Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Porsche 911
Porsche 911
Porsche 911
Porsche 911
37 Fotogalerie

Porsche 911 Carrera – legenda pokračuje (první díl)

Jelikož v poslední době prodeje stávající 911 silně stagnují, rozhodlo se vedení Porsche k radikálnímu řezu a nová generace je výrazně přepracovaná. Design přídě se vrací k původnímu tvaru a celkově byl vůz více nasměrován...

Jelikož se v případě nové 911 Carrera jedná o zásadní modernizaci, kde zůstala z předchozí generace prakticky jen koncepce a základní tvar karosérie přiblížíme si nový vůz detailněji než obvykle a věnujeme mu dvoudílný článek. V tomto prvním díle se budeme věnovat záležitostem patrným na první pohled jako je vnější vzhled a interiér a celkové koncepci karosérie a jejím bezpečnostním prvkům. Ve druhém díle si představíme podrobně oba motory, které jsou poprvé od roku 1977 nabízeny s rozdílným objemem - pro Carreru má objem 3,6 l, pro Carreru S je větší s objemem 3,8 l. Nezapomeneme ani na převodové ústrojí a konstrukci podvozku. Nebude chybět ani obligátní tabulka technických údajů.

Nejdříve se tedy pojďme podívat na změny vzhledu. Nejpatrnější změnou, která je nepřehlédnutelná, prošla příď vozu. Hlavním prvkem jsou oválné světlomety, které se svým tvarem vrací ke kořenům prvních modelů a k nim přibyly opět oddělené přídavné světlomety. Hlavní světlomety jsou u základní verze halogenové, verze S má bi-xenonové, které jsou pro základní model za příplatek. Změněn byl také tvar víka zavazadlového prostoru, které je nyní vyrobeno z hliníkového plechu, čímž bylo ušetřeno 40 procent jeho hmotnosti (6 kg). Modifikován byl také tvar vstupů vzduchu v nárazníku, kde museli aerodynamici odvést obrovský kus práce. Vzhledem k použití dvou různě výkonných motorů ve stejné karosérii museli vyřešit problém potřeby o 20 procent vyššího množství chladícího vzduchu pro motor 3,8 aniž by porušili cíl snížení celkového odporu vzduchu. Vše nakonec zvládli pečlivým tvarováním vzduchových kanálů za nárazníkem, kde jsou umístěny tlakem vzduchu ovládané klapky. Do rychlosti 70 km/h jsou uzavřeny a vzduch proudí pouze přes chladič, ale ve vyšších rychlostech se automaticky otevírají obtokové kanály, které podporují proudění za chladičem a zajišťují tak potřebných 20 procent chladícího výkonu navíc. Přídi byla věnována obzvláštní pozornost a tak byly optimalizovány i kanály za chladičem, které nyní neústí kolmo k zemi ale jsou vyvedeny až do prostorů blatníků odkud je vzduch vysáván proudem vzduchu usměrňovaným bočními částmi předního spoileru. Když už jsme u těch skrytých aerodynamických řešení musíme také zmínit více zakrytý spodek vozu, ve kterém jsou pouze vstupy pro chladící vzduch k převodovce, diferenciálu a přívody k chlazení brzd. Výsledkem zakrytého spodku vozu je kontrolovaná vysoká rychlost proudění vzduchu pod vozem, což má za následek omezení vztlaku ve vysokých rychlostech.

Bokům karosérie dominují více do šířky vytažené blatníky podporující dynamický vzhled, inovován byl tvar klik dveří a nejvýraznějším prvkem boční části jsou nová zrcátka. Jejich dvouramenná konstrukce nejen dobře vypadá, ale svým tvarem zvyšují přítlak přídě a napomáhají směřovat tok vzduchu k zadnímu výsuvnému spoileru. Ten se po91sc82 vysouvá při rychlosti 120 km/h a zpět se vrací při 80 km/h. Tím jsme se dostali k po91co40 zadní části vozu. To je jediná část, podle které se dají oba modely jednoznačně odlišit. Zatímco po91co43 základní model je osazen dvěmi oválnými koncovkami výfuku, které jsou zakomponovány do spodní hrany nárazníku, model S má na znamení vyššího výkonu osazeny dvě dvojice kruhových koncovek ve stejných místech. Mimo to se na zádi mezi koncovými světly samozřejmě nachází typové označení. Ještě se vraťme k bokům, kde je ještě jeden výrazný rozlišovací prvek obou vozů a tím jsou kola. Zatímco základní model má osazena klasická pětipaprsková kola designu Carrera III o průměru 18“, model S má zcela nová 19“ kola také s pěti paprsky, ale mnohem dynamičtějšího vzhledu. Výsledkem všech zásahů, i těch nejdrobnějších, bylo snížení koeficientu čelního odporu vzduchu cx z původně výborných 0,30 na vynikajících 0,28 při další minimalizaci vztlaku na obou nápravách.

Celá aerodynamika a vnější vzhled je sice krásná věc, ale v dnešní době jsou stále důležitější parametry jako bezpečnost, tuhost karosérie či co nejnižší hmotnost. Všechny tyto parametry zásadním způsobem ovlivňuje konstrukce nosné struktury karosérie. Již předchozí model se vyznačoval značným použitím plechů z vysokopevnostní oceli na exponovaných dílech a nová Carrera jde v jejich využití ještě dále. Zásadní změnou však je použití nové technologie kombinující bodové svary s lepením při spojování bočních dílů s podlahou. Jen tato technologie sama o sobě přinesla zvýšení pevnosti v krutu o 8 procent a v ohybu dokonce plných 40 procent. Velký důraz byl kladen na maximalizaci přenosu sil při kolizi z přídě do zadní části. Tak došlo na výrazné zesílení horní části dveří a spodní hrany zadního okna, kde se objevily nosníky z vysokopevnostní oceli. Upravena byla také nosná část přídě, kde byly nosníky vyrobeny z pevnějšího materiálu a upravena byla jejich poloha, která umožnila zvětšení prostoru pro nohy cestujících v případě kolize. I v běžných podmínkách, když nedojde k havárii je nová konstrukce přínosná, protože umožňuje o 10 mm posouvat blok pedálů a nabídnout tak více prostoru pro dlouhonohé řidiče. O stejnou hodnotu byla také snížena výška kotevních bodů sedadel což snižuje polohu těžiště na nabízí více místa pro hlavy cestujících. Stejně jako v případě řešení aerodynamiky, byla velká pozornost věnována přídi i z pohledu snadných oprav v případě lehčích havárií. Celá příď je snadno demontovatelná, chladič je připojen přes rychlospojky, které usnadňují jeho výměnu, nárazník je upevněn přes speciální deformační členy, které umožňují jeho posun o 50 mm aniž by došlo k poškození hlavní nosné struktury. To jsou sice výrobně dražší řešení, ale v konečném účtování umožňují nižší náklady při opravách a tudíž i výhodnější pojištění čímž šetří kapsu majitele. Díky absenci náhradního kola, které je nahrazeno opravárenskou sadou, která umožňuje nouzové dojetí rychlostí do 80 km/h, byl zvětšen zavazadlový prostor o 5 litrů na celkových 135 a přitom je zde ještě dostatek místa na různé přihrádky se zesilovačem, changerem pro CD i zmíněnou sadu na opravy defektů.

Tím se pomalu dostáváme k interiéru. Zde se pracovalo velmi intenzivně, aby byl zachován styl a přitom se dosáhlo výrazné modernizace vzhledu. Dbalo se i na bezpečnost, kterou podporuje celkem šest airbagů. Dva hlavní jsou dvoustupňové před řidičem a spolujezdcem, dva jsou v bocích opěradel a chrání hrudník při bočním nárazu a poslední dvojice je ve dveřích u spodní hrany okna a ta chrání hlavu cestujících nejen před nárazem, ale i střepy z rozbitého okna. Zcela nově vyvinutá sedadla mají sportovnější tvar umožňující lepší boční vedení, opěrky hlavy jsou o 50 mm vyšší a jsou blíže hlav cestujících. V nabídce jsou ještě sportovnější sedadla s ještě výraznějším bočním vedením a kombinací elektrického a ručního ovládání lze sestavit celkem čtyři varianty. Nová sedadla jsou při vyšším komfortu, který je výsledkem mimo jiné i použitím patentovaného systému tlumícího vibrace, o 6 kg lehčí než stávající. Nově je tvarován tříramenný volant, který je výškově i podélně nastavitelný a ve verzi S je i multifunkční. Pomocí tlačítek se z něj dá ovládat audiosoustava, palubní počítač PCM (Porsche Communication Management) a v případě osazení vozu telefonem také ten. Před volantem je klasický přístrojový panel s pěti kruhovými přístroji. Změna nastala pouze v tom nejvíce na levé straně, kde byl voltmetr nahrazen teploměrem oleje. Hodně se pracovalo na nalezení kvalitnějších materiálů pro interiér, které by úspěšně sekundovaly kůži na sedadlech, volantu a dalších ovládacích prvcích a semiši na střeše. Zvětšeny byly úložné prostory před spolujezdcem i středové loketní opěrce a zajímavé místo si našly držáky pro nápoje. Ty jsou umístěny tak, že ten pro řidiče se vysune před středové výdechy ventilace, zatímco pro spolujezdce je před výdechem na jeho straně a tak se nápoj může přímo chladit proudem vzduchu z klimatizace. Další příjemností ulehčující nastupování do vozu za tmy je systém rozsvěcující na 30 sekund mlhovky vpředu, zadní světla a osvětlení SPZ po odemčení auta dálkovým ovládáním, které je u lépe vybavené verze ještě hlídáno senzorem klimatizace kontrolujícím sluneční svit, jestli nesvítí zbytečně. Zmiňovat, že Carrera je vybavena automatickou klimatizací, alarmem, špičkovou audiosoustavou či navigačním systémem je u této třídy aut asi nošením dříví do lesa.

Druhý díl bude zveřejněn v pondělí 26.7.