Priority nového šéfa VW Group: Vyšší zisk a konec některých modelů
Nový šéf koncernu VW Group Matthias Müller představuje plány, na které se má největší evropský výrobce automobilů zaměřit v blízké době. Müller se stal předsedou představenstva Volkswagen Group po odchodu Martina Winterkorna v důsledku kauzy Dieselgate.
Nejbližší plány automobilky Müller shrnul do pěti hlavních bodů. Tou hlavní prioritou je postarat se o zákazníky výrobce, jejichž automobily mají nainstalovaný podvodný software, který dokáže rozeznat měření emisí. Müller zdůrazňuje, že Volkswagen intenzivně pracuje na řešení situace. Svolávací akce, v rámci níž budou zasažené vozy dány do pořádku, bude podle současných plánů zahájena v lednu 2016.
Druhou prioritou je dokončit vyšetřování celé záležitosti a zjistit, co se vlastně stalo. S interním vyšetřováním automobilce pomůže specialista na audity, firma Deloitte. „Musíme odhalit pravdu a poučit se z ní,“ říká šéf Volkswagenu s tím, že manažeři zodpovědní za celý skandál musí nést důsledky.
Automobilka už suspendovala množství zaměstnanců, a to od vysoce postavených manažerů po techniky na nižších pozicích. Mezi nejznámější jména patří suspendovaní Ulrich Hackenberg (šéf vývoje VW Group), Wolfgang Hatz (koncernový šéf vývoje motorů) a Heinz-Jakob Neußer (vedoucí vývoje ve značce Volkswagen). Z automobilky už zaznívají hlasy, že kvůli vyšetřování sice bylo nutné některé pracovníky suspendovat, zároveň ale jejich zkušenosti nyní chybějí.
Třetím plánem VW Group je zavést nové interní struktury, díky kterým mají jednotlivé značky a regiony získat větší nezávislost. Klíčovým aspektem je vedení koncernu více decentralizovat. Už krátce po vypuknutí skandálu Dieselgate koncern upravil své korporátní struktury, které nově odvodil od svých modulárních platforem.
Koncernové vedení se nyní soustředí na zavedení nových strategií pro jednotlivé značky, cílem je zajistit, že jsou prostředky skupiny efektivně využívány. To naznačuje, že některé modely by mohly skončit. „Detailně prozkoumáme naše aktuální portfolio zahrnující přes 300 modelů a přezkoumáme podíl, které každý z nich má na našem zisku,“ tvrdí Müller.
V minulých týdnech se spekulovalo o konci projektu druhé generace VW Phaeton a nástupce Bugatti Veyron, s těmito vozy se ale podle nedávných vyjádření automobilky nadále počítá. Konec naopak zřejmě čeká Škodu Roomster, projekt druhé generace byl údajně zastaven. Problémy může mít i Seat, který byl mnoho let ve ztrátě.
Müller chce rovněž zapracovat na kultuře a chování managementu. Šéf automobilky přiznává, že by Volkswagen měl lépe komunikovat a lépe zvládat své chyby. „Potřebujeme kulturu otevřenosti a spolupráce,“ hlásá Müller a vyzývá zaměstnance, aby se nebáli větší kuráže, vyšší kreativity a podnikatelského ducha.
Pátou prioritou je zaměřit se na dlouhodobější strategii a přetavit dnešní Strategii 2018 na Strategii 2025. Dosud se VW Group primárně zaměřoval na zvýšení výroby, aby se stal největší automobilkou na světě, novým cílem má být především udržitelný rozvoj. „Mnoho lidí mimo Volkswagen, ale i někteří z nás, nechápali, že naše Strategie 2018 je něco mnohem více než výrobní čísla. Spousta věcí byla podřízena touze být rychlejší, vyšší a větší, a to zejména v oblasti návratnosti tržeb,“ říká Müller.
Na základních kamenech Strategie 2025 se bude pracovat už v následujících měsících. Budoucí plány koncernu budou světu oficiálně oznámeny už v příštím roce. Plány koncernu bude mít na starosti nově jmenovaný koncernový stratég Thomas Sedran, který v minulosti pracoval u konkurenčního General Motors na zatím úspěšné strategii Drive Opel 2022.