Peugeot 5008 - Pohodlí a elegance pro rodiny
Značky ze země galského kohouta si už léta mnou ruce nad nápadem zmenšit velká a drahá velkoprostorová auta do rozměrů a cen, které by byly dostupnější běžným západoevropským rodinám. Úspěch modelu Espace se tak později mohl zmnohonásobit díky jménům Scénic, Xsara Picasso, C4 Picasso nebo prodlouženým provedením s přívlastkem Grand.
Peugeot zůstával dosud mimo tento dynamicky se rozvíjející segment, snad proto, že kategorie nebyla tak urozená, jako měla být sama značka, nebo proto, aby sesterské značce zbytečně nekonkurovala na už tak dost přeplněném trhu.
Urozené MPV v dobré společnosti
Nové MPV z Francie ale nakonec nese značku Peugeot. Hlavní boom této kategorie už pominul, ale Peugeot věří, že jde o cestu jak zvýšit objemy vyrobených vozů s relativně malým rizikem. Velkoprotostorové vozy jsou populární jak ve Francii, tak na hlavních trzích, kde je Peugeot zastoupen a navíc se ukazuje, že dříve dobrý byznys s velkými MPV (kde Peugeot nabízí řadu 807) se postupně přesunuje do dostupnějšího velkoprostorového segmentu nižší střední třídy.
peugeot predstavujeme video mpv
S délkou 4,53 m a výškou 1,64 m je 5008 menší než plnohodnotné MPV řady 807 (délka 4,73 m, výška 1,75 m), které se vyrábí od roku 2002. Naopak nejblíže má nový Peugeot k řadě Citroënů C4 Picasso, když se svou délkou přesně vejde mezi krátkou pětimístnou variantu (4,49 m) a prodloužené sedmimístně Grand Picasso (4,59 m). Peugeot 5008 bude v nabídce figurovat jako pětimístný i sedmimístný automobil.
Následující srovnávací tabulka ukazuje, že pěttisícosmička je největším modelem příbuzným s řadou 308 a 3008. Výškou i šířkou jsou modely 3008 a 5008 totožné, ale délková míra i rozvor je u MPV větší než u crossoveru.
Peugeot 5008 - srovnání rozměrů s řadou 308 a 3008 | ||||
Model | 5008 | 3008 | 308 | 308 SW |
Délka [mm] | 4529 | 4365 | 4276 | 4500 |
Šířka [mm] | 1837 | 1837 | 1815 | 1815 |
Výška [mm] | 1639 | 1639 | 1498 | 1566 |
Rozvor [mm] | 2727 | 2613 | 2608 | 2708 |
Objem zav. prostoru [l] | 679-1754 | 432-1241 | 348-1201 | 674-2149 |
Konkurenční prostředí v kategorii rodinných MPV této velikosti je čím dál více zahuštěno. Peugeot vysílá proti Picassům a Scénikům jedinou karoserii, která má blíže k prodlouženým verzím s přívlastkem Grand. Letitý Volkswagen Touran, dodávaný také v pětimístném i sedmimístném provedení, je o generaci kratší.
Peugeot 5008 - srovnání s konkurenty | ||||
Model | Peugeot 5008 | Citroën C4 Grand Picasso | Renault Grand Scénic | VW Touran |
Délka [mm] | 4529 | 4590 | 4560 | 4407 |
Šířka [mm] | 1837 | 1830 | 1845 | 1794 |
Výška [mm] | 1639 | 1690 | 1645 | 1635 |
Rozvor [mm] | 2727 | 2728 | 2770 | 2678 |
Objem zav. prostoru [l] | 679-1754 | 576-1951 | 752-2050 | 695-1989 |
TGV pro silnice
Designové ztvárnění ničím nešokuje, je spíše decentně moderní, ale ve srovnání s C4 Picasso snad až příliš usedlé. Nedivili bychom se, kdyby to byl záměr. Vždyť nejbližším příbuzným je excentrický Peugeot 3008. S ním sdílí novinka některé rysy přídě, dobrou aerodynamiku (cx=0,29) inspirovanou vysokorychlostními vlaky, ale také novou přístrojovou desku v interiéru, sportovní polohu sezení pro řidiče a spolujezdce, či head-up-displej a systém varující řidiče před malou vzdáleností od vozidla jedoucího před ním.
Peugeot 5008 nese jako první model novou masku, kterou postupně převezmou modernizované modely 308 a taky další novinky v portfoliu značky. Zadní svítilny dostaly efektní strukturu s trubicovými diodovými prvky, za nimiž jsou ukryty další světelné prvky, neviditelné pokud nesvítí.
Interiér
Na rozměrné čelní sklo (plocha 1,70 m²) navazuje prosklená panoramatická střecha (1,69 m²), která v modelové řadě Peugeot patří mezi největší. Cestující se tak mohou těšit z prosvětleného interiéru i výhledu do okolní krajiny. S bočními okny, pevnými okny a zadním oknem dosahuje prosklená plocha celkem 5,77 m².
peugeot predstavujeme video mpv
Prostorný – to je přívlastek, který výstižně charakterizuje interiér vozu. Šířka v loktech na předních sedadlech je 1.476 mm resp. 1.520 mm ve druhé řadě stejně širokých sedadel. Ve třetí řadě mohou pohodlně sedět dvě dospělé osoby a šířka v loktech je zde celých 1.341 mm. Rovněž prostor pro nohy i výška po střechu dosahují podle výrobce velkorysých rozměrů, a tak prý mohou ve voze bez obtíží cestovat i osoby většího vzrůstu.
Cestující ve druhé řadě si mohou nastavit u všech třech sedadel samostatně sklon opěradla a využít lze i podélný posun v rozmezí 130 mm. Sedadla je možné každé zvlášť složit do podlahy a vytvořit dokonale rovnou úložnou plochu v úrovni prahu zavazadlového prostoru. Opěradlo sedadla spolujezdce lze také sklopit, což umožňuje využít souvislý prostor až k palubní desce. Užitečná délka pro přepravu dlouhých předmětů dosahuje v této konfiguraci 2,76 m (složená všechna sedadla a sklopené opěradlo sedadla spolujezdce).
Zavazadlový prostor vozu 5008 je díky svým pravidelným tvarům maximálně využitelný. Podle polohy podélně posuvných zadních sedadel je k dispozici objem 579 až 678 l (metodou VDA 210) pod kryt a se složenými sedadly ve třetí řadě. Objem se zvětší na 1.754 l v případě složených sedadel ve druhé řadě.
Odkládací schránku spolujezdce a objemné kapsy ve dveřích doplňuje ještě přihrádka pod volantem a důvtipná chlazená schránka ve středové konzole o objemu 10,5 litrů. Do této schránky lze uschovat různé předměty, například i dvě půllitrové láhve. Podle úrovně vybavení vozu najdete v této schránce také propojovací vstup (jack nebo USB) pro připojení přenosného přehrávače, který tak zůstává bezpečně ukryt nežádoucím pohledům.
V zadní části mohou cestující používat úložné prostory v podlaze nebo dobře přístupné kapsy v zadních dveřích. Další přihrádky na drobnosti se nacházejí v celé kabině k dispozici řidiči i všem spolucestujícím, včetně sedících ve třetí řadě.
peugeot predstavujeme video mpv
U pětimístné verze lze navíc využít i prostor pod podlahou zavazadlové části o objemu 60 l, což potvrzuje maximální využití veškerého prostoru pro zajištění optimální praktičnosti každodenního používání vozu.
Na přání bude dodáván integrovaný multimediální systém pro cestující ve druhé řadě sedadel. Obsahuje dvě barevné 7“ obrazovky zabudované do předních opěrek hlavy, propojovací konzolu, do které lze připojit veškerou přenosnou audio/video výbavu (přenosný video přehrávač, herní konzolu, DVD přehrávač…), a dvoje bezdrátová sluchátka připojená přes Bluetooth. Každý z cestujících na zadním sedadle může využít svůj zdroj signálu, na přání jsou dodávána ještě třetí bezdrátová sluchátka, která lze připojit k libovolnému zdroji.
Podvozek a motory
peugeot predstavujeme video mpv Už u nového 3008 Peugeot naznačil, že se vývoj platformy 308 (přesněji koncernové Platformy 2) nezastavil. Řada 5008 dostane podobný setup, tedy vzpěry McPherson se spodními příčnými rameny vpředu a vlečenou nápravu spojenou příčkou vzadu, která byla proti nižším verzím karoserií upravena. Tlumiče na zadní nápravě dostaly nové ploché uspořádání, které umožnilo rozšíření zavazadlového prostoru. Pro 5008 budou továrně dodávány kola s průměrem 16, 17 a 18 palců. Standardem pro všechny trhy bude stabilizační systém.
Řada motorů má složení známé z Peugeotu 3008. Zážehovou stranu nabídky tvoří moderní jedna-šestky 1,6 VTi (88 kW, 7,3 l/100 km) a 1,6 THP (110 kW, 7,1 l/100 km), vznětovou pak motory 1,6 HDi (80 kW, 5,4 l/100 km), 2,0 HDi (100 kW, 5,8 l/100 km) a 2,0 HDi (120 kW, 6,8 l/100 km).
Nový naftový dvoulitr sice vychází ze staršího provedení, ale fakticky je téměř 50 % jeho komponent zcela nových. Jednotka pracuje s novým vstřikováním common-rail se vstřikovacím tlakem až 2000 bar. Válce obsluhují osmiotvorové solenoidové vstřikovače, přepracována však byla hlava válců, kliková skříň, sací i výfukový systém.
Peugeot 5008 - Přehled zážehových motorů | ||
Motor | 1,6 VTi | 1,6 THP |
Převodovka | 5M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 88/6000 | 115/5800 |
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1] | 160/4250 | 240/1400 |
Max. rychlost [km/h] | 187 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,2 | 9,6 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,3 | 7,1 |
Základní zážehová motorizace bude jako jediná dodávána s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, silnější THP dostane šestistupňovou ručně řazenou převodovku, stejně jako základní turbodiesel. Ten bude možné kombinovat s robotizovanou verzí. Silnější dvoulitr HDi je k dispozici výhradně se šestistupňovým automatem.
Peugeot 5008 - Přehled vznětových motorů | ||||
Motor | 1,6 HDi FAP | 1,6 HDi FAP | 2,0 HDi FAP | 2,0 HDi FAP |
Převodovka | 6M | 6A | 6M | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1560 | 1560 | 1997 | 1997 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 80/4000 | 80/4000 | 110/3750 | 120/3750 |
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1] | 240 (260)/1750 | 240 (260)/1750 | 340/2000 | 340/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 183 | 183 | 195 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,3 | 12,5 | 9,9 | 10,4 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,3 | 5,1 | 5,8 | 6,8 |
Názvosloví a vstup na český trh
Číslice 5 v názvu 5008 poukazuje na historii značky v segmentu rodinných vozů, dvojitá nula uprostřed je určena pro vozy se zvýšenou architekturou, které rozšiřují klasickou modelovou řadu Peugeot. Číslice 8 upřesňuje generaci nového modelu.
Peugeot 5008 byl ve světové premiéře představen na autosalonu ve Frankfurtu na podzim 2009. Na trh v České republice bude tento model uveden v únoru 2010.¨
Doporučujeme |
Peugeot 5008: První jízdní dojmy |