Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V8 od Porsche bude pokračovat dál. Bez kompromisů se to ale neobejde

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Německý výrobce sportovních aut se osmiválcových motorů nehodlá vzdát ani v následující dekádě. Kvůli striktním normám ovšem budou tišší než doposud.

Ačkoliv si automobilku Porsche nejvíce spojujeme s plochými šestiválcovými motory, v nabídce má také konvenční vidlicové osmiválce, které najdeme v modelech Cayenne a Panamera. V jejich případě se zatím nemusíme bát, že by kvůli stále přísnějším emisním nařízením skončily. Naopak, Porsche potvrdilo, že čtyřlitrový agregát si ponechá i s nástupem normy Euro 7. Osmiválec je na ni totiž připraven. Navíc díky tomu, že nadcházející emisní předpis nebude tak přísný, jak se očekávalo, se velký motor udrží při životě i bez pomoci trakčního elektromotoru.

Bez ústupků se ovšem záchrana vidlicového osmiválce neobejde. Vedle emisních norem totiž platí i další, mimo jiné ty zvukové. A právě kvůli nim budou mít spalovací agregáty postupně méně a méně zajímavý zvukový projev, což může být u sportovních porsche, byť v podobě SUV Cayenne a liftbacku Panamera, trochu problém.

Osmiválec tudíž přežije i začátek elektrické éry, jejíž nástup je ovšem pomalejší než se čekalo. Přestože Porsche plánuje, že v roce 2030 bude až 80 procent všech porsche doručených zákazníkům právě s lokálně bezemisním pohonem, nechává si zároveň otevřená zadní vrátka. Cíl totiž bude ve skutečnosti odvislý od zájmu ze strany zákazníků a vývoji elektromobility na klíčových světových trzích.

V současné době má Porsche v nabídce hned dva modely bez spalovacích motorů. Prvním je liftback a kombi Taycan, který se nedávno dočkal modernizace, druhým neméně čerstvá druhá generace SUV Macan. Spolu s tím automobilka plánuje elektrické nástupce současných provedení sportovních modelů 718 Boxster a Cayman, přičemž další vydání veleúspěšného cayenne se bez spalovacích agregátů také zřejmě obejde. A na elektřinu by mělo být i velké, až sedmimístné SUV, které bude stát na prémiové platformě SSP.

Video se připravuje ...

Naproti tomu legendární Porsche 911 se plné elektrifikace minimálně v tomhle desetiletí nedočká, spolu s letošní modernizací současné řady 992 se ovšem představí hybridní provedení, které by mělo elektromotor používat především pro roztáčení předních kol. V budoucnu pak Porsche počítá s dramatičtějším rozvojem syntetických paliv, která vznikají syntézou zachycených emisí CO2 a z vodíku, vyrobeného pomocí obnovitelných zdrojů elektřiny nebo elektřiny vyráběné bez emisí oxidu uhličitého.

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Doporučujeme