Toyota Yaris dostane novou patnáctistovku. Další důkaz, že downsizing nefunguje?
Automobilky si čím dál více uvědomují, že downsizované motory mají v praxi vyšší spotřebu než při měření v laboratorních podmínkách. Kupříkladu Audi už v loni nahradilo motor 1.8 TSI/132 kW dvoulitrem o stejném výkonu a ve vozech koncernu Volkswagen se už pomalu zabydluje nová patnáctistovka TSI Evo (96 a 110 kW), která v budoucnu nahradí dosud používanou čtrnáctistovku s 92 a 110 kilowatty.
Na emisní normu Euro 6c a zejména připravované měření spotřeby v reálném reaguje také japonská automobilka Toyota. U modelu Yaris, který nedávno prošel faceliftem, nahradí dříve používanou atmosférickou benzinovou třináctistovku (1,33 Dual-VVT-i) zcela novou atmosférickou patnáctistovkou s proměnným časováním ventilů VVT-iE (přepíná mezi Atkinsonovým a Ottovým cyklem), kompresním poměrem 13,5:1 a termodynamickou účinností 38,5 %.
Nový motor disponuje výkonem 82 kW a točivým momentem 136 N.m (ve 4400 otáčkách), je tedy o 9 kW a 11 N.m silnější než třináctistovka, kterou nahrazuje. S posílením výkonu se zlepšila také dynamika – zrychlení z 0-100 km/h zabere 11 sekund (-0,8 sekundy) a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zabere 17,6 sekundy (-1,2 sekundy).
Konkrétní údaje o spotřebě Toyota neuvádí, v zájmu jejího snížení při ustálené rychlosti a na dálnici však použila vodní chlazení sběrného výfukového potrubí. To již není potřeba chladit obohacováním směsi paliva. Motor 1.33 Dual-VVTi v současnosti najdeme také v modelu Auris, dá se tedy očekávat, že se nová patnáctistovka brzy objeví i tam.