Platformu BMW UKL dostane nové Mini a 11 dalších modelů
Předokolky v Mnichově nastupují, což ukázal nedávný hybridní koncept BMW Active Tourer se zážehovým tříválcem, který měl premiéru na autosalonu v Paříži. Nezůstanou tedy výsadou Mini. U BMW sice sklidili spoustu kritiky, ale odmítli ji, ani ta je od jejich záměru zkrátka neodradí. V budoucích malých modelech chce Mnichov nabídnout více místa ve druhé řadě sedadel, což pohon zadních kol kvůli své konstrukční složitosti třeba u současné série 1 neumožňuje.
Produktový manažer automobilky pro vozidla s předním pohonem Frank Niederlaender řekl serveru Automotive News: „V devadesátých letech jsme se vzepřeli naší tradici, když jsme začali spolu se sedany prodávat také SUV. Zákazníci si uvědomili, že by mohli dostat stejnou jízdní dynamiku. V předním pohonu vidíme stejný přechod.“ Připomeňme, že první generace X5 byla vyvíjena hlavně pro zhýčkané Američany, ale úspěch zaznamenala celosvětově.
Ian Robertson, šéf prodeje a marketingu, vidí v této revoluci také velký potenciál: „Jednou z velkých výhod platformy UKL, je to, že jsme schopni představit více produktů na jejím základě najednou, protože veškerý jejich vývoj probíhá současně.“ Pochopitelně to znamená značnou úsporu nákladů. Dle Robertsona segment dražších, tzv „prémiových“ malých aut v blízké budoucnosti poroste ze všech nejrychleji. „Budeme se snažit přilákat široké spektrum klientů, od mladých rodin po ty starší," dodal ještě. Podle Franka Niederlaendera je favoritem právě produkční verze konceptu Active Tourer, která nabídne spoustu místa a vysoký posaz.
Jaké modely lze očekávat dále? Již mediálně známou 1 GT, zřejmě i celou příští generaci řady 1 a také nové Mini včetně tří- a pětidveřových verzí. Niederlaender potvrdil, že se v horizontu osmi až deseti let dočkáme celkem dvanáctky modelů. Hlavním trhem pro ně má být Evropa, ale není vyloučena ani Asie a Amerika. „Jsme svědky poptávky po menších vozech naší cenové kategorie v USA a Číně. V Severní Americe mohou zákazníci kupovat BMW s předním pohonem jako druhé auto do rodiny.“
Šéf nákupu Klaus Draeger dodal: Platformu využijeme pro širokou škálu nových vozů včetně Mini. Budeme mít několik možností pro různé rozvory i šířky. Můžeme vyrobit menší hatchbacky ve dvou velikostech i malé SUV, architektura je vhodná také pro vyšší a prostornější vozidla Vstoupíme do nových segmentů a získáme zákazníky, kteří se naučí, že mohou jezdit velmi dobře i s předním pohonem," Klasické modely počínaje řadou 3 však zůstanou hlavně zadokolkami. „Jedná se o výkonné vozy, takže tady nevidím verzi s předním pohonem jako úspěšnou,“ dodal Draeger.
Dle odhadů analytiků IHS Automotive si celá skupina BMW udrží náskok před konkurencí reprezentovanou hlavně Audi a Mercedesem. V roce 2020 prodá zhruba 960 tisíc aut s novou platformou z celkových 2,58 milionu.