Peugeot L500 R Hybrid: Ke stoletému výročí

 

V neděli 29. května se jede stý ročník 500 mil Indianapolis. Peugeot vzpomíná na své poslední vítězství v tomto závodě, shodou okolností sto let staré.

Indy 500, jak závodu přezdívají Američané, se na čtyřkilometrovém oválu jela poprvé v roce 1911. Konání klání přerušila pouze dvakrát válka, USA do obou konfliktů navíc vstoupily později. Peugeoty zvítězily celkem třikrát, v roce 1913 Jules Goux, právě před stoletím Brit s italskými kořeny Dario Resta a ještě po válce (1919) Howard Wilcox. Francouzská automobilka navíc předtím triumfovala dvakrát v domácí Grand Prix (Georges Boillot v letech 1912 a 1913).

Většinu vítězství získal typ L76, písmenko L znamenalo „lion“, tedy lva, emblém firmy, číslo 76 pak objem motoru 7,6 l Výkon 109 kW byl na tehdejší dobu enormní. Resta ovšem seděl za volantem odvozeného L45, kvůli novým předpisům musel být zdvihový objem zredukován. Opět šlo o řadový čtyřválec DOHC s 84 kW. 30. května 1916 v Indianapolis dosáhl průměru přes 135 km/h. Týmu, který se na vzniku obou vozů podílel, se říkalo „Les Charlatans“ (šarlatáni), vedl jej konstruktér Ernest Henry a součástí byli i závodní jezdci Goux, G. Boillot a a Paul Zuccarelli. Francouzská automobilka oslavuje jubileum konceptem nazvaným L500 R Hybrid.

Futuristická studie vypadá jako vystřižená ze hry Gran Turismo 6, ale do ní už Peugeot jeden příspěvek má a to stačí. Novinka je závodní vizí budoucnosti, skutečně, protože se do ní vejde pouze pilot. Původní L45, který nechybí na sérii firemních snímků, byl pochopitelně dvoumístný, monoposty přišly až později a ve voze seděl kromě jezdce i mechanik.

Radikálního následníka navrhlo oddělení Peugeot Sport, kokpit je jakousi samostatnou „plovoucí“ kapslí uvnitř karoserie. V interiéru najdeme maličký volant, nechybí v současnosti neustále vyvíjený i-Cockpit, jenže údaje se promítají na dva displeje holograficky. Součástí je i head-set, který virtuálně zprostředkuje přítomnost druhého muže. Zajímavostí hýří tři samostatné zadní reflektory, které se vzaly inspiraci ze současných sériových peugeotů.

Srdcem studie je konvenční spalovací motor s výkonem 199 kW (270 k), kterému pomáhají dvě elektrické jednotky, umístěné vpředu a vzadu. Kombinovaný výkon pěti stovek koní (368 kW) koresponduje s označením vozu. Newtonmetrů je k dispozici 730, což mu umožňuje zrychlit z klidu na stovku během 2,5 s. Kilometr s pevným startem zvládne metr nízký a pouhou tunu vážící supersport za 19 s.

Originál evokuje i barevné provedení, kde převládají modrá a červená barva. Restův vůz měl rudá kola i interiér a také startovní číslo 17. To najdeme rovněž na moderní vzpomínce, jen černé.

Spolupracujeme s TipCars.com
Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací

Stále více Němců se v posledních letech nechává pohřbít v…

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

 
Zdroj: Peugeot, UCP.com, Wikipedia

Štítky Peugeot Supersport

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací úder za mrtvé křesťany

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací…

Egyptské letectvo provedlo nálety v Libyi. Cílem byly tábory, ve kterých se cvičili teroristé, kteří v pátek…

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve Strakově akademii

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve…

Strakova akademie je sídlem české vlády, aktuálně kabinetu Bohuslava Sobotky (ČSSD), i proto je přístupná jen…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Vážený pane Höschle! Vážím si Vás jako odborníka v oboru psychiatrie, poslouchám Vás rád a Vaše názory jsou pro…

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady. Překročí strana pomyslný Rubikon?

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady.…

Tuto sobotu a neděli proběhne v Praze poměrně ostře sledovaný sjezd KDU-ČSL. Strana si na něm nejen zvolí své…