160.000 km a baterie téměř jako nová. Volkswagen ID.3 boří jeden z mýtů elektromobility
Německý autoklub ADAC potvrdil, že ztráta kapacity akumulátoru je v reálném životě mnohem pomalejší, než se dříve předpokládalo.
Zatímco u konvečního ojetého auta se vedle podvozku zaměřujeme hlavně na stav motoru a převodovky, u staršího elektromobilu je nejdůležitějším ukazatelem kondice trakčního akumulátoru. Ten je totiž nejdůležitější a nejdražší položkou celého vozu. Dřívější obavy z toho, že již po několika letech či stovkách tisíc kilometrů kapacita baterie klesne o významnější desítky procent, se nenaplňují, byť dostatečně reprezentativní vzorek získáme až v následujících letech.
Podle článku Marka Bednáře, který si můžete rozkliknout pod tímto odstavcem, bateriím vlastně vůbec nevadí agresivnější jízdní styl s prudkým vybíjením. Naopak je pro zachování kapacity vhodnější než konstantní vybíjení pomalejším tempem. Z dosavadních zkušeností také vyplývá, že mnohdy nevadí ani rychlodobíjení, protože mnohem důležitější je pravidelnost. Ve výsledku je proto lepší dobíjet častěji, ovšem menší množství energie, a udržovat akumulátor okolo 50 až 70 % jeho dostupné kapacity.
Nejsilněji navíc degradace probíhá na začátku, s přibývajícími roky tempo zpomaluje. A dokonce ani vyšší nájezd nebývá překážkou, byť automobilky na trakční baterie obvykle poskytují záruku 8 let/160.000 km, v rámci které garantují alespoň 70procentní původní kapacitu.
Specialisté z německého autoklubu ADAC v uplynulých čtyřech letech podrobili dlouhodobému testu Volkswagen ID.3 ve verzi Pro S s výkonem 150 kilowattů a akumulátorem s využitelnou kapacitou 77 kWh. Aby nastaveného cíle 160 tisíc kilometrů dosáhli co nejdříve, byl kompaktní hatchback z více než 40 procent dobíjen na rychlonabíjecích stanicích. Vůz navíc v rozporu s doporučením výrobce poměrně často u nabíjecího stojanu stával se stavem nabití 100 procent, zčásti i po dobu několika dnů.
Navzdory tomu Volkswagen ID.3 Pro S na konci testování vykázal kapacitu odpovídající 91 % původní hodnoty. „Výsledek ukazuje, že je kvalita našich modelů ID. i po mnoha ujetých kilometrech přesvědčivá,“ zdůrazňuje Martin Sander, člen představenstva značky Volkswagen odpovědný za prodej, marketing a poprodejní služby.

Jedním z klíčů udržení stavu baterie jsou pravidelné tovární aktualizace, které v případě testovaného ID.3 například přinesly zvýšení maximálního dobíjecího výkonu na 170 kW a výrazně snížily spotřebu především na krátkých trasách a při zimních teplotách od 0 °C do 5 °C.
ADAC ve svém hodnocení navzdory vysokému počtu ujetých kilometrů vyzdvihl též výborný stav karoserie a podvozku. Konstrukce náprav, odpružení a řízení zohledňuje hmotnost vozu a dlouhodobý test v této oblasti neobjevil žádná nápadně slabá místa, ani problémy.
Jak udržet akumulátor v kondici
- Dobíjet často, ale menší množství energie. A udržovat baterii okolo 50-70 % její využitelné kapacity.
- Nabíjet ideálně v rozmezí 20 až 80 procent využitelné kapacity akumulátoru. Hodnoty přes 80 % udržujte jen v případě delší cesty.
- Nenechávejte odstavené auto s baterií nabitou do 100 procent. V takovém případě ideálně ihned vyrazte na cestu.
- Využívejte temperování baterie při dobíjení z wallboxu. A v případě rychlodobíjení si aktivujte předehřev. Ale pozor, zahřátí na ideální teplotu může trvat klidně i více než 40 minut.
- Jednou za čas nechte akumulátor vybít k nule a následně jej dobijte do 100 %. Řídicí software občas potřebuje zkalibrovat.
- Parkujte pokud možno na krytém místě. Vysoké a nízké teploty nejsou pro nechlazený/nezahřátý akumulátor zcela ideální.
- Nebojte se občas elektromobil trochu protáhnout. Podle vědců ze Stanfordovy univerzity rychlé vybíjení li-ion akumulátoru nevadí.
- Provádějte pravidelné aktualizace palubního softwaru. Ty většinou probíhají on-line, v opačném případě musíte s vozem fyzicky do servisu.
Zdroj: Autorský článek, Volkswagen a ADAC, zdroj foto: Volkswagen a auto.cz, video: auto.cz