Toyota Yaris 2017: Malý hatchback prokoukl a dostal zážehovou patnáctistovku
Takřka šest let vyráběná třetí generace Yarisu prochází už druhým faceliftem. Možná nevypadá na první pohled tak radikálně jako modifikace z léta 2014, ale změnilo se na 900 dílů. Život tedy bude mít delší, než je dnes obvyklé. Toyota, která se vrátila do světového šampionátu v rallye a hned v Monte Carlu dosáhla pódiového umístění, měla snahu dodat vzhledu oblíbeného malého modelu více sportu a dynamiky. Každopádně ji to sálo 90 milionů eur, tedy přes 2,4 miliardy korun. Povedlo se?
Příď ve tvaru oblého X sice zůstala, získala ovšem plastický zobáček, na kterém je umístěno logo automobilky. Design hlavních světel se výrazněji neproměnil, všechno ostatní je však jinak. Jediná chromovaná lišta na masce se částečně skrývá, svislé větrací otvory v obou náraznících jsou agresivnější a vzaly si inspiraci z „ekologických“ modelů. Úplně jiný tvar mají koncové diodové reflektory, které se protáhly směrem do víka zavazadelníku a zvětšily.
Také kabina s tříramenným volantem doznala proměny, i když ne tolik. Nové boční výdechy ventilace připomínají vrtule, přístroje mají modré podsvícení, obklady mohou být i v klavírním laku a upravena byla středová konzola.
Paleta laků karoserie obsahuje další dvě možnosti k dosavadním osmi, modrou Hydro a červenou Tokyo. Oblíbené dvoubarevné kombinace Bi-Tone, kterými Japonci lákají mladší klientelu, pochopitelně nevymizí. Toyota se rozhodla změnit specifikace výbav: druhá nejlevnější Mid už obsahuje nový displej infotainmentu s úhlopříčkou 4,2 palce, Mid+ přidává patnáctipalcová kola a Chic chromované ozdoby zvenčí a černou uvnitř.
Čalounění je v jeho případě kombinované - látkové a kožené. Jinak si zákazníci budou moci vybrat z různých druhů a barev potahových materiálů. Specifikace pro jednotlivé trhy se jistě budou lišit, nicméně jako základ tyto informace postačí.
Technické změny zahrnují optimalizovaný elektrický posilovač řízení, nové úchyty motorů, které zmenšují vibrace, upravený přední pomocný rám, upravený hnací hřídel, další tlumič ve výfukovém systému a vylepšené sání s novým airboxem.
Nejdůležitější změnou pod kapotou je náhrada čtyřválce 1.33 Dual VVT-i/74 kW atmosférickou patnáctistovkou. Zážehová jednotka s objemem 1496 cm3 dává 82 kW (111 k) a 136 N.m při 4400 otáčkách. Vyrábí se v polské motorárně a má vodou chlazené výfukové potrubí, což by mělo snížit normovanou spotřebu o 12 %. Auto s ní zrychlí z klidu na stovku za 11 s.
Již v lednu Toyota avizovala, že do Ženevy přiveze ostrý okřídlený třídveřový Yaris s asi 212 koňmi pod kapotou (156 kW). Nezmizí ani hybrid s kombinovaným výkonem 100 k (74 kW), který má v útrobách patnáctistovku s Atkinsonovým cyklem, elektromotor a planetovou převodovku e-CVT. Tříválcová Litrová jednotka VVT-i, aktuálně s 51 kW, také zůstane zachována.