10 aut s největším propadem registrací v Česku: První místo určitě neuhádnete
Ačkoliv český trh za prvních šest letošních měsíců o několik tisíc registrací vzrostl, najdou se modely, které zažily pád. Nechybějí mezi nimi ani dvě škodovky.
Úvod
Jestliže za prvních šest letošních měsíců bylo na českém trhu zaregistrováno 122.639 nových automobilů, loni to za stejné období bylo 119.221 kusů. Značkám, jednotlivým modelům a kategoriím včetně elektromobilů jsem se věnoval již ve svých předchozích článcích, které si můžete přečíst například zde. Případně najdete odkaz pod tímto odstavcem.
Navzdory nárůstu celkových čísel v údajích Svazu dovozců aut (SDA) najdeme i spoustu modelů, kterým se v meziročním srovnání nedařilo. V následujícím přehledu vypíchneme ta auta, která z mnoha důvodů zažila největší pokles registrací. Překvapením může být, že mezi nimi najdeme i dvě škodovky.
Pořadí vozů v přehledu je sestaveno podle meziročního poklesu registrací daných modelů. V tabulce na konci přehledu je uveden i rozdíl v procentech, který je u některých modelů alarmující.
10. Škoda Scala
-415 aut
Prvního zástupce Mladé Boleslavi najdeme hned na desáté pozici. Kompaktní scala, jež stojí na platformě MQB A0 pro malá auta, zaznamenala pokles o více než čtyři stovky exemplářů. Vzhledem k vysokým číslům (souhrnnou tabulku najdete na konci článku) je procentuální propad pouze mírný, když dosahuje 8,28 %.

Vzhledem k tomu, že 73,52 procent všech registrací nových aut v letošním 1. pololetí měli na svědomí firemní zákazníci, mohou za podobným růstem či propadem stát dvě či tři (ne)uskutečněné velké dodávky do některých z objemných firemních flotil.
9. SsangYong Tivoli Grand
-429 aut
V tomhle případě je důvod výrazného propadu jednoduchý. SsangYong Tivoli Grand se totiž aktuálně na českém trhu neprodává, proto došlo v meziročním srovnání k výraznému propadu o 99,77 %. Korejská značka, která se po přechodu pod nového majitele přejmenovala na KGM, nicméně českým zákazníkům nabídne buď klasické tivoli, případně porovnatelné korando. Zájemci o plnohodnotné kompaktní SUV mohou sáhnout po SsangYongu/KGM Torres s přeplňovanou zážehovou patnáctistovkou se 120 kW, která v modelovém roce 2024 vyjde na 649.900 Kč.

8. Kia ProCeed
-460 aut
Atraktivní korejské kombi ze Slovenska přijelo ve stylu shooting braku, který v posledních letech zpopularizoval Mercedes-Benz například svým CLA. Kia ProCeed je nicméně na konci svého životního cyklu, což se projevuje na omezené nabídce. V českém ceníku aktuálně najdete pouze verzi GT-Line Plus s motorem 1.5 T-GDI se 103 kilowatty, která v případě šestistupňového manuálu vyjde na 669.980 Kč, sedmistupňová dvouspojka DCT je 60 tisíc dražší.
7. Toyota Yaris Cross
-532 aut
Toyota je v Česku letos mezi značkami zatím na 4. místě. Registrace jí v meziročním srovnání z 10.033 aut klesly na 8354 vozů, což se logicky podepsalo i nad propadem u jednotlivých modelů. Ten se nevyhnul ani těm nejpopulárnějším v čele s malým crossoverem Yaris Cross, který je jinak nejoblíbenější toyotou v Evropě. Jeden z mála vozů své kategorie přitom nabídne pohon všech kol (řešený přídavným elektromotorem na zadní nápravě). Jeho další výhodou jsou efektivní a prověřené hybridy.
6. Tesla Model 3
-540 aut
Tesla byla loni v Česku nejprodávanější značkou elektromobilů. Letos ji ovšem předběhne Škoda, která během prvních šesti měsíců stačila shromáždit 2426 registrací, kdežto Američané „pouze“ 1098. Za propadem o celkových 615 exemplářů stojí především pokles poptávky po modelu 3, kterého bylo letos zaregistrováno o 540 kusů méně. Jedná se přitom o nejlevnější teslu, která svými parametry dokáže potrápit i mnohem dražší elektrická auta.

5. Volkswagen Transporter
-577 aut
V tomhle případě je pokles registrací způsoben generační obměnou. Místo generace T6.1 je od letošního roku na trhu sedmé provedení, které však místo vlastního technického základu (řada T6.1 vlastně vycházela z modelu T5 ze začátku tohoto tisíciletí) používá platformu, motory a převodovky partnerského Fordu, respektive jeho modelu Transit Custom.
4. Opel Crossland
-686 aut
Jméno Crossland z nabídky Opelu zmizelo, jeho roli částečně zastanou modely Mokka a Frontera. I v tomto případě proto za vysokým propadem vězí konec prodejů v Česku, přičemž do registru vozidel stále proudí vozy, které se doprodávají. Jsou to ovšem nižší desítky kusů. Ostatně od ledna do června jich letos bylo pouze 43, loni za stejné období pak více než sedm stovek.
3. Toyota RAV4
-703 aut
Další ze strůjců propadu Toyoty má tvář jejího nejoblíbenějšího SUV. Současná „ravka“ ovšem čekala na nástupce, který se představil teprve nedávno, spousta kupujícím tudíž čekala na novější generace, která ovšem kvůli emisím dostala slabší 2,5litrový čtyřválec. Modernější RAV4 zatím nemá český ceník. Tu současnou s hybridním pohonem pořídíte od 1.064.900 korun.
2. Hyundai i30
-1227 aut
Stálice firemních flotil, ale také oblíbenec českých soukromých zákazníků je na trhu již od roku 2017, veřejnosti se ovšem představil již v říjnu 2016 na autosalonu v Paříži. Hatchback, liftback (zvaný Fastback) a kombi pokrývají většinu typu karoserií. Zájemci o diesel ovšem mají smůlu, v nabídce jsou pouze zážehové agregáty s třemi (1.0 T-GDI), respektive čtyřmi válci v případě patnáctistovky. Moderní vznětová šestnáctistovka CRDi ovšem není příliš atraktivní, případné opravy totiž vycházejí velmi draze, proto se nevyplatí ani u ojetiny za slušné peníze.

1. Škoda Octavia
-2157 aut
Český bestseller sice ztratil tolik kusů, o kterých si některé značky mohou v celkových číslech nechat zdát i za celý rok, přesto se octavii podařilo udržet pozici nejprodávanějšího auta na českém trhu. Navzdory vysokému poklesu se Škodovce podařilo letošní registrace dokonce navýšit (42.099 vs. 39.902 aut loni), zájem zákazníků se totiž od tradičních modelů přesouvá směrem k SUV, a to včetně těch elektrických.
Vždyť Škoda Elroq za prvních šest měsíců zaznamenala 1470 zápisů a z nuly se vyhoupla hned na 15. místo mezi všemi modely. Propad octavie proto Škodu až tolik mrzet nemusí. Druhé pololetí navíc může být lepší. Stačí několik vydařených fleetových objednávek a pokles je fuč.
10 aut s největším meziročním propadem registrací za 1. pololetí 2025 | |||||
Pořadí | Model | Počet (2025) | Počet (2024) | Meziroční pokles (ks) | Meziroční pokles (%) |
1. | Škoda Octavia | 9534 | 11.691 | -2157 | -18,45 |
2. | Hyundai i30 | 3867 | 5094 | -1227 | -24,09 |
3. | Toyota RAV4 | 1186 | 1889 | -703 | -37,22 |
4. | Opel Crossland | 43 | 729 | -686 | -94,1 |
5. | Volkswagen Transporter | 106 | 683 | -577 | -84,48 |
6. | Tesla Model 3 | 282 | 822 | -540 | -65,69 |
7. | Toyota Yaris Cross | 850 | 1382 | -532 | -38,49 |
8. | Kia ProCeed | 72 | 532 | -460 | -86,47 |
9. | SsangYong Tivoli Grand | 1 | 430 | -429 | -99,77 |
10. | Škoda Scala | 4596 | 5011 | -415 | -8,28 |
Zdroj: SDA |
Zdroj: Autorský článek a SDA, video: Škoda, auto.cz