20.6. 2016 Michal Fokt

První jízdní dojmy: Peugeot Expert a Citroën Jumpy

 

Kousek od Paříže jsme po okreskách a uličkách útulných měst provětrali nové francouzské dodávky.

Užitkové vozy koncernu PSA Peugeot Citroën jsou velmi významnou součástí obchodních aktivit, patří k nejsilnějším hráčům segmentu lehkých užitkových vozidel a proto je příchod nové generace modelů Peugeot Expert a Citroën Jumpy pro francouzskou firmu velmi důležitý. Aktuální generace nabídne doslova záplavu verzí, ostatně vyčerpávající výčet najdete v článku Citroën Jumpy: Nová generace vstupuje na český trh, vše platí analogicky též pro model Peugeot Expert, takže se teď budu věnovat hlavně tomu, jak užitkáče jezdí. Vyzkoušel jsem verze se 110k naftovou šestnáctistovkou a 150koňovým dvoulitrovým turbodieselem, v obou případech se lvem na masce, ale byli jsme ujištěni, že jde o identické vozy.

I přesto je mi po stránce designu sympatičtější Expert, nová firemní identita přídě Peugeotu se mi líbí a jak vidno, sluší všemu od malých aut, přes SUV až po dodávky. Do vysoko usazené kabiny se musí „vyšplhat“, ale odměnou je výborný výhled do všech směrů, které nezakrývá plech. Nad použitými materiály v tomto případě není namístě lamentovat, místo toho spíše zaslouží pochvalu zdařilý design palubní desky a spousta odkládacích prostor v ní, ve dveřích a pod sedáky dvoumístné lavice.

Posaz za volantem se hledá snadno, úplně nadšený jsem ale nebyl z designových ostrých hran na jeho věnci a popravdě řečeno si neumím představit nikoho, komu by se mohla dobře držet hlavice řadicí páky ve tvaru krychle. Ale možná jen nemám ten správný dodávkářský úchop… Plochá sedadla bez bočního vedení tak nějak patří k bontonu, stejně jako prostřední sedadlo, které je vhodnější používat jako loketní opěrku než jako místo pro dalšího pasažéra. Ostatně řidič a spolujezdec také někde musí mít položenou tašku a další věci…

Co bohužel nepřekvapí, je typická „péesáčková“ kulisa řazení, dráhy jsou dlouhé a nepřesné, v tomto případě bych doporučoval pořídit verzi s automatem. Naopak velmi potěší head-up displej. Ano, vážně, před pár lety doména pár nejluxusnějších aut je dnes dostupná i strejdovi v montérkách a s rádiovkou na hlavě. Další vymožeností je z modelu 2008 známý volitelný režim protiprokluzového systému, do jisté míry nahrazující pohon všech kol, jenž bude k dispozici později.

První zkoušená verze disponovala motorem 2.0 BlueHDi o výkonu 110 kW a točivým momentem 370 N.m, manuálním šestikvaltem a 300kg zátěží v nákladovém prostoru. U pracovních aut je velmi žádoucí, aby zvládly i nízké otáčky a tohle francouzský dvoulitr opravdu umí. Nechá si líbit i podtočení pod 1400 otáček, ale zatahuje až zhruba v 1800/min a poté i s 300kg zátěží svižně akceleruje až těsně za hranicí 4000 otáček. To není až tak překvapivé, překvapí spíše velmi slušné odhlučnění. Tedy na to, že jde o dodávku. Ostatně slušně jsou na danou třídu odhlučněné i podběhy kol, na palubě je tedy poměrně ticho, proniká dovnitř pouze aerodynamický hluk od velkých zpětných zrcátek.

Rád bych věděl, jak je možné, že se u užitkáčů často daří dělat řízení, které byste marně hledali u sportovních aut. Také expert má příjemně tuhý posilovač, řízení samotné je přesné a má opravdu spoustu citu a zpětné vazby. A na výši je tu i další vlastnost, z níž jsou nešťastní řidiči běžných aut – jízdní vlastnosti.

Naladění auta je kvůli nutnosti vozit těžké náklady a kvůli zachování slušných jízdních vlastností spíše tvrdší a to i se zmíněnou zátěží ve skříni, ale tlumiče odvádí svojí práci velmi dobře a do kabiny proniká jen minimum rázů, je ovšem fakt, že silnice v okolí Paříže jsou velmi slušné. Každopádně se auto velmi dobře protahuje zatáčkami, je minimálně nedotáčivé a opět bude platit, že pro nejednoho řidiče bude problém na silnicích tuhle dodávku setřást.

Na řadu přichází verze s motorem 1.6 BlueHDi bez zátěže. Ta disponuje mnohem horšími parametry, má 85 kW a 300 N.m, obojí však v nižších otáčkách – a je to znát. Tady je lze nechat klesnout až na 1000/min a motor se s tím bez větších problémů vypořádá, přičemž od 1600 otáček svižně akceleruje. Auto logicky působí v zatáčkách ještě hbitěji a obratněji, což je dáno jak absencí zátěže, tak použitím lehčího motoru a svůj vliv má i tužší pérování, které se nemuselo vypořádávat s váhou a navíc působilo tedy tužším dojmem. Dynamika byla o něco lepší, než u silnějšího vozu s balastem.

Modely Peugeot Expert a Citroën Jumpy jsou rozhodně vydařené užitkáče. Mají prostornou a poměrně tichou kabinu a velmi dobré jízdní vlastnosti, zkombinované se slušným jízdním komfortem. Naftové motory jsou dostatečně silné a není důvod pochybovat o tom, že budou i úsporné. Výtky směřují snad jen k nepříliš komfortním sedadlům a řazení s dlouhými a nepřesnými dráhami.

Spolupracujeme s TipCars.com
Útočník v centru švédského Malmö postřelil nejméně čtyři lidi Útočník v centru švédského Malmö postřelil nejméně čtyři lidi

Nejméně čtyři lidi dnes večer v centru jihošvédského…

Nové ohnisko výstavby: v Brně vzniknou čtvrti za desítky miliard Nové ohnisko výstavby: v Brně vzniknou čtvrti za desítky miliard

Staré průmyslové areály ve druhém největším městě České…

OBRAZEM: První Favorit sjel z výrobní linky před 30 lety OBRAZEM: První Favorit sjel z výrobní linky před 30 lety

Škoda Favorit byl jedním ze symbolů devadesátých let. Na…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 



Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny Peugeot Expert Combi: Nová osobní dodávka odhaluje české ceny

Expert je v osobním modelu Combi dostupný se třemi…

Test: Peugeot Expert 4x4 Tepee L2H1 - Transport zajištěn Test: Peugeot Expert 4x4 Tepee L2H1 - Transport zajištěn

Vyzkoušeli jsme přestavbu Expertu TePee na pohon všech…

 



 
V Česku je k mání raritní Tatra 700. Z požadované částky se vám protočí panenky

V Česku je k mání raritní Tatra 700. Z požadované částky se vám protočí panenky

Dnes 15:56

Pokud chcete domů pořídit vzácnou a kompletně zrestaurovanou Tatrovku, nyní máte možnost. Ale plácnete se přes kapsu.




Blesk.cz

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte ho do vody, může se utopit!

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte…

Vedro není příjemné lidem ale ani psům. Přinášíme vám proto čtyři tipy, jak se v parném létě o vašeho zvířecího…

Děsivé záběry: Turisty na eskalátoru za živa pohřbil padající strop

Děsivé záběry: Turisty na eskalátoru za živa pohřbil…

Nejméně devět turistů utrpělo zranění poté, co se na ně v turistickém centru v centrální části Číny zřítil…

 

iSport.cz

Čech a Arsenal? Zájem má Neapol, rozhodnout může příchod Lena

Čech a Arsenal? Zájem má Neapol, rozhodnout může…

Kolem bývalého brankáře české fotbalové reprezentace Petra Čecha (36) začíná být živo. V Itálii se spekuluje o…

Zpověď ruského novináře: o Vrbovi, metodách Petržely i zájmu o Slavii

Zpověď ruského novináře: o Vrbovi, metodách Petržely…

PŘÍMO Z RUSKA | Bývaly doby, kdy ruské kluby měly na radaru české fotbalisty a tahaly je do Premier Ligy. Ta…

 

Reflex.cz

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

V tomto článku se nepíše, že pan prezident je blázen, ani to, že trpí alkoholovou demencí čili Korsakovovou…

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od pivovaru pro nejlepší hráče i muslimům, ti ale nesmí pít

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od…

Fotbalové mistrovství světa v Rusku je kromě show Ronalda, Messiho, Neymara a dalších také obrovským byznysem.…