Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot Onyx je jméno pro hybridní supersport, tříkolový skútr i jízdní kolo

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Peugeot si pro domácí autosalon připravila rovnou trojici konceptů, které spojuje jméno a design, ale rozděluje způsob pohonu a počet stop, které vytvářejí.

Francouzská automobilka se lve ve znaku za posledních třicet představila celou řadu konceptu supersportovních vozů, z nichž ty nejslavnější představují především trojčata z osmdesátých let - Quasar (1984), Proxima (1986), Oxia (1988) s motory umístěnými před zadní nápravou a potom kupé 907 z roku 2004 s dvanáctiválcovým motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Dalším konceptem do této řady se stane dvoumístné kupé Onyx na jehož vývoji se podílela divize Peugeot Sport. Ta použila na základní konstrukci prostorového rámu kompozitní materiály. Výsledkem je skelet, který tvoří jen dvanáct dílů a jeho hmotnost nepřesahuje 100 kg.

Povrchové panely karoserie jsou z uhlíkových vláken lakovaných černou barvou a přední blatníky spolu dveřmi jsou vyrobeny z mědi a jsou pouze vyleštěny, takže jejich odstín i povrchová struktura se budou s postupem času měnit.

Peugeot Onyx nabízí pohled na blízkou budoucnost vzhledu sériových modelů francouzské značky a pokračuje v rozvíjení jejího současného stylu. Zároveň mají tvary karoserie zajišťovat součinitel aerodynamického odporu vzduchu Cd 0,30.

K dosažení hmotnosti 1100 kg přispívá u automobilu s délkou 4,65 m, šířkou 2,20 m a výškou 1,13 m i použití polymethylmetakrylátu na zasklení. Kupé stojí na 20palcových kolech obutých do pneumatik o rozměrech 275/30 vpředu a 345/30 vzadu. Brzdový systém využívá karbonové kotouče o průměru 380 mm vpředu a 355 mm vzadu.

Peugeot Sport stojí i za vznětovým motorem V8 HDi FAP o objemu 3,7 litru s výkonem okolo 441 kW (600 k). Tento turbodiesel je umístěn před zadní nápravou, jejíž kola roztáčí prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Vzduch potřebný k chlazení motoru je nasáván prostřednictvím dvojice NACA otvorů na střeše.

Kromě vznětového osmiválce je Peugeot Onyx vybaven i elektromotorem. Ten je umístěn u přední nápravy a je součástí hybridního ústrojí Hybrid4. Elektromotor disponuje výkonem 59 kW (80 k) a energii mu poskytují lithium-iontové baterie, které se dobíjejí prostřednictvím rekuperace kinetické energie při brzdění.

Přístup do interiéru umožňují dveře se zvláštním kinematickým mechanismem. Při otevření se vnější měděný plášť dveřního dílu oddělí, posune se o několik centimetrů do boku a pak se otočí kolem své osy.

Interiér zaujme svým designem i použitými materiály. Prostor sedadel, středového tunelu, zadní stěny a podlahy totiž tvoří jeden celek beze švů a spojů. Tento jeden rozměrný díl je vyroben ze stlačené a tažené plsti, proložené karbonem a plní několik funkcí běžně zajišťovaných různými díly: odhlučnění, podlaha, konzola, skořepinová sedadla.

Plstěné polstrování se vyrábí z tradičních materiálů – ze spřádané vlny s proplétanými vlákny, lze ho plně recyklovat. Navíc zlepšuje kvalitu vzduchu v kabině tím, že jej odvlhčuje.

Na výrobu palubní desky je použit materiál, který Peugeot označuje jako Newspaper Wood. K jeho výrobě se využívá použitý novinový papír, který se slisuje a vytvoří kuličky pro výrobu dílů. Na povrchu se rýsují drobné žilky a lze vidět i písmena z použitých novin.

Kromě netradičních přírodních a recyklovaných materiálů si posádka v interiéru užije i leštěný hliník, který je použit na kliky dveří, ovladače na volantu, tlačítka pod stropem a řadu dalších detailů. I v interiéru vystupuje na povrch struktura uhlíkových vláken na volantu, části palubní desky i sloupcích karoserie.

Provozní údaje a informace o fungování hybridního pohonu se zobrazují na digitálních displejích. Větší z nich nahrazuje přístrojový štít a ten menší je umístěn přímo na volantu. Součástí výbavy Peugeotu Onyx je i skleněný flakón s parfémem umístěný ve středové konzole. Z něj se vůně, jejíž intenzitu lze ovlivňovat, šíří do prostoru kabiny prostřednictvím výdechů na palubní desce.

Společnost bude supersportovnímu kupé v Paříži dělat hybridní supertříkolka Peugeot Onyx Concept Scooter s příbuznými liniemi a stejnými barvami svého exteriéru. Tento koncept městského tříkolového skútru je plug-in hybridem spojujícím zážehový motor o objemu 0,4 litru s elektromotorem. Výsledkem je výkon 45 kW (61 k) a točivý moment 58 Nm.

Peugeot Onyx Concept Scooter na kolech o rozměrech 200/50 R17 dosáhne maximální rychlosti 150 km/h, ale jeho hlavní předností má být spotřeba paliva pouhých 2,0 litru na 100 km. Při rychlosti 50 km/h ujede čistě na elektřinu 30 km a při využití spalovacího motoru se jeho dojezd prodlouží na 500 km, což jsou velmi slušné hodnoty na stroj určený primárně pro pohyb ve městě.

Navíc oproti běžným skútrům nabízí Onyx Concept Scooter dva jízdní režimy označené Sport a Urban, při nichž se mění pozice jezdce za řidítky. V režimu Sport sedí jezdec podobně jako silničním motocyklu, kdy nohy směřují dozadu a tělo je skloněno nad nádrží, zatímco v režimu Urban je pozice jezdce vzpřímená a nohy směřují dopředu jako u běžného skútru.

Třetí členem skupiny konceptů pro Paříž je silniční jízdní kolo Peugeot Onyx Concept Bike. To se pyšní jednodílným karbonovým rámem a při jeho navrhovaní bylo myšleno na co nejnižší odpor vzduchu a i proto jsou všechny bowdeny vedeny rámem. V řidítkách je integrován přístrojový panel a kolo je vybaveno baterií poskytující energii i pro elektrické ovládání změny převodů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
13. 9. 2012 19:36
Re: medene plechy
nic, zdvojilo se mi to.
13. 9. 2012 19:36
Re: medene plechy
Neprožívej to tolik, je to jenom koncept, možná pouze designové cvičení. Mám vážné pochyby, že by to někdy uvidělo, byť jen v omezené sérii, výrobu.

Ošetřit měď, aby tak rychle neoxidovala, ale přesto také lze.

Kdyby se to ale v ČR čistě náhodou vyskytlo, asi by majitel neřešil leštění, ale řešil by chybějící díly které jsou z mědi. (Pro méně chápavé nebo unavené : po zastavení na veřejnosti a opuštění auta budou v okamžení tam, kde jsou všechny měděné okapy.) :-! >:D ;-\
13. 9. 2012 11:12
medene plechy
Frantici jsou na hlavu, ale ze jsou takhle na hlavu, to jsem necekal.
Karbonove sasi a medene blatniky 8-s
Med je tezka, mekka a i kdyz nepujde asi o cistou med ale nejakou bronzovou slitinu, je to porad napytel.
A zmena barvy ? Pokud nekdo lesti medeny lustr, tak asi vi jaka to je zabava.. zdrapane, flekate a hnusne uz po mesici na ovzdusi. Co s tim udela SO2 a spinava voda je snad kazdemu jasne.. odporne cerno hnedo zelene mapy...
O palubni desce ze starejch novin u auta v cenne pres 3 mega (odhad) se snad nema cenu bavit. Tohle navrhli zhuleni magori pro dalsi zhulene magory...
Avatar - PeterLuk
13. 9. 2012 09:54
Re: Onyx
Mne sa pa
13. 9. 2012 00:48
Onyx
Hezký , a tyhle znáte - Quasar , Promixa , Oxia ??? [odkaz]