Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën DS3 – Bohyně číslo 3

Citroën i mezi nejmenšími modely sází na styl. Místo třídveřového hatchbacku odvozeného od nové C3 proto přichází zcela nový model DS3, který má s pětidveřovým sourozencem společnou jen techniku.

Citroën vždy soustředil kreativitu svých designérů i konstruktérů především do nejvyšších segmentů. Zatímco modely DS, SM, CX nebo XM patří ke klenotům automobilového průmyslu, malé hatchbacky značky Citroën byly vždy především spotřební zboží. Skutečná změna přichází s novým DS3.

Zkratka DS znamená Different Spirit a záměrně si pohrává s odkazem na avantgardní sedan DS z let 1955-1975. DS3 je jen prvním z nové skupiny modelů – řada DS vytvoří linii imageově orientovaných modelů nabízenou souběžně vedle běžných Citroënů. Kromě DS3 vznikne i DS4 a DS5.

Nepřímým předchůdcem DS3 byl model C2. U něj však Citroën vsadil hlavně na sportovní design a orientaci na mladé zákazníky, novinka místo toho akcentuje exklusivitu a individualizaci. Předchůdce ale nejen svými jízdními výkony překonává, jen to není hlavní ambicí DS3.

Citroën DS3 - srovnání s dalšími modely Citroën
ModelDS3C3 VisiodriveC3 FirstC2
Délka [mm]3948394138603668
Šířka [mm]1715172816671668
Výška [mm]1458152415101461
Rozvor [mm]2464245124602318
Objem zav. prostoru [l]285300305165

Segment, do kterého Citroën vstupuje s modelem DS3, je malý a relativně mladý, do budoucna by ale jeho důležitost měla narůstat. Průkopníkem kategorie malých městských hatchbacků s přidanou hodnotou v podobě stylového designu, širokých možností individualizace a výkonných motorů se stalo Mini. Anglický subkompakt se vyrábí již ve své druhé generaci, naopak Alfa Romeo MiTo je stále novinkou. Krátce po Citroënu DS3 se do prodeje dostane i další konkurent – Audi A1.

Citroën DS3 - srovnání s konkurencí
ModelCitroën DS3Alfa Romeo MiToAudi A1Mini Cooper
Délka [mm]3948406339543714
Šířka [mm]1715172117401683
Výška [mm]1458144614171407
Rozvor [mm]2464251124692467
Objem zav. prostoru [l]285270267160

Příď DS3 je parafrází na novou C3. Oba modely sdílejí přední světla, kapotu motoru a blatníky. Nárazník je ale jiný – DS3 má po stranách pásy diod pro denní svícení a logo Citroënu je zapracováno do přední masky. Nad ním se nachází nové logo DS, které se stane rozpoznávacím znakem všech stylových Citroënů.

design psa citroen predstavujeme design psa citroen predstavujeme  

Zatímco zepředu jsou si oba malé Citroëny podobné, z ostatních úhlů se DS3 výrazně odlišuje. Francouzští designéři zvolili pro všechny boční sloupky tmavou povrchovou úpravu a překrytí sklem. Tmavé sloupky vyvolávají efekt plovoucí střechy. Pro ni nabízí Citroën hned několik barevných variant a k tomu různé okrasné polepy. Přes B sloupek vybíhá nahoru zadní blatník, který svým tvarem připomíná žraločí ploutev. Tento nekonvenční stylistický prvek zdůrazňuje prolis kopírující spodní okraj okna ve dveřích.

Palubní deska je tvarově shodná s C3, v DS3 je ale vyrobena z hodnotnějších materiálů a nabízí výběr mezi více různými barevnými kombinacemi. Od C3 se liší také řada detailů, například tvar výplní dveří. Zákazníci si navíc mohou vybírat mezi komfortními a sportovními sedadly. Neobvyklé je pětimístné uspořádání interiéru (vzadu s opěradly dělenými v poměru 60:40) – dostatek prostoru v podélném směru zaručují tenká opěradla předních sedadel a zvýšená palubní deska před spolujezdcem.

design psa citroen predstavujeme design psa citroen predstavujeme  

Konstrukce podvozku je daná použitím malé platformy PSA Peugeot Citroën. Vpředu se nachází vzpěra McPherson a spodní příčné rameno, vzadu je zavěšení s vlečenou nápravou a torzní tyčí. Pro DS3 byl podvozek odladěn s ohledem na vyšší komfort a menší náklony v zatáčkách. Úprav se dočkal také posilovač řízení s intenzivnější zpětnou vazbou.

Paleta motorů představuje výběr z moderních agregátů koncernu PSA Peugeot Citroën – jedná se o tři zážehové a dva vznětové motory, všechny vyhovující normě Euro 5. Ze společného vývoje PSA a BMW Group pochází dvojice 1,4 VTi a 1,6 VTi. Oba motory mají variabilní časování a zdvih ventilů, slabší z nich dosahuje výkonu 70 kW a silnější 88 kW. Šestnáctistovka je k dispozici i ve své přeplňované formě s označením THP o výkonu 110 kW.

Vznětové agregáty zastupuje 1,6 HDi ve variantách s 68 a 82 kW. Slabší z nich vedle standardního provedení umožňuje zvolit i úspornější provedení HDi 99g, které má kombinovanou spotřebu sníženou na 3,8 l/100 km (emise CO2 99 g/km). Později se v nabídce objeví i osmiventilový 1,4 HDi o výkonu 50 kW.

Citroën DS3 - technická data a ceny na českém trhu (květen 2010)
ModelVTi 95VTi 120THP 150HDi 70HDi 90HDi 110
Převodovka5M5M (4A)6M5M5M (5M)6M
Zdvihový objem [cm3]139715981598139815601560
Válce/ventily4/44/44/44/24/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/600088/6000110/600050/-68/400082/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]136/4000160/4250240/1400-4000-230/1750270/1750
Max. rychlost [km/h]184190 (190)214-180 (180)189
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,89,9 (12,2)8,1-12,5 (12,5)10,9
Komb. spotř. [l/100 km]5,85,9 (6,9)6,7-4,0 (3,8)4,5
Poh. hmotnost [kg]11501150 (1220)1240-11551165
Cena CHIC [Kč]365.000,---390.000,---
Cena SO CHIC [Kč]-420.000,---445.000,--
Cena Sport CHIC [Kč]--475.000,---500.000,-

V limitovaném počtu 1000 kusů vznikne také DS3 Racing, který bude vybaven nejsilnější verzí motoru 1,6 THP. Ta při výkonu 147 kW a maximu točivého momentu 275 Nm (mezi 2500 a 4000 min-1) dosáhne výrazně lepších parametrů než standardní DS3 1,6 THP – konkrétně maximální rychlosti 231 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 s. Kilometr s pevným startem urazí za 26,9 sekundy. Přitom kombinovaná spotřeba zůstane nezměněna: 6,7 l/100 km.

DS3 Racing dostane sportovní podvozek snížený o 15 mm. Součástí sportovních úprav jsou tlumiče BOS a čtyřpístkové brzdové třmeny Alcon vpředu i vzadu. Vpředu se navíc nacházejí kotouče Alcon o průměru 328 mm (standardně 283 mm). Styk s vozovkou zajistí pneumatiky Michelin Pilot Sport 2 o rozměru 205/40 R18. Jejich instalace si vyžádá rozšíření blatníků o 30 mm.

design psa citroen predstavujeme design psa citroen predstavujeme  

První Citroëny DS3 vyrazí na české silnice v průběhu května. Základní cena je stanovena na 365 tisíc Kč, na výběr jsou tři úrovně výbavy Chic, So Chic a Sport Chic.