Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot Onyx Scooter: Hybridní tříkolka pro dva

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Rodinka Peugeotů Onyx čítá tři členy. Francouzský výrobce uvolnil další fotografie hybridní tříkolky.

Peugeot vedle hybridního sportovního kupé Onyx a jízdního kola Onyx Concept Bike představí v Paříži i „supertříkolku“ Onyx Scooter. Také tento koncept je hybridem, byť jej zcela jistě nepohání turbodiesel, nýbrž zážehová jednotka. Francouzský „lev“ se ovšem zmiňuje pouze o „motoru s vnitřním spalováním“. Má objem 400 cm3 a v kombinaci s elektromotorem dává dohromady 45 kW. Na sedmnáctipalcové zadní kolo s pneumatikou rozměru 200/50 R17 se přenáší 58 Nm točivého momentu.

Lithium-iontové akumulátory plug-in hybridu lze dobíjet z běžné elektrické sítě. Samozřejmostí je brzdění s rekuperací, při deceleraci se do baterií ukládá energie, která je pak využívána při zrychlení. Onyx Scooter ujede čistě na elektřinu 30 km rychlostí do 50 km/h. Do města tedy ideální, byť určitě nemá rozměry malé padesátky či stopětadvacítky. Celkový dojezd ale činí až 500 km. Pokud bude případný řidič dosytosti využívat dynamických parametrů, konkrétně maximální rychlosti 150 km/h, pak jej dosáhne jen stěží. Peugeot udává velmi nízkou kombinovanou spotřebu 2 l/100 km.

Svalnaté tvary futuristické tříkolky v matné černi s měděnými (!) boky i toto konkrétní barevné schéma včetně aplikace kovu korespondují s vizáží sportovního kupé Onyx. Hlavní zajímavostí studie skútru je ClipBox: odnímatelná schránka mezi sedačkou a přístrojovým štítem. V režimu Sport je ovšem na svém místě a tříkolka tak připomíná supersportovní motocykl. A to hlavně pozicí jezdce, který spíše leží a nohy má posunuté dozadu. V módu Urban sedí klasicky vzpřímeně s nohama před sebou jako na běžném skútru, „zavazadlový prostor“ je pryč. Mimochodem, vejdou se do něj například dvě přilby pro pilota i případnou spolujezdkyni, ta si ale komfortu vzadu moc neužije.

Peugeot vyrábí jednostopá vozidla (byť tříkolka jím není) s řídítky prakticky stejně dlouho jako automobily, už od konce 19. věku. Po druhé světové válce ale zastavil produkci tradičních motorek a přeorientoval se jen na mopedy a skútry. O případné sériové produkci Onyxu Scooter zatím nepadlo ani slovo.



Aleš Dragoun
Diskuze (8)
24. 9. 2012 23:00
Re: Slabý článek
Naprosto souhlasím, cpát do sporťáků technologie pro úsporu paliva na úkor extrémního zvýšení hmotnosti a zhoršení dynamiky, to nedává smysl. Moc mě mrzí, že se touto cestou vydala Honda i Toyota, tím si tyto dříve sportovní značky zcela podkopaly dlouho budovanou image. Dřív jejich auta byly o emocích a duši, dneska je řídít, to je jako hrát počítačovou hru - o ničem. Třeba dnešní tlustá těžká CRZ ve srovnání se starou CRX, to je prostě odpad který nelze nazývat sportovním autem.
Ale k dieselu ve skůtru - 400 ccm je zbytečně moc, dovedu si představit diesel generátor 100-200ccm, lehkou hliníkovou kostru, elektromotor přímo v zadním kole. Baterie LiFePO4, hmotnost klidně do 150 kilo. Není to nemožný, jen se musí chtít. Když se sníží "mrtvá" hmotnost, může se snížit i hmotnost baterek a celého pohonu beze změny dynamických vlastností a zhoršení dojezdu. To ale nepůjde stylem že se vezme už existující skůtr a dovnitř se to všechno nabastlí, musí vzniknout nová konstrukce. Jako se to povedlo s GM EV1 - úplně nová koncepce a fungovalo to tak skvěle, že je museli všechny zničit aby se nestaly vzorem. Přece jen dojezd skoro 300 km na jedno nabití s tehdejšími technologiemi byl mazec.
24. 9. 2012 13:11
Re: Slabý článek
onyx je cely trojlistek pomedenejch priblizovadel s elektropohonem, autak, trojkolka a kolo.. a jedno je blaznivejsi nez druhe, Mozna tak by melo aspon jakous takous cenu to kolo.. :'-(
24. 9. 2012 12:05
Re: Slabý článek
No, ale tady je řeč o skútrech....
24. 9. 2012 11:48
Re: Slabý článek
U Peugeotu byli vzdycky streleni, byli to oni, kteri pripravili futuristicky koncept dieseloveho supersportu RC v roce 2002 a hybridniho Hy motion v 2008 .. Onyx je z podobneho testa.
Mnoho povyku pro nic a naprosto nesmyslna koncepce s nulovou sanci na dotazeni do finalni vyroby.

To hybridni "supersporty" u BMW a Porsche jsou z jineho testa, tam je do vyroby dostanou i kdyby kvuli tomu meli poslat fabriku do cervenych cisel.
Predpovidam tomu horsi financni ztraty nez vyprodukovala Ampera.
Cela koncepce downsizovaneho hybridniho silnicniho supersportu s normalni homologaci do provozu pod fanglickou nizsi spotreby a emisi CO2 je od zakladu naprosto spatna a zvracena myslenka. Supersport principialne nemuze resit spotrebu na ukor jizdnich vykonu. Jinak uz to neni supersport, ale rodinny prius.
24. 9. 2012 10:32
Re: Slabý článek
Spojení diesel, generátor, baterie a elektromotor by možná z funkčního hlediska mohlo ve skútru fungovat i velmi dobře, včetně úspornosti z hlediska pohonných hmot, lépe pohonných médií. Je otázka, zda ho pořešit jako elektro s generátorem nebo hybrid či dokonce plug-in.

Jedno je ale jisté. (Pominu-li cenu, jejíž přijatelná hranice se může narodit až od desítek tisíc vyrobených kusů, což není moc reálné.) Bude mít vysokou hmotnost. Už dnes má větší skútr hmotnost víc než 200 kg. Nejsou výjmkou i hmotnosti 250 - 260 kg. Na tom se prostě jede z prde.e. Dálniční parník nebo meziměstská-příměstská těžká byť komfortní motorka s automatem. To je jízda skoro jak na Harleyi. Porovnej třeba s R1, která má 200 kg, chceš-li se skútrem tak s jakoukoliv 125-300ccm.

Tím, že píšeš malý, lehký, jistě myslíš kategorii skútrů na městský provoz pro denní použití. Ale již dnes má skútr 400 ccm hmotnost takovou, že do kočárkárny v paneláku ho nedáš (myšleno obrazně). A to ještě není hybrid.

Chtěl jsem jen nastínit několik problémů s tím spojených. Skupina zbylých kupců, kterým by přesto tato koncepce vyhovovala by nebyla tak velká, aby se cena mohla dostat k nějaké akceptovatelné úrovni. Bohužel.

P.S. Tříkolka tohoto typu pocitově velmi dobře eliminuje vysokou hmotnost stroje, funguje pompézně a vzbuzuje pocit naprosté jistoty i u začátečníků. Opět, jako se vším, je to ale něco za něco.