Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 911 Carerra a Carerra S – legenda pokračuje (druhý díl)

Miroslav Kudělka
Minulý týden jsme vám v prvním díle tohoto článku představili novou Carreru z pohledu karosérie a v této druhé a poslední části se podíváme podrobně na pohonné ústrojí a podvozkové části.

První díl z minulého týdne najdete zde.

Připomeňme, že nová Carrera je poprvé po 27 letech představena se dvěma verzemi motorů. Jejich rozdílnost je daná nejen výkonem, ale také objemem a velkou části konstrukčních skupin, které jsou na první pohled shodné, ale nemají toho mnoho společného. Pro základní model Carrera je určen menší a slabší agregát o objemu 3,6 litru, který byl ponechán v nabídce na základě dlouhodobých kladných ohlasů majitelů. Pro model Carrera S byl vyvinut na základě výše zmíněného motoru nový agregát o objemu 3,8 litru, který je osazen řadou nových řešení, která si následně přiblížíme. Pod kapotou jsou oba motory snadno rozlišitelné nejen popisem signalizujícím objem, ale také tím, že motor 3,6 má komory sání černé, zatímco 3,8 je má ve stříbrné barvě.

Nejdříve si představíme menší motor 3,6 litru, který je z velké části stejný s motorem v předchozím modelu. Technici se na něm zaměřili především na optimalizaci plnění válců. Největších změn se dočkal čistič vzduchu a jeho komora a tyto úpravy pomohly k navýšení výkonu o 4 kW (5,4 k). Jinak zůstaly zachovány všechny technické finesy včetně variabilního časování sacích ventilů VarioCam Plus. Výsledkem je tedy výkon 239 kW (325 k) při 6800 ot/min a točivý moment 370 Nm při 4250 ot/min. Pro snazší dosažení emisních limitů Euro IV byla na výfukový vačkový hřídel nainstalována vakuová pumpa, která zásobuje pod tlakem jak posilovač brzd, tak i další systémy motoru a převodovky. Toto řešení bylo zvoleno proto, že odebírání podtlaku ze sacího potrubí výrazně ovlivňovalo emise při studeném motoru. V motoru jsou také použita tři olejová čerpadla, jedno hlavní mazací a dvě pro zpětné odsávání oleje z hlav válců při velkém zatížení v zatáčkách. Snahou bylo motor odlehčit, což bylo dosaženo přepracováním hlav válců, chladícího systému a absencí mechanické měrky oleje. Motor tak váží 202 kg, což je o 2 kg méně než předchůdce.

Motor 3,8 litru pro model S je osazen vším co má standardní motor, ale je dále vylepšen. Jeho vrtání je zvětšeno z 96 mm na 99 mm. Má zcela přepracované sací potrubí, které má o 60 mm kratší větve a průměr zmenšený na 43 mm. Velký důraz byl u tohoto motoru kladen na jeho zvukový projev, což se projevilo instalací dvou systémů upravujících zvuk v oblasti mezi 5 a 6 tisíci otáček, tedy při plném zatížení. V obou sacích komorách jsou použity tlumiče ze speciální syntetické hmoty a na potrubí mezi škrtící klapkou a měřičem množství protékajícího vzduchu byl osazen Helmholtzův rezonátor. Co to je? Je to v podstatě přídavná komora o objemu 0,3 litru, která má přesně definované rozměry, aby tlumila vlnění o frekvenci 260 Hz a tím ve výše zmíněných otáčkách napomáhala motoru k „chlapáčtějšímu“ zvuku. Přepracovány byly spalovací prostory ve hlavách válců, změněn úhel vstřiku paliva, aby trysky mířily více do středu válců, změněn byl tvar vaček, aby byl zajištěn jejich lepší přítlak ke zdvihátkům. Jelikož nový motor produkuje vyšší výkon, produkuje také větší torzní zatížení klikové hřídele. Musel být tedy použit tlumič torzních kmitů, který je umístěn v setrvačníku. Inovací je, že není z litiny, ale z hliníkové slitiny, čímž se uspořilo 1,5 kg a přitom bylo dosaženo utlumení až pod úroveň menšího motoru. Zesíleno bylo čerpadlo chladící kapaliny, které musí dodávat o 13 procent více chladící kapaliny než u menšího motoru, na chladiči motorového oleje přibyly další dvě vrstvy pro lepší tepelnou bilanci celé jednotky. Zcela nové je také výfukové potrubí, které má mnohem kratší větve od jednotlivých válců. Nové jsou dvoustupňové katalyzátory, které mají rozdílné průměry, aby se dosáhlo rychlejšího náběhu na provozní teplotu, což přineslo snížení emisí o 15 procent proti stávající Carreře. Díky použití pokročilé technologie bylo možno také zmenšit tloušťku plechu na výrobu výfuku z 1,5 na 1,2 mm a ušetřit tím dalších 5,5 kg. Nový motor tak po všech zásazích produkuje 261 kW (355 k) při 6600 ot/min a točivý moment 400 Nm při 4600 ot/min.

Pro oba motory Porsche vyvinul zcela novu šestistupňovou převodovku, která byla nutná především pro model S s výrazně vyšším točivým momentem. Protože má nová Carrera větší kola, byly všechny převody zkráceny přibližně o 5 procent, aby bylo zachováno celkové zpřevodování. Přesto, že jsou všechny ozubená kola a hřídele těžší, podařilo se optimalizací skříně převodovky docílit stejné hmotnosti jako u předchozí převodovky. Pro vyšší životnost a přesnější řazení byly všechny synchronizační kroužky vyrobeny z oceli místo stávající mosazi a pro první tři rychlostí stupně jsou potaženy otěruvzdornou vrstvou uhlíku pro rychlejší řazení. Všechny změny přispěly ke zkrácení chodu řadící páky a omezení nutné síly o 15 procent. Zatímco Carrera má standardní spojku jako všechny Porsche, Carrera S je osazena novou samo-seřizovací spojkou, která dokáže po celou dobu životnosti udržovat konstantní zdvih pedálu. Má zvětšené obložení a měla by i při sportovním zacházení vydržet nejméně 80 tis. km. Jako alternativa se k manuální převodovce opět nabízí automat Tiptronic S, který prošel dalším vývojem především v oblasti řídící elektroniky. Převodovka nyní řadí ještě hladčeji a rychleji. Je napojena na systém PSM (Porsche Stability Management) a mimo jiné umožňuje řidiči využívat i jistou dávku prokluzu zadních kol při průjezdu zatáčkou než systém zakročí, protože ten je nastaven mnohem sportovněji než v minulosti. Díky možnosti PSM vypnout umožňuje jízdu ve vysokých otáčkách bez snahy o přeřazení na vyšší stupeň a ve sportovním režimu řadí až v 7200 ot/min místo dosavadních 6900 ot/min.

Na konstrukci podvozku Carrery se prakticky nic nemění. Přední náprava je stále McPherson a zadní víceprvková. Obě však prošly dalším vývojem jak po stránce optimalizace jízdních vlastností, tak i úspory hmotnosti a přenosu vibrací do karosérie. Přední náprava má nový pomocný rám, který má o 30 mm posunuty kotevní místa ramen nápravy, aby bylo možno o 21 mm zvětšit rozchod předních kol. pneu porsche pneu porsche Silentbloky držící podélná a příčná rameny byly nahrazeny hydraulickými, aby se dále omezil přenos vibrací z kol do karosérie. Zásadní novinkou na přední nápravě je poprvé u Porsche použité řízení s proměnlivým převodem, které při rychlé jízdě eliminuje přehnané reakce řidiče a naopak při manévrování ve městě mu usnadňuje práci, protože se mezi krajními polohami již není 2,98 otáček, ale jen 2,62. Porsche také poprvé použila možnost nastavení volantu jak výškově tak i podélně a jako novinka je použit elektronický zámek řízení napojený na imobilizér. Zadní náprava byla rozšířena ještě více, její rozchod narostl o plných 34 mm. Byl přepracován pomocný rám, který má nyní hliníkový nosník o vyšší tuhosti a o 1 kg nižší hmotnosti. Horní rameno bylo posunuto o 10 mm výše, spodní o 5 mm níže což má pozitivní vliv na omezení naklánění ve všech směrech. pneu porsche pneu porsche Změněno bylo uchycení stabilizátoru, které změnilo poměr pák a umožnilo lepší citlivost nových tlumičů z hliníkové slitiny, která jsou o 70 procent lehčí než ocelové.

Téměř revoluční novinkou je u Porsche sériové použití aktivního podvozku PASM (Porsche Active Suspension Management), které je použito u modelu S. Základní model má klasické odpružení. PASM snižuje podvozek o 10 mm proti základnímu modelu a nabízí dvě základní nastavení – Normal a Sport. Nastavení Normal je určeno pro komfortní cestování na delší vzdálenosti, Sport již napovídá v názvu. Nic však není černobílé a tak se při režimu Normal klidně může stát, že při náhlé změně směru systém automaticky nastaví podstatně tvrdší charakteristiku. Při poruše se systém automaticky nastaví na sportovní nejtvrdší charakteristiku, aby byla zajištěna maximální bezpečnost. Pro pravé sportsmeny má Porsche v nabídce ještě klasické sportovní odpružení v kombinaci se samosvorným diferenciálem, ruční převodovkou a 19“ koly. To snižuje podvozek o 20 mm a je ještě tvrdší než program Sport v PASM.

Tradiční chloubou Porsche jsou brzdy. Ani nová Carrera není výjimkou a základní model je osazen dutými a vrtanými kotouči o průměru 318 mm vpředu a 299 mm vzadu, které svírají černě eloxované třmeny se čtyřmi pístky. Model S má brzdy ještě výkonnější, když má na všech kolech kotouče o průměru 330 mm a rudě lakované stejné třmeny. Na přání jsou nabízeny keramické brzdy PCCB s kotouči o průměru 350 mm, které jsou o 14 kg lehčí než ty na modelu S. Nabízí vyšší účinnost a minimální opotřebení. Brzdy jsou osazeny nově naladěným ABS, které mnohem méně pumpuje do pedálu, uspořilo na hmotnosti 3 kg a při vypnutém PSM se nijak nehrne do akce. Brzdy jsou ukryty za většími koly, která mají u základního modelu průměr 18“ a u modelu S 19“. Osazeny jsou pneumatikami o rozměrech 235/40 ZR 18 vpředu a 265/40 ZR 18 vzadu u Carrery a 235/35 ZR 19 a 295/30 ZR 19 u Carrery S. Na přání je k dispozici monitorovací systém hlídající tlak v pneumatikách, který má snímač ve ventilku.

Nová Carrera je jednoznačně krokem vpřed a nabídka dvou motorů by mohla přilákat další zájemce. Jak si ale povede na trhu ukáže až nejbližší budoucnost.

Technické údaje – Porsche 911 Carrera (Carrera S)

Druh motoru Boxer 6
Objem motoru [ccm] 3596 (3824)
Nejvyšší výkon [kW/k/ot.] 239/325/6800 (261/355/6600)
Nejvyšší kroutící moment [Nm/ot.] 370/4250 (400/4600)
Nejvyšší rychlost [km/h] 285 (293)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,0 (4,8)
Zrychlení 0-200 km/h [s] 17,5 (16,5)
Spotřeba [EC standard]
město [l/100 km] 16,1 (17,1)
Mimo město [l/100 km] 8,1 (8,4)
kombinovaná [l/100 km] 11,0 (11,5)
Rozměry a hmotnosti
Délka [mm] 4427
Šířka [mm] 1808
Výška [mm] 1310 (1300)
Rozvor [mm] 2350
Rozchod vpředu/vzadu [mm] 1486/ 1529 (1511)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1395 (1420)
Objem nádrže [l] 64
Rozměr pneu přední 235/40 ZR 18 (235/35 ZR 19)
Rozměr pneu zadní 265/35 ZR 18 (295/30 ZR 19)
Miroslav Kudělka