reklama


24.10. 2012 Petr Slováček

Evropská komise: Auta budou bezpečná, a basta!

Evropská komise: Auta budou bezpečná, a basta!

Ať už se vám to líbí nebo ne, na palubě vozů budou přibývat elektronická udělátka, která mají čím dál víc mluvit do řízení.

Cokoliv může zachránit lidské životy, to budeme podporovat. Takový je ve zkratce postoj Evropské komise k elektronickým asistentům v autech. "Sledujeme, v jakých automobilech, kde a jak motoristé jezdí. Počet úmrtí na silnicích chceme do roku 2020 snížit o polovinu,“ hlásí Siim Kallas, místopředseda Evropské komise odpovědný za dopravu.

„Komise navrhne nové technické specifikace, aby mohlo snadno docházet k výměně údajů a informací mezi vozidly a mezi vozidly a infrastrukturou,“ stojí v programu pro bezpečnost silničního provozu na období 2011-2020.

Výrobci vs. EU

Snaha evropských orgánů mluvit do bezpečnosti automobilů není vůbec nová. Už v roce 1984 se Rada evropských společenství dohodla na tom, že by bylo dobré používat ve všech autech do 3,5 tuny pásy. Od myšlenky k regulaci to tehdy ovšem ještě trvalo déle než dnes. Takže teprve 16. prosince 1991 vyšla směrnice Rady, která to členským státům nařizovala.

Stejně tak i první antiblokovací systém testoval Mercedes-Benz v praxi už zkraje 80 let. Do dvaceti let jste prakticky nezakopli o auto, které by ABS nemělo. A kdy bylo povinně nařízeno v Evropské unii? Teprve v roce 2004 se výrobci ve sdružení ACEA dobrovolně dohodli, že ABS musí mít v Evropě každé nově homologované osobní auto (nákladní a autobusy povinně už v 90. letech). A teprve od 1. 7. 2006 se to týká všech prodávaných aut, tedy i dříve homologovaných. Jako perličku ještě uveďme, že i potom bylo stejně možné koupit se slevou nový vůz, který zmíněný prvek neměl…

Psali jsme: 10 zbytečných pomocníků aneb zařízení, která by v autech vůbec nemusela být

Mimochodem i dnes montují výrobci drtivou většinu asistenčních pomocníků dobrovolně prostě proto, aby uspěli na trhu. „Stále zdokonalujeme bezpečnostní výbavu a zavádíme do výroby tak, aby naše auta byla schopna dosáhnout nejvyšších ocenění v bezpečnostních nárazových testech Euro NCAP,“ potvrzuje Kateřina Vokounová za značku Kia trend, který je patrný i u dalších výrobců: nečekají, až EU něco nařídí, a pokud chtějí auta dobře prodávat, musejí se ohlížet i na takovéto testy. Už pár let platí, že vůz nižší střední třídy bez ESP prostě neprodáte…

Auto chrání samo

Evropská komise si před deseti lety uvědomila trend zpožďování legislativy za technologickým vývojem, a proto v posledních letech přichází novinek najednou víc než kdykoliv předtím – také kvůli smělým plánům na snížení nehodovosti a jejich následků ve členských státech.

V dubnu 2002 vznikla myšlenka „e-Safety“ coby kooperační iniciativy veřejného i soukromého sektoru (Evropská komise, členské státy, provozovatelé infrastruktury, telekomunikační průmysl, výrobci vozidel) pro urychlení vývoje, implementace a používání inteligentních systémů bezpečnosti silničního provozu (ITS – inteligentní dopravní systémy). Stručně řečeno jde o to, že by auta sama měla aktivně chránit bezpečnost posádky a předcházet střetům. V rámci tohoto konceptu si Evropská komise vytkla body zájmů, které můžeme dnes vidět v praxi. Ať už jako povinné bezpečnostní prvky v autech (ESP, denní svícení a značení obrysů nákladních vozidel reflexními pásky už platí) nebo snahu uvést do života systém nouzového volání e-call.

Nemeškáme

Rychlost, s jakou se v posledních letech novinky zavádějí, je nejlépe vidět na příkladu elektronické kontroly stability. Přestože se houfně rozšířila teprve před pár lety (vzpomínáte si na neslavný losí test Mercedesu A a následnou montáž ESP roku 1998?), od loňského listopadu ji musí mít všechny osobní a užitkové vozy nově schválené pro provoz v EU. Od listopadu 2014 už úplně veškeré nové automobily. A proč ho třeba taková Škoda Citigo nemá, ačkoliv je to nové auto? Záleží totiž na termínu, kdy nechá výrobce novinku homologovat v EU. Zde si Škodovka evidentně pospíšila, aby ho nejlacinější model ještě neměl. To samé platí třeba pro novinku Dacia Lodgy.

Psali jsme: Systémy proti vyjetí z pruhu zvyšují nehodovost

Nařízení přitom přišlo už v roce 2009 (ale platit začalo až za zmíněné dva roky), kdy podle statistik kupovalo ESP v Evropě jen něco málo přes polovinu zákazníků (ale v Německu už v roce 2008 celých 81 %!). Ještě v roce 2006 se na tento prvek mohlo spolehnout jen devět procent všech šoférů. A i kdyby EU nic nenařizovala, podle dlouhodobých výhledů bychom ho v roce 2025 našli v celé polovině všech jezdících vozidel.

„Elektronický systém stability je nejdůležitější bezpečnostní inovací po pásech,“ komentoval loňské zavedení ESP jezdec formule 1 Sebastian Vettel. „Stejně jako byste si už nekoupili auto bez pásů, nekoupíte si ho ani bez ESP,“ zářil štěstím do médií.

Ambivalentní pohled

Od letošního prvního listopadu musí být všechna auta nově zavedená do výroby v EU vybavena indikátorem stupně řazení a systémem monitorování tlaku v pneumatikách. Nevíme, jestli s nimi máte praktické zkušenosti, nám nikdy nic dobrého nepřinesly. Prvním se neřídíme (také přece neřadíte jen podle otáčkoměru, ale hlavně citu a sluchu) a druhé by sice smysl mělo, ale bohužel zatím v řadě aut nefunguje bez chyb. Jakmile padnou první mrazíky, řada testovacích vozů hlásí chybu čidel v pneumatikách (neadekvátní skutečnému poklesu tlaku). Bez těchto asistentů bychom se tedy dnes ještě dokázali obejít.

Jako píchnutí do vosího hnízda pak působí zpráva pro EK pojednávající o efektivitě vybraných bezpečnostních asistentů. Podle ní je právě hlásič poklesu tlaku v gumách na vrcholu efektivity ve smyslu zabránění nehodě (100 %). Podle stejných podkladů zabrání nehodě ESP jen z osmnácti procent, denní svícení 15 % a systém varování při opuštění jízdního pruhu 25 %. Následky střetu sníží adaptivní tempomat o 20 % a připomínač nezapnutých pásů o 43 %...

Neutečeme

Do roku 2020 počítá Komise s rozšířením alkozámků. Stejných, jaké se nedávno předvedly i v České republice v rámci bezpečnostní akce. Princip je jednoduchý – pokud před cestou nenadýcháte nulu, auto nejde nastartovat. Zatím se sice nahlas mluví jen o použití v nákladních autech, ale výhledové statistiky s tím počítají. A už se nahlas přemýšlí o zavádění systému varování před nehodou a povinných adaptivních tempomatech.

Podle všeho se nemají fandové motorismu na co těšit. Jisté je, že minimálně vjezd do historických center vozy se spalovacím motorem leží evropským úředníkům v žaludku. Od roku 2050 by se do městských středů nemělo takovými auty vůbec smět jezdit, ať už budou mít bezpečnostní prvky jakékoliv.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 

Přidat názorDiskuse: Evropská komise: Auta budou bezpečná, a basta!



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama