Peugeot Onyx je jméno pro hybridní supersport, tříkolový skútr i jízdní kolo

 

Peugeot si pro domácí autosalon připravila rovnou trojici konceptů, které spojuje jméno a design, ale rozděluje způsob pohonu a počet stop, které vytvářejí.

Francouzská automobilka se lve ve znaku za posledních třicet představila celou řadu konceptu supersportovních vozů, z nichž ty nejslavnější představují především trojčata z osmdesátých let - Quasar (1984), Proxima (1986), Oxia (1988) s motory umístěnými před zadní nápravou a potom kupé 907 z roku 2004 s dvanáctiválcovým motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Dalším konceptem do této řady se stane dvoumístné kupé Onyx na jehož vývoji se podílela divize Peugeot Sport. Ta použila na základní konstrukci prostorového rámu kompozitní materiály. Výsledkem je skelet, který tvoří jen dvanáct dílů a jeho hmotnost nepřesahuje 100 kg.

Povrchové panely karoserie jsou z uhlíkových vláken lakovaných černou barvou a přední blatníky spolu dveřmi jsou vyrobeny z mědi a jsou pouze vyleštěny, takže jejich odstín i povrchová struktura se budou s postupem času měnit.

Peugeot Onyx nabízí pohled na blízkou budoucnost vzhledu sériových modelů francouzské značky a pokračuje v rozvíjení jejího současného stylu. Zároveň mají tvary karoserie zajišťovat součinitel aerodynamického odporu vzduchu Cd 0,30.

K dosažení hmotnosti 1100 kg přispívá u automobilu s délkou 4,65 m, šířkou 2,20 m a výškou 1,13 m i použití polymethylmetakrylátu na zasklení. Kupé stojí na 20palcových kolech obutých do pneumatik o rozměrech 275/30 vpředu a 345/30 vzadu. Brzdový systém využívá karbonové kotouče o průměru 380 mm vpředu a 355 mm vzadu.

Peugeot Sport stojí i za vznětovým motorem V8 HDi FAP o objemu 3,7 litru s výkonem okolo 441 kW (600 k). Tento turbodiesel je umístěn před zadní nápravou, jejíž kola roztáčí prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Vzduch potřebný k chlazení motoru je nasáván prostřednictvím dvojice NACA otvorů na střeše.

Kromě vznětového osmiválce je Peugeot Onyx vybaven i elektromotorem. Ten je umístěn u přední nápravy a je součástí hybridního ústrojí Hybrid4. Elektromotor disponuje výkonem 59 kW (80 k) a energii mu poskytují lithium-iontové baterie, které se dobíjejí prostřednictvím rekuperace kinetické energie při brzdění.

Přístup do interiéru umožňují dveře se zvláštním kinematickým mechanismem. Při otevření se vnější měděný plášť dveřního dílu oddělí, posune se o několik centimetrů do boku a pak se otočí kolem své osy.

Interiér zaujme svým designem i použitými materiály. Prostor sedadel, středového tunelu, zadní stěny a podlahy totiž tvoří jeden celek beze švů a spojů. Tento jeden rozměrný díl je vyroben ze stlačené a tažené plsti, proložené karbonem a plní několik funkcí běžně zajišťovaných různými díly: odhlučnění, podlaha, konzola, skořepinová sedadla.

Plstěné polstrování se vyrábí z tradičních materiálů – ze spřádané vlny s proplétanými vlákny, lze ho plně recyklovat. Navíc zlepšuje kvalitu vzduchu v kabině tím, že jej odvlhčuje.

Na výrobu palubní desky je použit materiál, který Peugeot označuje jako Newspaper Wood. K jeho výrobě se využívá použitý novinový papír, který se slisuje a vytvoří kuličky pro výrobu dílů. Na povrchu se rýsují drobné žilky a lze vidět i písmena z použitých novin.

Kromě netradičních přírodních a recyklovaných materiálů si posádka v interiéru užije i leštěný hliník, který je použit na kliky dveří, ovladače na volantu, tlačítka pod stropem a řadu dalších detailů. I v interiéru vystupuje na povrch struktura uhlíkových vláken na volantu, části palubní desky i sloupcích karoserie.

Provozní údaje a informace o fungování hybridního pohonu se zobrazují na digitálních displejích. Větší z nich nahrazuje přístrojový štít a ten menší je umístěn přímo na volantu. Součástí výbavy Peugeotu Onyx je i skleněný flakón s parfémem umístěný ve středové konzole. Z něj se vůně, jejíž intenzitu lze ovlivňovat, šíří do prostoru kabiny prostřednictvím výdechů na palubní desce.

Společnost bude supersportovnímu kupé v Paříži dělat hybridní supertříkolka Peugeot Onyx Concept Scooter s příbuznými liniemi a stejnými barvami svého exteriéru. Tento koncept městského tříkolového skútru je plug-in hybridem spojujícím zážehový motor o objemu 0,4 litru s elektromotorem. Výsledkem je výkon 45 kW (61 k) a točivý moment 58 Nm.

Peugeot Onyx Concept Scooter na kolech o rozměrech 200/50 R17 dosáhne maximální rychlosti 150 km/h, ale jeho hlavní předností má být spotřeba paliva pouhých 2,0 litru na 100 km. Při rychlosti 50 km/h ujede čistě na elektřinu 30 km a při využití spalovacího motoru se jeho dojezd prodlouží na 500 km, což jsou velmi slušné hodnoty na stroj určený primárně pro pohyb ve městě.

Navíc oproti běžným skútrům nabízí Onyx Concept Scooter dva jízdní režimy označené Sport a Urban, při nichž se mění pozice jezdce za řidítky. V režimu Sport sedí jezdec podobně jako silničním motocyklu, kdy nohy směřují dozadu a tělo je skloněno nad nádrží, zatímco v režimu Urban je pozice jezdce vzpřímená a nohy směřují dopředu jako u běžného skútru.

Třetí členem skupiny konceptů pro Paříž je silniční jízdní kolo Peugeot Onyx Concept Bike. To se pyšní jednodílným karbonovým rámem a při jeho navrhovaní bylo myšleno na co nejnižší odpor vzduchu a i proto jsou všechny bowdeny vedeny rámem. V řidítkách je integrován přístrojový panel a kolo je vybaveno baterií poskytující energii i pro elektrické ovládání změny převodů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Otrávených dravců rapidně přibylo. Po pachatelích půjde psí specialista Sam

Otrávených dravců rapidně přibylo. Po pachatelích…

V Česku je letos nejvíc otrávených dravců od roku 2000, kdy se tyto případy evidují. Na rapidní nárůst upozornil…

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…