem až 120 bar. Zásobování vzduchem má na starost dvoukomorové turbodmychadlo Twin-scroll. Výfukové plyny od válce 1 a 4 jsou soustředěny v jedné komoře a ty od válců 2 a 3 ve druhé komoře, což zlepšuje efektivitu využití energie v nich obsažené a rychlost reakce na požadavek zvýšení otáček motoru.

Maximální otáčky turbodmychadla dosahují až 220.000 min-1, plnicí tlak má maximum 1,3 bar, regulované přepouštěcím ventilem. Vysoký výkon je určován mj. plnicím tlakem, ale na druhou stranu limitován odolností paliva vůči detonačnímu hoření. V této souvislosti stojí za pozornost kompresní poměr 10,5:1, který patří k vůbec nejvyšším mezi zážehovými motory s přeplňováním.

Očekávaný benefit nižší kombinované spotřeby s ohledem na nižší zdvihový objem je v případě této motorizace spíše kosmetická záležitost. Golf GTI s motorem 2,0 TFSI umí teoreticky jezdit za 7,3 l/100 km, Peugeot 308 GTi za 6,9 l/100 km.

O náležitou zvukovou kulisu se stará Sound System. Nejedná se však o elektronické audiozařízení v interiéru, ale naladění výfukové soustavy motoru, která by mělo umět spojovat přiměřený zvukový projev při běžné jízdě a výraznější kulisu při využívání všech možností motoru.

Podvozek
Peugeot slibuje v 308 GTi potěšení z jízdy, dynamiku a stabilitu. Proti běžným verzím má francouzské GTi přední nápravu s čepy s ložisky většího průměru, speciální nastavení předních i zadních tlumičů, silnější tlumičovou vzpěru na přední nápravě a sériově dodávaná hliníková kola s pneumatikami 225/40 R18. Podvozek je snížen o 10 mm, čímž se celková výška této verze snížila na 1.488 mm a nižší je i těžiště.

Efektivitu brzdění zajišťují vnitřně chlazené přední kotouče 340x30 mm, zadní brzdové kotouče mají rozměry 290x12 mm, u modelu 308 unikátní.

Systém ESP je součástí základní výbavy a zahrnuje dynamickou kontrolu stability, elektronický rozdělovač brzdného účinku (REF) a brzdový asistent (EVA). Funkce kontrola stability, ASR (protiprokluzový systém) a EVA je možné deaktivovat (ESP Off).

Design

Vrchol modelové řady 308 odlišuje přední nárazník Sport převzatý z 308 CC, zadní nárazník s difuzorem v černé barvě, zadní křídlo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku a označení GTi na boku a na zadní části karoserie.

Odlišné prvky v interiéru zahrnují hliníkové pedály, opěrku levé řidičovy nohy a hliníkovou hlavici řadicí páky, sportovní volant v kůži s hliníkovými opěrkami a černě lakovaný středový panel.

Peugeot 308 GTi bude ve Francii uveden na trh 10. června 2010 za cenu od 26 900 €.

V České republice bude v první fázi – v létě 2010 - uveden motor 1,6 THP (147 kW) u verze karoserie 308 coupé-cabriolet. Pětidveřová verze GTi bude uvedena později.

Anketa

Lepší GTI vzniká...
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 GTi: Čtyřválec 1,6 THP (147…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi – Duel obřích kufrů Peugeot 308 SW vs. Škoda Octavia Combi – Duel obřích kufrů

Kombíky nižší střední třídy jsou nejprodávanějšími auty…

Za volantem závodního Peugeotu 308 Racing Cup: Zážitek na celý život! (+videa) Za volantem závodního Peugeotu 308 Racing Cup: Zážitek na celý život! (+videa)

Nestává se tak často, abychom si na vlastní kůži okusili…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Na holešovickou tržnici za opravdovou módou: Na Mint marketu se představují zlaté ručičky českých návrhářek

Na holešovickou tržnici za opravdovou módou: Na Mint…

Koupit si oblečení v holešovické tržnici neznamená nutně jen obcházet tamější asijské stánkaře. Každý pátek a…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…