reklama


20.6. 2016 Michal Fokt

První jízdní dojmy: Peugeot Expert a Citroën Jumpy

 

Kousek od Paříže jsme po okreskách a uličkách útulných měst provětrali nové francouzské dodávky.

Užitkové vozy koncernu PSA Peugeot Citroën jsou velmi významnou součástí obchodních aktivit, patří k nejsilnějším hráčům segmentu lehkých užitkových vozidel a proto je příchod nové generace modelů Peugeot Expert a Citroën Jumpy pro francouzskou firmu velmi důležitý. Aktuální generace nabídne doslova záplavu verzí, ostatně vyčerpávající výčet najdete v článku Citroën Jumpy: Nová generace vstupuje na český trh, vše platí analogicky též pro model Peugeot Expert, takže se teď budu věnovat hlavně tomu, jak užitkáče jezdí. Vyzkoušel jsem verze se 110k naftovou šestnáctistovkou a 150koňovým dvoulitrovým turbodieselem, v obou případech se lvem na masce, ale byli jsme ujištěni, že jde o identické vozy.

I přesto je mi po stránce designu sympatičtější Expert, nová firemní identita přídě Peugeotu se mi líbí a jak vidno, sluší všemu od malých aut, přes SUV až po dodávky. Do vysoko usazené kabiny se musí „vyšplhat“, ale odměnou je výborný výhled do všech směrů, které nezakrývá plech. Nad použitými materiály v tomto případě není namístě lamentovat, místo toho spíše zaslouží pochvalu zdařilý design palubní desky a spousta odkládacích prostor v ní, ve dveřích a pod sedáky dvoumístné lavice.

Posaz za volantem se hledá snadno, úplně nadšený jsem ale nebyl z designových ostrých hran na jeho věnci a popravdě řečeno si neumím představit nikoho, komu by se mohla dobře držet hlavice řadicí páky ve tvaru krychle. Ale možná jen nemám ten správný dodávkářský úchop… Plochá sedadla bez bočního vedení tak nějak patří k bontonu, stejně jako prostřední sedadlo, které je vhodnější používat jako loketní opěrku než jako místo pro dalšího pasažéra. Ostatně řidič a spolujezdec také někde musí mít položenou tašku a další věci…

Co bohužel nepřekvapí, je typická „péesáčková“ kulisa řazení, dráhy jsou dlouhé a nepřesné, v tomto případě bych doporučoval pořídit verzi s automatem. Naopak velmi potěší head-up displej. Ano, vážně, před pár lety doména pár nejluxusnějších aut je dnes dostupná i strejdovi v montérkách a s rádiovkou na hlavě. Další vymožeností je z modelu 2008 známý volitelný režim protiprokluzového systému, do jisté míry nahrazující pohon všech kol, jenž bude k dispozici později.

První zkoušená verze disponovala motorem 2.0 BlueHDi o výkonu 110 kW a točivým momentem 370 N.m, manuálním šestikvaltem a 300kg zátěží v nákladovém prostoru. U pracovních aut je velmi žádoucí, aby zvládly i nízké otáčky a tohle francouzský dvoulitr opravdu umí. Nechá si líbit i podtočení pod 1400 otáček, ale zatahuje až zhruba v 1800/min a poté i s 300kg zátěží svižně akceleruje až těsně za hranicí 4000 otáček. To není až tak překvapivé, překvapí spíše velmi slušné odhlučnění. Tedy na to, že jde o dodávku. Ostatně slušně jsou na danou třídu odhlučněné i podběhy kol, na palubě je tedy poměrně ticho, proniká dovnitř pouze aerodynamický hluk od velkých zpětných zrcátek.

Rád bych věděl, jak je možné, že se u užitkáčů často daří dělat řízení, které byste marně hledali u sportovních aut. Také expert má příjemně tuhý posilovač, řízení samotné je přesné a má opravdu spoustu citu a zpětné vazby. A na výši je tu i další vlastnost, z níž jsou nešťastní řidiči běžných aut – jízdní vlastnosti.

Naladění auta je kvůli nutnosti vozit těžké náklady a kvůli zachování slušných jízdních vlastností spíše tvrdší a to i se zmíněnou zátěží ve skříni, ale tlumiče odvádí svojí práci velmi dobře a do kabiny proniká jen minimum rázů, je ovšem fakt, že silnice v okolí Paříže jsou velmi slušné. Každopádně se auto velmi dobře protahuje zatáčkami, je minimálně nedotáčivé a opět bude platit, že pro nejednoho řidiče bude problém na silnicích tuhle dodávku setřást.

Na řadu přichází verze s motorem 1.6 BlueHDi bez zátěže. Ta disponuje mnohem horšími parametry, má 85 kW a 300 N.m, obojí však v nižších otáčkách – a je to znát. Tady je lze nechat klesnout až na 1000/min a motor se s tím bez větších problémů vypořádá, přičemž od 1600 otáček svižně akceleruje. Auto logicky působí v zatáčkách ještě hbitěji a obratněji, což je dáno jak absencí zátěže, tak použitím lehčího motoru a svůj vliv má i tužší pérování, které se nemuselo vypořádávat s váhou a navíc působilo tedy tužším dojmem. Dynamika byla o něco lepší, než u silnějšího vozu s balastem.

Modely Peugeot Expert a Citroën Jumpy jsou rozhodně vydařené užitkáče. Mají prostornou a poměrně tichou kabinu a velmi dobré jízdní vlastnosti, zkombinované se slušným jízdním komfortem. Naftové motory jsou dostatečně silné a není důvod pochybovat o tom, že budou i úsporné. Výtky směřují snad jen k nepříliš komfortním sedadlům a řazení s dlouhými a nepřesnými dráhami.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 




Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny

Expert je v osobním modelu Combi dostupný se třemi…

Test: Peugeot Expert 4x4 Tepee L2H1 - Transport zajištěn Test: Peugeot Expert 4x4 Tepee L2H1 - Transport zajištěn

Vyzkoušeli jsme přestavbu Expertu TePee na pohon všech…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Pohárová tvrz! Nymburk zaskočil Monako, doma neprohrál už 12 zápasů

Pohárová tvrz! Nymburk zaskočil Monako, doma…

Basketbalisté Nymburka zdolali v předposledním kole skupiny Ligy mistrů favorizované Monako 76:66. Český celek…

Královna Koukalová: V čem je teď silnější? Odloží konec kariéry?

Královna Koukalová: V čem je teď silnější? Odloží…

Chová se jako správná královna. Umíte vládnout líp? Fajn, zkuste si to. Jestli ale na to nemáte, tak dál povedu…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama