20.6. 2016 Michal Fokt

První jízdní dojmy: Peugeot Expert a Citroën Jumpy

 

Kousek od Paříže jsme po okreskách a uličkách útulných měst provětrali nové francouzské dodávky.

Užitkové vozy koncernu PSA Peugeot Citroën jsou velmi významnou součástí obchodních aktivit, patří k nejsilnějším hráčům segmentu lehkých užitkových vozidel a proto je příchod nové generace modelů Peugeot Expert a Citroën Jumpy pro francouzskou firmu velmi důležitý. Aktuální generace nabídne doslova záplavu verzí, ostatně vyčerpávající výčet najdete v článku Citroën Jumpy: Nová generace vstupuje na český trh, vše platí analogicky též pro model Peugeot Expert, takže se teď budu věnovat hlavně tomu, jak užitkáče jezdí. Vyzkoušel jsem verze se 110k naftovou šestnáctistovkou a 150koňovým dvoulitrovým turbodieselem, v obou případech se lvem na masce, ale byli jsme ujištěni, že jde o identické vozy.

I přesto je mi po stránce designu sympatičtější Expert, nová firemní identita přídě Peugeotu se mi líbí a jak vidno, sluší všemu od malých aut, přes SUV až po dodávky. Do vysoko usazené kabiny se musí „vyšplhat“, ale odměnou je výborný výhled do všech směrů, které nezakrývá plech. Nad použitými materiály v tomto případě není namístě lamentovat, místo toho spíše zaslouží pochvalu zdařilý design palubní desky a spousta odkládacích prostor v ní, ve dveřích a pod sedáky dvoumístné lavice.

Posaz za volantem se hledá snadno, úplně nadšený jsem ale nebyl z designových ostrých hran na jeho věnci a popravdě řečeno si neumím představit nikoho, komu by se mohla dobře držet hlavice řadicí páky ve tvaru krychle. Ale možná jen nemám ten správný dodávkářský úchop… Plochá sedadla bez bočního vedení tak nějak patří k bontonu, stejně jako prostřední sedadlo, které je vhodnější používat jako loketní opěrku než jako místo pro dalšího pasažéra. Ostatně řidič a spolujezdec také někde musí mít položenou tašku a další věci…

Co bohužel nepřekvapí, je typická „péesáčková“ kulisa řazení, dráhy jsou dlouhé a nepřesné, v tomto případě bych doporučoval pořídit verzi s automatem. Naopak velmi potěší head-up displej. Ano, vážně, před pár lety doména pár nejluxusnějších aut je dnes dostupná i strejdovi v montérkách a s rádiovkou na hlavě. Další vymožeností je z modelu 2008 známý volitelný režim protiprokluzového systému, do jisté míry nahrazující pohon všech kol, jenž bude k dispozici později.

První zkoušená verze disponovala motorem 2.0 BlueHDi o výkonu 110 kW a točivým momentem 370 N.m, manuálním šestikvaltem a 300kg zátěží v nákladovém prostoru. U pracovních aut je velmi žádoucí, aby zvládly i nízké otáčky a tohle francouzský dvoulitr opravdu umí. Nechá si líbit i podtočení pod 1400 otáček, ale zatahuje až zhruba v 1800/min a poté i s 300kg zátěží svižně akceleruje až těsně za hranicí 4000 otáček. To není až tak překvapivé, překvapí spíše velmi slušné odhlučnění. Tedy na to, že jde o dodávku. Ostatně slušně jsou na danou třídu odhlučněné i podběhy kol, na palubě je tedy poměrně ticho, proniká dovnitř pouze aerodynamický hluk od velkých zpětných zrcátek.

Rád bych věděl, jak je možné, že se u užitkáčů často daří dělat řízení, které byste marně hledali u sportovních aut. Také expert má příjemně tuhý posilovač, řízení samotné je přesné a má opravdu spoustu citu a zpětné vazby. A na výši je tu i další vlastnost, z níž jsou nešťastní řidiči běžných aut – jízdní vlastnosti.

Naladění auta je kvůli nutnosti vozit těžké náklady a kvůli zachování slušných jízdních vlastností spíše tvrdší a to i se zmíněnou zátěží ve skříni, ale tlumiče odvádí svojí práci velmi dobře a do kabiny proniká jen minimum rázů, je ovšem fakt, že silnice v okolí Paříže jsou velmi slušné. Každopádně se auto velmi dobře protahuje zatáčkami, je minimálně nedotáčivé a opět bude platit, že pro nejednoho řidiče bude problém na silnicích tuhle dodávku setřást.

Na řadu přichází verze s motorem 1.6 BlueHDi bez zátěže. Ta disponuje mnohem horšími parametry, má 85 kW a 300 N.m, obojí však v nižších otáčkách – a je to znát. Tady je lze nechat klesnout až na 1000/min a motor se s tím bez větších problémů vypořádá, přičemž od 1600 otáček svižně akceleruje. Auto logicky působí v zatáčkách ještě hbitěji a obratněji, což je dáno jak absencí zátěže, tak použitím lehčího motoru a svůj vliv má i tužší pérování, které se nemuselo vypořádávat s váhou a navíc působilo tedy tužším dojmem. Dynamika byla o něco lepší, než u silnějšího vozu s balastem.

Modely Peugeot Expert a Citroën Jumpy jsou rozhodně vydařené užitkáče. Mají prostornou a poměrně tichou kabinu a velmi dobré jízdní vlastnosti, zkombinované se slušným jízdním komfortem. Naftové motory jsou dostatečně silné a není důvod pochybovat o tom, že budou i úsporné. Výtky směřují snad jen k nepříliš komfortním sedadlům a řazení s dlouhými a nepřesnými dráhami.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko musí být připravené na robotizaci průmyslu, řekl premiér Sobotka Česko musí být připravené na robotizaci průmyslu, řekl premiér Sobotka

Česko musí kvůli digitalizaci a robotizaci firmám…

Glosa Martina Čabana: Konec, který bude ČSSD bolet Glosa Martina Čabana: Konec, který bude ČSSD bolet

Pokud přijdete o člověka, kterého musíte nahradit třemi…

Koruna prudce oslabila, prý kvůli pokračování ČNB v intervencích Koruna prudce oslabila, prý kvůli pokračování ČNB v intervencích

Koruna v reakci na rozhodnutí České národní banky…

Poslechněte si nový hlas Lízy Simpsonové. Zesnulou Štáchovou nahradila Korolová Poslechněte si nový hlas Lízy Simpsonové. Zesnulou Štáchovou nahradila Korolová

Novou 28. řadu amerického kresleného seriálu Simpsonovi,…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny

Expert je v osobním modelu Combi dostupný se třemi…

Test: Peugeot Expert 4x4 Tepee L2H1 - Transport zajištěn Test: Peugeot Expert 4x4 Tepee L2H1 - Transport zajištěn

Vyzkoušeli jsme přestavbu Expertu TePee na pohon všech…

 



 
Nový Renault Mégane R.S. se začíná odhalovat. Poslechněte si, jak zní

Nový Renault Mégane R.S. se začíná odhalovat. Poslechněte si, jak zní

Dnes 14:55

Renault začíná lákat na očekávanou novou generaci hot hatche Mégane R.S. Naznačil její vzhled a poprvé nám nabízí k poslechu její zvuk.




Blesk.cz

Ondra (†19) spáchal sebevraždu v anglickém vězení: Nesmířil se s deportací!

Ondra (†19) spáchal sebevraždu v anglickém vězení:…

Tragédie se odehrála v anglickém vězení už v prosinci 2015. Tehdy si tu teprve devatenáctiletý Ondra ze…

Krach manželství Václava Noida: Takhle jeho Gábina velebila milence!

Krach manželství Václava Noida: Takhle jeho Gábina…

Když 18. února modelka Gábina Bártová (28) poprvé veřejnosti představila plastického chirurga Patrika Paulise…

 

iSport.cz

Skandál pod Tatrami! Do týmu pro MS vzali obránce, který se hlásil k fašismu

Skandál pod Tatrami! Do týmu pro MS vzali obránce,…

Může ho to stát kariéru. Hokejový obránce Samuel Fereta (18) byl nominován do širšího kádru slovenské hokejové…

Ujfaluši o lize: Slavia dobře nakoupila, Limberský se měl porvat v cizině

Ujfaluši o lize: Slavia dobře nakoupila, Limberský…

Tomáš Ujfaluši zažil pohádkovou kariéru v dresu Fiorentiny, Atlétika Madrid nebo tureckého Galatasaraye.…

 

Reflex.cz

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Následující příběh zasáhl pražskou společnost jako málokterý jiný. Při nevyzpytatelné a nikým nečekané tragédii,…

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám příšerně, dokáže mít sex jen s vlastní sestrou

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám…

Britský herec Tom Hardy (39), známý třeba z předloňských multioscarových snímků Revenant Zmrtvýchvstání a Šílený…