Citroën DS3 – Bohyně číslo 3
Citroën vždy soustředil kreativitu svých designérů i konstruktérů především do nejvyšších segmentů. Zatímco modely DS, SM, CX nebo XM patří ke klenotům automobilového průmyslu, malé hatchbacky značky Citroën byly vždy především spotřební zboží. Skutečná změna přichází s novým DS3.
Zkratka DS znamená Different Spirit a záměrně si pohrává s odkazem na avantgardní sedan DS z let 1955-1975. DS3 je jen prvním z nové skupiny modelů – řada DS vytvoří linii imageově orientovaných modelů nabízenou souběžně vedle běžných Citroënů. Kromě DS3 vznikne i DS4 a DS5.
Nepřímým předchůdcem DS3 byl model C2. U něj však Citroën vsadil hlavně na sportovní design a orientaci na mladé zákazníky, novinka místo toho akcentuje exklusivitu a individualizaci. Předchůdce ale nejen svými jízdními výkony překonává, jen to není hlavní ambicí DS3.
Citroën DS3 - srovnání s dalšími modely Citroën | ||||
Model | DS3 | C3 Visiodrive | C3 First | C2 |
Délka [mm] | 3948 | 3941 | 3860 | 3668 |
Šířka [mm] | 1715 | 1728 | 1667 | 1668 |
Výška [mm] | 1458 | 1524 | 1510 | 1461 |
Rozvor [mm] | 2464 | 2451 | 2460 | 2318 |
Objem zav. prostoru [l] | 285 | 300 | 305 | 165 |
Segment, do kterého Citroën vstupuje s modelem DS3, je malý a relativně mladý, do budoucna by ale jeho důležitost měla narůstat. Průkopníkem kategorie malých městských hatchbacků s přidanou hodnotou v podobě stylového designu, širokých možností individualizace a výkonných motorů se stalo Mini. Anglický subkompakt se vyrábí již ve své druhé generaci, naopak Alfa Romeo MiTo je stále novinkou. Krátce po Citroënu DS3 se do prodeje dostane i další konkurent – Audi A1.
Citroën DS3 - srovnání s konkurencí | ||||
Model | Citroën DS3 | Alfa Romeo MiTo | Audi A1 | Mini Cooper |
Délka [mm] | 3948 | 4063 | 3954 | 3714 |
Šířka [mm] | 1715 | 1721 | 1740 | 1683 |
Výška [mm] | 1458 | 1446 | 1417 | 1407 |
Rozvor [mm] | 2464 | 2511 | 2469 | 2467 |
Objem zav. prostoru [l] | 285 | 270 | 267 | 160 |
Příď DS3 je parafrází na novou C3. Oba modely sdílejí přední světla, kapotu motoru a blatníky. Nárazník je ale jiný – DS3 má po stranách pásy diod pro denní svícení a logo Citroënu je zapracováno do přední masky. Nad ním se nachází nové logo DS, které se stane rozpoznávacím znakem všech stylových Citroënů.
Zatímco zepředu jsou si oba malé Citroëny podobné, z ostatních úhlů se DS3 výrazně odlišuje. Francouzští designéři zvolili pro všechny boční sloupky tmavou povrchovou úpravu a překrytí sklem. Tmavé sloupky vyvolávají efekt plovoucí střechy. Pro ni nabízí Citroën hned několik barevných variant a k tomu různé okrasné polepy. Přes B sloupek vybíhá nahoru zadní blatník, který svým tvarem připomíná žraločí ploutev. Tento nekonvenční stylistický prvek zdůrazňuje prolis kopírující spodní okraj okna ve dveřích.
Palubní deska je tvarově shodná s C3, v DS3 je ale vyrobena z hodnotnějších materiálů a nabízí výběr mezi více různými barevnými kombinacemi. Od C3 se liší také řada detailů, například tvar výplní dveří. Zákazníci si navíc mohou vybírat mezi komfortními a sportovními sedadly. Neobvyklé je pětimístné uspořádání interiéru (vzadu s opěradly dělenými v poměru 60:40) – dostatek prostoru v podélném směru zaručují tenká opěradla předních sedadel a zvýšená palubní deska před spolujezdcem.
Konstrukce podvozku je daná použitím malé platformy PSA Peugeot Citroën. Vpředu se nachází vzpěra McPherson a spodní příčné rameno, vzadu je zavěšení s vlečenou nápravou a torzní tyčí. Pro DS3 byl podvozek odladěn s ohledem na vyšší komfort a menší náklony v zatáčkách. Úprav se dočkal také posilovač řízení s intenzivnější zpětnou vazbou.
Paleta motorů představuje výběr z moderních agregátů koncernu PSA Peugeot Citroën – jedná se o tři zážehové a dva vznětové motory, všechny vyhovující normě Euro 5. Ze společného vývoje PSA a BMW Group pochází dvojice 1,4 VTi a 1,6 VTi. Oba motory mají variabilní časování a zdvih ventilů, slabší z nich dosahuje výkonu 70 kW a silnější 88 kW. Šestnáctistovka je k dispozici i ve své přeplňované formě s označením THP o výkonu 110 kW.
Vznětové agregáty zastupuje 1,6 HDi ve variantách s 68 a 82 kW. Slabší z nich vedle standardního provedení umožňuje zvolit i úspornější provedení HDi 99g, které má kombinovanou spotřebu sníženou na 3,8 l/100 km (emise CO2 99 g/km). Později se v nabídce objeví i osmiventilový 1,4 HDi o výkonu 50 kW.
Citroën DS3 - technická data a ceny na českém trhu (květen 2010) | ||||||
Model | VTi 95 | VTi 120 | THP 150 | HDi 70 | HDi 90 | HDi 110 |
Převodovka | 5M | 5M (4A) | 6M | 5M | 5M (5M) | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1397 | 1598 | 1598 | 1398 | 1560 | 1560 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 70/6000 | 88/6000 | 110/6000 | 50/- | 68/4000 | 82/3600 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 136/4000 | 160/4250 | 240/1400-4000 | - | 230/1750 | 270/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 184 | 190 (190) | 214 | - | 180 (180) | 189 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,8 | 9,9 (12,2) | 8,1 | - | 12,5 (12,5) | 10,9 |
Komb. spotř. [l/100 km] | 5,8 | 5,9 (6,9) | 6,7 | - | 4,0 (3,8) | 4,5 |
Poh. hmotnost [kg] | 1150 | 1150 (1220) | 1240 | - | 1155 | 1165 |
Cena CHIC [Kč] | 365.000,- | - | - | 390.000,- | - | - |
Cena SO CHIC [Kč] | - | 420.000,- | - | - | 445.000,- | - |
Cena Sport CHIC [Kč] | - | - | 475.000,- | - | - | 500.000,- |
V limitovaném počtu 1000 kusů vznikne také DS3 Racing, který bude vybaven nejsilnější verzí motoru 1,6 THP. Ta při výkonu 147 kW a maximu točivého momentu 275 Nm (mezi 2500 a 4000 min-1) dosáhne výrazně lepších parametrů než standardní DS3 1,6 THP – konkrétně maximální rychlosti 231 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 s. Kilometr s pevným startem urazí za 26,9 sekundy. Přitom kombinovaná spotřeba zůstane nezměněna: 6,7 l/100 km.
DS3 Racing dostane sportovní podvozek snížený o 15 mm. Součástí sportovních úprav jsou tlumiče BOS a čtyřpístkové brzdové třmeny Alcon vpředu i vzadu. Vpředu se navíc nacházejí kotouče Alcon o průměru 328 mm (standardně 283 mm). Styk s vozovkou zajistí pneumatiky Michelin Pilot Sport 2 o rozměru 205/40 R18. Jejich instalace si vyžádá rozšíření blatníků o 30 mm.
První Citroëny DS3 vyrazí na české silnice v průběhu května. Základní cena je stanovena na 365 tisíc Kč, na výběr jsou tři úrovně výbavy Chic, So Chic a Sport Chic.