Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

 

Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.

Praga bývala za první republiky důležitou československou automobilkou, jejíž portfolio zahrnovalo osobní a nákladní vozy, motocykly i autobusy. Po druhé světové válce se zaměřila na užitková vozidla.

Ve druhé polovině čtyřicátých let se Praga vrátila k výrobě osvědčených předválečných užitkových vozidel RN, RND a ND. Téměř zároveň byl zahájen vývoj nové řady nákladních vozidel N2T až N5T s nosností od dvou do pěti tun a moderní bezkapotovou kabinou usazenou nad motorem.

Sériová produkce těchto vozidel se měla rozběhnout v roce 1952, ale díky reorganizaci tehdejšího automobilové průmyslu a mezinárodní politické situaci zamířilo do výroby zcela jiné nákladní vozidlo, jímž byla dodnes populární Praga V3S.

Praga spustila sériovou výrobu modelu V3S s užitečnou hmotností tři tuny při jízdě v terénu a pět tun na silnici v roce 1953. Praga V3S se osvědčila především v terénu, ale nebyla především z ekonomických důvodů příliš vhodná pro použití v městské a meziměstské dopravě.

Přesně před 65 lety byl vyroben první prototyp legendární Pragy V3S

Právě díky tomu bylo rozhodnuto o vývoji nového modelu, jímž se stala Praga S5T. Pro urychlení jejího vývoje vycházela z modelu V3S, s nímž sdílela řadu komponentů. Prototyp nového modelu vyjel v roce 1955 a ověřovací předsériové vozy byly postaveny v roce následujícím, zatímco sériová výroba se rozběhla v roce 1957.

Praga S5T stála na klasickém žebřinovém rámu a tuhých nápravách odpružených podélnými listovými pery, která vpředu doplňují teleskopické tlumiče. K jejímu pohonu posloužil stejně jako u modelu V3S vzduchem chlazený řadový vznětový šestiválec Tatra T 912 o objemu 7412 cm3 s výkonem 72,1 kW při 2100 min-1 a točivým momentem 353 N.m při 1400 min-1. S motorem usazeným za přední nápravou spolupracovala čtyřstupňová manuální převodovka, kterou doplňovala dvoustupňová redukční převodovka.

Silniční dvounápravový nákladní automobil si poradil s užitečnou hmotností pěti tun a byl schopen táhnout i přívěs o hmotnosti šesti tun. Maximální rychlost modelu S5T se pohybovala okolo 70 km/h a udávaná spotřeba paliva plně zatíženého vozidla byla 19 litrů nafty na 100 km.

Praga S5T byla v roce 1962 nahrazena modernizovaným provedením S5T-2. To se při zachování původního objemu motoru pyšnilo díky úpravám vstřikování paliva nejvyšším výkonem 81 kW při 2200 min-1 a točivým momentem 392 N.m při 1400 min-1. Dále byl zlepšen systém mazání, přepracována převodovka a došlo i na zesílení rámu a náprav.

Modernizace se dotkla i kabiny a přinesla novou kapotu motoru i masku chladiče, v níž byla umístěna žlutá mlhová světla. V interiéru pak bylo nové sedadlo teleskopicky odpružené sedadlo stavitelné výškově i podélně. Ve výbavě se objevuje tachograf. Nabídku verzí rozšiřuje podvozek s rozvorem náprav prodlouženým ze standardních 4090 mm na 4500 mm.

Praga S5T-2 měla dosahovat maximální rychlosti 72 km/h a spotřeby paliva 20 litrů nafty na 100 km. Užitečná hmotnost této verze vzrostla na šest tun a bylo možno za ní připojit přívěs o hmotnosti až osm tun.

Poslední modernizací se stal model Praga S5T-3, který byl představen v roce 1966. Zásadní odlišností od předchozích verzí se stala pohonná jednotka. Vzduchem chlazený vznětový šestiválec se totiž dočkal v souvislosti s prodloužením životnosti zvýšení objemu na 8100 cm3.

Toto řešení umožnilo snížení provozních otáček motoru na 2000 za minutu při zachování výkonu 81 kW, zatímco točivý moment při 1400 otáčkách za minutu vzrostl na 412 N.m. Pozitivem této úpravy bylo i snížení spotřeby paliva na 18,4 litru na 100 km a zvýšení maximální rychlosti na téměř 80 km/h, na čemž mělo svůj podíl i zmenšení převodového poměru v přídavné převodovce.

Praga v nové době: Od náklaďáků, přes motorky, k závodním autům a letadlům

Praga S5T byla nejčastěji k vidění jako klasický valník či sklápěč, ale na její podvozek byla montována i řada účelových nástaveb od cisteren, přes pojízdné dílny a prodejny až po kropicí a čistící komunikace.

Vedle vozidel s kapotovou kabinou byly vyráběny v rámci všech tří generací i tahače s bezkapotovou kabinou převzatou z vozidla Škoda 706 RTTN, které nesly označení Praga S5T-TN.

Praga S5T byla původně vyráběna továrnou Automobilové závody Klementa Gottwalda, národní podnik (dříve Auto-Praga, n. p.), ale v roce 1961 byla její produkce přesunuta do Automobilových závodů Letňany (Avia), kde byla začátkem roku 1972 ukončena. Během téměř patnácti let bylo vyrobeno více než 50.000 vozidel všech provedení modelu S5T a řada z nich zamířila za hranice tehdejšího Československa.

Foto: Veterán.auto.cz, Autowp.ru, archív

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 

Štítky Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…