reklama


Porsche 911 Carerra a Carerra S – legenda pokračuje (druhý díl)

Porsche 911 Carerra a Carerra S – legenda pokračuje (druhý díl)

 
 

Minulý týden jsme vám v prvním díle tohoto článku představili novou Carreru z pohledu karosérie a v této druhé a poslední části se podíváme podrobně na pohonné ústrojí a podvozkové části.

První díl z minulého týdne najdete zde.

Připomeňme, že nová Carrera je poprvé po 27 letech představena se dvěma verzemi motorů. Jejich rozdílnost je daná nejen výkonem, ale také objemem a velkou části konstrukčních skupin, které jsou na první pohled shodné, ale nemají toho mnoho společného. Pro základní model Carrera je určen menší a slabší agregát o objemu 3,6 litru, který byl ponechán v nabídce na základě dlouhodobých kladných ohlasů majitelů. Pro model Carrera S byl vyvinut na základě výše zmíněného motoru nový agregát o objemu 3,8 litru, který je osazen řadou nových řešení, která si následně přiblížíme. Pod kapotou jsou oba motory snadno rozlišitelné nejen popisem signalizujícím objem, ale také tím, že motor 3,6 má komory sání černé, zatímco 3,8 je má ve stříbrné barvě.

Nejdříve si představíme menší motor 3,6 litru, který je z velké části stejný s motorem v předchozím modelu. Technici se na něm zaměřili především na optimalizaci plnění válců. Největších změn se dočkal čistič vzduchu a jeho komora a tyto úpravy pomohly k navýšení výkonu o 4 kW (5,4 k). Jinak zůstaly zachovány všechny technické finesy včetně variabilního časování sacích ventilů VarioCam Plus. Výsledkem je tedy výkon 239 kW (325 k) při 6800 ot/min a točivý moment 370 Nm při 4250 ot/min. Pro snazší dosažení emisních limitů Euro IV byla na výfukový vačkový hřídel nainstalována vakuová pumpa, která zásobuje pod tlakem jak posilovač brzd, tak i další systémy motoru a převodovky. Toto řešení bylo zvoleno proto, že odebírání podtlaku ze sacího potrubí výrazně ovlivňovalo emise při studeném motoru. V motoru jsou také použita tři olejová čerpadla, jedno hlavní mazací a dvě pro zpětné odsávání oleje z hlav válců při velkém zatížení v zatáčkách. Snahou bylo motor odlehčit, což bylo dosaženo přepracováním hlav válců, chladícího systému a absencí mechanické měrky oleje. Motor tak váží 202 kg, což je o 2 kg méně než předchůdce.

Motor 3,8 litru pro model S je osazen vším co má standardní motor, ale je dále vylepšen. Jeho vrtání je zvětšeno z 96 mm na 99 mm. Má zcela přepracované sací potrubí, které má o 60 mm kratší větve a průměr zmenšený na 43 mm. Velký důraz byl u tohoto motoru kladen na jeho zvukový projev, což se projevilo instalací dvou systémů upravujících zvuk v oblasti mezi 5 a 6 tisíci otáček, tedy při plném zatížení. V obou sacích komorách jsou použity tlumiče ze speciální syntetické hmoty a na potrubí mezi škrtící klapkou a měřičem množství protékajícího vzduchu byl osazen Helmholtzův rezonátor. Co to je? Je to v podstatě přídavná komora o objemu 0,3 litru, která má přesně definované rozměry, aby tlumila vlnění o frekvenci 260 Hz a tím ve výše zmíněných otáčkách napomáhala motoru k „chlapáčtějšímu“ zvuku. Přepracovány byly spalovací prostory ve hlavách válců, změněn úhel vstřiku paliva, aby trysky mířily více do středu válců, změněn byl tvar vaček, aby byl zajištěn jejich lepší přítlak ke zdvihátkům. Jelikož nový motor produkuje vyšší výkon, produkuje také větší torzní zatížení klikové hřídele. Musel být tedy použit tlumič torzních kmitů, který je umístěn v setrvačníku. Inovací je, že není z litiny, ale z hliníkové slitiny, čímž se uspořilo 1,5 kg a přitom bylo dosaženo utlumení až pod úroveň menšího motoru. Zesíleno bylo čerpadlo chladící kapaliny, které musí dodávat o 13 procent více chladící kapaliny než u menšího motoru, na chladiči motorového oleje přibyly další dvě vrstvy pro lepší tepelnou bilanci celé jednotky. Zcela nové je také výfukové potrubí, které má mnohem kratší větve od jednotlivých válců. Nové jsou dvoustupňové katalyzátory, které mají rozdílné průměry, aby se dosáhlo rychlejšího náběhu na provozní teplotu, což přineslo snížení emisí o 15 procent proti stávající Carreře. Díky použití pokročilé technologie bylo možno také zmenšit tloušťku plechu na výrobu výfuku z 1,5 na 1,2 mm a ušetřit tím dalších 5,5 kg. Nový motor tak po všech zásazích produkuje 261 kW (355 k) při 6600 ot/min a točivý moment 400 Nm při 4600 ot/min.

Pro oba motory Porsche vyvinul zcela novu šestistupňovou převodovku, která byla nutná především pro model S s výrazně vyšším točivým momentem. Protože má nová Carrera větší kola, byly všechny převody zkráceny přibližně o 5 procent, aby bylo zachováno celkové zpřevodování. Přesto, že jsou všechny ozubená kola a hřídele těžší, podařilo se optimalizací skříně převodovky docílit stejné hmotnosti jako u předchozí převodovky. Pro vyšší životnost a přesnější řazení byly všechny synchronizační kroužky vyrobeny z oceli místo stávající mosazi a pro první tři rychlostí stupně jsou potaženy otěruvzdornou vrstvou uhlíku pro rychlejší řazení. Všechny změny přispěly ke zkrácení chodu řadící páky a omezení nutné síly o 15 procent. Zatímco Carrera má standardní spojku jako všechny Porsche, Carrera S je osazena novou samo-seřizovací spojkou, která dokáže po celou dobu životnosti udržovat konstantní zdvih pedálu. Má zvětšené obložení a měla by i při sportovním zacházení vydržet nejméně 80 tis. km. Jako alternativa se k manuální převodovce opět nabízí automat Tiptronic S, který prošel dalším vývojem především v oblasti řídící elektroniky. Převodovka nyní řadí ještě hladčeji a rychleji. Je napojena na systém PSM (Porsche Stability Management) a mimo jiné umožňuje řidiči využívat i jistou dávku prokluzu zadních kol při průjezdu zatáčkou než systém zakročí, protože ten je nastaven mnohem sportovněji než v minulosti. Díky možnosti PSM vypnout umožňuje jízdu ve vysokých otáčkách bez snahy o přeřazení na vyšší stupeň a ve sportovním režimu řadí až v 7200 ot/min místo dosavadních 6900 ot/min.

Na konstrukci podvozku Carrery se prakticky nic nemění. Přední náprava je stále McPherson a zadní víceprvková. Obě však prošly dalším vývojem jak po stránce optimalizace jízdních vlastností, tak i úspory hmotnosti a přenosu vibrací do karosérie. Přední náprava má nový pomocný rám, který má o 30 mm posunuty kotevní místa ramen nápravy, aby bylo možno o 21 mm zvětšit rozchod předních kol. obrázek [250 x 251] Silentbloky držící podélná a příčná rameny byly nahrazeny hydraulickými, aby se dále omezil přenos vibrací z kol do karosérie. Zásadní novinkou na přední nápravě je poprvé u Porsche použité řízení s proměnlivým převodem, které při rychlé jízdě eliminuje přehnané reakce řidiče a naopak při manévrování ve městě mu usnadňuje práci, protože se mezi krajními polohami již není 2,98 otáček, ale jen 2,62. Porsche také poprvé použila možnost nastavení volantu jak výškově tak i podélně a jako novinka je použit elektronický zámek řízení napojený na imobilizér. Zadní náprava byla rozšířena ještě více, její rozchod narostl o plných 34 mm. Byl přepracován pomocný rám, který má nyní hliníkový nosník o vyšší tuhosti a o 1 kg nižší hmotnosti. Horní rameno bylo posunuto o 10 mm výše, spodní o 5 mm níže což má pozitivní vliv na omezení naklánění ve všech směrech.obrázek [250 x 338] Změněno bylo uchycení stabilizátoru, které změnilo poměr pák a umožnilo lepší citlivost nových tlumičů z hliníkové slitiny, která jsou o 70 procent lehčí než ocelové.

Téměř revoluční novinkou je u Porsche sériové použití aktivního podvozku PASM (Porsche Active Suspension Management), které je použito u modelu S. Základní model má klasické odpružení. PASM snižuje podvozek o 10 mm proti základnímu modelu a nabízí dvě základní nastavení – Normal a Sport. Nastavení Normal je určeno pro komfortní cestování na delší vzdálenosti, Sport již napovídá v názvu. Nic však není černobílé a tak se při režimu Normal klidně může stát, že při náhlé změně směru systém automaticky nastaví podstatně tvrdší charakteristiku. Při poruše se systém automaticky nastaví na sportovní nejtvrdší charakteristiku, aby byla zajištěna maximální bezpečnost. Pro pravé sportsmeny má Porsche v nabídce ještě klasické sportovní odpružení v kombinaci se samosvorným diferenciálem, ruční převodovkou a 19“ koly. To snižuje podvozek o 20 mm a je ještě tvrdší než program Sport v PASM.

Tradiční chloubou Porsche jsou brzdy. Ani nová Carrera není výjimkou a základní model je osazen dutými a vrtanými kotouči o průměru 318 mm vpředu a 299 mm vzadu, které svírají černě eloxované třmeny se čtyřmi pístky. Model S má brzdy ještě výkonnější, když má na všech kolech kotouče o průměru 330 mm a rudě lakované stejné třmeny. Na přání jsou nabízeny keramické brzdy PCCB s kotouči o průměru 350 mm, které jsou o 14 kg lehčí než ty na modelu S. Nabízí vyšší účinnost a minimální opotřebení. Brzdy jsou osazeny nově naladěným ABS, které mnohem méně pumpuje do pedálu, uspořilo na hmotnosti 3 kg a při vypnutém PSM se nijak nehrne do akce. Brzdy jsou ukryty za většími koly, která mají u základního modelu průměr 18“ a u modelu S 19“. Osazeny jsou pneumatikami o rozměrech 235/40 ZR 18 vpředu a 265/40 ZR 18 vzadu u Carrery a 235/35 ZR 19 a 295/30 ZR 19 u Carrery S. Na přání je k dispozici monitorovací systém hlídající tlak v pneumatikách, který má snímač ve ventilku.

Nová Carrera je jednoznačně krokem vpřed a nabídka dvou motorů by mohla přilákat další zájemce. Jak si ale povede na trhu ukáže až nejbližší budoucnost.

Technické údaje – Porsche 911 Carrera (Carrera S)

Druh motoruBoxer 6
Objem motoru [ccm]3596 (3824)
Nejvyšší výkon [kW/k/ot.]239/325/6800 (261/355/6600)
Nejvyšší kroutící moment [Nm/ot.]370/4250 (400/4600)
Nejvyšší rychlost [km/h]285 (293)
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,0 (4,8)
Zrychlení 0-200 km/h [s]17,5 (16,5)
Spotřeba [EC standard]
město [l/100 km]16,1 (17,1)
Mimo město [l/100 km]8,1 (8,4)
kombinovaná [l/100 km]11,0 (11,5)
Rozměry a hmotnosti
Délka [mm]4427
Šířka [mm]1808
Výška [mm]1310 (1300)
Rozvor [mm]2350
Rozchod vpředu/vzadu [mm]1486/ 1529 (1511)
Pohotovostní hmotnost [kg]1395 (1420)
Objem nádrže [l]64
Rozměr pneu přední235/40 ZR 18 (235/35 ZR 19)
Rozměr pneu zadní265/35 ZR 18 (295/30 ZR 19)
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

Západ Československo odepsal už v září 1948. Gottwalda považoval za umírněného Západ Československo odepsal už v září 1948. Gottwalda považoval za umírněného

Západní státy za demokratické Československo přestávaly…

 
 

Tapety

Porsche 911 Carrera S Coupé Porsche 911 Carrera S Coupé
Porsche 911 Carrera S Coupé Porsche 911 Carrera S Coupé
Porsche 911 Carrera Coupé Porsche 911 Carrera Coupé
Porsche 911 Carrera Coupé Porsche 911 Carrera Coupé
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




McLaren F1? Ne, volant uprostřed může mít i Porsche 911! McLaren F1? Ne, volant uprostřed může mít i Porsche 911!

Porsche 911 patří k oblíbeným vozům řady úpravců. Většina…

Porsche 911 Old & New Japan: Flatnose se vrátil! Porsche 911 Old & New Japan: Flatnose se vrátil!

Vzpomínáte ještě na Porsche 911 s mrkačkami, bez…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Clooney bude tátou, jeho Amal čeká dvojčata!

Clooney bude tátou, jeho Amal čeká dvojčata!

Nálepky věčného mládence se zbavil už před dvěma a půl lety, když si vzal krásnou právničku Amal Alamuddin (38).…

Čokoláda za 5 korun přilákala Pražany: V Karlíně zahání zimu mlsáním

Čokoláda za 5 korun přilákala Pražany: V Karlíně…

Čokoláda na milion způsobů. Café Parlor se ve středu 18. ledna proměnilo ve sladký ráj neřestí. Lidé si zde po…

 

iSport.cz

Byl to můj nejtěžší Dakar, svěřil se Macík. Co řekl dál o náročné rallye?

Byl to můj nejtěžší Dakar, svěřil se Macík. Co řekl…

Dal si cíl a ten splnil. Těsně před odjezdem na Dakar 2017 se český závodník Martin Macík svěřil, že touží po…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama