Plymouth Barracuda: Dravá ryba od Chrysleru oslaví padesátku

 

Padesát let není letos jen legendárnímu Mustangu od Fordu. Stejné výročí oslaví i Chryslerův konkurent Plymouth Barracuda. Dokonce ještě dříve.

Plymouth Barracuda měl premiéru 1. dubna 1964, divokého koně s modrým oválem tedy předběhl o více než dva týdny, Mustang se představil až 17. dubna. V případě „pony caru“ od Chrysleru se však jedná o narozeniny nedožité, Historie značky založené v červenci 1928 se uzavřela v červnu 2001 a Barracuda samotná vydržela ve výrobním programu jen dekádu. Za ní se ovšem dočkala tří generací. První vycházela z modelu Valiant, což také v úvodním modelovém roce prozrazoval celý název vozu: Valiant Barracuda. I on tedy patřil mezi vzpomínané tzv. „pony cars“, tedy dostupná auta pro mládež se sportovním nádechem.

Barracuda z let 1964-1966 byla postavena na platformě A-body s rozvorem 2692 mm. Fastbacky měřily něco málo přes 4,77 m, byly 1,78 m široké a 1,38 m. Vážily 1,4 tuny. Na tehdejší americké poměry se tedy jednalo o skutečně kompaktní auto. Původně se mělo jmenovat Panda, ale designér John Samsen prosadil název podle dravé ryby s pěkně ostrými zoubky, který byl přece jen trefnější. Pod kapotami bychom našli dvojici šestiválců: 2,8 l/75 kW a 3,7 l/108 kW. Nejvýkonnější osmiválec 4,5 l dával 130 kW, pozdější verze s vyladěným agregátem Commando včetně Formula S s kotoučovými brzdami a klimatizací měly až 175 kW. Reklamní film modelu 1966 s novými předními světly a přístrojovou deskou zdůrazňoval flexibilitu Barracudy, která dle jeho tvrzení byla sportovním kupé, praktickým rodinným fastbackem a station wagonem (tedy kombi) v jednom. No, PR oddělení mělo docela pravdu, třeba zadní sklopná lavice vytvořila rovinu... Obrovské panoramatické zadní okno zůstalo vozu po celou dobu produkce. Ta běžela nejen v Hamtramcku, ale i v kanadském Windsoru. Auta však nezůstala výhradně severoamerickou záležitostí, exportovala se třeba do Jižní Afriky.

Druhá generace (1967-1969) sdílela novější platformu A-body opět s Valiantem. Rozvor narostl na 2743 mm a paleta karoserií byla rozšířena na tři, kromě fastbacku se objevilo klasické tříprostorové kupé a také kabriolet. Zcela nový design navrhl znovu John Samsen a také John E. Herlitze, Barracuda procházela každý rok drobnými změnami vzhledu, v USA tehdy obvyklými. Základní pohonnou jednotku představoval již známý šestiválec 3,7 l, čtyřapůllitrový V8 vydržel jen krátce, než jej v roce 1968 vystřídaly větší 5,2 a 5,6 l. Formula S měla „big block“ 6,3 l s až 220 kW. Brutální sedmilitr Hemi se objevil v závodech dragsterů třídy Super Stock, tyto speciály postrádaly silniční homologaci. V sériových modelech 1969 si odbyla premiéru tehdy módní vinylová střecha. Big block posílil na 250 kW a nejsportovnější specifikace nazvaná prostě zkráceně 'Cuda mohla mít v útrobách i Super Commando V8 7,2 l.

Třetí a poslední řada (1970-1974) už se zbavila závislosti na Valiantu, tentokrát využívala architekturu E-body z Dodge Challenger, ale se zkráceným rozvorem na 2743 mm místo 2800 mm. Ač byla vzdálenost mezi nápravami shodná s „dvojkou“, nejednalo se tedy o stejné šasi. Zajímavostí bylo i to, že třetí 'Cudy (název výbavy se stal přezdívkou a dnes se jim tak říká běžně) byly kratší než první, měřily jen 4,74 m. Design už byl pouze Herlitzovým dílem. Vážily jen něco málo přes 1,5 tuny. Kanadská výroba navíc patřila minulosti. Portfolio pohonných jednotek bylo velmi široké, sahalo od šestiválců 3,2 a 3,7 l přes osmiválce 5,2, 5,6, 5,9 a 6,3 l až k vrcholným sedmilitrům, nejobjemnější verze měla opět ještě o dvě deci více. Výkony i paleta agregátů se postupně měnily. Základní šestiválec nabízel pouhých 93 kW, zatímco sedmilitr se v mohl pochlubit 317 kW... Točivý moment přenášely tří- a čtyřstupňové manuály dozadu, v nabídce se znovu po pauze objevil i třístupňový automat Torque-Flite, který měl už model 1964. Úspěchy v sérii Trans-Am, kde Barracudy vodili Swede Savage a Dan Gurney, se také musely odrazit na sériové produkci, byť žádný závod ani jeden z pilotů nevyhrál. Plymouthy se dokonce ukázaly i na francouzských okruzích a kopcích! Nasazoval je Chrysler France v tovární režii.

Barracudu nakonec zahubila palivová krize, která se odrazila v nízkém zájmu klientů. Prodeje začaly padat už na počátku 70. let a jejich zvýšení nepomohly ani opětovné takřka každoroční vzhledové úpravy. Výroba se nadobro zastavila přesně deset let po představení, 1: dubna 1974. Chystaná čtvrtá generace tak zůstala pouze ve formě hliněných modelů. Již před sedmi lety se začalo spekulovat o návratu jména, pochopitelně pod značkou Dodge, respektive později SRT, ale zatím k němu nedošlo. Nejoblíbenější jsou dnes mezi sběrateli auta poslední řady, zejména s motory Hemi. Ceny některých vzácných modelů rostou do astronomických částek se šesti nulami. V dolarech, pochopitelně.

VETERÁN.AUTO.CZ: Plymouth Barracuda - dva týdny před Mustangem

Video

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání

Premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš byl spolu s…

Největší ropná firma světa výrazně zlevní zpracování „černého zlata“ Největší ropná firma světa výrazně zlevní zpracování „černého zlata“

Saúdskoarabská společnost Saudi Aramco a firmy CB&I a…

Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci

Evropa by kvůli africkému moru prasat měla prudce snížit…

Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek

V polovině června zruší maďarská aerolinka Wizz Air svou…

 
Zdroj: Youtube

Štítky Chrysler Kupé Kabriolet

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má...

Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má...

Dnes 12:52

Fiesta ST, Clio R.S. nebo Polo GTI by se měly třást. Do jejich teritoria zamířil Yaris GRMN, který má ambice být nejlepším malým hot hatchem.




Blesk.cz

Drahošová se uřekla: V ČT nám fandí, ale nesmí to říct. Co na to televize?

Drahošová se uřekla: V ČT nám fandí, ale nesmí to…

Prezidentský kandidát Jiří Drahoš zapojil do kampaně ke 2. kolu prezidentských voleb naplno i svoji ženu Evu. Ve…

Těžkotonážní youtuber FattyPillow hubne! Tvrdou dietu už ale porušil

Těžkotonážní youtuber FattyPillow hubne! Tvrdou…

Karel Sivák (35) je populární český youtuber a bavič, kterého fanoušci znají především pod přezdívkou…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rulík o Spartě: Takovou nabídku bych nečekal ani v nejlepších snech

Rulík o Spartě: Takovou nabídku bych nečekal ani v…

Musela to být bleskovka. Minulé úterý pod ním rupla židle v Litvínově, a zatímco mu přátelé a známí kondolovali,…

 

Reflex.cz

Napsali bestsellery o svém umírání. A jejich partneři se díky tomu do sebe zamilovali

Napsali bestsellery o svém umírání. A jejich…

Paulu Kalanithimu bylo 37 let, když podlehl rakovině plic. Jeho autobiografická kniha Můj poslední výdech vyšla…

Drahoš má k vítězství daleko, voliče jiných kandidátů nedokázal zatím ničím přesvědčit

Drahoš má k vítězství daleko, voliče jiných…

Přestože voličský potenciál Miloše Zemana by se už mohl zdát víceméně naplněný a Jiří Drahoš by mohl naopak…