Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Porsche 718 Boxster Style Edition – I základní Porsche je fantastické

Lukáš Volšický
Diskuze (51)

Líbí se vám sporťáky od Porsche, ale máte omezený rozpočet a bojíte se, že s tím základním si z vás všichni budou dělat srandu? Vykašlete se na kritiku a kupte si základní Porsche 718 Boxster, protože je fenomenální a také ideální pro každodenní život.

Design, interiér


Už letos přijede na svět nové Porsche Boxster, a když si vzpomenu, že bude výhradně na elektřinu, je mi smutno. Vrátil jsem se ze Stuttgartu, kam jsem vyrazil s nejmodernějším Porsche 718 Boxster a jsem plný nadšení. Základní sporťák legendární značky dodnes zastiňuje kultovní „devětsetjedenáctka“, ale s nadcházejícím koncem spalovací éry si začínám říkat, že je tím jediným Porsche pro život, pokud milujete vysokooktanový benzin.

Oslava závoďáků z padesátých let

Porsche Boxster se poprvé představilo v roce 1996, když slavná automobilka byla ve finanční krizi a hledala cestu ven. K dnešním úspěchům ji pomohlo hlavně pozdější luxusní SUV Cayenne, ale díky sportovnímu Boxsteru přežila až do nového milénia. Ve Stuttgartu si uvědomili, že levnějším sporťákem mohou oslovit novou klientelu, a když jej uvedli na svět, novým silničním roadsterem navázali na ikonické závodní vozy z padesátých let.

Dnes se na showroomech prodejců Porsche objevuje už čtvrtá generace, kterou automobilka uvedla už v roce 2016 a je poslední evolucí s vnitřním spalováním. A už při svém oficiálním debutu si vyslechla velkou kritiku, protože se v Porsche rozhodli nahradit tradiční atmosférické ploché šestiválce novými přeplňovanými čtyřválci s vyšším výkonem, lepší účinností i nižší spotřebou, ale i slabšími emocemi.

Jsem milovníkem atmosférických motorů pro jejich výkonovou křivku s výraznou špičkou ve vysokých otáčkách i okouzlující soundtrack gradující s každou další otáčkou. Už teď vám řeknu, že kdybych mohl, nejmodernější Boxster bych si koupil s vrcholným atmosférickým čtyřlitrovým šestiválcem, ale dokonce i se základním přeplňovaným dvoulitrem je natolik skvělý, že se nemusíte stydět za to, že nevyděláváte více peněz.

S čtvrtou generací se Boxster i kupé Cayman představily i s novým modelovým označením 718. Pokud neznáte minulost Porsche, tak Porsche 718 z konce padesátých let bylo závodním speciálem vycházejícím z typu 550 Spyder, který se nechvalně proslavil zejména v rukách hollywoodské superhvězdy Jamese Deana. Ten ve svém „malém bastardovi“ tragicky zahynul při nehodě na dálnici v Kalifornii.

Speciální edice Style Edition

Úvodní připomenutí Boxsteru máme konečně za sebou a pojďme rovnou k našemu testovanému kousku. Oficiálně se jmenuje Porsche 718 Boxster Style Edition a je stylovější variantou základního modelu 718 Boxster. Speciální edice Style Edition se prodává od roku 2022 a hlavní novinkou byl nový volitelný lak Ruby Star Neo, moderní interpretace barvy Ruby Star, kterou automobilka poprvé použila na modelu 964 Carrera RS v devadesátých letech.

„Růžovou“ mám na Porsche rád, ale v mých rukách se nový Boxster objevil v obyčejnějším modrém laku Grentian s černým interiérem i střechou. Standardem verze Style Edition jsou i dekorativní nálepky s logem Porsche, které si při objednání vozu můžete nechat odstranit, jako to bylo provedeno u tohoto vozu. Designovým příplatkem je i paket SportDesign s novým sportovnějším předním i zadním nárazníkem a snížením světlé výšky.

Porsche 718 Boxster Style Edition Porsche 718 Boxster Style Edition

Ve sportovní kabině je základní výbava rozšířena sportovními sedadly Plus s výraznějším bočním vedením a kombinovaným mechanicko-elektrickým nastavením a multifunkčním volantem GT, který parádně padne do rukou. K důležitým příplatkům pak patří i přední světlomety Porsche Dynamic Light System s LED technikou, navigace včetně služeb Porsche Connect nebo audio Bose s prostorovým zvukem.

Boxster je jedním z nejstarších modelů v dnešním portfoliu Porsche a toho nejlepšího si všimnete už při prvním seznámení. Jednoduchá architektura interiéru je ze staré školy – vše ovládáte tlačítkem a infotainment toho moc neumí. To nejdůležitější, co při jízdě potřebujete, můžete sledovat na malém displeji přístrojového štítu s nastavitelným menu. Ani v Boxsteru pak nechybí pro značku tradiční startování zleva od volantu.

Video se připravuje ...

Až nečekaná praktičnost

O sportovních vozech s motorem uprostřed se často říká, že mají nulovou praktičnost, ale Porsche 718 Boxster vás přesvědčí o opaku. S kompaktním plochým čtyřválcem, uloženým nízko těsně za kabinou, vám základní sporťák značky nabízí praktičnost hned dvou relativně prostorných zavazadlových prostorů – vpředu má objem 150 litrů, vzadu pak 122 litrů.

Kapacitu zadního kufru navíc neomezuje ani látková stahovací střecha, která se rozkládá a skládá za pouhých devět sekund a je uložena na vrchu karoserie. A jak jsem během svého víkendového výletu s boxsterem zjistil, dokonce i při dálničním cestování ve vyšších rychlostech disponuje solidním odhlučněním i tepelnou izolací, díky němuž se z roadsteru stává parťák pro každý den i v zimních měsících.

Motor, jízdní vlastnosti


Porsche 718 Boxster se v Česku prodává se třemi motorizacemi – základním přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem, výkonnějším přeplňovaným 2,5litrovým čtyřválcem pro verzi S a plnotučným atmosférickým čtyřlitrovým šestiválcem pro variantu GTS. Všechny motory mají pro značku tradiční plochou koncepci s protilehlými válci a nejraději spalují 98 oktanů nebo více. Můžete je krmit i standardní „pětadevadesátkou“, ale automobilka ji uvádí pouze jako nutné minimum.

Základní varianta 718 Boxster má turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s maximálním výkonem 220 kW (300 koní) při 6500 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 380 newtonmetrů ve středním pásmu od 2150 do 4500 otáček za minutu. Standardem je šestistupňová manuální převodovka a volitelným příplatkem je sedmistupňová dvouspojková převodovka Porsche Doppelkupplung (PDK) s pádly pod volantem.

Syrový Boxster s nájezdem 42 kilometrů

Vážně jsem se těšil, až si Boxster konečně vyzvednu, zvyknu si na exotickou koncepci s motorem uprostřed a užiju si řidičskou nirvánu. Když jsem si však elegantní modrý Boxster vyzvedl, zjistil jsem, že je dokonale syrový – při prvním nastartování mi palubní počítač ukázal aktuální celkový nájezd pouhých 42 kilometrů! V rukách jsem zbrusu nový kousek a slíbil jsem si, že na něj budu hodný – první stovky kilometrů jsou přece ty nejdůležitější.

„Zajížděcí“ procedura je mi tajemstvím, ale během prvních stovek kilometrů jsem vsadil na nižší zatížení motoru a maximální otáčky do čtyř tisíc. Už při dlouhém cestování z Prahy do Stuttgartu jsem současně zjistil, že německých dálnic s neomezenou rychlostí si užijete i v novém nezajetém sporťáku, protože díky přeplňování a zpřevodování sedmistupňové dvouspojkové skříně jsem s Boxsterem mohl jet dvoustovkou, aniž bych překročil 3500 otáček za minutu.

Na dálnicích jsem si v Boxsteru současně uvědomil, že i sportovní roadster s látkovou střechou může být příjemným cestovním společníkem. Aerodynamický hluk není nijak nesnesitelný a překvapivě trochu výraznější bylo slabší odhlučnění od podvozku. V Boxsteru jsem však během jediného víkendu najel před 1300 kilometrů a rozhodně bych se na takovou cestu vydal znovu a s nadšením.

Porsche 718 Boxster Style Edition Porsche 718 Boxster Style Edition

Sportovní geny s atletickým nadáním

S velkým sebezapřením jsem vydržel prvních 600 kilometrů za volantem v klidu, ale následně jsem Boxster začal trochu „roztahovat“. Kouzlo plně roztočeného motoru jsem si schoval až po překročení první tisícovky kilometrů, ale díky silnému střednímu otáčkovému pásmu má i nejslabší roadster od Porsche solidní dynamiku.

Se sedmistupňovým PDK je z nuly na stovce za 4,9 sekundy, stošedesátkou jede za 11,1 sekundy, dvoustovku vyvine za 18,1 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 275 km/h. Pružnou akceleraci z 80 na 120 km/h pak zvládne za 3,2 sekundy, ale abych se přiznal, s takto malým nájezdem jsem neměl to srdce na něj šlapat opravdu naplno. A kdyby vám to nestačilo, s overboostem „Sport Response“ po dobu 20 sekund vydá své absolutní maximum.

I při „maximálních“ třech čtvrtinách sešlápnutí plynu však přeplňovaný čtyřválec ochotně zabíral za doprovodu zvuku připomínajícího čtyřválcovou Toyotu GR86 na steroidech. Inženýrům Porsche se navíc soundtrack čtyřválce povedlo odladit tak, že připomíná i ploché šestiválce.

Porsche 718 Boxster Style Edition Porsche 718 Boxster Style Edition

S aktivací sportovního jízdního režimu se spolu s intenzivnějšími reakcemi motoru projeví i hlasitější zvukový doprovod, který se vám ve vyšších otáčkách zarývá pod kůži. S přeplňovaným čtyřválcem těsně za vašimi zády současně slyšíte syčení turbodmychadla hrnoucího až nekonečný příval čerstvé směsi do válců.

Při návratu z Německa jsem sjel z dálnice už u Plzně, abych si čerstvě „zajetý“ Boxster vychutnal i na okreskách. S lehoučkým čumákem, motorem uprostřed a nízkým těžištěm se zatáčkami proplétá s absolutní jistotou a skrze volant s tenkým věncem vás informuje bohatou zpětnou vazbou od předních kol. Ve svém zadku zase cítíte chování zádě, která se na suchu pod plynem zakusuje do asfaltu a tlačí Boxster ven přirozenou přetáčivostí.

A když to zbytečně nepřeženete, je nejmodernější Boxster řidičsky nezáludný – automobilce se postupně povedlo odladit obávanou kousavost prvních generací vyžadujících zkušenou ruku. Díky výkonným ocelovým brzdám pak můžete před zatáčkami brzdit na poslední chvíli, přičemž je můžete dávkovat s chirurgickou přesností.

Za deset litrů

U sportovních aut je reálná spotřeba paliva pouze „informativní hodnotou“, protože si je kupujete hlavně za účelem zážitku. Jenže základní Boxster mě při cestě do Stuttgartu mile překvapil i provozními náklady. Více než 1300 kilometrů ve městech, na okreskách i dálnicích jsme zvládli za přibližně 10 litrů na 100 kilometrů, a to se syrovým motorem. S volitelnou 64litrovou palivovou nádrží tak zvládne až 600 kilometrů na jedno natankování.

Závěr


Když se řekne „Porsche“, všichni si vzpomeneme na „devětsetjedenáctku“. O Boxsteru se však říká, že díky koncepci s motorem uprostřed je řidičsky lepším modelem a záleží pouze na vašich osobních preferencích, co vám je bližší. Porsche 718 Boxster je nepochybně autem, které si nezaslouží kritiku za to, že už od začátku jede svou vlastní cestou.

Během těch pár dnů za volantem Boxsteru jsem si totiž uvědomil, že i ten nejlevnější sporťák od Porsche může být tím jediným vozem značky, jaký potřebujete pro život. Proti jeho jízdním vlastnostem nemůžete říct jediné slovo, vypadá fantasticky a dopřeje vám nezapomenutelné zážitky. Je naprosto fenomenální a není pouze specifickou hračkou na víkendy.

Éra spalovacích generací modelu už ale brzy skončí, protože nástupce bude čistě elektrický. Věřím, že bude rychlejší, ale bude i lepším sportovním autem? No, musíme se nechat překvapit.

Nejlevnější verze modelu 1.740.131 Kč (718 Boxster)
Základ s testovaným motorem 1.740.131 Kč (718 Boxster)
Testovaný vůz bez příplatků 1.950.853 Kč (718 Boxster Style Edition)
Testovaný vůz s výbavou 2.382.492 Kč (718 Boxster Style Edition)

Plusy

  • Návykové jízdní vlastnosti
  • I s nejslabším motorem skvělá dynamika
  • Komfortní sporťák pro cestování

Minusy

  • Už brzy skončí
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (51)

Doporučujeme

Porsche 718 Boxster Style Edition
Cena základní sestavy 1 740 131 Kč
Výbava základní sestavy Porsche Communication Management, Apple CarPlay, Park Assist, dvouzónová klimatizace, tempomat, digitální rádio, znak Porsche na opěrkách hlavy Kč
Cena testované sestavy 2 382 492 Kč
Výbava testované sestavy odstranění dekorativních nálepek, SportDesign paket (+63.555 Kč), sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK (+71.874 Kč), paket Sport Chrono (+56.568 Kč), posilovač řízení Plus (+6655 Kč), palivová nádrž na 64 litrů (+3055 Kč), sportovní sedadla Plus (+11.646 Kč), sportovní volant GT (+6958 Kč), navigace včetně Porsche Connect (+57.505 Kč), audiosystém Bose s prostorovým zvukem (+29.948 Kč) a další Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1988
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 220 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 2150
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 275
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.2
Emise CO2: 209
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 272 / 0
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / 0
Rozměr pneu: 235/40 R19, 265/40 R19
Porsche 718 Boxster Style Edition
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4379
b) šířka (mm): 1801
c) výška (mm): 1281
d) rozvor (mm): 2475
e) rozchod vpředu (mm): 1527
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1060
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 850
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
16. 1. 2024 14:56
Re: byl jsem majitelem
Vytacat motor do cerveneho pola je sice fun ale ziadnemu motoru to neprospieva ani tomu od Porsche.
16. 1. 2024 14:29
Re: Podvozek
Mam Cayman T s PDK prevodovkou a moznostou pritvrdenia podvozka. 95% jazdim v zakladnom nastaveni a mozem potvrdit ze podvozok co sa tyka tvrdosti absolutne rozumny aj na 500km road tripy.
12. 1. 2024 08:07
Re: Cenovka?
Vím které myslíš, tam by to chtělo poladit ;-)
Avatar - kari.laz
12. 1. 2024 07:32
Re: Porš
To jsi spal jak medvěd v Tatrách :D
Topper ke každému autu dá jako alternativu Géčko. Nějak už toto prirovnání ve svých příspěvcích standardizoval. :D
Avatar - speedfred
11. 1. 2024 18:46
Re: Cenovka?
Ano čital som a suhlasim s Vami. Dlho som premýšlal nad základnym Caymanom pretože cena "od" bola vcelku lákavá. V tej dobe myslím cca 1,5 M.