Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

 

Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.

Praga bývala za první republiky důležitou československou automobilkou, jejíž portfolio zahrnovalo osobní a nákladní vozy, motocykly i autobusy. Po druhé světové válce se zaměřila na užitková vozidla.

Ve druhé polovině čtyřicátých let se Praga vrátila k výrobě osvědčených předválečných užitkových vozidel RN, RND a ND. Téměř zároveň byl zahájen vývoj nové řady nákladních vozidel N2T až N5T s nosností od dvou do pěti tun a moderní bezkapotovou kabinou usazenou nad motorem.

Sériová produkce těchto vozidel se měla rozběhnout v roce 1952, ale díky reorganizaci tehdejšího automobilové průmyslu a mezinárodní politické situaci zamířilo do výroby zcela jiné nákladní vozidlo, jímž byla dodnes populární Praga V3S.

Praga spustila sériovou výrobu modelu V3S s užitečnou hmotností tři tuny při jízdě v terénu a pět tun na silnici v roce 1953. Praga V3S se osvědčila především v terénu, ale nebyla především z ekonomických důvodů příliš vhodná pro použití v městské a meziměstské dopravě.

Přesně před 65 lety byl vyroben první prototyp legendární Pragy V3S

Právě díky tomu bylo rozhodnuto o vývoji nového modelu, jímž se stala Praga S5T. Pro urychlení jejího vývoje vycházela z modelu V3S, s nímž sdílela řadu komponentů. Prototyp nového modelu vyjel v roce 1955 a ověřovací předsériové vozy byly postaveny v roce následujícím, zatímco sériová výroba se rozběhla v roce 1957.

Praga S5T stála na klasickém žebřinovém rámu a tuhých nápravách odpružených podélnými listovými pery, která vpředu doplňují teleskopické tlumiče. K jejímu pohonu posloužil stejně jako u modelu V3S vzduchem chlazený řadový vznětový šestiválec Tatra T 912 o objemu 7412 cm3 s výkonem 72,1 kW při 2100 min-1 a točivým momentem 353 N.m při 1400 min-1. S motorem usazeným za přední nápravou spolupracovala čtyřstupňová manuální převodovka, kterou doplňovala dvoustupňová redukční převodovka.

Silniční dvounápravový nákladní automobil si poradil s užitečnou hmotností pěti tun a byl schopen táhnout i přívěs o hmotnosti šesti tun. Maximální rychlost modelu S5T se pohybovala okolo 70 km/h a udávaná spotřeba paliva plně zatíženého vozidla byla 19 litrů nafty na 100 km.

Praga S5T byla v roce 1962 nahrazena modernizovaným provedením S5T-2. To se při zachování původního objemu motoru pyšnilo díky úpravám vstřikování paliva nejvyšším výkonem 81 kW při 2200 min-1 a točivým momentem 392 N.m při 1400 min-1. Dále byl zlepšen systém mazání, přepracována převodovka a došlo i na zesílení rámu a náprav.

Modernizace se dotkla i kabiny a přinesla novou kapotu motoru i masku chladiče, v níž byla umístěna žlutá mlhová světla. V interiéru pak bylo nové sedadlo teleskopicky odpružené sedadlo stavitelné výškově i podélně. Ve výbavě se objevuje tachograf. Nabídku verzí rozšiřuje podvozek s rozvorem náprav prodlouženým ze standardních 4090 mm na 4500 mm.

Praga S5T-2 měla dosahovat maximální rychlosti 72 km/h a spotřeby paliva 20 litrů nafty na 100 km. Užitečná hmotnost této verze vzrostla na šest tun a bylo možno za ní připojit přívěs o hmotnosti až osm tun.

Poslední modernizací se stal model Praga S5T-3, který byl představen v roce 1966. Zásadní odlišností od předchozích verzí se stala pohonná jednotka. Vzduchem chlazený vznětový šestiválec se totiž dočkal v souvislosti s prodloužením životnosti zvýšení objemu na 8100 cm3.

Toto řešení umožnilo snížení provozních otáček motoru na 2000 za minutu při zachování výkonu 81 kW, zatímco točivý moment při 1400 otáčkách za minutu vzrostl na 412 N.m. Pozitivem této úpravy bylo i snížení spotřeby paliva na 18,4 litru na 100 km a zvýšení maximální rychlosti na téměř 80 km/h, na čemž mělo svůj podíl i zmenšení převodového poměru v přídavné převodovce.

Praga v nové době: Od náklaďáků, přes motorky, k závodním autům a letadlům

Praga S5T byla nejčastěji k vidění jako klasický valník či sklápěč, ale na její podvozek byla montována i řada účelových nástaveb od cisteren, přes pojízdné dílny a prodejny až po kropicí a čistící komunikace.

Vedle vozidel s kapotovou kabinou byly vyráběny v rámci všech tří generací i tahače s bezkapotovou kabinou převzatou z vozidla Škoda 706 RTTN, které nesly označení Praga S5T-TN.

Praga S5T byla původně vyráběna továrnou Automobilové závody Klementa Gottwalda, národní podnik (dříve Auto-Praga, n. p.), ale v roce 1961 byla její produkce přesunuta do Automobilových závodů Letňany (Avia), kde byla začátkem roku 1972 ukončena. Během téměř patnácti let bylo vyrobeno více než 50.000 vozidel všech provedení modelu S5T a řada z nich zamířila za hranice tehdejšího Československa.

Foto: Veterán.auto.cz, Autowp.ru, archív

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Jasné slovo Martina Čabana: Proč nemáme vládu? Může za to StB! Jasné slovo Martina Čabana: Proč nemáme vládu? Může za to StB!

Čtyři měsíce po volbách máme provizorní vládu, která sice…

Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii

Evropská unie v pátek vyzvala k okamžitému příměří v…

Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru

Čínský výrobce automobilů Geely získal téměř…

Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek

Komunistické převzetí moci v únoru 1948 jako velké…

 

Štítky Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 





 
Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Včera

Citroën u modernizovaného C4 Cactus láká na odvážný vzhled a vynikající komfort. Jak to funguje v praxi, jsme zjišťovali v okolí francouzského Marseille.




Blesk.cz

Gott se poprvé po hospitalizaci ozval: Jeho zpráva fanoušky nepotěší

Gott se poprvé po hospitalizaci ozval: Jeho zpráva…

Jen kvůli fanouškům se Karel Gott (78) snažil vyzrát nad těžkou chřipkou co nejdřív, aby mohl v sobotu vystoupit…

Jiří (†32) zemřel v Thajsku. Zřítil se ze srázu u vodopádu

Jiří (†32) zemřel v Thajsku. Zřítil se ze srázu u vodopádu

Dvaatřicetiletý český turista Jiří Bárta zemřel na thajském ostrově Samui, uvádí agentura DPA. Zřítil se ze…

 

iSport.cz

Hyka slaví první trefu v NHL, Rutta zaválel gólem a nahrávkou

Hyka slaví první trefu v NHL, Rutta zaválel gólem a…

SOUHRN | Tři zápasy stačily Tomáši Hykovi k tomu, aby vstřelil svůj první gól v NHL. Nováčkovi týmu Las Vegas…

ZOH 2018, ONLINE 16. dne: Ledecká jede o zlato, hokejisté hrají o bronz

ZOH 2018, ONLINE 16. dne: Ledecká jede o zlato,…

Ester Ledecká bude v předposlední den olympijských her usilovat o druhé zlato v Pchjongčchangu. Týden po…

 

Reflex.cz

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní nacionalista“ a symbol normalizace v Československu

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní…

Gustáv Husák je zapsán v historickém povědomí jako ikona normalizace, jako – dle charakteristiky spisovatele…

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se na bizarní autobusové zastávky

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se…

Existuje jen málo nudnějších věcí, než je čekání na autobus. Pokud bychom měli ale na zpožděný spoj čekat na…