Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proterra Catalyst e2 stanovil nový rekord v dojezdu elektrobusů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Elektrobus značky Proterra stanovil pro svou kategorii nový rekord v dojezdu. Na jedno nabití svých baterií ujel 1101,2 mil (1772,2 km).

Kalifornská společnost Proterra Inc. byla založena v roce 2004 a od svého počátku se specializuje na vývoj a výrobu elektřinou poháněných městských autobusů. V současnosti její vozidla provozuje 42 společností rozmístěných prakticky po celých Spojených státech amerických, v jejichž službách je již více než 400 elektrobusů značky Proterra.

Mladá společnost v minulosti již několikrát demonstrovala dojezd svých vozidel a například v září loňského roku její elektrobus vybavený bateriemi s kapacitou 440 kWh dokázal na jedno nabití ujet 603 mil (970,4 km).

Tentokrát byl k rekordní jízdě použit model Catalyst E2 Max jehož elektromotoru o výkonu 220 kW poskytovaly potřebnou energii baterie s kapacitou 660 kWh. Toto vozidlo v první polovině letošního září vyrazilo na testovací okruh Navistar Proving Grounds v New Carlisle ve státě Indiana a na jedno nabití svých baterií ujelo 1101,2 mil (1772,2 km).

K dosažení takové vzdálenosti vedle samotných kvalit konstrukce autobusu a jeho pohonného ústrojí přispěly i podmínky na testovacím okruhu, na němž celá jízda probíhala a rovněž specifický styl jízdy, jejíž průměrná rychlost byla údajně 15 mil za hodinu (24,14 km/h).

Značku Proterra v současnosti zastupuje modelová řada Catalyst, která je nabízena ve dvou základních provedeních s různými celkovými délkami a přepravní kapacitou. Proterra Catalyst E2 na tyto modely přímo navazuje, ale výrazně je ve všech svých verzích překonává svými jízdními výkony.

Proterra Catalyst E2 je třináctimetrový dvounápravový městský autobus se sedadly pro 40 cestujících a prostorem pro 37 stojících pasažérů, v jehož konstrukci jsou mimo jiné využita i uhlíková vlákna. Ta mají výrazný podíl na udržení hmotnosti vozidla pod 18.000 kg. K dispozici je v současnosti i jedenáctimetrové provedení, které sdílí techniku s delšími verzemi.

Pohonnou jednotkou je elektromotor o výkonu 220 kW, jemuž potřebnou energii poskytují baterie s kapacitou 440 až 660 kWh. Nejvyšší zde uvedenou kapacitou disponují baterie provedení E2 Max použitého k rekordní jízdě.

Proterra Catalyst E2 Max, která je vlajkovou lodí své řady především díky kapacitě svých baterií, dosahuje maximální rychlosti 105 km/h a zrychluje z 0 na 32 km/h za 6,8 s. Podle oficiálních materiálů společnosti Proterra se má dojezd E2 Max v reálnem provozu s ohledem na profil zvolené trasy a zatížení cestujícími pohybovat kolem 563 km. Dobíjení baterií s kapacitou 660 kWh pak má v depu zabrat okolo pěti hodin.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
22. 9. 2017 10:47
Re: Velmi slušné parametry!
cena baterii neni nic extra tajneho a strochou google to jde , okolo 350 tisic dolaru
nabijeci proudy nejsou nijak zavratne, je to pod urovni toho co ma na Superchargerech Tesla, zivotnost bude dana chemii kterou vyrobce zvolil a rozenim nabijeni a vybijeni, muze bejt od 4 do treba 20 let

pro mestsky provoz je v Evrope takova baterie zbytecna, staci vpohode polovicni a celej den takovej bus muze jezdit ze ma pak rezervu jeste na treba 50km jizdy, protoze taky v Evrope uchytili u mestskych busu baterku 200-350kWh
Avatar - Barry Lyndon
22. 9. 2017 10:18
Re: Velmi slušné parametry!
tak cenu baterií nebude tak složité zjistit - bude to cca cena baterií Tesly S krát 7...
... Cena těchto autobusů je pak nějaké desítky milionů Kč... Takže pro východní Evropu nic moc...
Avatar - Bubáq
22. 9. 2017 08:16
Velmi slušné parametry!
Co cena baterií?
Co životnost baterií v cyklech při takových nabíjecích proudech?
Daly by se tyto údaje zjistit?