Peugeot L500 R Hybrid: Ke stoletému výročí

 

V neděli 29. května se jede stý ročník 500 mil Indianapolis. Peugeot vzpomíná na své poslední vítězství v tomto závodě, shodou okolností sto let staré.

Indy 500, jak závodu přezdívají Američané, se na čtyřkilometrovém oválu jela poprvé v roce 1911. Konání klání přerušila pouze dvakrát válka, USA do obou konfliktů navíc vstoupily později. Peugeoty zvítězily celkem třikrát, v roce 1913 Jules Goux, právě před stoletím Brit s italskými kořeny Dario Resta a ještě po válce (1919) Howard Wilcox. Francouzská automobilka navíc předtím triumfovala dvakrát v domácí Grand Prix (Georges Boillot v letech 1912 a 1913).

Většinu vítězství získal typ L76, písmenko L znamenalo „lion“, tedy lva, emblém firmy, číslo 76 pak objem motoru 7,6 l Výkon 109 kW byl na tehdejší dobu enormní. Resta ovšem seděl za volantem odvozeného L45, kvůli novým předpisům musel být zdvihový objem zredukován. Opět šlo o řadový čtyřválec DOHC s 84 kW. 30. května 1916 v Indianapolis dosáhl průměru přes 135 km/h. Týmu, který se na vzniku obou vozů podílel, se říkalo „Les Charlatans“ (šarlatáni), vedl jej konstruktér Ernest Henry a součástí byli i závodní jezdci Goux, G. Boillot a a Paul Zuccarelli. Francouzská automobilka oslavuje jubileum konceptem nazvaným L500 R Hybrid.

Futuristická studie vypadá jako vystřižená ze hry Gran Turismo 6, ale do ní už Peugeot jeden příspěvek má a to stačí. Novinka je závodní vizí budoucnosti, skutečně, protože se do ní vejde pouze pilot. Původní L45, který nechybí na sérii firemních snímků, byl pochopitelně dvoumístný, monoposty přišly až později a ve voze seděl kromě jezdce i mechanik.

Radikálního následníka navrhlo oddělení Peugeot Sport, kokpit je jakousi samostatnou „plovoucí“ kapslí uvnitř karoserie. V interiéru najdeme maličký volant, nechybí v současnosti neustále vyvíjený i-Cockpit, jenže údaje se promítají na dva displeje holograficky. Součástí je i head-set, který virtuálně zprostředkuje přítomnost druhého muže. Zajímavostí hýří tři samostatné zadní reflektory, které se vzaly inspiraci ze současných sériových peugeotů.

Srdcem studie je konvenční spalovací motor s výkonem 199 kW (270 k), kterému pomáhají dvě elektrické jednotky, umístěné vpředu a vzadu. Kombinovaný výkon pěti stovek koní (368 kW) koresponduje s označením vozu. Newtonmetrů je k dispozici 730, což mu umožňuje zrychlit z klidu na stovku během 2,5 s. Kilometr s pevným startem zvládne metr nízký a pouhou tunu vážící supersport za 19 s.

Originál evokuje i barevné provedení, kde převládají modrá a červená barva. Restův vůz měl rudá kola i interiér a také startovní číslo 17. To najdeme rovněž na moderní vzpomínce, jen černé.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 
Zdroj: Peugeot, UCP.com, Wikipedia

Štítky Peugeot Supersport

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí rozhodli z brejků

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí…

Fotbalisté Plzně ve třetím utkání v základní skupině Evropské ligy nečekaně prohráli na hřišti Lugana 2:3 a…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…