Prodej Fabií v Německu roste díky šrotovací prémii
Nejvíce se nárůst odbytu projevil u Fabií a Roomsterů, sdělil dnes ČTK mluvčí společnosti ŠkodaAuto Deutschland Christoph Ludewig. Zájem je však i o automobily dalších značek, například Opel, Peugeot nebo Seat.
Ludewig v dnešním rozhovoru pro ČTK zároveň upozornil, že ještě není k dispozici dostatečně velký objem dat, aby bylo možné s naprostou jistotou činit závěry. "Ovšem během prvních deseti dnů února zákazníci objednávali místy o více než 300 procent více fabií než ve srovnatelném období předchozího roku," dodal.
Podle něho je nyní v Německu prý zvlášť výhodná koupě modelů Fabia, Roomster a Octavia Tour. Při uplatnění nároku na státní prémii totiž poskytuje německé zastoupení české automobilky ještě navíc dodatečný bonus (Bye Bye Bonus) za odhlášení starého auta až ve výši 1.785 eur (cca 51.000,- Kč). Oproti katalogovým cenám se kromě toho nové škodovky prodávají se slevou ve výši osmi procent. Škoda Fabia, která stojí podle základního ceníku 10.280 eur, tak přijde kupujícího při využití všech výhod na 5.770 eur (nyní zhruba 165.000,- Kč).
Rovněž představitel automobilky Opel Alain Visser v německém tisku uvedl, že v druhé polovině ledna se u nich díky prémii zvýšil počet objednávek soukromých zákazníků o 50 procent. Zatímco u modelu Astra šlo o 30 procent, o Opel Corsa se zájem zvedl o 70 procent a o malý vůz Opel Agila o více než 100 procent.
Francouzský Peugeot tvrdí, že díky prémii prodal navíc 12.000 aut. Jenom v lednu se u něj počet objednávek ze strany Němců zvýšil o více než 80 procent.
"Po zavedení prémie jsme zaznamenali nárůst odhadem o 20 procent. Největší vliv má na prodejnost modelu Ibiza," potvrdil ČTK také zástupce španělské značky Seat v zákaznickém centru pro vozy ze skupiny Volkswagen Group v centru Berlína.
Německý stát poskytuje od 14. ledna soukromým majitelům takzvanou šrotovací prémii ve výši 2500 eur, pokud si koupí a zaregistrují nový automobil a nechají sešrotovat nejméně devět let starý, který vlastnili alespoň rok. Dotaci, kterou vláda oficiálně nazývá Umweltprämie (ekologická prémie), vyplácí Spolkový úřad pro ekonomiku a kontrolu vývozu (BAFA).
Stát na dotaci vyčlenil 1,5 miliardy eur. Díky této sumě tak může být vyplaceno maximálně 600.000 prémií, a to jen v tomto roce, nejpozději tedy do 31. prosince. Vyplácení prémie však pravděpodobně skončí dříve - ve chvíli, kdy budou vyhrazené prostředky spotřebovány.
Podle průzkumu společnosti Forsa, kterou zveřejnil časopis Auto Motor und Sport, by státní finanční injekce mohla zlákat více zákazníků, než se očekávalo. O jejím využití uvažuje zhruba milion Němců. Do minulého pátku ji využilo zhruba 17.500 lidí.
Německý autoklub ADAC i samotné automobilky požadují výrazné navýšení prostředků na "šrotovné" a zrušení stropu ve výši 1,5 miliardy eur. Tomu se ale vláda brání.