Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha uzavře pro auta Smetanovo nábřeží. Zatím jen na zkoušku.

Praha uzavře pro auta Smetanovo nábřeží. Zatím jen na zkoušku.

Praha uzavře pro auta Smetanovo nábřeží. Zatím jen na zkoušku. Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
Omezení individuální automobilové dopravy v Praze pokračuje, radní se rozhodli uzavřít Smetanovo nábřeží. Zatím však pouze zkušebně.

Praha, konkrétně radnice první městské části znemožnila už loni v dubnu autům vjezd do spodní části Václavského náměstí a Jindřišské ulice. I když tam je praxe poněkud jiná, automobily jí neustále projíždějí a policie musí být neustále ve střehu. Bez nich se octlo také Malé náměstí na Starém městě. „Václavák“ je na jednu neděli uzavřen úplně celý a stále se mluví o revitalizaci a návratu tramvajové dopravy do horní části. Již léta projíždějí pouze mezi Jindřišskou a Vodičkovou ulicí.

Nyní se vedení hlavního města rozhodlo, že zakáže autům vjezd také na Smetanovo nábřeží, tedy komunikaci mezi Národním divadlem a Karlovým mostem. Omezení bude zatím platit každou sobotu na jaře a začátku letošního léta. Mluvilo se o něm už v červnu 2011, nyní na něj konečně došlo.

„Podstatou projektu je dočasné opakované uzavření Smetanova nábřeží a Křížovnické ulice v úseku od křižovatky s Národní třídou po křižovatku s Platnéřskou ulicí pro automobilovou dopravu. Uzavírka bude každou sobotu šest týdnů po sobě od poloviny května do konce června. Každodenní zácpy znepříjemňují pracovní prostředí a znečišťují životní prostředí v centru" řekla pražská radní Aleksandra Udženija a dodala: „Máme celou řadu příkladů ze zahraničí. Například Paříž trvale uzavřela pro automobily celé jedno nábřeží a zatraktivnila tak centrum víc pro cyklisty a pěší.

Tramvají, či na jízdním kole se sem ale lidé dostanou. Ano, centrum metropole je přecpané a jet sem autem se rovná sebevraždě, to má paní radní jistě pravdu. Na Smetanově nábřeží se navíc denně pohybuje zhruba sto tisíc lidí. Radost mají tedy občanská sdružení i místní kulturní instituce. Restauratéři si určitě budou mnout ruce, protože se jim pohrnou zisky od zahraničních turistů, ale každá mince má dvě strany. Vedení hlavního města dokonce uvažuje o trvalém vyloučení automobilů z těchto míst, pokud se projekt ukáže být životaschopný. Žádné elektromobily, jen kola, tramvaje a pěšáci. Ani Tempo 30, tedy rychlost omezená na 30 km/h, jak ji zkoušejí například v Německu.

Ekologie? Jistě, co jiného. Úředníci jezdí do práce zřejmě pouze MHD. Koneckonců, proč ne? Je to většinou pohodlné a rychlé a Praha má systém propracovaný celkem slušně. Ale ten, kdo je zvyklý se pohybovat po metropoli autem, do prostředku hromadné dopravy prostě nesedne. A co mají dělat ti, kteří sem dojíždějí za prací každý den a nemají dostatek odstavných parkovišť na okrajích města? Než zakazovat, proč se problémy s dopravou neřeší komplexně? Jistě, zákaz je rychlejší a vyjde mnohem levněji. Kopanců v historii (i hromadné) dopravy zažila Praha už hodně, například zrušení trolejbusů v roce 1973, těsně před první palivovou krizí...

Motoristé jsou samozřejmě tou nesnadnější kořistí. Zákazu vjezdu dieselových lokomotiv na pražská nádraží, lodí do vltavských přístavišť, či letadel do Ruzyně se asi hned tak nedočkáme.

Vstoupit do diskuze (40)