Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Projeli jsme se s modernizovanou Toyotou Yaris. Co přineslo přes 900 nových dílů?

David Bureš
Diskuze (46)
Třetí generace Toyoty Yaris prošla druhou modernizací. Vedle designu se změnil motor pod kapotou. Jaká je nová patnáctistovka?

Životní cyklus třetí generace Toyoty Yaris pokračuje i po sedmi letech na trhu. Místo nástupu nové generace jsme se dočkali již druhé modernizace tohoto vozu, který je aktuálně nejprodávanější toyotou v Evropě. Yaris 2017 jsme poprvé zkoušeli na mezinárodní prezentaci v Nizozemí.

Sama automobilka tvrdí, že nová generace yarisu zatím není potřeba. Prodeje malého hatchbacku i nadále stabilně rostou, navíc z interních výzkumů mezi zákazníky vyplývá, že majitelé jsou s yarisem spokojení a vadí jim jen drobnosti. Právě z toho důvodu Toyota raději sáhla po druhé modernizaci třetího yarise než po představení zcela přepracovaného nástupce.

Zároveň ale automobilka facelift rozhodně neodbyla. I přes spokojenost klientů se neměnily jen různé lištičky a dekory v interiéru, kterých si vlastně nikdo nevšimne, vůz naopak prošel důkladnou modernizací, která se zaměřila na tři oblasti, design, motory a bezpečnost. Výsledkem těchto úprav bylo použití více než 900 nových dílů. Povedla se tyto práce, které Toyotu přišly na 90 milionů eur?

Jaká je nová patnáctistovka?

Tu nejdůležitější změnu modernizovaného yarisu najdeme pod jeho kapotou. Stávající zážehový motor 1.33 Dual VVT-i nahrazuje čtyřválec 1.5 VVT-iE, který jde v mnoha ohledech proti aktuálním trendům. Jednak si zachoval čtyři válce, jednak má stále atmosférické plnění, což je při dnešním přezbrojování malých aut na turbotříválce příjemná změna. Toyota nicméně tvrdí, že má pro to dobrý důvod. Yaris zůstává svým charakterem auto do města, kde je atmosférický čtyřválec výhodnější než přeplňovaný tříválec, a to z hlediska reakcí na řidičovy pokyny i reálné spotřeby paliva.

Motor vycházející nikoliv z patnáctistovky v Yarisu Hybrid, ale z dosavadní třináctistovky je totiž již připraven na nové homologační měření spotřeby paliva, které bude probíhat i v reálném prostředí, nikoliv jen v laboratoři. Z toho důvodu agregát o objemu 1496 cm3 a vysokém kompresním poměru 13,5:1 dostal nový systém proměnného časování sacích ventilů (VVT-iE), který je schopen přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem. Atkinsonův cyklus s opožděným uzavíráním sacích ventilů s cílem zkrátit fázi komprese je používán při nízké zátěži, kdy není potřeba velká síla. S termodynamickou účinností pak rovněž pomáhá chlazená recirkulace výfukových plynů.

Video se připravuje ...

To všechno je ale jen teorie, která se nemusí projevit ve skutečném prostředí. Jaká tedy nová patnáctistovka je při běžné jízdě? Pravdou je, že agregátu o výkonu 82 kW (o 9 kW více než u dosavadní 1.33 Dual VVT-i) se líbí hlavně ve městě, kde je ve středních otáčkách příjemně živý. Na dálnici se ale začíná projevovat jeho atmosférický charakter a s tím související točivý moment pouze 136 N.m. Proti odcházející třináctistovce je sice o 11 N.m vyšší, na turbomotory ale nestačí, což je při vyšší rychlosti znát. S motorem je zkrátka nutné pracovat a hodně řadit, protože ve vyšších rychlostech už nemá tolik sil. Navíc mu chybí zřetelná špička výkonové křivky. Co se nám ale líbilo, je zvuk. Je sice jadrnější, zároveň se ale příjemně poslouchá.

Patnáctistovka je standardně spárována se šestistupňovým manuálem (který v B-segmentu také není samozřejmost), za 30.000 korun ji lze kombinovat s automatem v podobě převodovky s variabilním převodem, tak typickým pro japonské značky. K oběma máme menší výhrady, u šestikvaltu jsme si museli zvykat na chod spojky a nižší sílu motoru v nízkých otáčkách, která je při rozjezdech znát. První stupeň se navíc řadí velice ztuha, což cílené klientele (ženy kolem 50 let) patrně nebude moc vyhovovat.

Toyota Yaris 2017 – české ceny pětidveřové verze
Motor 1.0 VVT-i 1.5 VVT-iE 1.5 VVT-iE Hybrid
Zdvihový objem [cm3] 998 1496 1496 1497
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 51/6000 82/6000 82/6000 74/-
Točivý moment [N.m/min] 95/4300 136/4400 136/4400 111/3600-4400
Převodovka 5M 6M CVT eCVT
Max. rychlost [km/h] 155 175 175 165
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15,3 11,0 11,2 11,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,3 5,0 4,8 3,3
Cena Live [Kč] 286.900 306.900 - 387.900
Cena Active Trend [Kč] 298.900 318.900 348.900 399.900
Cena Selection [Kč] - 340.900 370.900 -
Cena Selection Smart [Kč] - 356.900 386.900 421.900

Charakter CVT pak zůstává typický pro tento druh převodovky. Při kontinuální jízdě a ve městě se nám líbí, protože drží nízké otáčky těsně nad volnoběhem, jakmile ale jedete vyšší rychlostí, při snaze o jakoukoliv akceleraci žene motor do vysokých otáček, což není zrovna příjemné a komfortní. Ještě že je agregát slušně odhlučněn. Výhodou je ale možnost manuálního řazení (se sedmi přednastavenými převody) nebo přepínání mezi sportovním a ekologickým režimem. Druhý z nich obvykle drží o 500 otáček méně.

A jak je na tom patnáctistovka se spotřebou? Mezinárodní prezentace obvykle neumožňují komplexní měření, a tak jen krátce zmíníme, že na trase kombinující okresní silnice s městskými ulicemi jsme dosáhli průměru 6,1 litru na 100 kilometrů, zatímco s CVT na obdobné trase jsme jeli za 6,8 litru.

A jak jezdí hybrid?

Důležitou součástí nabídky a jedním z prodejních lákadel yarisu je hybridní verze, která tvoří 42 % evropských prodejů tohoto modelu. V rámci faceliftu si Yaris Hybrid sice uchoval systémový výkon 74 kW, o něž se stará spolupráce atmosférické patnáctistovky a elektromotoru, přesto k několika změnám došlo.

Obvykle jsme si u hybridu stěžovali na hluk, a to především při jízdě pod zátěží, během níž byl vytočený motor hodně slyšet. Automobilka na tyto nářky zareagovala, a to nikoliv jen lepšími izolačními materiály, ale rozsáhlými úpravami. Hybrid dostal nové zavěšení motoru, upravené komory sání či přepracovanou výfukovou soustavu s novým pomocným tlumičem. Změny postihly ale také hnací poloosy přední nápravy či přední nápravnici. Výsledkem změn je větší komfort, protože auto je skutečně tišší a vytočený motor ve vysokých otáčkách už není tolik slyšet. Pohodlí je vůbec typický pro yaris, automobil slušně tlumí nerovnosti, podvozek je perfektně odhlučněn, ani na velkých nerovnostech se od něj neozývají žádné rány.

Toyota chce navíc výhody hybridního pohonu názorněji prezentovat, a proto na vybraných trzích (u nás zatím ne) nabídne speciální aplikaci, která majitelům ukáže, jak dlouhou trasu ujeli v elektrickém módu a kolik při tom strávili času. Yaris sice umí na elektřinu soustavně ujet jen pár kilometrů, jenže díky neustálému dobíjení baterií pomocí rekuperace brzdné energie se při zkušebních jízdách asi 900 hybridních yarisů ukázalo, že na elektřinu tyto vozy ujely asi 37 % celkové trasy. Zároveň v tomto módu strávily zhruba 55 % celkového času jízdy, což je ale způsobeno i tím, že se hybrid nejvíce projevuje při jízdě ve městě, která kvůli pomalému popojíždění obvykle déle trvá. Právě jízda na elektřinu přitom pomáhá snižovat spotřebu paliva, která se v našem případě při jízdě ve městě a na okresních silnicích pohybovala kolem pěti litrů.

Nová tvář i zadní partie

Modernizovaný yaris ale není jen o úpravách pohonných jednotek (vedle 1.5 VVT-iE a hybridu zůstává v nabídce základní tříválec 1.0 VVT-i s 51 kW), ale také o designových změnách. Ty mělo na starosti jihofrancouzské designérské středisko, jehož pracovníci podobně jako inženýři v případě motorů šli proti aktuálním trendům.

Vzhled dnešních aut je výrobci obvykle prezentován jako dynamický a sportovní, Toyota ale vedle (snad povinné) snahy o dynamičnost tvarů zdůrazňuje, že chtěla dosáhnout kultivovanějšího designu. Na tvarech se událo opravdu dost, kompletně přepracovaná příď s novými světlomety i nárazníkem má tvarově připomínat katamarany, na boku se u lépe vybavených verzí objevují výrazné boční lišty, zatímco záď dostala dvoudílné světlomety, protažené do víka kufru, které kvůli tomu změněno.

Musím uznat, že přední partie se mně líbí, z ostatních úhlů je ale znát, že tolik nových nápadů už v automobilovém světě jen tak nenajdeme. Nové boční lišty v dolní části dveří evokují Renault Clio, záď zase kvůli horizontálním světlům připomíná Nissan Pulsar. Jakmile ale yaris oblečete do nějakého výrazného laku (co třeba modrá?) a třeba doplníte černou střechou (standard pro výbavový stupeň Selection), zároveň dostanete originálně působící auto.

Naopak interiér se tolik nezměnil, najdeme tu jen drobné změny jako kruhové ventilační otvory převzaté z aurisu, přepracovaná zadní sedadla nebo nové materiály a barvy. Multimediální systém Toyota Touch 2 již známe, ve zkoušených yarisech ale moc nenadchl. Navigace se často ztrácela, navíc nás v neznámém prostředí často mátla nepřehlednou mapou. Nepotěšilo ani dlouhé načítání mapových podkladů.

Závěr

Místo čtvrté generace Toyoty Yaris letos dorazila na trh druhá výrazná modernizace stávajícího provedení. Vůbec to ale není na škodu, protože yaris je povedené auto, které se dobře prodává, a tak nebylo potřeba jej výrazně měnit. Oceňujeme použití většího atmosférického motoru, který ve městě nabídne slušnou agilitu. Jen by to chtělo zlepšit tu manuální převodovku, se kterou budete kvůli atmosférickému plnění často pracovat, přece jen si budete muset při akceleraci podřazovat a nespoléhat na to, že to vyšší stupeň nějak pobere. Vadilo nám tuhé řazení stupňů, a to obzvláště jedničky. Jinak je to pohodlné malé auto, které určitě neudělá ostudu.

A kolik za něj Toyota vlastně chce? Základ činí 277.900 korun, to však dostanete „jen“ třídveřový model s tříválcem 1.0 VVT-i (51 kW), který je však už slušně vybaven. Sedm airbagů, autorádio, dešťový senzor, manuální klimatizace nebo elektricky ovládaná přední okna a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka bude mnoha zákazníkům stačit. Navíc už v základu je balíček bezpečnostních systémů Toyota Safety Sense, který v tomto případě zahrnuje varování před opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání potkávacích a dálkových světel i automatické brzdění. Od verze Active pak disponuje i rozpoznáváním dopravních značek.

Přesto importér věří, že většina zákazníků spíše sáhne po pětidveřovém provedení ve verzi Active Trend, které nyní díky akci Sprint přijde s 1.5 VVT-iE a manuálem na 318.900 korun. V takovém případě již dostanete projektorové světlomety, kožený volant, přední mlhovky, zadní parkovací kameru, tempomat nebo multimediální systém. A to je hodně zajímavá nabídka.

Věděli jste, že...?

...yaris tvoří asi 25 % evropských prodejů Toyoty?

...loni se u nás podle Toyoty prodalo 1.729 yarisů, z toho 334 hybridů?

...yaris loni byl nejvíce vyráběným vozem ve Francii? Verze pro Evropu se vyrábí v továrně Valenciennes na severu Francie.

...nový čtyřválec 1.5 VVT-iE není stejný motor jako patnáctistovka z Yarisu Hybrid? Pochází z jiné rodiny agregátů, konstrukčně má blíže dosavadní třináctistovce či dokonce 1.2 Turbo z crossoveru CH-R. S jejím dalším nasazením se ale zatím nepočítá.

...před koncem roku na trh dorazí sportovní verze Yaris GRMN? Pod kapotou bude mít kompresorem přeplňovanou osmnáctistovku.

David Bureš
Diskuze (46)
15. 4. 2017 12:02
Re: Re:Čo riesite???
Za rok to absolvujeme tak 3-4 krat.
Avatar - speedfred
14. 4. 2017 20:10
Re: Re:Čo riesite???
to potom ako často cestuješ?
ja som vo Švédsku strávil nejaký čas,tam mám akú-takú predstavu o cenách.
14. 4. 2017 14:32
Super autíčko.
Jen dvě věci, škoda že není i verze kombi. A nelíbí se mi řešení předku, ta "tlama". Mám rád když převládá nepřerušené horizontální členění.
14. 4. 2017 14:18
Re: Ta 1,5, to je bída
Bude stejně použitelná jako ta v Yarisu. ;-)
14. 4. 2017 13:38
Re:Čo riesite???
Nie, pri cenách v Dánsku sa oplatí naložiť auto a zásobiť rodinu. >:D Radi spoznávame nové miesta, presúvanie autom je pohodlnejšie, nedávno sme si kúpili skladacie bicykle, zmestia sa do auta.