reklama


Plymouth Barracuda: Dravá ryba od Chrysleru oslaví padesátku

 

Padesát let není letos jen legendárnímu Mustangu od Fordu. Stejné výročí oslaví i Chryslerův konkurent Plymouth Barracuda. Dokonce ještě dříve.

Plymouth Barracuda měl premiéru 1. dubna 1964, divokého koně s modrým oválem tedy předběhl o více než dva týdny, Mustang se představil až 17. dubna. V případě „pony caru“ od Chrysleru se však jedná o narozeniny nedožité, Historie značky založené v červenci 1928 se uzavřela v červnu 2001 a Barracuda samotná vydržela ve výrobním programu jen dekádu. Za ní se ovšem dočkala tří generací. První vycházela z modelu Valiant, což také v úvodním modelovém roce prozrazoval celý název vozu: Valiant Barracuda. I on tedy patřil mezi vzpomínané tzv. „pony cars“, tedy dostupná auta pro mládež se sportovním nádechem.

Barracuda z let 1964-1966 byla postavena na platformě A-body s rozvorem 2692 mm. Fastbacky měřily něco málo přes 4,77 m, byly 1,78 m široké a 1,38 m. Vážily 1,4 tuny. Na tehdejší americké poměry se tedy jednalo o skutečně kompaktní auto. Původně se mělo jmenovat Panda, ale designér John Samsen prosadil název podle dravé ryby s pěkně ostrými zoubky, který byl přece jen trefnější. Pod kapotami bychom našli dvojici šestiválců: 2,8 l/75 kW a 3,7 l/108 kW. Nejvýkonnější osmiválec 4,5 l dával 130 kW, pozdější verze s vyladěným agregátem Commando včetně Formula S s kotoučovými brzdami a klimatizací měly až 175 kW. Reklamní film modelu 1966 s novými předními světly a přístrojovou deskou zdůrazňoval flexibilitu Barracudy, která dle jeho tvrzení byla sportovním kupé, praktickým rodinným fastbackem a station wagonem (tedy kombi) v jednom. No, PR oddělení mělo docela pravdu, třeba zadní sklopná lavice vytvořila rovinu... Obrovské panoramatické zadní okno zůstalo vozu po celou dobu produkce. Ta běžela nejen v Hamtramcku, ale i v kanadském Windsoru. Auta však nezůstala výhradně severoamerickou záležitostí, exportovala se třeba do Jižní Afriky.

Druhá generace (1967-1969) sdílela novější platformu A-body opět s Valiantem. Rozvor narostl na 2743 mm a paleta karoserií byla rozšířena na tři, kromě fastbacku se objevilo klasické tříprostorové kupé a také kabriolet. Zcela nový design navrhl znovu John Samsen a také John E. Herlitze, Barracuda procházela každý rok drobnými změnami vzhledu, v USA tehdy obvyklými. Základní pohonnou jednotku představoval již známý šestiválec 3,7 l, čtyřapůllitrový V8 vydržel jen krátce, než jej v roce 1968 vystřídaly větší 5,2 a 5,6 l. Formula S měla „big block“ 6,3 l s až 220 kW. Brutální sedmilitr Hemi se objevil v závodech dragsterů třídy Super Stock, tyto speciály postrádaly silniční homologaci. V sériových modelech 1969 si odbyla premiéru tehdy módní vinylová střecha. Big block posílil na 250 kW a nejsportovnější specifikace nazvaná prostě zkráceně 'Cuda mohla mít v útrobách i Super Commando V8 7,2 l.

Třetí a poslední řada (1970-1974) už se zbavila závislosti na Valiantu, tentokrát využívala architekturu E-body z Dodge Challenger, ale se zkráceným rozvorem na 2743 mm místo 2800 mm. Ač byla vzdálenost mezi nápravami shodná s „dvojkou“, nejednalo se tedy o stejné šasi. Zajímavostí bylo i to, že třetí 'Cudy (název výbavy se stal přezdívkou a dnes se jim tak říká běžně) byly kratší než první, měřily jen 4,74 m. Design už byl pouze Herlitzovým dílem. Vážily jen něco málo přes 1,5 tuny. Kanadská výroba navíc patřila minulosti. Portfolio pohonných jednotek bylo velmi široké, sahalo od šestiválců 3,2 a 3,7 l přes osmiválce 5,2, 5,6, 5,9 a 6,3 l až k vrcholným sedmilitrům, nejobjemnější verze měla opět ještě o dvě deci více. Výkony i paleta agregátů se postupně měnily. Základní šestiválec nabízel pouhých 93 kW, zatímco sedmilitr se v mohl pochlubit 317 kW... Točivý moment přenášely tří- a čtyřstupňové manuály dozadu, v nabídce se znovu po pauze objevil i třístupňový automat Torque-Flite, který měl už model 1964. Úspěchy v sérii Trans-Am, kde Barracudy vodili Swede Savage a Dan Gurney, se také musely odrazit na sériové produkci, byť žádný závod ani jeden z pilotů nevyhrál. Plymouthy se dokonce ukázaly i na francouzských okruzích a kopcích! Nasazoval je Chrysler France v tovární režii.

Barracudu nakonec zahubila palivová krize, která se odrazila v nízkém zájmu klientů. Prodeje začaly padat už na počátku 70. let a jejich zvýšení nepomohly ani opětovné takřka každoroční vzhledové úpravy. Výroba se nadobro zastavila přesně deset let po představení, 1: dubna 1974. Chystaná čtvrtá generace tak zůstala pouze ve formě hliněných modelů. Již před sedmi lety se začalo spekulovat o návratu jména, pochopitelně pod značkou Dodge, respektive později SRT, ale zatím k němu nedošlo. Nejoblíbenější jsou dnes mezi sběrateli auta poslední řady, zejména s motory Hemi. Ceny některých vzácných modelů rostou do astronomických částek se šesti nulami. V dolarech, pochopitelně.

VETERÁN.AUTO.CZ: Plymouth Barracuda - dva týdny před Mustangem

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
Zdroj: Youtube
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta, spory o výchovu a poptávka po tragédiích

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta,…

Pan Miloš Zeman spolu s chotí Ivanou opět na Hradě uspořádal charitativní bál. Na plese po inauguraci tančil i…

 

iSport.cz

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve Spartě se dere do sestavy

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve…

Jsem zpátky a musíte se mnou počítat! Tiémoko Konaté vyslal sparťanské obci jasný vzkaz. V sobotní přípravě s…

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila penalta, Chelsea slaví

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila…

Fotbalisté mistrovského Leicesteru se topí v krizi. Na hřišti Southamptonu prohráli 0:3 a ztratili body v šestém…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama