Proč nová auta nemají najetou nulu aneb Co se děje, než k vám přijede
Když půjdete do prodejny pro nový vůz, nikdy nebude mít na tachometru nulu. Sledovali jsme cestu zbrusu nové Škody Octavia Scout z výrobní linky v Mladé Boleslavi až k zákazníkovi v Praze, během níž se kola vozu poprvé dotkla asfaltu.
Panenské kilometry najíždí vůz ještě v hale, vzápětí po prvním nastartování. A než se dostane ke kupujícímu, usednou do něj možná desítky lidí, kteří zkontrolují všechny funkce, mají za úkol najít případné nedostatky a nakonec auto připravit ke každodennímu používání.
Ujeté kilometry se po celou dobu na počítadle ukazují. Ale pro všechny, kterým mezitím projde rukama, je mnohem důležitější procentuální údaj vedle počítadla. Vidíte ho vpravo na hlavní fotce – zákazník už ho pak nikdy nespatří.
Během prvních sto kilometrů však ukazuje, kolik zbývá do konce takzvaného transportního módu. V tomto režimu vyjíždějí auta z fabriky. A díky tomu je vůz schopen stát u prodejce třeba až tři měsíce bez hnutí, aniž by se vybil akumulátor.
Znamená to ale, že jakmile se auto dostane k obchodníkovi, jede omezenou rychlostí, nefunguje mu rádio ani například dálkové ovládání centrálního zamykání.
Dost práce zbude i na prodejce, který musí auto přizpůsobit zemi užívání – nastaví servisní intervaly nebo výstražná hlášení. Věděli jste například, že se pro Německo musí upravit tón alarmu podle tamních předpisů? Nebo že v některých arabských zemích začne auto nepřetržitě pípat, pokud překročíte 130 km/h? Pojďte se s námi podívat na první kilometry nové octavie.