Podíl prodávaných dieselů se v červenci dál propadl...
Na poklesu podílu dieselů se podle odborníků projevují dozvuky aféry dieselgate i stále přísnější emisní normy, které zvyšují náklady na výrobu, a tedy i prodejní cenu naftových aut. Celkový prodej nových aut v Česku v červenci vzrostl o desetinu na rekordních 21.638 vozů.
Naftové vozy musí mít například filtr pevných částic nebo stále častěji i systém AdBlue na vstřikování močoviny do výfukového systému, které vede ke snižování emisí ve výfukových plynech.
U některých značek tvoří diesely stále většinu prodávaných aut. Jde o prémiové výrobce, jako je Audi, BMW nebo Mercedes. Naopak například u Toyoty je podíl aut na naftu jen sedm procent, u Mazdy šest a u značky Kia 15 procent. U Škody Auto je to letos 37 procent, v červenci pak už jen 31 procent. Firma přestává prodávat dieselové verze svých menších modelů Fabia a Rapid, protože se to ekonomicky nevyplatí. Místo toho chystá k benzinovým agregátům alternativu na CNG.
U některých výrobců zamíchala s prodejními a výrobními statistikami i nová pravidla homologace WLTP, která začnou platit od září. To vedlo k výrazné redukci nabízených variant například u Škody nebo Volkswagenu. Naproti tomu japonská Toyota uvádí, že novými homologacemi prošly všechny její vozy již v polovině letošního roku a žádný výpadek v nabídce se jí netýká.
"Některé značky potřebují řešit omezenou prodejnost některých modelů po 1. září, kdy vstupuje v platnost povinná WLTP homologace. Proto jsme byli v létě svědky prodejní podpory a slev u některých modelů, které podpořily prodejní čísla. Zdá se navíc, že některé značky pak řešily situaci částečně i registrací na právnické osoby, které dále budou prodávat auta jako zánovní či ojetá. Naštěstí nešlo o nějak masové jevy a jsou značky - typicky ty s méně variantami výbavy - pak měly homologace vyřešeny již na jaře a neřešily žádnou mimořádnou situaci," uvedl partner EY Petra Knap.