14.12. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Porsche 912: Čtyřválcová 911 na videu od Petrolicious

Devětsetjedenáctka od Porsche je legendou, obzvláště první modely, nemluvě o vzácné sérii 901 ještě před změnou názvu. Čtyřválcová verze s číslem o jedno vyšším zůstala zapomenuta.

Porsche 912 nebylo ničím jiným než levnější verzí legendy na počátku její existence. Vzduchem chlazené boxery byly výhradně čtyřválcové, měly objem pouhého 1,6 l a dvojici karburátorů. Zuffenhausen také ušetřil dost nákladů, ale komerční úspěch továrnu neminul. Od dubna 1965 do července 1969 vzniklo přes 32 tisíc aut s kódem 902. Kromě kupé existovala a Targa a oblíbili si je rovněž policisté, nejen ti němečtí, ale i kupříkladu nizozemští.

Devětsetjedenáctku navíc v prodejích zpočátku dostupnější verze předběhly. Navíc vyplnily časovou mezeru mezi sice klasickou, ale v polovině 60. let už dosti archaickou 356, která darovala základ techniky, a následně novým modelem 914. Co na tom, že měly osekanou výbavu? Byly levnější a obratnými jízdními vlastnostmi se nenechaly nijak zahanbit... Oproti tomu nástupce, dlouhá léta vysmívané „Volks-Porsche“ s motory uprostřed se stalo ceněným veteránem až v poslední době.

Ovšem pro USA se ještě jednou devětsetdvanáctka vrátila. Už s modernější karoserií a dvoulitrovým vstřikovacím boxerem od Volkswagenu s 64 kW. Typu 912E alias 923 bylo postaveno mezi květnem 1975 a červencem 1976 pouze 2.100 kusů. Hodně vzácný kousek, který v Evropě hned tak neuvidíte! Skalní fanoušci legendy se avšak na auta s dvanáctkou dívali vždycky skrz prsty a byla pro ně černými ovcemi ve stádu. Jako cokoli jiného, co neslo i později znak města Stuttgartu a nemělo v zádi boxer se šesti válci, o novějších Porsche s agregáty vpředu (!) nemluvě. Puristu zkrátka nepředěláte... Dnes představují i 912 zajímavé sběratelské exempláře, už nejsou ve stínu slavnějších sourozenců a jejich ceny letí vzhůru, přestávají být dostupné pro normální smrtelníky.

Video od Petrolicious představuje rudé auto ročníku 1967, tedy z první série. Současný majitel Francouz Julien Borne jej koupil v dosti zuboženém stavu, ale ten zároveň představoval výzvu. Chtěl nádherný sporťák dostat zpět na silnici. Navíc závodníkovi v jednostopém supermotu před dvěma lety náhle zemřel otec a narodila se dcera. To si přehodnotíte priority... V první řadě se přestěhoval. Na zanedbaném a opuštěném statku svých prarodičů na okraji Paříže následně strávil stovky hodin vyklepáváním a ohýbáním původních plechů, ke slovu přišla také svářečka. Výsledek se určitě povedl, i když se Julien nesnažil dát svůj klenot do zcela originálního stavu, malinko jej upravil. No a?

VETERÁN.AUTO.CZ: Porsche 911 – Padesátiny! (1. část)








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Za volantem Porsche 912E: Chceme další levné Porsche!!! Za volantem Porsche 912E: Chceme další levné Porsche!!!

Porsche 912 bylo v 60. letech levnější alternativou…

Porsche 917 – „bestie“ z Le Mans Porsche 917 – „bestie“ z Le Mans

V této rubrice jen vzácně vzpomínáme na čistě závodní…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Jiří Kajínek je na svobodě. Jeho doživotní trest ukončila prezidentská milost a v úterý ve 13:40 opustil…

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

 

iSport.cz

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány? Ptejte se Martina Vaniaka

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány?…

Ve Slavii ho fanoušci milovali a přezdívali ho „čaroděj“. Když se ale stal z Martina Vaniaka trenér brankářů,…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta byla láska na první pohled

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta…

Víte, jak to chodí v kavárnách. Někoho tam potkáte, chvíli se s ním pobavíte, pak se zas přidá někdo jiný, kdo…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…