Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Problémy s Alcantarou: Je to nedostatkové zboží!

Tomáš Dusil
Diskuze (98)
Alcantara je obchodní značkou pro umělou kůži, tvářící se jako semiš. Jak se tento na omak příjemný materiál dostává do interiérů stále většího počtu automobilů, začíná být na trhu jeho nedostatek.

Snaha napodobit vlastnosti přírodní kůže její umělou náhražkou existuje již od začátku 60. let. Za prvními umělými kůžemi stojí chemický kombinát DuPont a dále společnost Kuraray, přičemž tehdejší umělé náhražky kůže byly vyráběny primárně pro obuvnický průmysl. Alcantara v podobě, v jaké ji známe dnes, se datuje do počátku 70. let a vynalezla ji firma Toray Industries, přičemž při tom využila již existující technologie tvorby umělého vlákna. Zajímavé je, že od té doby se technologie výroby tohoto materiálu změnila relativně málo. Italský výrobce, který dal této „kůži“ jméno, ale přidal větší počet barev, čímž splnil požadavky automobilek, stejně jako fakt, že velurovou umělou kůži začal vyrábět ve větším množství.

Zprvu se tento exkluzivní, byť nepřírodní materiál, používal na čalounění luxusních automobilů. Třeba italští výrobci aut našli v Alcantaře zalíbení, takže v 80 letech byl tento materiál často k vidění v interiérech vozů značky Lancia. Dnes je toto čalounění požíváno i na vozech nižších tříd značek Volkswagen, Ford, Renault či PSA. A tedy v mnohem masovějším měřítku.

Zatímco dříve se Alcantarou čalounily zejména sedadla, dnes ji najdete také na palubní desce, výplních dveří či hlavě řadicí páky, případně také na volantu. Tento trend, mající za následek zvýšení spotřeby Alcantary, ale způsobuje problémy s jejími dodávkami.

Nestačí ji vyrábět

Alcantara, kterou dnes používají automobilky na interiéry svých vozů, je produktem italské společnosti Alcantara S.p.A. Ta musela nyní odmítnout přibližně pětinu svých zákazníků z důvodu velké spotřeby umělého semiše. Současně ale plánuje zdvojnásobit jeho produkci ve své továrně v Miláně. Problém je, že toto si vynutí investice ve výši 368 miliónů amerických dolarů, Vzhledem k tomu, že šéf společnosti Andrea Boragno očekává, že zájem o umělé materiály v čalounění kabiny se bude nadále zvyšovat z důvodu dalšího rozšiřování do aut nižších segmentů, půjde o investici v zásadě nezbytnou.

V čem je Alcantara tak výhodná v porovnání s přírodní kůží? Předně se při její výrobě nezabíjejí zvířata. Alcantara má ale i jiné výhody. Je například o přibližně polovinu lehčí než kůže o stejné ploše. Tak to alespoň tvrdí firma Lamborghini, která oba materiály již desítky let na svých exkluzivních autech používá. Kladem je také trvanlivost, byť po letech a mnoha ujetých kilometrech bývá na Alcantaře viditelné opotřebení v podobě ošoupání jejího broušeného povrchu. V neposlední řadě umí tento materiál v zimě zahřát, naproti tomu v létě vás příjemně ochladí. A ani se nelepí na kůži člověka, pokud do sedadel potažených Alcantarou usednete třeba v „šortkách“.

Tomáš Dusil
Diskuze (98)
6. 9. 2020 22:24
Re: Dneska se to cpe všude
Zdravíčko.
Musím reagovat na tento příspěvek!! jednoznačný nesouhlas Alcantra, vlastně ani nepochopím jak tento bullshit může vůbec někdo ze sebe dostat! Alcantra je jeden z nejlépe se čistících materiálu minimálně co se týče automobilového odvětví a ten druhý nesmysl o tom že se kvalitní alcantra s cenou BM pohybuje kolem +- 2000kč?!! Oproti textilu který stojí na pulte asi 10x tak levněji pokud se zase bavíme o BM!!! Jak nějaký nešťastník může vytřepat další takový nesmysl kde tvrdí že alcantaru cpou všude????!!! Podle mě toto může napsat jen někdo nebo spíš něco co v životě automobil nevlastnilo.....materiál který je ve většině automobilek pouze za příplatek!!!!! Ale co sem opravdu nečekal tak tento extrém s napodobrninou kůže 🙏🙏🙏🙏🙏 hele podívej se na svoji "koženou *bundu v šatníku kterou tam máš dle mého názoru tak 2 roky kupovanou v Kenevelu a pozorně se podívej jak za dva roky dopadla ta tvoje koženka.....
Avatar -
anonym
23. 4. 2018 11:47
Re: Alcantara
Thesis vyrobili tuším něco přes 3600 kusů celkově, takže Ferrari 355 nebo 460 byly proti tomu "masovky". Ono se to časem ukáže na jejich cenách (a zejména těch 20vt), ale zatím je příliš brzy.
14. 4. 2018 10:20
Re: Alcantara
Mám 10 let starý vůz skoro 200 nalítáno :-) alcantra pravidelně čístěná a je pořád jako nová, což se nedalo říci o kůži třeba v audi co sme měli, po 100 tisiích se mohla vyhodit a to sme o ní pečovali. Pro mě alcantra nejlepší volba :-) jestli někomu vadí prosím, ale pro mě je super, jak říká * label, kůže pálí (v létě než se spustí větrání, máte kule ve vodeě) a studí v zimě ( většina vyhřívaní je dnes na senzor zda tam někdo sedí, takže si je dopředu nevyhřejete ) od džínů nechává barvu, a boky se rychle ošoupají nebo omačkají :-) a s tím nevzhledem u alcantry, to nechápu, stačí vzít mikroutěrku lehce vlhkou (opravdu lehce) přejedete všude jedním směrem a buď máte tmavou nebo světlou a je to, to že je někdo imbecil a neumí s tím, to je věc druhá.
Avatar - Korendir
14. 4. 2018 09:33
Re: Alcantara
Ve všech Maserati můžeš mít Poltrona Frau (za příplatek samozřejmě) >:D
14. 4. 2018 06:47
Re: Alcantara
no, jde o to, ze norma na textil do automotive pracuje s takovou pomerne komplikovanou jednotkou (nevim ji z hlavy), ktera ma v sobe zakomponovanou plochu textilu, objem vzduchu a cas. (nekde na pozadi musi byt i tlak mericiho pristroje). a pak je zde definovana hodnota minimalni prodysnosti. my potom zjednodusene konstatujeme, ze material je prodysny, pokud je prodysnost nad touto minimalni pozadovanou hodnotou a neprodysny, pokud je pod touto minimalni hodnotou. no alcantara je vyrazne pod, proto pro zjednoduseni pisu, ze je ve srovnani se standardnim textilem neprodysna. jinak i ta kuze je samozrejme v kontextu toho, co pises, prodysna. proto (nekdo se tu na to dotazoval) nelze udelat klimatizovane sedadlo se standardni alcantarou (tedy lze, ale nefunguje to, protoze to nedycha). jinak jsem ted videl kodiaqa, ktery mel podle meho soudu alcantaru perforovanou a prosivanou (kosoctverce) a ten uz tedy by to odvetravane sedadlo pak mit mohl ;-). osobne si myslim, ze by mela byt blizsi kosile nez kabat - klimaticke pohodli na sedadlech je treba hledat zejmena ve volbe toho, co si davam na sebe. idealni je urcite funkcni pradlo, damicku v latexu asi neuspoji zadne sedadlo.