20.6. 2016 Michal Fokt

První jízdní dojmy: Peugeot Expert a Citroën Jumpy

 

Kousek od Paříže jsme po okreskách a uličkách útulných měst provětrali nové francouzské dodávky.

Užitkové vozy koncernu PSA Peugeot Citroën jsou velmi významnou součástí obchodních aktivit, patří k nejsilnějším hráčům segmentu lehkých užitkových vozidel a proto je příchod nové generace modelů Peugeot Expert a Citroën Jumpy pro francouzskou firmu velmi důležitý. Aktuální generace nabídne doslova záplavu verzí, ostatně vyčerpávající výčet najdete v článku Citroën Jumpy: Nová generace vstupuje na český trh, vše platí analogicky též pro model Peugeot Expert, takže se teď budu věnovat hlavně tomu, jak užitkáče jezdí. Vyzkoušel jsem verze se 110k naftovou šestnáctistovkou a 150koňovým dvoulitrovým turbodieselem, v obou případech se lvem na masce, ale byli jsme ujištěni, že jde o identické vozy.

I přesto je mi po stránce designu sympatičtější Expert, nová firemní identita přídě Peugeotu se mi líbí a jak vidno, sluší všemu od malých aut, přes SUV až po dodávky. Do vysoko usazené kabiny se musí „vyšplhat“, ale odměnou je výborný výhled do všech směrů, které nezakrývá plech. Nad použitými materiály v tomto případě není namístě lamentovat, místo toho spíše zaslouží pochvalu zdařilý design palubní desky a spousta odkládacích prostor v ní, ve dveřích a pod sedáky dvoumístné lavice.

Posaz za volantem se hledá snadno, úplně nadšený jsem ale nebyl z designových ostrých hran na jeho věnci a popravdě řečeno si neumím představit nikoho, komu by se mohla dobře držet hlavice řadicí páky ve tvaru krychle. Ale možná jen nemám ten správný dodávkářský úchop… Plochá sedadla bez bočního vedení tak nějak patří k bontonu, stejně jako prostřední sedadlo, které je vhodnější používat jako loketní opěrku než jako místo pro dalšího pasažéra. Ostatně řidič a spolujezdec také někde musí mít položenou tašku a další věci…

Co bohužel nepřekvapí, je typická „péesáčková“ kulisa řazení, dráhy jsou dlouhé a nepřesné, v tomto případě bych doporučoval pořídit verzi s automatem. Naopak velmi potěší head-up displej. Ano, vážně, před pár lety doména pár nejluxusnějších aut je dnes dostupná i strejdovi v montérkách a s rádiovkou na hlavě. Další vymožeností je z modelu 2008 známý volitelný režim protiprokluzového systému, do jisté míry nahrazující pohon všech kol, jenž bude k dispozici později.

První zkoušená verze disponovala motorem 2.0 BlueHDi o výkonu 110 kW a točivým momentem 370 N.m, manuálním šestikvaltem a 300kg zátěží v nákladovém prostoru. U pracovních aut je velmi žádoucí, aby zvládly i nízké otáčky a tohle francouzský dvoulitr opravdu umí. Nechá si líbit i podtočení pod 1400 otáček, ale zatahuje až zhruba v 1800/min a poté i s 300kg zátěží svižně akceleruje až těsně za hranicí 4000 otáček. To není až tak překvapivé, překvapí spíše velmi slušné odhlučnění. Tedy na to, že jde o dodávku. Ostatně slušně jsou na danou třídu odhlučněné i podběhy kol, na palubě je tedy poměrně ticho, proniká dovnitř pouze aerodynamický hluk od velkých zpětných zrcátek.

Rád bych věděl, jak je možné, že se u užitkáčů často daří dělat řízení, které byste marně hledali u sportovních aut. Také expert má příjemně tuhý posilovač, řízení samotné je přesné a má opravdu spoustu citu a zpětné vazby. A na výši je tu i další vlastnost, z níž jsou nešťastní řidiči běžných aut – jízdní vlastnosti.

Naladění auta je kvůli nutnosti vozit těžké náklady a kvůli zachování slušných jízdních vlastností spíše tvrdší a to i se zmíněnou zátěží ve skříni, ale tlumiče odvádí svojí práci velmi dobře a do kabiny proniká jen minimum rázů, je ovšem fakt, že silnice v okolí Paříže jsou velmi slušné. Každopádně se auto velmi dobře protahuje zatáčkami, je minimálně nedotáčivé a opět bude platit, že pro nejednoho řidiče bude problém na silnicích tuhle dodávku setřást.

Na řadu přichází verze s motorem 1.6 BlueHDi bez zátěže. Ta disponuje mnohem horšími parametry, má 85 kW a 300 N.m, obojí však v nižších otáčkách – a je to znát. Tady je lze nechat klesnout až na 1000/min a motor se s tím bez větších problémů vypořádá, přičemž od 1600 otáček svižně akceleruje. Auto logicky působí v zatáčkách ještě hbitěji a obratněji, což je dáno jak absencí zátěže, tak použitím lehčího motoru a svůj vliv má i tužší pérování, které se nemuselo vypořádávat s váhou a navíc působilo tedy tužším dojmem. Dynamika byla o něco lepší, než u silnějšího vozu s balastem.

Modely Peugeot Expert a Citroën Jumpy jsou rozhodně vydařené užitkáče. Mají prostornou a poměrně tichou kabinu a velmi dobré jízdní vlastnosti, zkombinované se slušným jízdním komfortem. Naftové motory jsou dostatečně silné a není důvod pochybovat o tom, že budou i úsporné. Výtky směřují snad jen k nepříliš komfortním sedadlům a řazení s dlouhými a nepřesnými dráhami.

Spolupracujeme s TipCars.com
USA zařadily novou letadlovou loď do služby, výrazně se ale prodražila USA zařadily novou letadlovou loď do služby, výrazně se ale prodražila

Spojené státy po letech zpoždění a nečekaného prodražení…

Řím trápí sucha. Úřady možná zavedou vodu na příděl Řím trápí sucha. Úřady možná zavedou vodu na příděl

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily…

Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější

Speciální trojrozměrná struktura dokáže zachytit téměř…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny

Expert je v osobním modelu Combi dostupný se třemi…

Test: Peugeot Expert 4x4 Tepee L2H1 - Transport zajištěn Test: Peugeot Expert 4x4 Tepee L2H1 - Transport zajištěn

Vyzkoušeli jsme přestavbu Expertu TePee na pohon všech…

 



 
Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Dnes 08:00

V Česku jsou dlouhé úseky dálnic a tunelů, na kterých zejména za mokra sundejte nohu z plynu. Jejich povrch je místy tak hladký, jako by po nich právě přejela rolba na úpravu ledové plochy!




Blesk.cz

V neděli hrozí alergikům záchvaty. Pak přijdou silné bouřky

V neděli hrozí alergikům záchvaty. Pak přijdou silné bouřky

Přechod studené fronty tentokrát vyšel na neděli, ale i přes to, že oblačnosti i srážek bude více než v sobotu,…

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik to vyjde

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik…

Klasické dovolené s poležením na pláži a fakultativními výlety začíná i v Česku konkurovat nový trend. Jde o…

 

iSport.cz

Horváthova soutěžní premiéra: jasná výhra i záchvat smíchu u lavičky

Horváthova soutěžní premiéra: jasná výhra i záchvat…

Poprvé se postavil na lavičku Sokolova v soutěžním zápase a svůj tým v poklidu dovedl do druhého kola…

Jágr už je v Česku! Na letišti se fotil s fanoušky, zamířil i na stadion

Jágr už je v Česku! Na letišti se fotil s fanoušky,…

Útočník Jaromír Jágr je zpět v Česku, kam přiletěl v pátek odpoledne. V sobotu se česká legenda objevila na…

 

Reflex.cz

Nemoc, která postihuje jenom ženy? Omyl. Mentální anorexií trpí i muži

Nemoc, která postihuje jenom ženy? Omyl. Mentální…

Dobrý den, ráda bych se zeptala, jestli mohou mít muži mentální anorexii. Můj velmi dobrý známý měl matku…

Závěrečný den na Coloursech na fotografiích Martina Straky

Závěrečný den na Coloursech na fotografiích Martina Straky

Fotograf Martin Straka se na Colours of Ostrava vyskytoval i závěrečný den festivalu. A opět z něj přinesl…