Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot Ion: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Elektrická budoucnost automobilu se zase o kousek přiblížila. Peugeot hodlá ještě letos začít v Evropě nabízet malé pětidveřové elektromobily. První kilometry s Ionem máme za sebou…

Skupina PSA se hodlá v nejbližších měsících zařadit k nevelkému počtu značek, které nabízejí elektromobily. I když ani Citroen, ani Peugeot nemají díky portfoliu orientovanému na malá auta a vozy nižší střední třídy zásadní problém s flotilovým průměrem emisí CO2, skupina chce patřit k těm značkám, které budou mezi prvními na novém elektro-trhu s automobily.

Ačkoliv má skupina PSA za sebou úspěšnou éru výroby elektrických vozů (Peugeot 106/Citroen Saxo, Peugeot Partner/Citroen Berlingo), vsadila nejprve na rozšíření spolupráce s japonským Mitsubishi.

V první fázi, od konce letošního roku, bude Peugeot i Citroen nabízet značkové verze japonského Mitsubishi i-MiEV. Automobil vyráběný v Japonsku se tam již také prodává a testy v reálném provozu běží například ve Velké Británii. Verze s levostranným řízením a individualizovaným designem ve stylu obou francouzských značek by se měly objevit ještě letos.

Na domácím trhu – ve Francii – je projekt zavedení elektromobilu Peugeot Ion do provozu nejdál. Konkrétní způsob prodeje ještě není stanoven, ale jak výrobce, tak poskytovatel elektrické energie jednají o co nejméně bolestném financování elektromobilní budoucnosti. Problémem je vysoká cena akumulátorů a tím i celého vozidla. Nejprve tak zřejmě bude zákazníkům z řad státních i nestátních organizací nabídnuta leasingová smlouva s měsíčním poplatkem kolem 500 Euro, která by pomohla pomoci s rozšířením pětidveřového mikroautomobilu v ceně asi 35.000 Euro. Samotné provozní náklady (tvoří je zejména poplatky za elektřinu) jsou podle výrobce výrazně nižší, než u konvenčních malých aut s turbodieselovým motorem.

V České republice automobilka vede jednání s elektrárenskou skupinou ČEZ a veřejnosti automobil představila na začátku května v rámci pražských dnů elektromobility.

Při té příležitosti jsme mohli krátce vyzkoušet prototyp Peugeotu Ion, postavený na bázi japonské verze Mitsubishi i-MiEV. Automobil s délkou 3480 mm, šířkou jen 1475 mm a výškou 1610 mm, měl ještě volant na pravé straně a nekompletní interiér, ale vnější design – s prvky specifickými pro značku Peugeot – byl již definitivní.

Až se Ion dostane do prodeje, stane se po dlouhé době prvním modelem značky, jehož koncepce bude stavět na uspořádání vše vzadu. Synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu 47 kW je skutečně umístěn u zadní tuhé nápravy, příčně ustavené panhardskou tyčí. Točivý moment 180 Nm vypadá více než slibně, k dispozici má být od nulových otáček do 2500 min-1, motor zvládá až 8000 min-1.

Uvnitř je s přivřenýma očima místo pro čtyři dospělé. K automobilu je ale potřeba přistupovat jako k přemisťovadlu, splňujícímu základní přepravní potřeby ve městech a jejich blízkém okolí. Japonská kategorie kei se mj. vyznačuje velmi malou šířkou, a tak dva dospělí jsou v Ionu v těsné blízkosti, ať se potkají vpředu nebo vzadu. Naopak v podélném směru, navzdory male délce a díky velkému rozvoru, není s místem problém, a podobné je to i s výškou nad sedáky. Zvyknout si musíte na to, že když sedíte na zadních místech, nezbývá už za vaší hlavou prostor na efektivní deformační zónu, neboť zadní sklo dělí od hlavové opěrky jen centimetry.

Řidič sedí v tomto konkrétním prototypu vpravo a to dost blízko dveřním výplním. Rozměry sedadel jsou zřejmě limitovány omezenou vnitřní šířkou, a tak postrádají sebemenší náznak bočního vedení těla. Volant je s ohledem na rozměry auta gigantický, inu, co je v pořádku v Outladeru, nemusí být to pravé ořechové v mikroautě.

Zavazadlový prostor je dobře přístupný pátými dveřmi, ale smířit se u 3,5m dlouhého auta musíte se skromným objemem 170 l. Pod podlahou není úložná schránka ani rezerva, ale řídicí elektronika.

Ovládání auta je velmi jednoduché. Dvoupedálová skupina a jednoduchý volič uprostřed připomínají jízdu s autem, vybaveným automatickou převodovkou. Převodovka v tomto autě sice je, ale jen jednostupňová, takže k reálnému řazení nedochází. V Peugeotu se volí jen mezi jízdou vpřed, vzad a neutrálem, ve výchozím Mitsubishi i-MiEV existuje navíc volba intenzity rekuperačního brzdění.

Elektromotor je při akceleraci a jízdě konstantní rychlostí velmi tichý, při elektrickém brzdění se energie alespoň částečně vrací do akumulátorů a Ion se zvukově projevuje podobně jako tlumená, elektricky brzdící tramvaj. V rychlostech nad 50 km/h, kdy dochází k většímu zatížení motoru, se zvuková hladina zvyšuje, trochu překvapivé je, že je místy srovnatelná s malými turbodiesely.

Řidičsky je nejzajímavější akcelerace z klidu asi do 60 km/h, kdy Ion s přehledem stačí nejen okolnímu provozu, ale i jeho rychlejším účastníkům. Ve vyšších rychlostech elektromotoru dochází dech, podobně jako u jiných elektromobilních řešení. Akcelerace z klidu na 100 km/h má podle výrobce zabrat 15 s. Nejvyšší rychlost činí 130 km/h.

Řízení je velmi lehké, ale to se může snadno změnit, protože natáčení kol posiluje elektromotorický posilovač a testovaný automobil byl ještě v prototypovém stádiu. Elektromotor se stará taky o činnost kompresoru klimatizace a podtlak v brzdovém posilovači.

Poměrně nákladná komponenta dnešních elektroaut – trakční lithiové akumulátory – je u tohoto vozidla umístěna pod podlahou, blízko těžiště automobilu. Akumulátorová sada má kapacitu 16 kWh, na 80 % své kapacity se při napětí 380 V dobije za půl hodiny, v klasické zásuvce na 220 V plné nabití trvá šest hodin. Normovaný dojezd s plně nabitými akumulátory má činit 130 km.

Přestože je Ion jen o málo delší než stosedmička, jeho pohotovostní hmotnost se díky aku-sadě vyšplhala na úctyhodných 1100 kg. To limituje chování vozidla za jízdy i podélnou dynamiku. Dokonce i brzdový pedál bylo třeba v testovaném autě dost důrazně sešlapovat, aby na křižovatkách automobil zastavil.

Z hlediska valivého odporu optimální úzké pneumatiky 145/65 R15, mohou jen těžko přenášet takové boční síly, jaké jsme si v posledních letech zvykli novým automobilům při rychlých průjezdech zatáčkami udělovat. Proto je třeba se smířit s tím, že k elektromobilům tohoto formátu jednoznačně patří pouze defenzivní a promyšlená jízda, při které adrenalin generují jen řidiči okolních aut bránící plynulosti vaší jízdy.

Mitsubishi má dodat skupině PSA v následujících pěti letech 100 tisíc elektromobilů na bázi model i-MiEV. Značky Citroën a Peugeot si tento objem rozdělí rovným dílem. Peugeot počítá s plynulým nárůstem odbytu, cílový objem prodeje Ionu činí 15.000 vozů ročně od roku 2013.

Definitivní soud nad schopnostmi Peugeotu Ion bude možno vyřknout až po svezení se sériovým exemplářem, které by se mohlo konat ještě letos.

Dalšími plánovanými elektromodely jsou Partner EV a pravděpodobně i vozítko, vycházející ze studie BB1.

V roce 2011 přijdou na trh diesel-hybridy s elektromotorem pohánějícím zadní kola (3008 Hybrid4), v roce 2012 bude systém rozšířen o možnost dobíjení akumulátorů ze zásuvky, což dále sníží kombinovanou spotřebu a emise CO2 pod úroveň 50 g/km.

Ondřej Láník
Diskuze (8)
16. 7. 2010 21:11
Re: i-MiEV
Objavil si Ameriku... :-!
Avatar - JirkaVejrazka
15. 7. 2010 15:58
Re: Je super
Jojo, plati. Ja tam taky jezdim padesat, i kdyz se mi obvykle od Pankrace az na I.P. Pavlova v motoru nepohne ani valec :-(
Avatar - pelikoš
15. 7. 2010 14:02
Re: Z venku huj...
asi ne,nejdál je zřejmě NISSAN LEAF ;-)
15. 7. 2010 12:32
Re: Z venku huj...
A dalších sto let ještě budou.
Avatar - Ricardo
15. 7. 2010 10:24
Re: Z venku huj...
Každý nějak začínal a elektromobily jsou i po 100 letech existence pořád na začátku...