2.1. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Seznamte se s jezdci, kteří dokázali porazit úřadujícího šampiona F1. Jak na něj vzpomínají a co prozradili?

 

Britský závodník letos získal čtvrtý titul mistra světa a v jedné statistice už předběhl i legendárního Michaela Schumachera. Znáte ale závodníky, před kterými se za svou kariéru musel sklonit?

Pilota Lewise Hamiltona asi netřeba detailně představovat. Od osmi let závodil na motokárách, o rok později se při předávání cen setkal s šéfem McLarenu Ronem Dennisem, aby mu oznámil, že se jednou stane pilotem jeho týmu. Po úspěších na motokárách, ale i ve Formuli Renault, F3 a konečně GP2 se to povedlo. Roku 2007 absolvoval první sezonu a málem získal titul mistra světa. Na lídra šampionátu ztratil jediný bod, na triumf si musel počkat až do ročníku příštího.

V letošní sezoně překonal slavného Michaela Schumachera v počtu pole position. První získal v Kanadě roku 2007, od té doby startoval do závodu z první příčky v každém roce minimálně jednou. Po letošním ročníku má na svém kontě již 72 vítězných kvalifikací, Schumi 68.

Seznamte se s mužem, kterého legenda F1 nikdy nedokázala porazit

Hamilton získal ve Formuli 1 čtyři mistrovské tituly – jeden s McLarenem další tři v barvách Mercedesu. Zatímco letos měl cestu k mistrovskému primátu kvůli trablům Ferrari dokonale vymetenou, o rok dříve se musel sklonit před schopnostmi stájového kolegy Nica Rosberga. Ten jej porazil, aby o chvíli později oznámil ukončení kariéry. Zatímco Němce určitě znáte, ostatní soky dost možná ne…

Nico Rosberg (šampion F1 2016)

S Nicem Rosbergem se Hamilton potkal dříve než před vzájemnými souboji ve Formuli 1. Soupeřili spolu už na motokárách, kde byli stájovými kolegy. Posléze se jejich cesty rozešly, aby se jezdci o pár let později v F1 znovu setkali. Nejprve jako soupeři v jiných týmech – Rosbergova kariéra odstartovala v týmu Williams roku 2006, Hamilton do šampionátu vstoupil o rok později za zmiňovaný McLaren.

V roce 2013 se znovu sešli v jednom týmu, kde společně působili čtyři roky. Během většiny z nich dokázal Mercedes postavit bezkonkurenční auto, takže se boj o mistrovské vavříny odehrával jen mezi Hamiltonem a Rosbergem. I když britský závodník získal o jeden titul více, Rosberg mu byl vždy důstojným soupeřem. Roku 2016 se trofeje pro světového šampiona dočkal i Rosberg, který Brita po napínavém souboji a psychologických hrách nakonec zdolal. O pár hodin později oznámil konce kariéry.

„Náš vztah se zhoršil, když jsme se utkali v bojích o vítězství a mistrovské tituly. Společně jsme vyrostli, tvrdě pracovali a bojovali se stejnou technikou o stejné cíle. Není divu, že jsme si prošli vzestupy a pády, ale domnívám se, že vzájemný respekt jsme k sobě chovali vždy,“ uvedl Nico Rosberg v rozhovoru pro Autocar, který vyzpovídal Němce i další soupeře Lewise Hamiltona.

Na vlastní kůži: Za volantem Formule Renault. Mazec na třetí!

Rosberg přiznal, že honba za poražením Hamiltona a ziskem titulu mistra světa se stala doslova životní náplní. „Byl to můj styl života. I když jsem se po dlouhé době dostal domů, jako bych tam ani nebyl. Každý kousíček mé energie šel do toho, abych byl na dráze co možná nejlepší.“

Syn šampiona Kekeho Rosberga uznal, že honba za úspěchy pro něj byla značně vyčerpávající, i proto se po sezoně 2016 rozhodl pověsit závodní přilbu na hřebík a v dalších bojích s Hamiltonem nepokračoval. „Stále je mezi námi úcta. Jsem pyšný na to, že jsem ho dokázal porazit. Závodili jsme spolu 12 let, takže vím, jak rychlý dokáže být. O to větší úspěch to je.“

Danny Watts (šampion Formule Renault 2002)

Po první sezoně v juniorském šampionátu Formule Renault měl Watts co dělat, aby sehnal finanční prostředky pro účast v dalším ročníku. V té době jeho stájový kolega (jistý Kimi Räikkönen) s poměrně skromnými zkušenostmi vstoupil do šampionátu Formule 1.

Watts takové ambice neměl. „Táta mě bral na závody. Když mi bylo 12, zkusil jsem to v motokáře,“ popisuje své začátky. „Většina dětí začala závodit o několik let dříve, tudíž jsem na Formuli 1 ani nepomýšlel.“

Dnes je britskému závodníkovi 37 let a formulové podniky sleduje maximálně v televizi. Namísto nich soutěžil v nejrůznějších kategoriích závodů GT a absolvoval i slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.

Vraťme se ale do roku 2002, ve kterém se Watts střetl se dvěma mladými puškami – Jamiem Greenem a Lewisem Hamiltonem. „Chtěl jsem se zlepšovat pozvolna, ale přišla dohoda se špičkovým týmem a já dostal jedinou příležitost ukázat se. Věděl jsem, že jsou mladí a potřebují sbírat zkušenosti, kterých já měl dostatek,“ vysvětloval Watts své hlavní výhody.

Opuštěné chátrající formule: Unikátní nález legend za miliony, nebo past na sběratele?

V onom roce nakonec Brit zaznamenal šest vítězství, počátkem roku posbíral dostatečné množství bodů a poté už jen hájil vedení v šampionátu. Povedlo se. Vyhrál, Green skončil druhý a Hamilton třetí. „Byly to souboje drsné, ale na 100 % férové. Nebyli jsme kamarádi, ale chovali jsme vzájemný respekt. Jednou jsme se střetli v první zatáčce. Byl to závodní incident, nikdo nikoho neobviňoval.“

Watts připomněl ještě jednu zkušenost z Brands Hatch: „Je to krátké kolo, desetina sekundy může v kvalifikaci znamenat rozdíl pěti míst na startu. Lewis nás porazil o dvě desetiny a vyhrál závod s náskokem přes deset sekund. Byla to demolice, ale pódium mi nakonec na celkové vítězství stačilo,“ dodává britský závodník, jenž následně pokračoval do Formule 3, ale vstupu do F1 se nakonec nikdy nedočkal. Dnes pracuje jako trenér závodníků a snaží se vychovat nové mladé talenty.

Jaime Green (šampion evropské F3 2004)

Začalo to na motokárách a pokračovalo až do šampionátu Formule 3. Lewis Hamilton se pravidelně střetával s Jamiem Greenem a nutno říct, že krajan jej velmi často dokázal porážet.

V již zmiňovaném ročníku 2002 Formule Renault skončil Green druhý a taktéž pokračoval do Formule 3, zatímco budoucí šampion F1 zůstal. O další level pokročil až o rok později. Evropské mistrovství F3 se ten rok podařilo Greenovi vyhrát, zatímco Hamilton skončil pátý.

Green připouští, že měl v té době více zkušeností a hlavně lepší techniku, i tak se ale do Formule 1 nedostal. Zajímavé je, že i na jeho kariéru měl značný vliv Mercedes. Green byl součástí mládežnické akademie automobilky, avšak z Formule 3 nepokračoval do vyšších formulových sfér, avšak do DTM. Zde působí dodnes, i když už ne pod taktovkou Mercedesu, ale Audi.

Budou vozy F1 hezké i s ochrannými kokpity? Tyto fotky dávají naději

„Od osmi let každý víkend závodil. Byl vynikající. V posledním kole se dokázal dostat do správné pozice, aby nakonec zvítězil. Mistrem světa je zcela oprávněně,“ vzpomíná Green na zkušenosti s Hamiltonem.

Připomněl také, s jak velkou oblibou sledoval jeho tažení debutovou sezonou Formule 1. „Dokonce i v jeho vlastním týmu byli lidé, kteří nemohli uvěřit, že dojíždí na stupních vítězů a vyhrává. Jistě, měl k dispozici dobrou techniku, ale zároveň dokázal skvěle zužitkovat talent a zkušenosti z nižších sérií.“

Colin Brown (šampion motokár Formule A 2000)

„Byli jsme kamarádi, jezdili s rodinami na společné dovolené a účastnili se stejných akcí. Když jsme se ale vydali na trať, nedarovali jsme si ani centimetr místa navíc. Bylo to přísné, ale spravedlivé,“ vzpomíná Colin Brown, jenž byl Hamiltonovým soupeřem hned v několika kategoriích.

Soupeřili hlavně na motokárách a Brown si byl dobře vědom schopností svého soupeře. „Potkávali jsme se často, takže jsem pravidelně mohl sledovat jeho počínání na trati. Říkal jsem si, že v něm něco je. Jeho přirozený talent byl patrný na první pohled.“

Vědci mají jasno o nejlepším jezdci F1 všech dob

Brown pamatuje Hamiltona jako chladného, ale fér závodníka. Potkali se na závodech v portugalské Braze. Zde úřadujícího mistra světa F1 zradila technika a právě Brown zvítězil. Podniku se přitom zúčastnila i další jména, která jsme o pár let později mohli vidět ve Formuli 1 – Nico Rosberg, Robert Kubica, Lucas di Grassi, Giedo van der Garde a Pastor Maldonado. Brown úspěch zopakoval ještě při závodech motokár v Monaku, kde taktéž zvítězil.

„Mezi námi všemi to bylo divoké, ale mezi mnou a Lewisem obzvlášť, protože jsme oba chtěli být nejlepšími Brity,“ připomíná s tím, že jednoho podniku se Hamilton dokonce zúčastnil s poraněnou rukou.

Dnes je Brownovi 35 let, pracuje ve službách Audi a uznává, že Lewis měl tenkrát něco navíc. „Byl kompletním balíčkem všeho, co správný závodník potřebuje. Když se na něj dnes podívám, mám obrovský obdiv k tomu, co dosáhl.“

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jany Havligerové: Cena za důvěru Zápisník Jany Havligerové: Cena za důvěru

Předběžný účet za vládní koalici je na světě. Ministři…

Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím

Budoucnost letadlové dopravy se rozbíhá do nejrůznějších…

ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie

Sociální demokraté budou při jednáních o rozpočtu na…

Cestovky hlásí rekordní sezonu Cestovky hlásí rekordní sezonu

Růst platů, nízká nezaměstnanost a opadnutí strachu…

 

Štítky Formule 1

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 





 
Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Včera

Na okruhu v Mostě závodily vozy formule 1, které tvořily na přelomu 70. a 80. let minulého století dějiny. Poháněly je tehdy atmosférické třílitrové osmiválce.




Blesk.cz

Bořitelka tradic Meghan! Tentokrát porušila 300 let starý zákon

Bořitelka tradic Meghan! Tentokrát porušila 300 let…

Drobné přešlapy se dají omluvit, tohle už je ale pořádný krok vedle. Vévodkyně Meghan opět porušila protokol,…

Trump se ve Finsku setká s Putinem: Návštěvu prezidentů opět provázejí demonstrace

Trump se ve Finsku setká s Putinem: Návštěvu…

Americký prezident Donald Trump v neděli přiletěl z Británie, kde pobýval v posledních čtyřech dnech, do Finska.…

 

iSport.cz

Francie vládne MS! Ve finále zdolala Chorvatsko, zlato slaví po 20 letech

Francie vládne MS! Ve finále zdolala Chorvatsko,…

Fotbalisté Francie jsou podruhé v historii mistry světa. Ve finále šampionátu v Rusku porazili Chorvatsko 4:2 a…

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak zklamání i hrdost

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Nevyhráli, přesto jsou naši hrdinové. Zaplněné centrum Záhřebu věřilo, že se dočká…

 

Reflex.cz

Proměny plechové kavalérie. Podívejte se, jak šel čas s kombajny v Česku

Proměny plechové kavalérie. Podívejte se, jak šel…

To, co před pětadvaceti lety sklízely desítky strojů, zvládne nyní jen několik moderních kombajnů. Vývoj…

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi, nejvíc tweetuje o Rusku a v schůzkách vede premiér Japonska

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi,…

Svět je fascinován neustálým tweetováním amerického prezidenta Donalda Trumpa, který si přes Twitter vyřizuje…