Porsche 356 (1948 – 1965)

Porsche 356 (1948 – 1965)

 
 
3.5. 2004

Duchovním otcem značky Porsche (úplný název firmy je Dr. Ing. h. c. F. Porsche KG) byl profesor Ferdinand Porsche (1875 – 1951), český rodák a geniální konstruktér. S automobily Porsche se však pojí hlavně jméno jeho syna.

Filius Ferdinand „Ferry“ Porsche (1896 – 1998) sestrojil první automobil této značky v červnu 1948. Na obrázku je se svým otcem ve vývojové laboratoři motorů. První sportovní vozy Porsche, vycházející z konstrukčních prvků lidových vozů Volkswagen „Brouk“ se stavěly v rakouském Gmündu, kam se koncem války firma přestěhovala, aby se vyhnula bombardování spojenců.

Prvním vyrobeným a homologovaným vozem firmy Porsche byl roadster 356 výrobního čísla 001. Používal vzduchem chlazený čtyřválec VW s protilehlými válci (boxer) o objemu 1131 cm3 a výkonu 29 kW, umístěný vzadu. Na trubkovém rámu byla namontována ručně vyrobená hliníková karoserie. Karoserii navrhl Rakušan Irwin Komenda, který předtím pracoval u firem Volkswagen, Cisitalia a Auto Union. Označení 356 pocházelo od pořadového čísla projektu v organizačním schématu firmy. Dnes je tento první Porsche vystaven v Národním automobilovém muzeu bratří Schlumpfů ve francouzském Mulhouse. První vozy putovaly ke švýcarskému zákazníkovi a po důkladných testech bylo rozhodnuto o sériové výrobě. Kromě roadsterů s plátěnou střechou stavěl Porsche v roce 1948 a 1949 i kupé 356 s děleným předním sklem. Celkem vzniklo v Gmündu 52 vozů.

V roce 1950 se výroba vrátila do Zuffenhausenu, předměstí německého Stuttgartu. Erbovní znak tohoto města se později dostal i do továrního znaku Porsche. Rok 1951 přinesl zvýšení obsahů a výkonů nových motorů. V nabídce se objevily modely 1300 (1286 cm3, 32 kW) a 1500 (1488 cm3, 44 kW). V následujících dvou letech byla nabídka doplněna o modely 1500S (1488 cm3, 51 kW) a 1300S (1290 cm3, 44 kW). Vozy se neustále zdokonalovaly, zvyšoval se luxus interiéru a přístroje ukazovaly na rozdíl od dřívějších modelů správně ve směru hodinových ručiček. V roce 1953 měly roadstery pevný rám čelního skla, které již bylo jednodílné, ale stále mělo mírně šípovitý tvar. Příčka umístěná zevnitř sloužila většinou k uchycení zpětného zrcátka.

V roce 1954 bylo vyrobeno prvních 200 vozů Porsche 356 Speedster. Speedstery se staly obchodně velmi úspěšné a dnes patří k nejvyhledávanějším modelům značky Porsche. Na podzim 1955 se začala vyrábět série 356A se zvětšeným jednodílným čelním sklem a osvědčenými motory 1300 a 1300S, později doplněnými o motory 1600 a 1600S (1582 cm3, 44 kW a 55 kW). Model 1500GS – první Carrera – dostal nový sportovní motor se čtyřmi vačkovými hřídeli v hlavách válců (1498 cm3, 74 kW). Porsche 356A 1500GS Carrera GT měl motor s výkonem 81 kW. Výroba motorů 1100 naopak skončila.

V roce 1958 je Speedster nahrazen modelem Convertible D s větším čelním sklem a bočními větracími okénky. Končí výroba motorů 1300. V následujícím roce dostává Carrera výkonnější motor (85 kW) a název 1600 GS-GT. Na podzim 1959 je uvedena série 356 B, u které došlo k druhému přepracování karoserie a opět se zvětšil podíl zasklené plochy. Convertible D byl přejmenován na 356B Roadster. Jeho modernizovaná přístrojová deska dostala dřevěný volant nahrazující plastový volant z Volkswagenu. Zapuštěné světlomety měly skleněný kryt ke zlepšení aerodynamiky. Změny doznaly i blikače a s nimi spojené malé vstupní otvory.

Porsche 356B Super 90 dostává v roce 1960 speciální vyrovnávací pružinu na zadní ose a motor 1600 s výkonem 90 koní (66 kW). Odtud pochází i jeho označení. Řada příznivců vozů Porsche považuje verzi 356B za nejlepší z celé řady modelů 356, neboť modely řady 356C, představené na podzim roku 1962, pokládá již za přechodový typ k modelu 911. Diskové brzdy na všech kolech se stávají standardem pro všechny verze. Modely 1600C (55 kW) a 1600SC (70 kW) jsou doplněny o špičkový model Carrera 2 (1966 cm3, 96 kW).

V roce 1963 se na trhu objevuje nástupce řady 356, Porsche 911. První verze jeho šestiválcového motoru s protilehlými písty nabízí stejný výkon jako Carrera 2. V době náběhu výroby modelu Porsche 911 se modely 356C prodávají lépe než kdykoli dříve.

Rok 1965 přinesl levnější verzi modelu 911 se čtyřválcovým motorem typu „boxer“ a označením Porsche 912 (1582 cm3, 66 kW). V dubnu téhož roku skončila výroba vozů řady 356. Ve výrobě se udržela 17 let a celkem bylo vyrobeno přes 77 tisíc vozů. Nástupcem řady 356 se stal typ 911, který se dosud vyrábí a je tak nejdéle vyráběným sportovním vozem v historii.

Hlavní technické údaje:

356356A Speedster/Roadster356 Carrera
Výroba v letech1948-19541954-19651955-1965
Počet vyrobených vozůcelkem 77509
Motorvzduchem chlazený 4V s protilehlými písty (boxer)
Umístění motoruza zadní nápravou
Pohonzadní
Objem motoru [cm3]1131, 1286, 14881498, 15821498, 1582, 1991
Maximální výkon [kW]29, 32, 445574, 81,85, 96
Rozvor náprav [cm]-210210
Délka [cm]387395395
Šířka [cm]167167167
Výška [cm]126,5122129
Pohotovostní hmotnost [kg]550760-885930
Maximální rychlost [km/h]130175200
Zrychlení z 0 na 100 km/h24-9
Spotřeba paliva [litrů/100 km]7,5-9,4
Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější

Podle Hospodářské komory ČR chybí tuzemským firmám zhruba…

Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur

Až škody ve výši miliardy eur (25,8 miliardy korun) mohou…

Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify

Český startup Apify hlásí další úspěšnou investici. Ta…

 

Štítky Roadster Porsche

 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 



Porsche staví repliku svého úplně prvního exempláře modelu 356 No.1 Porsche staví repliku svého úplně prvního exempláře modelu 356 No.1

První roadster, který nese jméno Porsche a označení 356,…

Bratři z NDR nemohli vlastnit sporťák Porsche, postavili si ho sami. Pomohl i Ferdinand Porsche Bratři z NDR nemohli vlastnit sporťák Porsche, postavili si ho sami. Pomohl i Ferdinand Porsche

Dvojčata z NDR měla sen, chtěla vlastnit ikonické Porsche…

 



 
Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Včera

Sedan vyšší střední třídy, ovšem původem z Itálie. O zábavu bude postaráno, testujeme Maserati Ghibli S Q4!




Blesk.cz

Češka v Brně našla kabelku plnou peněz: Slovenská majitelka si jí převzala bez poděkování a odměny

Češka v Brně našla kabelku plnou peněz: Slovenská…

Tomu se tedy říká „vděk.“ Slovenka, která dostala zpět svou kabelku s doklady, platebními kartami a 7 tisíci…

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se, jak jí to slušelo!

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se,…

V sobotu vdal jednu ze svých tří dcer herec Vladimír Kratina (66)! Dceru Dominiku (25), modelku a někdejší…

 

iSport.cz

První po 29 letech! Američan Koepka obhájil titul na golfovém US Open

První po 29 letech! Američan Koepka obhájil titul na…

Americký golfista Brooks Koepka dokázal jako první hráč po 29 letech obhájit titul na US Open. Turnaj kategorie…

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi nohy, popsal svědek

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi…

Sedí tam jako v divadle. Jen ta opona chybí. Montované tribuny vedle stadionu v Jekatěrinburgu, kde včera kopali…

 

Reflex.cz

Když žít, tak naplno. To znamená v Benátkách

Když žít, tak naplno. To znamená v Benátkách

Jaké jsou dnešní Benátky? Navzdory všem řečem je to stále město, kde se dá prožít tisíc radostí, poznat tisíc…

JXD je šnek! Podívejte se na vysvětlení toho, jak ezoterici a léčitelé lžou, aby mohli krást

JXD je šnek! Podívejte se na vysvětlení toho, jak…

Předesílám: Nezbláznil jsem se, nepsal jsem text pod vlivem LSD, nedělám si ze čtenářů srandu a nemyslím si, že…