Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 912: Čtyřválcová 911 na videu od Petrolicious

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Devětsetjedenáctka od Porsche je legendou, obzvláště první modely, nemluvě o vzácné sérii 901 ještě před změnou názvu. Čtyřválcová verze s číslem o jedno vyšším zůstala zapomenuta.

Porsche 912 nebylo ničím jiným než levnější verzí legendy na počátku její existence. Vzduchem chlazené boxery byly výhradně čtyřválcové, měly objem pouhého 1,6 l a dvojici karburátorů. Zuffenhausen také ušetřil dost nákladů, ale komerční úspěch továrnu neminul. Od dubna 1965 do července 1969 vzniklo přes 32 tisíc aut s kódem 902. Kromě kupé existovala a Targa a oblíbili si je rovněž policisté, nejen ti němečtí, ale i kupříkladu nizozemští.

Devětsetjedenáctku navíc v prodejích zpočátku dostupnější verze předběhly. Navíc vyplnily časovou mezeru mezi sice klasickou, ale v polovině 60. let už dosti archaickou 356, která darovala základ techniky, a následně novým modelem 914. Co na tom, že měly osekanou výbavu? Byly levnější a obratnými jízdními vlastnostmi se nenechaly nijak zahanbit... Oproti tomu nástupce, dlouhá léta vysmívané „Volks-Porsche“ s motory uprostřed se stalo ceněným veteránem až v poslední době.

Ovšem pro USA se ještě jednou devětsetdvanáctka vrátila. Už s modernější karoserií a dvoulitrovým vstřikovacím boxerem od Volkswagenu s 64 kW. Typu 912E alias 923 bylo postaveno mezi květnem 1975 a červencem 1976 pouze 2.100 kusů. Hodně vzácný kousek, který v Evropě hned tak neuvidíte! Skalní fanoušci legendy se avšak na auta s dvanáctkou dívali vždycky skrz prsty a byla pro ně černými ovcemi ve stádu. Jako cokoli jiného, co neslo i později znak města Stuttgartu a nemělo v zádi boxer se šesti válci, o novějších Porsche s agregáty vpředu (!) nemluvě. Puristu zkrátka nepředěláte... Dnes představují i 912 zajímavé sběratelské exempláře, už nejsou ve stínu slavnějších sourozenců a jejich ceny letí vzhůru, přestávají být dostupné pro normální smrtelníky.

Video od Petrolicious představuje rudé auto ročníku 1967, tedy z první série. Současný majitel Francouz Julien Borne jej koupil v dosti zuboženém stavu, ale ten zároveň představoval výzvu. Chtěl nádherný sporťák dostat zpět na silnici. Navíc závodníkovi v jednostopém supermotu před dvěma lety náhle zemřel otec a narodila se dcera. To si přehodnotíte priority... V první řadě se přestěhoval. Na zanedbaném a opuštěném statku svých prarodičů na okraji Paříže následně strávil stovky hodin vyklepáváním a ohýbáním původních plechů, ke slovu přišla také svářečka. Výsledek se určitě povedl, i když se Julien nesnažil dát svůj klenot do zcela originálního stavu, malinko jej upravil. No a?

Aleš Dragoun
Diskuze (0)